نگاهی کلی به کشور مصر

مصر سرزمینی است با تاریخ و تمدنی باستانی که شاهد تحولات و رویدادهای مهمی در طول تاریخ بوده است. آثار باستانی فراوانی همچون اهرام معروف جیزه و معابد کرنک و ابوسمبل در این کشور وجود دارد که بازدید از آنها تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای هر گردشگری خواهد بود. رود نیل و سواحل دریای سرخ نیز از زیباترین مناظر طبیعی مصر محسوب می‌شوند. علاوه بر آثار تاریخی، فرهنگ غنی و مردم مهمان‌نواز این سرزمین نیز سفر به آن را تجربه‌ای فراموش‌نشدنی می‌کند.

نگاهی کلی به کشور مصر

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: نگاهی به کشور مصر

در این کشور دیده می‌شود. سهم ساخت و ساز از تولید ناخالص داخلی این کشور حدود 1 درصد ارزیابی شده است.

رشد تولید ناخالص داخلی ناشی از بخش معدن در این کشور 10 درصد بوده و تولید ناخالص داخلی حمل و نقل عمومی نیز 4 درصد رشد داشته است. البته در این کشور به منابع مالی و درآمدی به طور جدی توجه می‌شود و رشد اقتصادی بر اساس ارزش‌های ثابت ارزیابی می‌گردد.

حساب جاری این کشور 1538.90 میلیون دلار آمریکا اعلام شده است که نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است. حساب جاری به تولید ناخالص داخلی در این کشور در سال‌های قبل منفی بوده اما در سال 2020 به 8.7 درصد رسیده است.

واردات و صادرات این کشور به ترتیب 7 و 3 درصد رشد داشته‌اند. بدهی خارجی مصر نیز 9 درصد افزایش یافته است. نرخ مالیات شرکتی در این کشور به طور کلی 25 درصد است.

نرخ مالیات عایدی افراد در مصر که در گذشته 22.5 درصد بوده، اکنون به 34 درصد رسیده است. نرخ مالیات بر فروش نیز از 10 درصد به 14 درصد افزایش یافته است.

نرخ حق بیمه اجتماعی در مصر 40 درصد است که طی سال‌های گذشته ثابت مانده است. خرافات و باورهای عجیب در میان مردم این کشور رو به افزایش است و بخشی از فرهنگ آنها محسوب می‌شود.

ما در رهتورز سفری شگفت انگیز به مصر را برایتان برنامه ریزی کرده ایم.

جایگاه مصر در زمینه های مختلف

رتبه خدمات رفاهی مصر در شهرها بسیار بالاست، به طوری که دولت سعی نموده است سیستم حمل و نقل و شهرنشینی را بهبود بخشد.

رتبه این کشور در زمینه آموزش و تعداد دانشگاه‌ها با رشد بیش از 12 درصدی همراه بوده است. وضعیت بهداشت و درمان در مصر تغییراتی داشته‌ است، اما به گونه‌ای دنبال می‌شود که مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

خدمات بیمارستانی و بیمه گردشگری در این کشور بسیار خوب است و دولت تلاش دارد وضعیت مالی مصر را بهبود بخشد که تا حد زیادی موفق بوده است.

رشد منفی اقتصادی در مصر بسیار کم شده است. خدمات رفاهی این کشور در بخش اشتغال و بنگاه‌ها نیز وجود دارد. وضعیت مالی مصر به گونه‌ای است که مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

در اقتصاد این کشور، درمان به صورت حرفه‌ای دنبال می‌شود و البته جذب پزشک نیز اصولی است. ارزش پوند مصر در رتبه‌بندی جهانی آن تأثیرگذار است.

مازاد تجاری مصر 2 درصد رشد داشته است. حساب جاری آن 1538.90 میلیون دلار بوده که نسبت به گذشته کاهش یافته است. حساب جاری به تولید ناخالص داخلی در سال 2020 به 8.7 درصد رسیده بود که پیش از آن منفی بود.

واردات و صادرات مصر به ترتیب 7 و 3 درصد رشد داشته‌اند. بدهی خارجی آن نیز 9 درصد افزایش یافته است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی 5 درصد رشد کرده است.

شاخص مدیران خرید در سال 2020 معادل 52.5 درصد بوده است. تولید صنعتی مصر 22.5 درصد رشد داشته و تولید صنعتی ماهانه آن 22.1 درصد بوده است. تغییرات موجودی انبار 7 درصد افزایش یافته است.

تولید فولاد مصر بیش از 750 هزار تن برآورد شده است. شاخص آسانی کسب و کار آن نیز به 128 رسیده است. شاخص رقابت‌پذیری مصر 54.54 درصد امتیاز دارد. رتبه‌بندی‌های جهانی آن به صورت حرفه‌ای دنبال می‌شود.

گردش سرمایه در مصر 11 درصد رشد داشته است. حواله‌ها 7 درصد و عایدی گردشگری 12.5 درصد رشد کرده‌اند. تولید نفت خام آن 9 بشکه در روز برآورد شده است. ارزش پوند مصر نیز 0.23 درصد افزایش یافته است.

نوع حکومت و ساختار سیاسی مصر

ساختار سیاسی مصر جمهوری است و رئیس جمهور رئیس کشور محسوب می شود. رئیس جمهور مصر هر 6 سال یک بار با رأی مردم انتخاب می شود و نظر مردم در انتخاب او تأثیر زیادی دارد.

در سال 2005 در مصر همه پرسی برگزار گردید تا اصلاحات مناسبی در قانون اساسی انجام شود. بر اساس نتایج این همه پرسی، رئیس جمهور باید از میان چند کاندیدا انتخاب شود، در حالی که پیش از آن شورای مردمی مسئول انتخاب رئیس جمهور بود و رأی مثبت یا منفی می داد.

نخست وزیر مصر رئیس دولت است و به وسیله رئیس جمهور معین می شود. اعضای کابینه نخست وزیر نیز به وسیله رئیس جمهور انتخاب می شوند. مجلس شورای ملی مصر با نام مجلس الشعب دارای 454 کرسی است که 444 عضو آن با رأی مردم و 10 نفر با انتخاب رئیس جمهور برگزیده می شوند. دوره کنندگی این مجلس 5 ساله است.

مصر مجلس مشورتی الشوری نیز دارد که 264 عضو دارد؛ 174 نفر از آن ها با رأی عمومی و 88 نفر با پیشنهاد رئیس جمهور انتخاب می شوند. در مصر جنبش های سیاسی متعددی فعال هستند که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند.

مرکز و شهرهای بزرگ مصر

قاهره، مرکز کشور مصر می باشد و بزرگترین شهر این کشور است. این شهر جمعیت زیادی دارد که بخش عظیمی از آن به کشاورزی مشغول هستند و امرار معاش آنان اکثراً به وسیله کشاورزی تأمین می شود. بدیهی است که قاهره یکی از مهم ترین شهرهای پذیرای مهاجر در مصر به شمار می آید.

اسکندریه، شهر دیگری است که از شهرهای مهم و معروف مصر به شمار می رود. این شهر دارای فراوانی چشم انداز ها دیدنی می باشد و در فهرست شهرهایی واقع شده است که برای گردشگری انتخاب بسیار خوبی می باشد.

جیزه نیز یک شهر آرام و خاص است که با معماری خاص خود به گذشته سفر نموده اید. این شهر با بناهایش که گویی همگی از دهه ها پیش ساخته شده اند، توجه بسیاری را به خود جلب می نماید.

شبر الخیمه یک شهر زیبا و دیدنی است که اقتصاد قوی خود را به خوبی به نمایش می گذارد و مردم این شهر کوشش می کنند تا اصول زندگی صحیح را رعایت کنند.

پورت سعید یک شهر بسیار باشکوه با فضاهای بازسازی شده و بی نظیر است. این شهر در گذشته محل اقامت افراد مشهوری بوده است.

سوئز به عنوان یک شهر مناسب برای سرمایه گذاری در مصر شناخته می شود. این شهر به دو بخش مالی و تجاری تقسیم می شود و در فهرست برترین شهرها برای سرمایه گذاری جای دارد.

اقصر و منصوره دو شهر نزدیک به یکدیگر هستند که برای تحصیل می تواند گزینه ای مناسب باشد. البته ممکن است در این شهرها امکانات رفاه زندگی محدود به نظر برسد.

جمعیت ایرانی و شرکت های ایرانی در مصر

نرخ مالیات شرکتی در کشور مصر به طور کلی 25 درصد بوده است. نرخ مالیات بر درآمد افراد در گذشته 22.5 درصد بوده که اکنون به 34 درصد افزایش یافته است.

نرخ مالیات بر فروش نیز از 10 درصد به 14 درصد افزایش پیدا کرده است. نرخ حق بیمه اجتماعی در مصر 40 درصد است که طی سال‌های اخیر ثابت مانده است.

نرخ حق بیمه اجتماعی شرکت‌ها در مصر 26 درصد و برای کارکنان 14 درصد است. شرکت‌های ایرانی حوزه قطعات خودرو در مصر نسبت به سایر کشورها فعالیت بیشتری دارند و ثبت شرکت در این کشور هزینه کمتری در بر دارد.

ارزش افزوده‌ای که برای نرخ حق بیمه اجتماعی در نظر گرفته می‌شود، به گونه‌ای است که افراد بتوانند از آن در مسیر رشد اجتماعی بهره ببرند. دولت مصر نیز به صورت حرفه‌ای این حوزه را پیگیری می‌کند.

نرخ‌های مالیاتی در ابتدای هر سال و در همه‌پرسی‌های مالی توسط مسئولان دولتی با در نظر گرفتن نیازهای روز مردم تعیین می‌شود. جمعیت ایرانی‌تبار مصر نیز به طور حرفه‌ای پیشرفت کرده‌اند و در عرصه‌های ورزشی و هنری نیز رشد خوبی داشته‌اند.

عجایب مصر

موزه مصر یکی از جاذبه‌های مهم قاهره است که دارای دو طبقه می‌باشد. این موزه مجموعه بزرگی از پاپیروس‌ها و سکه‌های باستانی مصر را در خود جای داده است. در طبقه اول آثار مربوط به دو سلسله آخر پادشاهی مصر و همچنین صنایع دستی دره پادشاهان نگهداری می‌شود.

رود نیل یکی از زیباترین مسیرهای دریانوردی در مصر است که از دوران باستان شناخته شده است. از کشتی‌های کروز و قایق‌های چوبی محلی به نام فلوکه در این رودخانه استفاده می‌شود.

ابوسمبل مجموعه‌ای باستانی در جنوب مصر است که شامل دو معبد بریده شده از صخره واقع در ساحل غربی دریاچه ناصر می‌باشد. این معابد دوقلو در اصل بخشی از کوه بوده‌اند که کنده‌کاری شده‌اند و در دهه 1960 ساخته شده‌اند.

کرنک یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری مصر است که بزرگترین مجتمع مذهبی این کشور به شمار می‌رود و دارای آثار معماری ترکیبی فراوانی است. 

دهب شهری ساحلی 85 کیلومتری شمال شرمالشیخ است که در خلیج عقبه قرار گرفته و از مقصدهای محبوب گردشگری است. فعالیت‌هایی چون موج‌سواری، غواصی، شترسواری و سفر با جیپ در آن رایج است.

واحه سیوا در بیابان لیبی واقع شده و یک منطقه منزوی با قوم بربر است. چشمه‌های طبیعی و نخلستان‌ها در آن دیده می‌شود. گردشگری در این منطقه رونق دارد و هتل‌های زیادی ساخته شده است.

دره پادشاهان نزدیک اقصر قرار دارد و بیش از 500 سال محل دفن پادشاهان و بزرگان بوده‌ است. این دره شامل 63 آرامگاه است که با چشم‌اندازهای زیبایی همراهند.

سواحل دریای سرخ در مصر از زیباترین مناطق طبیعی این کشور به شمار می‌رود و دارای تشکیلات مرجانی گسترده‌ای است. شهرهای تاریخی و مدرنی در دو سوی این دریا قرار گرفته‌اند.

خلاصه تاریخ مصر

کشور مصر دارای تاریخ بسیار طولانی است و آثار باستانی فراوانی در آن وجود دارد.

مشهورترین آثار تاریخی مصر، اهرام سه‌گانه جیزه هستند که یکی از عجایب هفت‌گانه جهان به‌شمار می‌روند. تاریخ مصر به بیش از 4 هزار سال پیش از میلاد بازمی‌گردد.

در سال 1798 میلادی ناپلئون به مصر لشکرکشی کرد. در سال 1805 محمدعلی پاشا از سوی دولت عثمانی به عنوان حاکم مصر انتخاب شد.

سلسله محمدعلی پاشا مصر را متحد کرد و کانال سوئز را در سال 1869 حفر نمود. در 1914 مصر تحت‌الحمایگی انگلستان درآمد.

مصر در 1922 استقلال خود را به دست آورد و در 1953 نظام جمهوری در آن مستقر شد. تاریخ مصر به درستی مستندسازی و طبقه‌بندی شده‌است. کشورهای مؤثر در تاریخ مصر نقش مهمی ایفا کرده‌اند و اصول تاریخ‌نگاری در مصر به درستی رعایت شده است.

خلاصه ای از جغرافیای مصر

کشور مصر یکی از کشورهای شمال شرقی آفریقا محسوب می شود این کشور از سمت غرب با لیبی و از سمت جنوب با سودان همسایه است.

شمال کشور مصر به طور کلی به علت مجاورت با دریای مدیترانه دارای آب و هوای خوش است. صحرای شرقی و غربی و هوای گرمی که در این کشور دیده می شود رده بندی های معینی دارد. در تمام منطقه ها کشور مصر زمستان های سرد گاهاً تا 25 درجه زیر صفر دیده می شود.

تابستان های این کشور گرم بوده و در فصل بهار هوای غبارآلودی دارد طوفان های موسمی زیادی در این کشور دیده می شود. در مصر به خصوص در شهر قاهره مسجدهای تاریخی و موزه های مصر باستان دیده می شود. در این کشور بزرگترین صنعت فیلم سازی و موسیقی رویت شده است. شهرهای کشور مصر دارای دیدنی های زیادی هستند.

مشاهیر علمی، ادبی و سیاسی و هنری مصر

بازیگران مشهور اهل کشور مصر:

کشورها و منطقه ها وابسته مصر

کشور مصر در طول تاریخ تحت اشغال انگلیس بوده است و البته که توانسته پس از دوره ای معین خود را آزاد نماید.

فرهنگ مردم مصر

سنت ها و خرافات عجیب و غریبی که در کشور مصر در بین مردم دیده می شود روز به روز بیشتر شده و بخشی از فرهنگ آنها محسوب می شود. در کشور مصر اغلب مردم فرهنگ زندگی را به صورت قومی دنبال می کنند و وقتی شخص بزرگ یک قوم در نظر گرفته است که در فرهنگ کشور مصر شرایط بر چه اساسی است احتیاج است که مردم بتوانند این اصول را جدی بگیرند.

در مصر مردم برای احوالپرسی مراسم سر تکان دادن دارند و اگر کسی سر خود را تکان ندهد بی احترامی نموده است. در فرهنگ مصر اغلب افرادی که عایدی بالایی دارند باید به سایر مردم مهربان تر باشند.

قوانین عمومی در مصر

در هر صورت در قوانین کشور مصر زندگی جریانی دارد که شاید از نظر مردم ایران کمی عجیب باشد مثلاً پرچم کشور مصر برای بعضی از افراد نشان از خدایی دارد. البته که اصول و قوانین کشور مصر نشان داده است که زبان کشور مصر یکی از بخش های مهم مورد احترام محسوب می شود.

انتشار: 16 مرداد 1402 بروزرسانی: 16 مرداد 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1254

به "نگاهی کلی به کشور مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی کلی به کشور مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید