راهنمای مهاجرت آشپز ها و سرآشپز ها به کانادا

اگر اشپز هستید و دلتان میخواهد در رستوران های بین المللی کار کنید، کانادا از آن کشورهایی است که از هر نوع تنوعی در حرفه آشپزی استقبال میکند، زیرا این کشور تنوع فرهنگی بالایی دارد و یک مقصد گردشگری به شمار میرود، پس انتظار این میرود که میزبان ذائقه های گوناگون باشد.

راهنمای مهاجرت آشپز ها و سرآشپز ها به کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: به عنوان سرآشپز چطور به کانادا مهاجرت کنیم؟

اگر آشپز حرفه ای هستید و قصد مهاجرت به کانادا را دارید، ابتدا چند کار را باید انجام بدهید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که آنالیز کنید چقدر به تخصص شما در این کشور احتیاج است و شما چقدر در آشپزی مهارت دارید؟

کانادایی ها در پی چه سبک آشپزی هستند؟ غذاهای لذیذ و پرطرفدار این کشور کدامند؟ زمانی که پاسخ این سوالات را مورد ارزیابی قرار دادید نوبت به این می رسد که با یک متخصص امور مهاجرت، مشورت کرده و پیگیری کلیه روش ها و اصول اخذ ویزای کانادا را انجام دهید.

وکلا و کارشناسان BestCanadaTours شما را در این راستا تنها نگذاشته و به شما یاری می کنند فرآیند مهاجرت به کانادا را به امن ترین و قانونی ترین وجه ممکن سپری کنید. برخی از افراد تصور می کنند که آشپزی فقط برای شغل های مرتبط با پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد، در صورتی که شما با داشتن تخصص در آشپزی می توانید به اسم یک مربی در کشور کانادا مشغول به کار شوید.

علاوه بر این اگر موفق شوید که رضایت یک کارفرمای کانادایی را برای کار در یک رستوران جلب کنید، به واسطه جاب آفری که او در اختیارتان می گذارد، می توانید به اسم یک سرآشپز، در این کشور مشغول به کار شوید و از زندگی و اقامت در این کشور لذت ببرید.

حرفه آشپزی در کانادا

غذا خوردن یکی از لذت های اصلی در زندگی افراد هر جامعه ای است. فرقی هم نمی نماید که در کجا و چه کشوری باشیم. همه ملیت ها آشپزی و سبک های آشپزی خاص خود را دارند و آن را بخشی از فرهنگ خود می دانند. در کانادا هم این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. کانادایی ها هم عاشق غذا خوردن و امتحان کردن غذا های تازه و نو هستند.

در نتیجه لزومی ندارد که مهارت شما در حرفه آشپزی به سبک کانادایی ها باشد، گرچه اگر با آشپزی ملل آشنایی داشته باشید، شانس شما برای استخدام در رستوران های کانادا، بیشتر است. اما از آنجایی که در کانادا ایرانی های زیادی زندگی می کنند، اگر در زمینه آشپزی ایرانی و طبخ غذاهای سنتی ایرانی هم تبحر داشته باشید، نان تان در روغن است. هیچ ایرانی نیست که ترک وطن کند و قید خوراکی های خوشمزه ایرانی را بزند!

ایرانی های مقیم کانادا، همیشه در پی بهترین رستوران های ایرانی هستند تا بتوانند هر از گاهی به یاد وطن، خوراکی های خوشمزه ایرانی را میل کنند. در نتیجه توصیه اول ما به شما این است که در وهله اول دانسته ها و مهارت خود را در زمینه آشپزی ملل تقویت کنید. اگر هم امکان این کار برای شما وجود ندارد، به اسم یک سرآشپز حرفه ای که به غذاهای سنتی و اصیل ایرانی آشنایی کامل دارد، در این کشور درخواست شغلی بدهید.

حرفه آشپزی در کانادا شامل مسئولیت هایی در مورد برنامه ریزی و آماده سازی غذا، تمامی فرآیند پخت و پز و همانطور که گفتیم طبخ خوراکی های مخصوص می گردد.

البته رستوران تنها جایی نیست که شما در کانادا بتوانید در آن مشغول به کار شوید. حرفه آشپزی در کانادا شامل کار در هتل ها، بیمارستان ها، موسسات بهداشتی و مراقبتی، فروشگاه های غذایی، کلوپ ها، کشتی ها و غیره هم می گردد.

یک سرآشپز در کانادا باید چه مهارت های داشته باشد؟

اگر تصمیم خود را گرفته اید و می خواهید به اسم آشپز در کانادا مشغول به کار شوید و از این طریق اقامت کشور کانادا را دریافت کنید، باید بدانید که در مهارت های زیر باید خبره باشید:

  • انواع روش های طبخ غذا
  • انواع روش های سرو غذا
  • داشتن مهارت قوی در برنامه ریزی
  • توانایی آموزش به دیگران و انتقال تکنیک های آشپزی تان
  • داشتن سلیقه منحصر به فرد و خلاقیت در سرو و تزئین غذا و حتی ایجاد دستور پخت های نوین
  • آشنایی با اصول خدمات مشتری و جلب رضایت آن ها

پس بهتر است، ضمن یادگیری مهارت های حرفه ای و تخصصی درحوزه آشپزی، روی روابط بین فردی و رابطه با مشتریان هم حتما دانش و مهارت های خود را بالا ببرید. یادتان باشد که شما قرار است در کشور کانادا به اسم آشپز فعالیت کنید و در این کشور، رعایت حقوق شهروندان و برابری حرف اول را می زند.

علاوه بر مهارت هایی که انتظار می رود شما به اسم یک آشپز داشته باشید، باید مدارکی هم برای اثبات آنها ارائه دهید. برخی از این مدارک عبارتند از:

  • مهارت در زبان انگلیسی و کسب نمره کافی در آزمون آن (مکالمه و شنیدار 5 از 5 و خواندن و نوشتار 4 از 5).
  • نداشتن سابقه قانونی.
  • توانایی تامین مخارج زندگی و حمایت اقتصادی یا همان اسپانسرشیپ.
  • ارائه مدارکی که نشان دهد متقاضی دوره های آشپزی را با موفقیت به سرانجام رسانده است.
  • فرد متقاضی باید حداقل یک پیشنهاد کار با اعتبار یکساله از سوی یک کارفرمای کانادایی داشته باشد.
  • متقاضی باید دبیرستان را به سرانجام رسانده وگواهی ECA (ارزیابی اعتبار تحصیلی) ارائه بدهد.
  • کسب امتیاز لازم در CRS (سیستم جامع رتبه بندی شغلی کانادا) برای دریافت دعوت نامه و هم درخواست اقامت ضروری است.
  • متقاضی باید از سلامت کامل برخوردار بوده و مدارک معتبر در این مورد ارائه دهد.

ارزیابی بازار کار حرفه آشپزی در کانادا

تا اینجا متوجه شدید کانادایی ها مانند بیشتر مردم کشورهای دیگر، به غذا خوردن و انواع خوراکی ها اهمیت ویژه ای می دهند. در نتیجه بازار کار آشپزی و ارائه خوراکی های خوشمزه در این کشور داغ است. اما با این حال طبق ارزیابی هایی که اجرا شده است، انتظار می رود این حرفه در طی سه سال آینده در استان های زیر از بازار کار بهتر و پر رونق تری برخوردار باشد:

  • نیوفانلاند
  • یوکان
  • آلبرتا
  • مانیتوبا
  • لابرادور
  • پرنس ادوارد
  • نوا اسکوشیا
  • کبک
  • ساسکاچوان

البته اگر در حرفه آشپزی یک نیروی کارآمد و حرفه ای باشید، توصیه ما به شما این است که برای مهاجرت به استانهای بریتیش کلمبیا و انتاریو اقدام کنید. قطعا در این دو استان بهتر می توانید کار کنید و عایدی تان هم بیشتر خواهد بود. گفته می شود در ده سال آینده بازار حرفه آشپزی در کانادا عرضه و تقاضای برابری خواهد داشت. بر همین اساس کارشناسان تخمین زده اند که تا سال 2028 در حدود بیش از بیست و چهار هزار شغل نو در این حوزه ایجاد خواهد شد. بنابراین بیش از بیست و شش هزار نیرو کار حرفه ای و متخصص در پی این فرصت ها می باشند.

بهترین کار این است که هر چه زودتر برای اخذ اقامت کانادا به وسیله حرفه آشپزی اقدام کنید. جالب است بدانید با استخدام در این حرفه در کانادا، برای هر ساعت کار حداقل 12 دلار و حداکثر 25 دلار عایدی خواهید داشت! قطعا این مقدار عایدی برای هر فردی وسوسه کننده است و ارزشش را دارد که برای آن کوشش کند. در ادامه به مقدار عایدی آشپزها در کانادا بیشتر خواهیم پرداخت.

عایدی آشپزی در کانادا چقدر است؟

اگر در کانادا آشپز ماهری باشید، می توانید از عایدی 28000 دلاری خود در هر سال لذت ببرید. بعلاوه اگر تجربه تان بیشتر باشد، عایدیتان هم افزایش می یابد. به طور مثال اگر پنج سال و یا حتی بیشتر سابقه کار آشپزی را داشته باشید، عایدی سالانه شما چیزی در حدود 31000 دلار خواهد بود.

حقوق آشپزی در استان های مختلف کانادا فرق دارد و مثلا در دو استان کلگری و ادمونتون، یک آشپز دارای حقوقی با 15 درصد بیشتر از میانگین ملی در سال می باشد و یک آشپز در این دو استان می تواند سالانه 29664 دلار کسب نماید. کار در تورنتو هم به شما این امکان را می دهد که به کسب عایدی 32.032 دلاری در سال بپردازید.

چه پیش نیازهایی برای مهاجرت به کانادا به وسیله حرفه آشپزی ضروری است؟

حرفه آشپزی در کانادا هم مثل هر کار دیگری، پیش نیازهایی لازم دارد. برای اینکه بتوانید با این حرفه در کانادا مشغول به کار شوید، ضروری است که در وهله اول گواهی اتمام دوره متوسطه خود را به اداره مهاجرت کانادا ارائه کنید. بعد از آن این اداره مهاجرت از شما درخواست گواهینامه کاری در رشته سرآشپزی می نماید که یا باید در خود کانادا گذرانده باشید (که در تمامی استان های این کشور دوره های آن برگزار می گردد) و یا مدرکی معادل آن با همان اعتبار را ارائه دهید.

تجربه کاری در این رشته از ضروریات است. بنابراین باید بتوانید مدارکی دال بر تجربه و سوابق کاری خود به اداره مهاجرت کانادا نشان دهید. آنچه در این تجارب و آموزش ها اهمیت دارد، مهارت های مدیریتی است. درواقع برای کارفرما های کانادایی ضروری است که شما از توان مدیریتی بالایی برخوردار باشید تا بتوانید آشپزخانه خود را به بهترین شکل مدیریت و کنترل کنید و خدمات با کیفیتی به مشتریان ارائه دهید.

در صورتی که بتوانید نظر اداره مهاجرت کانادا را به مهارت ها، تخصص و تجربه خود جلب کنید، یک مهر قرمز دریافت می کنید که به معنی پذیرش شما به اسم آشپز واجذ شرایط می باشد. بعد از آن باید بروید سراغ اخذ گواهینامه سرآشپزی. این گواهینامه را می توانید از موسسه آشپزی کانادا، فدراسیون سرآشپزها و آشپزهای کانادا که به طور مخفف CFCC نامیده می گردد، دریافت کنید.

یادتان باشد، اگر می خواهید در استان انتاریو کار خود را به اسم سرآشپز آغاز کنید، باید مجوز Ontario College of Trades را هم دریافت کنید.

ببینید که اسم شغلی مورد نظر شما مطابق NOC 6322 هست یا نه؟

اولین سوالی که ممکن است به فکر شما برسد این است که NOC 6322 چیست؟ یک جور طبقه بندی ملی شغلی در کانادا وجود دارد که تحت اسم NOC شناخته شده است. کانادا از این طبقه بندی برای سازماندهی عناوین شغلی استفاده می نماید و مشاغل را در دسته بندی های سطح بندی شده خاصی قرار می دهد.

عناوین مشاغلی که در NOC 6322 طبقه بندی شده اند عبارتند از:

  • دستیار آشپز
  • آشپز
  • آشپز رژیم غذایی
  • آشپز اول
  • آشپز پخت و پز
  • آشپز بیمارستان
  • آشپز موسسات
  • آشپز مسافرتی
  • آشپز مجاز
  • آشپز خطی
  • آشپز دوم
  • آشپز سفارش کوتاه

برای ویزای کار آشپزی در کانادا درخواست بدهید

بیش از 70 روش مختلف مهاجرتی برای کانادا وجود دارد که شما بایذ با توجه به دسته بندی درست مراحل مهاجرت را سپری کنید. مثلا شما می توانید از برنامه نیروی متخصص فدرال (Federal Skills Trades) بهره ببرید و مهارت آشپزی تان را برای اخذ ویزای کاری در این شاخه ارائه بدهید. اما اگر می خواهید که برنامه مهاجرت تان در کمتر از 3 ماه موفق به مهاجرت شوید، خوب است که از روش (Entry British Columbia Skilled Worker) استفاده نمایید.

البته از قلم نیاندازید که متقاضیان استفاده از این روش مهاجرتی باید حداقل دو سال سابقه کار معتبر، مدرک زبان آیلتس و موارد واجد شرایط بودن در شغل آشپزی را داشته باشند. بعلاوه باید مقدار تمکن اقتصادی را برای برنامه مهاجرت فدرال اثبات کنید و اگر مجرد هستید، برای مهاجرت به هر استان از کانادا به جز استان آلبرتا باید 23659 دلار را به اسم حداقل مبلغ، در حساب خود داشته باشید. اما در صورتی که متاهل باشید، برای اثبات توان اقتصادی باید مبلغ 29087 دلار کانادا را به صورت حداقلی در حساب خود داشته باشید. توجه داشته باشید که برداشت کردن از این جساب ممکن نیست و با استفاده از وام گرفتن هم نمی توان تمکن را ثابت کرد.

پیدا کردن یک کارفرما در کانادا

همانطور که گفتیم برخی از استان های کانادا بیشترین درخواست را برای پذیرش آشپز ها دارند. باید سعی کنید که در جلب نظر کارفرمایان به سمت استان ها یا قلمروهایی بروید که بیشترین تقاضا را برای بکارگیری نیروی متخصص دارند. در زیر آماری از مقدار فرصت های شغلی در برخی از استان های کانادا را آورده ایم:

  • بریتیش کلمبیا: 4،195
  • کبک: 1،384
  • آلبرتا: 815
  • انتاریو: 552
  • ساسکاچوان: 118

ECA چیست؟

ECA نشان دهنده اعتبار تحصیلی فرد متقاضی است و در واقع یک نوع ارزیابی برای تائید مدارک تحصیلی شما مطابق با استانداردهای کانادا است. اگر شما تحصیلات تان را در خارج از کانادا گذرانده باشید، باید حتما نسبت به گرفتن ECA اقدام کنید. این تائیدیه را می توانید در سایت هایی مانند خدمات آموزش دنیای (WES) درخواست بدهید. درخواست شما بعد از 20 روز کاری آنالیز و در صورت موافقت به شما ارائه خواهد شد.

در کانادا به اسم سرآشپز زندگی کنید

اگر از میان روش های زندگی و اخذ اقامت دائم کانادا زندگی به اسم یک سرآشپز را انتخاب کرده اید باید به شما بگوییم که از آنجایی که تقاضا برای این شغل زیاد است، برای کسب این موقعیت شغلی 4 روش در پیش پای شما وجود دارد. در ادامه به ذکر این روش ها می پردازیم:

  • سیستم ورود سریع یا اکسپرس انتری کانادا
  • برنامه نامزدهای استانی کانادا
  • مهاجرت با برنامه تستی روستایی
  • مهاجرت با برنامه تستی آتلانتیک

آیا رستوران داری و آشپزی در کانادا تفاوت دارد؟

بله این دو فعالیت متفاوت می باشند و تفاوت عمده آن ها در تنوع آشپزی می باشد. در کانادا مردم زیاد به رستوران می فرایند و بیشتر عایدیشان را برای رفتن به رستوران و خوردن غذا صرف می کنند. اگر عایدی زیادی هم نداشته باشند سعی می کنند که به تعداد دفعات کمتری به رستوران بروند. اغلب زوج ها شاغل می باشند و فرصتی برای آشپزی در منزل ندارند؛ به همین خاطر است که اغلب رستوران ها را ترجیح می دهند.

برای عیدهای مختلف از جمله عید پاک، کریسمس و غیره برای صرف شام به رستوران می روند. در کانادا به علت چند ملیتی بودن آن و وجود اقوام گوناگون از ملل مختلف، تنوع غذایی بی شماری وجود دارد و آشپزها باید این تنوع را یاد بگیرند. اما رستوران داری وظایف دیگری دارد. به طور مثال شما در صندلی یک آشپز باید بتوانید تنها برای استان تورنتو که 140 ملیت متفاوت دارد، غذاهای گوناگون درست کنید.

از طرفی همه دوست دارند که غذاهای ملل گوناگون را امتحان بکنند، بنابراین باید بتوانید انواع غذاها را در منوی خود داشته باشید. اما مسائل مدیریتی و رعایت نظافت رستوران، در نظر گرفتن کیفیت غذا بر اساس استانداردها، خلاقیت در ارائه غذا و نحوه سرو آن، استفاده از ظروف مناسب، تعیین هزینه غذاها و مخارج آن بر عهده رستوران دار می باشد که بسیار هم پر مسئولیت و حساس است.

مهاجرت به کانادا با حرفه آشپزی

در کل روش های مختلفی برای مهاجرت به کشور کانادا وجود دارد. یکی از بهترین این روش ها پیشنهاد شغلی یا جاب آفر کانادا (Job Offer) می باشد. برای اینکه بتوانید از این روش بهره ببرید، ضروری است که از جانب یک کارفرمایی کانادا پیشنهاد شغلی دریافت کنید. این روش سریع ترین و تضمین شده روش برای مهاجرت به کانادا می باشد. شما که قصد دارید به اسم آشپز به کانادا مهاجرت کنید، باید در پی کارفرماهایی باشید که به تخصص و مهارت شما احتیاج دارند.

به غیر از پیشنهاد شغلی، شما این امکان را هم دارید که با ویزای جست و جوی شغلی (Job Seeker) به این کشور سفر کنید و در مدت زمانی که مجاز به حضور در کانادا هستید، شغل مناسب خود را پیدا کنید و با استخدام در آن ویزای خود را به ویزای کاری کانادا تغییر دهید. فرایند مهاجرت امری پر چالش است که نیازمند دانش و اطلاعات کافی است.

برای کار در کانادا به اسم سرآشپز به علت چند فرهنگی بودن و حضور مهاجران گوناگون در این کشور فرصت های شغلی متعددی وجود دارد. همه اقوام از ملل مختلف دنیا به کانادا آمده اند و شما رستوران ها و کافه هایی را با دستور پخت ها و غذاهای بومی همان منطقه ها مشاهده می کنید. به طور مثال در کانادا به مقدار بسیاری رستوران های هندی، چینی، مکزیکی و از این قیبل رستوران ها وجود دارند. نکته ای که باید برای مهاجرت به کانادا در سمت شغلی سرآشپز به آن توجه کنید، اسم شغلی مورد نظر، مقدار عایدی، روش مهاجرتی مناسب و استان های با پذیرش بالا است.

انتشار: 29 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 674

به "راهنمای مهاجرت آشپز ها و سرآشپز ها به کانادا" امتیاز دهید

4 کاربر به "راهنمای مهاجرت آشپز ها و سرآشپز ها به کانادا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای مهاجرت آشپز ها و سرآشپز ها به کانادا"

2 دیدگاه

زینب عشقی 9 شهریور 1400

سلام خواستم ببینم بخوام از طریق جاب آفر مهاجرت کنم کانادا چقدر هزینه اش میشه واینکه من مدرک آشپزی بین الملل توایران گرفتم ومشکل من هزینه اش چه راهی وجود داره با هزینه کمتر به کانادا مهاجرت کنم

پاسخ به زینب عشقی

احمد رضا نوابی 25 شهریور 1401

تشکر از راهنمایی شما
اگر امکان داره در مورد سوالات در مصاحبه کارفرمایی توضیح کامل بدهید 20روز اینده با یک کارفرمایی کانادای مصاحبه انلاین دارم

پاسخ به احمد رضا نوابی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید