آشنایی با مقاطع تحصیلی در کانادا

شما قطعاً می دانید که کانادا به خاطر سطح بالای آموزش و تحصیلاتش در دنیا مشهور است. شاید برایتان عجیب باشد که بدانید که هزینه های برنامه های مختلف از جمله خدمات اجتماعی و آموزشی یا مراقبت های سلامت به وسیله مردم این کشور پرداخت می گردد. همه کانادایی ها و مهاجران بخشی از مالیات خود را به دانشگاه ها می دهند چون می دانند که از این هزینه در امر آموزش برترین استفاده را خواهند کرد.

آشنایی با مقاطع تحصیلی در کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: در این مقاله به سیستم آموزشی کانادا و هر آنچه که مهاجران کودک و نوجوان باید در خصوص آن بدانند به صورت جزئی می پردازیم. با توجه به تأثیر کووید 19، سیستم آموزشی ممکن است به صورت آنلاین باشد یا نباشد، اما باید قوانین و نوع مدرسه مربوطه را رعایت کنید. ما در این مقاله قصد داریم دربارهٔ نوع آموزش و تحصیل و انواع مدارس کانادا صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

سیستم آموزشی کانادا چقدر خوب است؟

کانادا دارای یک سیستم آموزشی برجسته است. براساس نظرسنجی سال 2020، کانادا دارای سومین سیستم آموزشی عالی در سطح دنیای است. کانادایی ها 6 درصد از فراوری ناخالص داخلی (GDP) را برای امر آموزش صرف می نمایند. سطح درصد ذکر شده از تمامی کشورهای دیگر بالاتر است و این نشان دهنده اهمیت سیستم آموزشی در کاناداست. 91 درصد از بزرگسالان بین 25 تا 64 سال کانادایی حداقل یک مدرک دیپلم دبیرستان دارند، و 68 درصد آنها دارای یک مدرک تحصیلات متوسطه هستند. این ارقام نسبت به سایر نقاط دنیا بسیار بالاتر است و اهمیت آموزش در جامعه کانادا را نشان می دهد.

سیستم آموزشی کانادا

سیستم آموزشی کانادا را می توان به سه بخش تقسیم کرد: آموزش پیش دبستانی، آموزش ابتدایی و متوسطه (بعلاوه K-12 نیز نامیده می گردد) و تحصیلات عالی. اگرچه چند تفاوت بین استان ها وجود دارد، اما ویژگی های منحصر به فرد برای هر یک از این مراحل وجود دارد.

پیش دبستانی یا دوره مهدکودک:

پیش دبستانی که گاهی اوقات دوره مهدکودک نیز نامیده می گردد، یک فرصت یادگیری اختکمک برای بچه ها خردسال، معمولاً بین سنین سه تا پنج سال است. پیش دبستانی و سایر خدمات آموزش در اوایل دوران کودکی در بعضی از استان ها به صورت رایگان در دسترس است، اما در بعضی دیگر (و برای بعضی از برنامه های خصوصی) احتمالاً باید هزینه ای بپردازید. در استان انتاریو، مهدکودک به دو سال تقسیم می گردد، مهدکودک خردسال (برای بچه ها چهارساله) و کودکستان (برای بچه ها پنج ساله). ساختار پیش دبستانی نسبت به مراحل اجباری دوره ابتدایی و متوسطه با دقت کمتری انجام می گردد. این بدان معنی است که گزینه های متنوعی برای انواع پیش دبستانی، برنامه های درسی تحت پوشش، برنامه ها، هزینه ها و موارد دیگر وجود دارد. شما باید در خصوص گزینه های موجود در مقصد مورد نظر خود تحقیق کنید و حتماً سریعاً درخواست کنید، زیرا فهرست انتظار برای بعضی از برنامه های پیش دبستانی طولانی است.

آموزش ابتدایی و متوسطه:

تحصیلات ابتدایی و متوسطه در کانادا بخشی از تحصیلات اجباری برای بچه ها است. این سطح از آموزش در سراسر کانادا با ساختاری مشابه همراه است و تفاوت های کمی در سطح استانی وجود دارد. معمولاً، این سطح از تحصیلات از سن 5 یا 6 سالگی شروع می گردد. به عنوان مثال، در سیستم آموزشی استان کبک، بچه ها پس از 6 سالگی وارد دوره ابتدایی می شوند.

دوره ابتدایی و متوسطه معمولاً 12 سال طول می کشد و پس از اتمام کلاس های یک تا دوازده، فرزند شما مدرک دبیرستان خود را دریافت نموده و می تواند به کالج یا دانشگاه مراجعه کند. از آنجا که تحصیلات ابتدایی و متوسطه اجباری است و نقش مهمی در رشد و توسعه بچه ها دارد، ما قصد داریم بیشتر درباره این موضوع تمرکز کنیم و به بعضی از سؤالات متداول پاسخ دهیم.

چه نوع مدارسی در کانادا وجود دارد؟

در کانادا، سه گزینه اصلی برای تحصیلات ابتدایی و متوسطه وجود دارد.

مدارس دولتی: این مدارس با تأمین بودجه عمومی برای دانش آموزان در هر منطقه کانادا فعالیت می نمایند. تحصیل در این مدارس برای بچه ها رایگان است (بودجه آن ها به وسیله سیستم مالیاتی تأمین می گردد که خدمات بهداشت و درمان و اجتماعی را نیز تأمین می نماید!). حدود 92 درصد از بچه ها در کانادا در مدارس دولتی تحصیل می نمایند.

مدارس خصوصی: این مدارس متعلق به نهادهای خصوصی هستند و والدین برای ثبت نام فرزند خود باید شهریه پرداخت نمایند. حدود 7 درصد بچه ها در کانادا در مدارس خصوصی تحصیل می نمایند. هزینه های تحصیل در مدارس خصوصی می تواند بسیار متفاوت باشد.

آموزش در خانه: در این گزینه، والدین تصمیم می گیرند فرزند خود را در خانه تحصیل دهند و به طور مستقل به آنها آموزش دهند. قوانین و مقررات آموزش در خانه در استان ها فرق دارد، اما والدین معمولاً می توانند برنامه درسی پیشنهادی و منابع آموزشی را آنلاین پیدا نمایند. کمتر از 1 درصد بچه ها در کانادا در خانه تحصیل می نمایند.

مدارس مذهبی و کاتولیک: مدارس مذهبی، به خصوص مدارس کاتولیک، در سراسر کانادا به صورت دولتی و خصوصی وجود دارند. در این مدارس، عنصر مذهبی (عمدتاً کاتولیک) به برنامه درسی ادغام می گردد. مدارس کاتولیک بودجه استانی را دریافت می نمایند و تعداد زیادی از دانش آموزان غیرکاتولیک نیز در آنها تحصیل می نمایند. اگرچه بسیار از مدارس کاتولیک آموزش با کیفیتی ارائه می دهند، ادغام دین در یادگیری ممکن است برای شما مهم باشد یا بخشی از ترجیحات شما نباشد.

مدرسه دولتی یا خصوصی، کدام برترین آموزش را ارائه می دهد؟

پاسخ به این سؤال به عوامل مختلفی بستگی دارد: آیا شما قدرت مالی لازم برای پرداخت شهریه مدارس خصوصی را دارید؟ چه نوع محیط یادگیری مناسب برای فرزند شما است؟ کدام گزینه های آموزشی خصوصی و دولتی در منطقه زندگی شما وجود دارد؟

تحقیقات نشان می دهد که دانش آموزانی که در مدارس خصوصی ثبت نام می نمایند، عملکرد علمی قوی تری نسبت به همسالان مدارس دولتی خود دارند. با این حال، پژوهشگران این سؤال را مطرح می نمایند که آیا این به علت کیفیت بهتر آموزش خصوصی است یا به این علت است که دانش آموزان مدارس خصوصی معمولاً از خانواده هایی با منابع مالی بیشتر و والدینی با سطح تحصیلات بالاتر بهره می برند.

سیستم مدارس دولتی کانادا در سراسر دنیا شناخته شده است. با این حال، برای دریافت اطلاعات دقیق تر در خصوص گزینه های مدارس دولتی در منطقه ای که قصد زندگی در آن را دارید، تحقیق کنید و اطمینان حاصل کنید که پیشنهادهای آموزشی مطابق با احتیاجهای فرزند شما وجود دارد.

هزینه ی تحصیل در مدارس ابتدایی و متوسطه در کانادا چقدر است؟

تحصیلات ابتدایی و متوسطه در کانادا به وسیله سیستم آموزش عمومی به صورت رایگان در دسترس است. البته، بعضی موارد مانند وسایل مدرسه، ناهار و میان وعده، لباس و سفرهای آموزشی احتیاج به پرداخت هزینه دارند.

اگر تمایل دارید فرزندتان را به مدرسه خصوصی بفرستید، باید هر ساله شهریه پرداخت کنید. شهریه ها بسته به نوع مدرسه ای که انتخاب می کنید، فرق دارد. به عنوان مثال، هزینه های تحصیل در سال 2020 برای دانش آموزان کلاس 1 تا 5 در مدرسه معتبر Upper Canada حدود 34,135 دلار کانادا بوده و در صورتی که دانش آموز شبانه روزی باشد، باید بیش از 60 هزار دلار شهریه پرداخت کنید.

تحصیل در کانادا به کدام زبان ارائه می گردد؟

تحصیل در کانادا به دو زبان رسمی کشور، یعنی انگلیسی و فرانسه، ارائه می گردد. بعضی مدارس انگلیسی بعضی از مطالعات را به زبان فرانسوی به عنوان بخشی از برنامه درسی خود ارائه می دهند و برعکس، بعضی مدارس فرانسوی. اگر می خواهید فرزندتان به هر دو زبان آموزش ببیند، مناسب است او را در یک مدرسه انگلیسی ثبت نام کنید تا همزمان بتواند زبان فرانسه را نیز یاد بگیرد. البته باید توجه داشت که بعضی از مدارس دوره هایی به زبان های غیر از انگلیسی و فرانسه ارائه می دهند.

جالب است بدانید که بسیار از کانادایی ها به زبان فرانسه تسلط ندارند، اما یادگیری زبان فرانسوی می تواند تأثیر قابل توجهی در کاریابی افراد داشته باشد، به ویژه برای آنهایی که می خواهند در مناطقی مانند کبک و نیوبرانزویک زندگی نمایند یا در زمینه هایی از جمله مشاغل دولتی فعالیت نمایند.

چه زمانی مدارس در کانادا باز می شوند؟

مدارس ابتدایی و متوسطه در کانادا معمولاً از اواخر ماه آگوست یا اوایل سپتامبر شروع می شوند. سال تحصیلی معمولاً در اواخر ماه مه یا ژوئن به خاتمه می رسد. ماه های جولای و آگوست به عنوان تعطیلات تابستانی در نظر گرفته می شوند. با این حال، گاهی اوقات تعطیلات تابستانی از اواخر ماه ژوئن شروع می گردد و کلاس ها در اواخر ماه اوت دوباره شروع می شوند.

در چه روزهایی از هفته مدارس کانادا باز هستند؟

تحصیلات ابتدایی و متوسطه پنج روز در هفته از دوشنبه تا آدینه انجام می گردد، به استثنای تعطیلات رسمی و تعطیلات تابستانی.

هر روز تحصیلی چند ساعت است؟

مدارس در کانادا از حدود ساعت 8 یا 9 صبح شروع می شوند و تا حدود ساعت 3 بعدازظهر ادامه دارند. پس از خاتمه کلاس ها، بیشتر مدارس به انواع فعالیت های فوق برنامه می پردازند، از جمله موسیقی، هنر، ورزش، مناظره و ورزش.

تحصیل در کانادا از چه سنی اجباری است؟

بسته به استان، تحصیل در مدرسه در کانادا از پنج یا شش سالگی تا سن 16 یا 18 سالگی اجباری است. بیشتر دانش آموزان در کانادا در سن 17 یا 18 سالگی از دبیرستان فارغ التحصیل می شوند.

کودک من چه موضوعاتی را در مدرسه در کانادا می آموزد؟

استان های کانادا برنامه های درسی را شخصاً برای مدارس خود تنظیم می نمایند. این برنامه های درسی دائماً مورد ارزیابی و به روزرسانی قرار می گیرند تا با تغییرات دنیای سازگار شوند. به طور کلی، کودک شما موضوعات مختلفی از جمله ریاضی، علوم، انگلیسی، فرانسه، مطالعات تاریخ و اجتماعی، هنر و تربیت بدنی را فرا خواهد گرفت.

آیا فرزند من در مدارس کانادا می تواند موسیقی، هنر، ورزش را دنبال کند؟

بسته به علایق فرزندتان، باید در خصوص برنامه های تحصیلی موجود در مدارس مورد نظر خود تحقیق کنید. بعضی از مدارس به علت برنامه های موسیقی بعد از مدرسه یا تئاتر معروفیت دارند، بعضی دیگر به خاطر تیم های هاکی و فوتبال مشهورند.

فرزند من ناتوانی هایی دارد. چه مواردی در کانادا در دسترس آنها خواهد بود؟

مدارس کانادا به دانش آموزان استثنایی یا ناتوان در زمینه هایی مانند عقب ماندگی آموزشی، اختلال های یادگیری، ناتوانی جسمی یا حسی و اختلالات طیف اُتیسم (ASD)، پشتیبانی می نمایند. این پشتیبانی ها ممکن است شامل کلاس های ویژه، مشاوره، کمک تحصیلی، توانبخشی و تربیت خاص، برنامه های تدریس تفاوت مند، فرصت های تعاملی و توجه خاص باشد. در صورتی که کودکتان احتیاج به این نوع پشتیبانی دارد، بهتر است با مدرسه محلی تماس بگیرید تا درباره برنامه های موجود و هدایت های لازم به شما بیاندیشند.

تحصیلات عالی در کانادا

بعد از اتمام دبیرستان (یا Sec V در کبک)، دانش آموزان می توانند به تحصیلات عالی در کانادا پیوسته و مدارک تحصیلی متوسطه را کسب نمایند. در کبک، دانش آموزان باید ابتدا دوره ی CEGEP را تکمیل نمایند. تحصیلات عالی شامل کالج، دانشگاه، آکادمی فنی و سایر برنامه های آموزشی پیشرفته در یک موضوع خاص یا مجموعه ای از مهارت ها است. کالج ها و دانشگاه های تحصیلات تکمیلی کانادا در سراسر دنیا شناخته شده و مورد احترام قرار می گیرند. در واقع، چندین دانشگاه کانادا هر سال در میان 50 دانشگاه برتر دنیا قرار می گیرند. آمارها نشان می دهند که 68 درصد از کاناداییان 25 تا 64 ساله دارای مدرک آموزش عالی هستند، که این عدد بسیار بیشتر از میانگین سازمان همکاری و توسعه مالی (OECD) است.

نحوه ثبت نام بچه ها در تحصیلات کانادا

اولین گام برای ثبت نام فرزندتان در تحصیلات کانادا، پیدا کردن و انتخاب مدرسه موردنظر است. برای اطلاع از روند ثبت نام فرزندتان، با هیئت مدیره مدرسه تماس بگیرید. بهتر است حتی قبل از ورود به کانادا، با مدرسه تماس بگیرید تا ثبت نام را تأیید کنید. برای اطمینان حاصل کردن از برترین فرصت برای فرزندتان برای ورود به مدرسه، در اسرع وقت با هیئت مدیره مدرسه تماس بگیرید و درباره ظرفیت به جامانده و روند ثبت نام سوال کنید. اگر این برای اولین بار است که فرزندتان در یک مدرسه کانادایی ثبت نام می گردد، احتمالاً هیئت مدیره یا مدرسه یک آزمون ارزیابی برگزار می نماید تا سطح دانش فرزندتان را معین کند و برترین سطح برای او را معین کند.

لوازم مورداحتیاج برای تحصیل بچه هاتان چیست؟

بعد از ثبت نام، مدرسه فهرستی از لوازم مورداحتیاج برای تحصیل فرزندتان را به شما ارائه خواهد داد. به علاوه از وسایل لازم برای یادگیری در کلاس، باید به نکات مهم دیگری نیز توجه کنید که عبارتند از:

  • لباس مخصوص (در صورتی که مدرسه مربوطه یک یونیفرم خاص دارد)
  • لباس ورزشی: تربیت بدنی بخشی از برنامه درسی دوره های ابتدایی و متوسطه در کانادا است. بنابراین، فرزندتان احتمالاً به لباس های مناسب برای کلاس بدنسازی شامل جوراب، کفش ورزشی، تاپ ورزشی و لباس زیر احتیاج دارد.
  • کوله پشتی: فرزندتان برای حمل کتاب های درسی، مداد و کلاسور خود احتیاج به یک کوله پشتی دارد.

روش های حضور فرزندتان در مدرسه کانادا چگونه است؟

هیئت مدیره مدارس در کانادا مسیرهای اتوبوس مدرسه را مدیریت می نمایند. اما در صورت احتیاج، شما می توانید خودتان فرزندتان را به مدرسه ببرید.

چگونه غذاهای مدارس کانادا است؟

باید از مدیران مدارس در خصوص گزینه های غذایی مدرسه پرسش کنید. در مدارس دولتی معمولاً یک کافه یا رستوران دانش آموزی وجود دارد که دانش آموزان می توانند ناهار یا وعده های کوچک را از آنجا بخرند. اما بعضی از مدارس خصوصی هزینه ناهار دانش آموزان را به صورت جداگانه دریافت می نمایند. بعلاوه بعضی از مدارس صبحانه را به صورت رایگان برای دانش آموزان در اختیار قرار می دهند.

چگونه پیشرفت و ارزیابی فرزندتان در طول تحصیلشان آنالیز می گردد؟

شما می توانید پیشرفت فرزندتان را در مدرسه از سه روش ارزیابی کنید:

  1. با فرزندتان در خصوص پیشرفت و نمره هایی که در هر مشق شب، آزمون و تکالیف در طول سال دریافت می نمایند، آنالیز کنید.
  2. هر سال، فرزندتان یک کارت گزارش رسمی دریافت می نماید. شما می توانید نمرات رسمی فرزندتان در هر دوره همراه با بازخوردهای معلمان را مشاهده کنید.
  3. شما می توانید در همایش های والدین و معلمان در طول سال تحصیلی شرکت کنید و مستقیماً با معلمان فرزندتان صحبت کنید و درباره پیشرفت تحصیلی و مشارکت آنها در کلاس و مدرسه بحث و مصاحبه کنید.

چگونه می توانید در فرآیند آموزش فرزندتان کمک کنید؟

فرصت های زیادی برای درگیری با آموزش فرزندتان وجود دارد. در بسیار از مدارس، انجمن اولیاء و مربیان وجود دارد که به شما فرصت می دهد در مدرسه دخالت داشته باشید و در تصمیم گیری های آموزشی و مسائل مربوط به مدرسه شرکت کنید. بعلاوه، شما می توانید با فرزندتان در خانه همکاری کنید و آنها را در تکالیف درسی، مطالعه و تمرین ها کمک کنید. با ارائه حمایت و انگیزه به فرزندتان، می توانید آنها را به یادگیری فعال و پیگیری تحصیلات تشویق کنید.

انتشار: 19 خرداد 1402 بروزرسانی: 23 خرداد 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1252

به "آشنایی با مقاطع تحصیلی در کانادا" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با مقاطع تحصیلی در کانادا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مقاطع تحصیلی در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید