اشنایی با کلیساهای مکزیک

مذهب مردم مکزیک غالبا مسیحیت میباشد و کلیساهای فراوانی در این کشور وجود دارد، که برخی از انها جذابیت هایی برای گردشگران دارند، در ادامه با مشهورترین کلیساهای مکزیک همراه ما باشید.

اشنایی با کلیساهای مکزیک

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: مکزیک به عنوان یک کشور با دین غالب کاتولیک، با تاریخی از تأثیرات معماری اسپانیایی، پر از کلیساهای جامع زیبا و خیره کننده است و کسی از این بابت تعجب نمی نماید. سبک به کار رفته در این بناها از باروک تا نئوکلاسیک متغیر بوده و زیبایی به نمایش گذاشته شده به وسیله آن ها واقعاً دیدنی خواهد بود.

1. کلیسای جامع متروپولیتانا، مکزیکوسیتی

چرا با کلیسایی که قسمت اعظم میدان زوکالو را در بر گرفته شروع نکنیم؟ کلیسای جامع متروپولیتانا (Metropolitana) یک ساختمان با ابهت و شگفت انگیز است که بزرگ ترین کلیسای جامع آمریکای لاتین و یکی از مجذوب کننده ترین ها از نظر معماری به شمار میرود. این بنا شاید بیشتر به خاطر تلفیق سه سبک متمایز باروک، نئو کلاسیک و نئو رنسانسی قابل توجه باشد و بد نیست بدانید که بیشتر مصالح آن را از ویرانه های معبدی بزرگ در همان نزدیکی تأمین کردند. در هنگام قدم گذاشتن به کلیسا، محراب طلایی و خیره کننده آن که به محراب پادشاهان (Altar de los Reyes) معروف است توجه شما را به خود جلب می نماید.

2. کلیسای جامع ساکاتِکاس

شهر ساکاتکاس (Zacatecas) شاید کمتر مورد بازدید قرار بگیرد اما یکی از باشکوه ترین کلیساهای جامع کشور را در خود جای داده است. این بنا به خاطر سنگ معدن های صورتی ای که خود شهر هم به آن معروفیت دارد شناخته شده بوده و یکی از برترین نمونه های به جامانده از سبک باروک در کشور به شمار می رود. ساخت و ساز آن در سال 1729 شروع شد و در معماری اش بعضی تأثیرات سبک نئو کلاسیک و چوریگرسک (Churrigueresque) هم دیده می گردد. البته به طور قطع، مجذوب کننده ترین بخش این بنا درهای اصلی با تزئینات پیچیده شان هستند که با سردر ورودی باروکی کامل خواهند شد.

3. کلیسای جامع مورِلیا - میچوآکان

مورلیا (Morelia) بعد از فتح اسپانیا به مسیحیت تغییر مذهب داد. شاید تنها بنایی که به برترین نحو این تغییر مذهب بومیان را منعکس می نماید، کلیسای جامع مورلیا باشد که در آن معماری باروکی و طراحی داخلی نئوکلاسیک به کار رفته است. این بنا نه تنها یکی از خیره کننده ترین ساختمان های اطراف محسوب می گردد که برج های 65 متری آن سبب شدند به عنوان یکی از بلندترین کلیساهای جامع قاره نیز شناخته گردد. برترین زمان بازدید آخر هفته ها خواهد بود، زیرا هر شب نمایشی از نور و صدا در آن برپا می گردد.

4. کلیسای جامع کوچک دورانگو

کلیسای جامع دورانگو (Durango) ترکیبی از دو سبک معماری غالب را به نمایش گذاشته و از نظر طراحی یک شاهکار به شمار می رود. این بنا را در سال 1844 بعد از چند توقف، کامل کردند. در حالی که سر در ورودی آن کاملاً باروکی است، درهای که در هر طرف ساختمان قرار دارند به سبک چوریگرسک تزئین شده و فضای داخلی هم به خاطر مجسمه های مرمری اش شناخته می گردد. در منطقه افسانه ای مبنی بر حضور روح سرگردان یک زن مذهبی در برج ناقوس وجود دارد.

5. کلیسای جامع عروج مریم مقدس - گوادالاخارا

کلیسای جامع یکی از معروف ترین ساختمان های گوادالاخارا (Guadalajara) بوده و بیشتر مرکز تاریخی دومین شهر بزرگ مکزیک را در اختیار دارد. با این حساب پیدا کردن آن کار دشواری نخواهد بود. این ساختمان دقیقاً در مرکز چهار پلازا قرار داشته و چهار سبک معماری مختلف را منعکس می نماید. سبک گوتیک در طراحی داخلی، باروک، نئو کلاسیک و موری. یکی از غیرمعمول ترین ویژگی های این کلیسا از برج های دوقلوی زردش می آید که در چشم انداز شهری بسیار ریشه دوانده است. علاوه بر این، ارگ فرانسوی زیبای داخل بنا نیز دومین نمونه بزرگ کشور محسوب می گردد.

6. کلیسای جامع پوئبلا

این کلیسای جامع زیبا در شهری به همان قشنگی به نام پوئبلا (Puebla) واقع شده است. ساخت این بنا 74 سال به طول انجامید و البته ارزشش را داشت زیرا امروزه آن را یکی از برترین کلیساهای قاره می نامند که سالانه هزاران بازدیدکننده را به سمت خود می کشاند. از اصلی ترین جاذبه های بنا می توان به تابلوها، نقاشی ها و مجسمه هایش اشاره نمود.

7. کلیسای جامع اوئاخاکا

کلیسای جامع اوئاخاکا (Oaxaca) را از سنگ معدنی سبز بومی همان جا ساخته اند و یکی از نمونه های عالی معماری باروک با طراحی داخلی نئو کلاسیک به شمار می رود. با آنالیز سر در ورودی می توانید به خوبی جزئیات به کار رفته در آن را که شامل مجسمه های گوناگون می گردد تحسین کنید. این سبک تزئینی، زیبایی شناسی کلیسا را تشکیل می دهد. در بدو ورود با تندیس برنزی مریم مقدس که از ایتالیا آورده شده نیز روبرو خواهید شد. اگرچه برج های بیرون بسیار شگفت انگیز هستند اما آن ها نسخه های اصلی نیستند. برج های اصلی در زلزله سال 1931 نابود شدند.

8. کلیسای جامع تولوکا

ساخت و ساز کلیسای جامع تولوکا (Toluca) از سال 1867 شروع شد و تا سال 1959 هنوز به آن کلیسای جامع نمی گفتند. قبل از آن، اینجا یک صومعه فرانسیسکن بود که البته از ظاهر امروزی اش خیلی قابل تشخیص نیست. سبک غالب بنا نئو کلاسیک بوده و 5 راهرو نیز وجود دارد که با برج ها و گنبدها کامل می شوند. چیزی که این کلیسا را خاص می نماید، مجسمه های قدیسین در سر در ورودی آن است.

9. کلیسای جامع مَتهوالا

شاید کلیسای جامع متهوالا (Matehuala) را بتوان از نظر بصری یکی از متمایزترین کلیساها دانست. این ساختمان به خاطر پنجره رز با شیشه های رنگی اش بسیار معروفیت داشته و پرتوهای نوری که به داخل آن می ریزند بسیار خیره کننده هستند. این کلیسا یکی از معدود بناهای مذهبی مکزیک است که به طور مستقیم از معماری اسپانیا تأثیر نگرفته و در واقع بیشتر به یک کلیسای جامع فرانسوی شباهت دارد.

10. کلیسای جامع مریدا - یوکاتان

راهنمایمان را با معرفی کلیسای جامعی ساده تر اما به همان میزان ارزشمند به انتها می بریم. کلیسای جامع مریدا در یوکاتان (Yucatán) اندکی بعد از تأسیس شهر مریدا ساخته شد و نسبت به خیلی از کلیساهای دیگر مکزیک از تزئینات کمتری برخوردار است. سبک رنسانسی آن بسیار قابل توجه بوده و تأثیرات سبک مورها نیز در برج ها به چشم می خورد. شاید در کل این بنا خیلی شبیه به حال و هوای ابنیه مذهبی دیگر کشور نباشد اما همین امر آن را متمایز و خاص می نماید.

انتشار: 23 فروردین 1402 بروزرسانی: 26 فروردین 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 924

به "اشنایی با کلیساهای مکزیک" امتیاز دهید

1 کاربر به "اشنایی با کلیساهای مکزیک" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشنایی با کلیساهای مکزیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید