کاخ سفید، اقامتگاه تاریخی رؤسای جمهور آمریکا

کاخ سفید، یکی از نمادهای شاخص و تأثیرگذار آمریکا، نه تنها مقر ریاست جمهوری این کشور، بلکه گنجینه ای از تاریخ، معماری و هنر است. این بنای باشکوه که در قلب پایتخت آمریکا واقع شده، طی بیش از دو قرن، شاهد رویدادهای سرنوشت ساز و تصمیمات مهم در حیات سیاسی این کشور بوده است.

کاخ سفید، اقامتگاه تاریخی رؤسای جمهور آمریکا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: کاخ سفید، محل سکونت و دفتر کار رسمی رئیس جمهور آمریکا، یکی از نمادهای قدرت و اقتدار این کشور است. این کاخ در شهر واشنگتن دی سی، مرکز ایالات متحده، واقع شده و از سال 1800 تا به امروز، محل زندگی و کار 46 رئیس جمهور این کشور بوده است. قصر ریاست جمهوری مهم ترین محل در تاریخ آمریکاست. معمار این اقامتگاه جیمز هوبان بود که طراحی آن را بر پایه معماری نئوکلاسیک انجام داد. کاخ سفید شامل شش طبقه است و به سه قسمت اقامتگاه رئیس جمهور در مرکز، بال غربی کاخ و بال شرقی کاخ تقسیم می گردد.

تاریخچه کاخ سفید

در سال 1791، جرج واشنگتن اولین رئیس جمهور ایالات متحده، دستور ساخت را صادر کرد. طراحی این کاخ بر عهده جیمز هوبان، معمار ایرلندی بود. ساخت اقامتگاه رئیس جمهور آمریکا در سال 1800 به انتها رسید و جان آدامز به عنوان اولین رئیس جمهور در آن سکونت یافت. جرج واشنگتن و وزیر خارجه توماس جفرسون به علت علاقه شخصی که به معماری داشتند تصمیم گرفتند که طرح ساختمان کاخ سفید را از میان طرح های ارائه شده در یک مسابقه معماری انتخاب نمایند. کمیسران شهر فدرال به عنوان قاضی و تصمیم گیرنده نهایی انتخاب شد. او از میان چندین طرح ارائه شده ایده جیمز هوبان را به عنوان مقر ریاست جمهور استان متحده برگزید. طرح توماس جفرسون که به صورت ناشناس در مسابقه شرکت نموده بود در میان طرح های برگزیده شده قرار داشت اما در نهایت طرح جیمز هوبان بود که برنده مسابقه شد. عملیات ساخت کاخ در تاریخ 13 اکتبر 1792 شروع شد و در اول نوامبر 1800 به انتها رسید. اقامتگاه رئیس جمهور آمریکا با استفاده از ماسه سنگ های سفید، به سبک معماری جرجی احداث شده است. جان آدامز نخستین رئیس جمهور آمریکا بود که در این سازه اقامت کرد و از آن موقع این کاخ همیشه محل اقامت رئیس جمهوران آمریکا بوده است.

  • در سال 1801 توماس جفرسون با یاری مهندس معمار بنجامین هنری لاتروب بنای بیرونی کاخ را با افزودن دو ستون توسعه داد.
  • در سال 1814 در خلال جنگ ارتش بریتانیا کاخ سفید را به آتش کشید. این آتش سوزی بخش های داخلی کاخ را ویران کرد اما بخش های بیرونی آن آسیب زیادی ندیدند.
  • در سال 1817 جیمز مونرو، پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده به عنوان اولین رئیس جمهور پس از آتش سوزی ساکن شد.
  • در سال 1901 تئودور روزولت، 26 امین رئیس جمهور ایالات متحده بال غربی کاخ را برای انجام امور دفتری خود ساخت. این بال در طول سال های بعد توسعه یافت و امروزه محل برگزاری جلسات هیئت دولت، کنفرانس های خبری و سایر رویدادهای رسمی است.
  • در سال 1948 هری ترومن، 33 امین رئیس جمهور ایالات متحده اسکلت داخلی کاخ را تعویض کرد. این کار به علت فرسودگی چارچوب چوبی کاخ انجام شد.

کاخ سفید کجاست؟

کاخ در شهر واشنگتن دی سی، منطقه کلمبیا، خیابان پنسیلوانیا با پلاک 1600 قرار گرفته است. این کاخ در مرکز پارک ریاست جمهوری واقع شده است. مقر ریاست جمهوری به وسیله مکان های دیدنی چون یادبود لینکلن، بنای یادبود واشنگتن، موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونین، موزه هنر و هوا و فضای واشنگتن احاطه شده است.

عجایب کاخ سفید

بنایی تاریخی و نماد قدرت و اقتدار ایالات متحده آمریکا است. این کاخ در فرهنگ آمریکایی نقش مهمی دارد و در بسیاری از فیلم ها، سریال ها و کتاب ها به آن اشاره شده است.

  • اتاق بیضی: دفتر بیضی، محل کار رسمی رئیس جمهور ایالات متحده، یکی از عجیب ترین اتاق های کاخ سفید است. فضای داخلی اتاق بیضی شکل و از چوب های گران قیمت ساخته شده است. بر روی دیوارهای اتاق، نقاشی های مختلفی از مشاهیر آمریکایی به چشم می خورد.
  • دفتر مخفی: کاخ دارای اتاق های مخفی زیادی است. یکی از مهمترین این اتاق ها دفتر مخفی است که در زیرزمین واقع شده است و مکانی امن برای رئیس جمهور و مشاوران او در مواقع اضطراری است. دفتر مخفی دارای یک اتاق امن، یک اتاق کنفرانس و یک اتاق خواب می باشد.
  • تونل های زیرزمینی: سازه از شبکه ای از تونل های زیرزمینی برخوردار است که به ساختمان های دولتی دیگر در واشنگتن دی سی متصل می شوند. این تونل ها برای تردد مقامات دولتی و محافظان آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  • اشیاء تاریخی: قصر ریاست جمهوری مملو از اشیاء تاریخی است که از دوران مختلف به جا مانده اند. این اشیاء شامل نقاشی ها، مجسمه ها، مبلمان و سایر آثار هنری هستند.

کاخ سفید چند متر است؟

ساختمان 51.2 متر طول، 26.1 متر عرض و ارتفاع آن در بخش جنوبی 21.34 متر و در بخش شمالی برابر با 18.29 متر است. این ساختمان دارای 6 طبقه متشکل از 2 طبقه زیر زمین، طبقه همکف و طبقه اول یا دولت، طبقه دوم و سوم به عنوان اقامتگاه خانواده رئیس جمهور است. قصر ریاست جمهوری در مجموع 132 اتاق، 35 عدد سرویس بهداشتی و 2 آشپزخانه دارد. زیربنای کلی کاخ برابر با 5100 متر می باشد.

اتاق های کاخ سفید

ساختمان دو طبقه است که به سبک معماری نئوکلاسیک ساخته شده است. این کاخ دارای یک رواق ورودی بزرگ، یک سالن پذیرایی، یک اتاق غذاخوری، یک کتابخانه، یک اتاق خواب ریاست جمهوری و چندین اتاق دیگر است. اقامتگاه رئیس جمهور آمریکا از چندین بخش مهم تشکیل شده که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • سالن ورودی و سالن پذیرایی: این سالن ها محل برگزاری مراسم های رسمی و پذیرایی های دولتی هستند.
  • اتاق غذاخوری دولتی: این اتاق محل صرف غذا به وسیله رئیس جمهور و مهمانان رسمی اوست.
  • کتابخانه: کتابخانه کاخ سفید محل مطالعه و کار رئیس جمهور و مشاوران او می باشد.
  • اتاق خواب رئیس جمهور: این اتاق محل خواب و استراحت رئیس جمهور و همسرش است.
  • دفتر بیضی: دفتر بیضی که معروفیت دنیای دارد محل کار رسمی رئیس جمهور آمریکا است. در طول تاریخ بسیاری از فرمان های سرنوشت ساز در این اتاق اتخاذ شده اند.

مجسمه بالای کاخ سفید

مجسمه اندرو جکسون یک تندیس برنزی از اندرو جکسون هفتمین رئیس جمهور آمریکا سوار بر اسب می باشد که بر روی یک پایه سفید از سنگ مرمر در مرکز لافایت اسکوئر در پارک ریاست جمهوری قرار گرفته است. این تندیس به وسیله کلارک میلز در سال 1852 ساخته شد. مجسمه جکسون در شمال کاخ واقع شده است و جکسون را در لباس نظامی در حالی که با دست راستش کلاه خود را بالا می برد به تصویر کشیده است.

فرش هریس در کاخ سفید

فرش ایرانی همیشه نماد فرهنگ و هنر ایران بوده است. این فرش ها به علت زیبایی، کیفیت و ارزش تاریخی خود در سراسر دنیا شناخته شده اند. یکی از فرش های ایرانی که در این ساختمان نگهداری می گردد، فرش هریس است که در سال 1143 شمسی به وسیله هنرمندان ایرانی در تبریز بافته شده است. این فرش به نام فرش ویجو شناخته می گردد. به طور دقیق معین نیست چگونه این فرش ایرانی وارد کاخ شده اما بنا به بعضی روایت ها فرش ویجو در سال 1153 شمسی به وسیله یک بازرگان ایرانی به نام حسن خان امین الدوله به جرج واشنگتن، اولین رئیس جمهور ایالات متحده اهدا شده است.

فرش ویجو از ابریشم و پشم بافته شده و 366 سانتی متر عرض و 549 سانتی متر طول دارد. طرح آن به سبک گلدانی است و شامل گل های بزرگ و رنگارنگ در میان زمینه ای آبی است. این فرش یکی از قدیمی ترین و ارزشمندترین آثار هنری در کاخ سفید است. فرش ویجو در سال 1948، زمانی که اقامتگاه رئیس جمهور آمریکا بازسازی شد، به طور موقت به موزه ملی تاریخ آمریکا منتقل شد و در سال 1952، پس از انتها بازسازی، به کاخ بازگردانده شد. این فرش در حال حاضر در سالن پذیرایی غربی کاخ ریاست جمهوری آمریکا واقع شده است. فرش ویجو نمادی از روابط محبت آمیز بین ایران و ایالات متحده در گذشته است.

نکات تکمیلی

  1. سبک معماری کاخ سفید الهام گرفته از سنت های کلاسیک یونان و روم باستان است که توسط جیمز هوبان، معمار ایرلندی، طراحی شده است. در طراحی این بنا از ستون های یونانی و نمادهای معماری دوران باستان استفاده شده است.
  2. یکی از جالب ترین قسمت های کاخ سفید، موزه مجسمه های سنگی و برنزی آن است. این مجسمه ها که اغلب شخصیت های تاریخی را به تصویر می کشند، در محوطه بیرونی کاخ و باغ های اطراف آن قرار دارند و بازدیدکنندگان می توانند از نزدیک آنها را مشاهده کنند.
  3. کتابخانه کاخ سفید، که دارای بیش از 25 هزار جلد کتاب است، یکی از قدیمی ترین و غنی ترین کتابخانه های خصوصی در آمریکا محسوب می شود. این کتابخانه شامل آثار نفیس و کمیابی در زمینه های مختلف از جمله تاریخ، ادبیات، هنر و سیاست است.
  4. در طول تاریخ، کاخ سفید شاهد برگزاری مراسم و رویدادهای مهمی بوده است؛ از جشن های ازدواج گرفته تا مراسم تحلیف رؤسای جمهور جدید. این مراسم ها اغلب در سالن های پذیرایی و محوطه بیرونی کاخ برگزار می شوند.

سخن پایانی

کاخ سفید، فراتر از یک ساختمان، نماد غرور ملی، قدرت و عظمت آمریکاست. این بنای تاریخی، با معماری زیبا و پر ابهت خود، نه تنها گواه تلاش ها و دستاوردهای گذشتگان، بلکه الهام بخش نسل های آینده برای ساختن آمریکایی قدرتمندتر و پیشرفته تر است.

انتشار: 5 فروردین 1403 بروزرسانی: 16 فروردین 1403 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1325

به "کاخ سفید، اقامتگاه تاریخی رؤسای جمهور آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ سفید، اقامتگاه تاریخی رؤسای جمهور آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید