رصد پدیده های نجومی در آسمان کانادا

یکی از جذابیت های گردشگری کانادا میتواند، پدید های شگفت انگیز همچون شفق قطبی در اسمان مناطق شمالی این کشور باشد، اما این تنها جاذبه نجومی کانادا نیست.

رصد پدیده های نجومی در آسمان کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: کانادا به علت موقعیت جغرافیایی ویژه و توجه به حفاظت از چشم اندازهای طبیعی یکی از برترین مقاصد برای کسانی است که به گردشگری نجومی، تماشا آسمان شب و شناخت پدیده های آن علاقه مندند. از این رو سالانه افراد بی شماری با دریافت ویزای کانادا، در فصل های مختلف خودشان را به کانادا می ر سانند تا از تماشا زیبایی های آسمان شب لذت ببرند.

در آسمان کانادا چه می بینیم؟

با تور کانادا به کشوری سفر می کنید که آسمانش پذیرای پدیده هایی اعجاب انگیز و ویژه است. بعضی از این پدیده ها همیشگی هستند و بعضی به صورت دوره ای اتفاق می افتند.

  • شفق قطبی

شفق قطبی نورهایی رنگارنگ، رقصان و بسیار رویایی هستند که تماشا شان آرزوی بسیاری از منجمان و علاقه مندان به پدیده های آسمان شب است. برای ایجاد شفق قطبی، ذرات باردار راه دوری را از خورشید طی می نمایند تا پس از برخورد با اتمسفر زمین، آسمان کانادا را به زیباترین شکل ممکن در برابر چشمان تان بیارایند. برای تماشا شفق قطبی می توانید به بخش های گوناگون کانادا از جمله پارک ملی جاسپر، ساسکاچوان شمالی، چرچیل کانادا، پارک ملی استان مانچو، شهر یولونایف کانادا و... سفر کنید. به یاد داشته باشید که تماشا پدیده شفق قطبی فقط در نواحی محدودی از کره زمین امکان پذیر است که کانادا یکی از برترین منطقه ها آن محسوب می گردد.

  • ستارگان

کانادا در عرض های جغرافیایی بالایی قرار گرفته است و به همین علت در آسمانش می توانید ستارگان و صورت فلکی های بی نظیری را ببینید. در زمان هایی از سال، آسمان آنقدر صاف و تعداد ستارگان آنقدر زیاد هستند که برنامه های گوناگونی به نام جشن ستاره ها یا مهمانی ستاره ها برگزار می گردد.

  • بارش های شهابی

    در هر لحظه، قطعات متعددی از سنگ های آسمانی با جو زمین برخورد می نمایند و اگر اتمسفر زمین بتواند از پس بزرگی آنها بربیاید، آن سنگ ها می سوزند و نوری زیبا را در آسمان به جا می گذراند. اگر دوست دارید در هر ساعت بین 50 تا 70 شهاب ببینید، در اواسط تابستان، خودتان را به کانادا برسانید. در این زمان آسمان کانادا شاهد بارش شهابی برساوشی است و در زمان اوج بارش شهابی، برای کسانی که عاشق عکاسی شب هستند صحنه هایی بی نظیر خلق خواهد شد.

  • اثر برخورد شهاب سنگ ها

گاهی بعضی از سنگ های آسمانی آنقدر بزرگند که می توانند از اتمسر عبور نمایند و به زمین برسند. جالب است بدانید که در حدود 1.8 میلیارد سال پیش، جرم آسمانی بزرگی با بخشی از کانادا که امروزه اونتاریو نامیده می گردد برخورد و دهانه ای به نام دهانه سادبری را خلق کرد. قطر این دهانه حدود 130 کیلومتر است و یکی از قدیمی ترین برخوردهای زمین تلقی می گردد که اطلاعات جالبی را به دوستداران پدیده های نجومی می دهد.

ذخیره گاه های آسمان تاریک کانادا

کانادا به منظور حفاظت بیشتر از طبیعت آسمان شب، کم کردن اثرات آلودگی نوری و یاری به بهبود شرایط زمین، در شهر کبک کانادا، ذخیره گاه آسمان تاریک را ایجاد نموده است. ذخیره گاه های آسمان شب در واقع محدوده هایی هستند که آلودگی نوری در آنها وجود ندارد و یا بسیار ناچیز است. این محدوده ها کوشش می نمایند فضاهایی را از صدمات روزافزون انواع آلودگی دور نگه دارند و برای آیندگان نیز تجربه لذت بردن از آسمان شب را حفظ نمایند. کشور کانادا برای مشخص یکی از محدوده های ذخیره گاه آسمان تاریک خود، ابتکار عمل به خرج داده و به جای آنکه یک محدوده بسیار تاریک را انتخاب کند از شهر کبک یاری گرفته است. در کبک کانادا بیشتر چراغ های معمولی، با چراغ هایی که آلودگی نوری کمتری ایجاد می نمایند جایگزین شدند و از سوخت های پاک استفاده می گردد.

علاوه بر این شهر، آلبرتای کانادا نیز دارای شش ذخیره گاه آسمان تاریک است که از بزرگترین ها در جهان، محسوب می گردد. در همین منطقه، هر ساله کنفرانس عکاسان نجومی برگزار می گردد تا کسانی که عاشق زیبایی های آسمان شب هستند بتوانند برای عکاسی، دور هم جمع شوند.

رصدخانه های کانادا

  • رصدخانه دیوید دانلپ

در حدود 80 سال پیش در شمال تورنتو کانادا، ساختمان رصدخانه ای بزرگ احداث شد که امروزه زیر نظر انجمن سلطنتی نجوم کانادا فعالیت می نماید. اکنون محوطه اطراف این رصدخانه حدود 40 هکتار، مساحت و یک پارک آموزشی و تفریحی است که گردشگران کانادایی می توانند از تماشا آن بیاموزند و لذت ببرند. گنبد این رصدخانه به نوعی نماد تاریخی است که بر نجوم کانادا گذشته و بسیار با ارزش است. از سوی دیگر تلسکوپ این رصدخانه، در سال 1935 در انگلستان ساخته و به وسیله کشتی به کانادا آورده شد

  • رادیو تلسکوپ کانادا

به منظور پاسخ به احتیاجهای روزافزون کانادا به تجهیزات نجومی، یک رادیو تلسکوپ به نام CHIME را پرده برداری نموده است که برای انجام امور تخصصی تر، تحقیقات و کاوش های علمی از آن بهره می برند.

به یاد داشته باشید که برای لذت بردن از جاذبه های نجومی کانادا احتیاج به دانش های پیشرفته و یا اطلاعات زمینه ای نیست و حتی اگر هیچ تجربه نجومی نداشته باشید نیز می توانید از تماشای ها و شگفتی های آسمان شب در کانادا لذت ببرید.

انتشار: 9 شهریور 1402 بروزرسانی: 19 شهریور 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 957

به "رصد پدیده های نجومی در آسمان کانادا" امتیاز دهید

3 کاربر به "رصد پدیده های نجومی در آسمان کانادا" امتیاز داده اند | 4.7 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "رصد پدیده های نجومی در آسمان کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید