میدانستید مونترال کانادا هم یک کلیسای نوتردام دارد؟

سال ها قبل کشیش های مونترال کانادا، یک کلیسای نوتردام با الهام گرفتن از نسخه فرانسوی در این شهر ساختند و البته تاریخ پرماجرایی نیز در ساخت این بنا روایت می‌کنند که بخشی از این داستان را برایتان نقل خواهیم کرد.

میدانستید مونترال کانادا هم یک کلیسای نوتردام دارد؟

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: استان کبک در شرق کانادا دارای شگفتی های حیرت انگیزی است که یکی از این جاذبه ها، کلیسای نوتردام مونترال است که در منطقه تاریخی مونترال قدیمی در خیابان 110 نوتردام غربی در نبش خیابان Saint Sulpice و مجاورت مدرسه مذهبی Saint Sulpice واقع شده است.

عبادتگاه کوچک اولیه نوتردام که وقف مریم مقدس شده است، اولین بار توسط انجمن عیسی راه اندازی شد. در سال 1657 کشیش‌های کلیسای سن سولپیس مسئولیت تبدیل عبادتگاه نوتردام به کلیسا را به عهده داشتند. فرانسوا دالیه دو کاسن از اعضای کلیسای سن سولپیس، معمار این بنا شد. ساخت این بنا به سبک معماری باروک (سبک قرن 17 و 18) بین سال های 1672 تا 1683 طول کشید. در سال 1800 به خاطر فضای کم کلیسای نوتردام، فبریک تصمیم گرفت کلیسای امروزی را بسازد. برای طراحی کلیسای جدید، شورای ساخت و ساز، معمار نیویورکی، جیمز اُدانل را که اصالتاً یک پروتستان ایرلندی بود، استخدام کرد. اُدانل و فبریک سبک احیای گوتیک (سبک قرن 18 و 19) را انتخاب کردند که در آن زمان رایج بوده است. بخش اصلی پروژه ساخت و ساز بین سال های 1824 تا 1829 انجام شد؛ اگرچه اُدانل زنده نماند تا کامل شدن کار خود را ببیند و در سال 1830 در مونترال درگذشت. او که پیش از مرگش کاتولیک شده بود، در سرداب کلیسای جدید دفن و محل قبرش اکنون با یک پلاک کوچک مشخص شده است.

همچنین معرفی مفصل کلیسای نوتردام مونترال را بخوانید

معماری کلیسای نوتردام مونترال

بدون شک اولین چیزی که به محض بازدید از کلیسای مونترال کانادا توجه شما را به خود جلب می نماید، زیبایی و شکوه معماری این کلیسا است. همانگونه که گفتیم، کلیسای نوتردام در محل کلیسایی قدیمی ساخته شد که از قرن هفدهم و از زمان تاسیس شهر مونترال در این مکان قرار داشته است.

اگرچه بنای فعلی در قرن نوزدهم و با سبک معماری نئوگوتیک ساخته شده است، اما طراحی نمای داخلی و تزئینات آن به اوایل قرن بیستم بازمی گردد. تزئینات داخلی کلیسای نوتردام مونترال با الهام از کلیسای سنت شپل پاریس ساخته شده است و به همین علت، رنگ آبی و طلایی و بعلاوه جزئیات فراوان در آن به وفور مشاهده می گردد.

به عنوان مثال، در سقف این کلیسا هزاران ستاره طلایی با استفاده نصب شده است که همگی از طلای 24 عیار هستند. بعلاوه پنجره های این کلیسا نیز بسیار چشم نواز هستند که با استفاده از شیشه های رنگی و نقاشی شده، تاریخ شهر مونترال را روایت می نمایند. علاوه بر این، تزئینات چوبی و کنده کاری های این کلیسا نیز در میان تمامی کلیساهای آمریکای شمالی زبانزد هستند. این آثار چوبی در مقدار های واقعی، داستان های مذهبی مسیحیت را به شما نشان می دهند.

دیگر جاذبه کلیسای نوتردام مونترال کانادا، ساز ارگان این کلیسا است. این ساز که در سال 1886 میلادی ساخته و در این کلیسا نصب شده، بیش از 10 متر ارتفاع و 7000 لوله دارد.

در پشت کلیسای نوتردام مونترال نیز، یک نمازخانه کوچک نیز واقع شده است که با نام سکره کر (خون مقدس) شناخته می گردد. این نمازخانه در سال 1978، یک آتش سوزی باعث شد تا نمازخانه قدیمی کلیسا تخریب گردد و بنابراین، این نمازخانه نو در سال 1980 جایگزین بنای قبلی شد.

برج های دوقلوی مونترال

کلیسای قدیمی به خاطر عقب نشینی جاده در تابستان 1830 تخریب شد، به جز برج ناقوس آن که تا 1843 باقی ماند، یعنی زمانی که برج های دوقلوی کلیسای نوتردام توسط معماری به نام جان آستل تکمیل گردید. برج غربی که استقامت نامیده گرفته، در سال 1841 تکمیل شد. ناقوس بزرگ تعمید که در برج غربی جای دارد، به نام ژان باپتیست نام گرفته و 11 تن وزن دارد. ساخت برج شرقی نیز که اعتدال نامیده می شود، در سال 1843 پایان یافت و در آن یک سنتور زنگی با 10 ناقوس قرار گرفت.

یک محراب جدید

در سال 1889 کشیش لئون آلفرد سنتن دو معمار را به کار گرفت تا یک نمازخانه که مراسم ها و همایش‌های کوچکتر مانند ازدواج و مجلس ترحیم در آن برگزار گردد را بسازند. نمازخانه، قلب مقدس بانوی ما (du Sacré-Cœur) نامیده شد و در 8 دسامبر 1891، مطابق با تاریخ عید آبستنی معصومانه حضرت مریم وقف گردید. سبک معماری آن نیز گوتیک به همراه نقوش مجسمه بوده است. در یک آتش سوزی در 7 دسامبر 1978 آسیب جدی به محراب وارد شد. عملیات بازسازی به عهده یک شرکت معماری صورت گرفت که طرح پیشنهادی بازسازی دو طبقه اول همانند نمازخانه اولیه بود، همچنین به کار بردن نجاران و پیکرتراشان ماهر برای استفاده از روش های سنتنی! طاق قوسی شکل که به سبک مدرن ساخته شده بود، اجازه ورود نور خورشید را می داد. این نمازخانه جدید در سال 1982 افتتاح شد.

نمای داخلی کلیسا

از نظر سبک طراحی، نمای داخلی کلیسا اوایل بسیار متفاوت از ظاهر فعلی بود. دیوار انتهای محراب، کاملاً مسطح بود و به یک پنجره بزرگ متصل بود و به روش سنتی کلیساهای گوتیک انگلیسی بود. شش نقاشی از کلیسای قدیمی به این دیوار آویزان بودند. به خاطر مسائل اقتصادی، محراب بالای کلیسای قدیمی، به جایگاه جدید منتقل شده بود. این محراب امروز در دیوار غربی، سمت عبادتگاه موقوفه مارگریت مقدس قرار گرفته است. در سالن کلیسا، ستون ها طوری نقاشی شده که احساس سنگ مرمر واقعی را می‌دهند. این کار توسط آنجلو پینوی، یک هنرمند ایتالیایی از نیویورک انجام گرفت.

عبادت گاه مقدس در پاریس

بین سال های 1870 تا 1900، دومین مرحله از دکوراسیون کلیسا توسط کشیش ویکتور روسلوت و ویکتور بورگو، فعال ترین معماران زمان خود که اهل کِبک بودند، اجرا شد. طی سفر به فرانسه، روسلوت عمیقاً تحت تاثیر سبک و نمادگرایی عبادت گاه مقدس در پاریس قرار گرفت و پیشنهاد او منبع الهام بخش بورگو بود. رنگ های آبی و طلایی انتخاب شده، برگ های طلاکاری شده در طاق ها و ستون ها به طور ویژه یادآور عبادت گاه مقدس پاریس هستند. این دکوراسیون رنگارنگ شامل همه مجسمه ها و تراشکاری های چوبی نیز می شد.

ارگ بادی کسوانت فره

یکی دیگر از جاذبه های جالب توجه کلیسای نوتردام مونترال، ارگ بادی کسوانت فره (casavant freres) است. این آلت موسیقی غول پیکر که صدایی آسمانی دارد، کسوانت فره را در سال 1891 به عنوان استاد ساخت ارگ به جهانیان شناساند. در این کلیسا کنسرت های بی شماری توسط ارکسترهای مشهور من جمله ارکستر سمفونی مونترال اجرا می شود. از سال 2004 تا به امروز، هر تابستان کلیسای نوتردام در مونترال میزبان فستیوال بین المللی ارگ بوده و از سال 2008 نیز میزبان فعالیت های مختلفی به عنوان بخشی از مسابقات بین المللی ارگ کانادایی است.

این کلیسا در فصل های پربازدید، روزانه تقریباًً 2500 بازدیدکننده دارد و علاوه بر اینکه یک جاذبه گردشگری است، اهداف مذهبی خود را نیز حفظ کرده و بیش از 120 مراسم تعمید و 120 ازدواج به صورت سالیانه در این کلیسا برگزار می شود.

گردشگری کلیسای نوتردام مونترال

هر ساله تقریبا 11 میلیون نفر از کلیسای نوتردام مونترال بازدید می نمایند که این عدد حدود یک میلیون کمتر از نوتردام پاریس است و آن را به یکی از پر بازدیدترین بنا های تاریخی در آمریکای شمالی تبدیل نموده است. ورودی این کلیسا برای بازدیدنماینده ها حدود 8 دلار کانادا است. نمایش نور و صدای آئورا (Aura) به وسیله مومنت فاکتوری در این کلیسا در عصر ها از سه شنبه تا شنبه در ساعت های 18 و 20 و یک شنبه ها در ساعت های 19 و 21 برگزار می گردد که هزینه بلیط آن حدود 24.50 دلار برای بزرگسالان، 22.20 دلار برای افراد بالای 65 سال، 18.75 دلار برای محصلین و 14.80 دلار برای بچه ها و نوجوانان است. نزدیکترین ایستگاه مترو، Place-d'Armes در لاین نارنجی است.

انتشار: 10 تیر 1402 بروزرسانی: 21 تیر 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 112

به "میدانستید مونترال کانادا هم یک کلیسای نوتردام دارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "میدانستید مونترال کانادا هم یک کلیسای نوتردام دارد؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدانستید مونترال کانادا هم یک کلیسای نوتردام دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید