آیا کانادا هم بیابان دارد!؟

شاید به نظرتان از طبیعت کانادا بعید است که بیابانی در آن پیدا شود اما تپه های شنی آتاباسکا، بیابانی استثنایی است که دیدن آن شما را شگقت زده خواهد کرد.

آیا کانادا هم بیابان دارد!؟

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: کانادا پر از جاذبه‌های طبیعی زیبایی است که نظیرش در جهان کمتر دیده می‌شود. یکی از این جاذبه‌های منحصربه‌فرد، تپه‌های شنی در استان ساسکاچوان است که در کنار دریاچه آتاباسکا قرار گرفته‌اند.

این تپه‌های شنی حدود 100 کیلومتر در امتداد سواحل جنوبی دریاچه گسترده شده‌اند و جزء فعال‌ترین تپه‌های شنی دنیا محسوب می‌شوند. برخلاف بیشتر تپه‌های شنی که در مناطق خشک و بیابانی قرار دارند، این تپه‌ها در میان جنگل و باتلاق هستند که آن‌ها را منحصربه‌فرد کرده است.

این تپه‌ها در بیش از 30 هزار هکتار پراکنده‌اند و به خاطر زیست‌بوم غیرعادی‌شان، انواع گیاهان کمیاب هم در آن‌ها یافت می‌شود.

شاید نام تپه‌های شنی شما را یاد مناطق خشک و بیابانی بیندازد، اما ویژگی منحصربه‌فرد این تپه‌ها این است که در زمین‌های حاصلخیز قرار گرفته‌اند. شرایط خاص جغرافیایی این منطقه باعث شکل‌گیری این جاذبه‌های طبیعی در هزاران سال پیش شده است.

این تپه‌های شنی حدود 8 تا 9 هزار سال پیش، در پایان آخرین عصر یخبندان به‌وجود آمدند. در آن زمان، ذوب شدن یخ‌ها موجب جریان آب و شسته شدن مقادیر زیادی از شن و رسوبات به دریاچه شد. البته در آن زمان عمق دریاچه بیشتر از امروز بود. سال‌ها بعد، دریاچه عقب‌نشینی کرد و رسوبات شنی بسیاری در ساحل آشکار شدند. سپس باد این شن‌ها را به شکل امروزی تپه‌ها درآورد تا جایی که به درون جنگل‌های اطراف هم کشیده شدند.

در بیابان آلبرتای کانادا، باد و شن با هم همکاری کرده‌اند تا بیابانی منحصربه‌فرد بسازند. این بیابان عجیب سالانه حدود 1.5 متر جابه‌جا می‌شود! تپه‌های شنی قدرتمند آن با حرکتشان، جنگل‌ها را می‌پوشانند، دریاچه‌ها را پر می‌کنند و بیابانی خشک و بی‌حاصل را جایگزین می‌کنند.

اینجا بهشتی برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و ماجراجویی است. تپه‌های شنی، جنگل‌های اطراف، دریاچه‌ها و باتلاق‌ها ترکیبی خاص به‌وجود آورده‌اند.

تپه‌های شنی آتاباسکا در بالای ناحیه‌ای به نام «سپر کانادا» قرار گرفته‌اند که متشکل از سنگ‌های بسیار قدیمی دوران پرکامبرین است. این سنگ‌ها نیمی از کانادا و بخش‌هایی از شمال آمریکا را دربر گرفته‌اند و قدمتی بین 2.5 تا 4.2 میلیارد سال دارند.

در ناحیه‌ای که این تپه‌ها هستند، این سنگ‌ها با لایه‌ای 20 متری از خاک پوشیده شده‌اند. در نواحی جنوبی، سفره آب زیرزمینی بزرگی وجود دارد که بر روی حیات گیاهی و توسعه تپه‌ها تأثیر زیادی داشته است.

این تپه‌ها چشم‌اندازهای بکری به‌وجود آورده‌اند و با ارتفاع 30 متری، زیست‌بومی منحصربه‌فرد دارند که گیاهان نادر و بومی در آن رشد می‌کنند. تپه‌ها زیستگاه بیش از 300 گونه گیاهی هستند که 30 گونه آن‌ها کمیاب و 10 گونه بومی کانادا بوده و در جای دیگری یافت نمی‌شوند.

از دهه 1990 تاکنون، پارکی در این منطقه ایجاد شده تا از تپه‌ها و نواحی اطراف آن‌ها محافظت کند. به منظور حفاظت از طبیعت حساس این مکان، پارک به سه بخش تقسیم شده است و هر بخش دستورالعمل‌های خاص خود را برای کمپینگ و بازدید دارد که باید رعایت شود. این دستورالعمل‌ها گاهی تغییر می‌کند، پس باید از نگهبان پارک سؤال کنید.

در این پارک ماهی‌گیری از دریاچه مجاز است، اما کندن هرگونه گیاه و گلی غیرقانونی محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید این تپه‌ها را از نزدیک ببینید، بدانید که دسترسی به آن‌ها آسان نیست، چون هیچ جاده‌ای ندارند و تنها راه رسیدن، استفاده از هواپیمای آب‌نشین است.

اگر علاقه‌مند به بیابان‌گردی هستید، این منطقه برایتان جذاب خواهد بود، اما بیابان بکر است و امکانات چندانی ندارد. پس حتماً قبل از رفتن باید به نگهبان اطلاع دهید. می‌توانید با تورهای گردشگری بروید یا اگر می‌خواهید مستقل بروید، باید کاملاً مجهز باشید.

منبع: amusingplanet.com
انتشار: 10 مرداد 1402 بروزرسانی: 23 مرداد 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 730

به "آیا کانادا هم بیابان دارد!؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "آیا کانادا هم بیابان دارد!؟" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کانادا هم بیابان دارد!؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید