آشنایی با مدارس استان کبک کانادا

کانادا کشوری است که مهاجرین زیادی را پذیرا می‌گردد و هر استان آن سیستم آموزشی خود را دارد. استان کبک یکی از بزرگ ترین استان های کانادا است که سیستم آموزشی آن با سایر استان ها فرق دارد. مهاجرین تازه وارد به کانادا معمولا درباره سیستم آموزشی این استان سؤالاتی دارند. مثلا اینکه در مدارس کبک چه زبانی تدریس می گردد و چگونه باید بچه ها خود را در مدرسه ثبت نام نمایند.

آشنایی با مدارس استان کبک کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: والدین هم مایل هستند بچه هاشان را در مدارس خوب و نزدیک به خانه بفرستند. در اینجا به برخی از این سؤالات جواب می دهیم.

سیستم آموزشی استان کبک

سطح های مختلف سیستم آموزشی استان کبک عبارتند از: مهد کودک (kindergarten)، دبستان (elementary)، دبیرستان (high school) و کالج. مهدکودک برای والدین علاقه مند اختیاری است و بچه های 5 ساله می توانند در آن شرکت نمایند. دوره دبستان 6 سال و دوره دبیرستان 5 سال طول می کشد. دروس به گونه ای طراحی شده اند که همه دانش آموزان بعد از 11 سال تحصیل دیپلم را بگیرند و تحصیل را رها ننمایند. دروس خیلی سخت نیست و نسبت به مدارس ایران درس هایی مثل ریاضی راحت تر است. زبان تدریس دروس در استان کبک فرانسه است. البته برخی از مدارس هم دروس را به انگلیسی تدریس می نمایند. مهاجرین تازه که به کانادا می آیند و فرزندشان وارد دوره ابتدایی می گردد اگر فرانسه بلد نباشند باید در دوره ای خاص شرکت نمایند تا فرانسه یاد بگیرند. این دوره accuile (اکوئ) نام دارد و در آن دروس فرانسه، ریاضی، ورزش و هنر تدریس می گردد. اگر سرانجام سال فرانسه را یاد گرفت باید وارد دوره های عادی (regulier) بگردد. دوره های ابتدایی و دبیرستان در استان کبک برای همه بچه ها اجباری است و بچه هایی که تا 30 سپتامبر 6 ساله می شوند باید وارد دوره ابتدایی بشوند.

دانش آموزانی که قصد ورود به دانشگاه را داشته باشند می توانند در انواع کالج های خصوصی دولتی ثبت نام نموده تا دروس رشته دانشگاه را به صورت تخصصی و طی دو سال بخوانند. ثبت نام کالج برای ساکنان کبک رایگان است اما افراد خارجی نیز می توانند در کالج های کبک ثبت نام نموده و با شهریه کمی درس بخوانند.

مهاجرانی که ویزای اقامت کانادا را دارند در مدارس دولتی فرانسه زبان ثبت نام شده و زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم آموزش داده می گردد. افرادی که ویزای دانشجویی کار و هر ویزای موقت دیگری که دارند در مدارس دولتی انگلیسی زبان نیز می توانند ثبت نام نمایند. در استان کبک تمام مدارس خصوصی فرانسه زبان هستند. افرادی که اقامت کبک را دارند می توانند فرزند خود را در مدارس خصوصی انگلیسی زبان که شهریه بالایی نیز دارند ثبت نام نمایند.

انتخاب نوع مدرسه برای دانش آموزان در استان کبک

استان کبک دارای مدارس عمومی و خصوصی است که هر یک ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. مدارس عمومی از بودجهٔ دولت سود می برند و از نظر تجهیزات و کیفیت آموزش بسیار خوب و بالا هستند.

مدارس خصوصی نیز حدود نیمی از هزینه ها را از والدین دریافت می نمایند و بقیه از دولت گرفته می گردد. در واقع مدارس خصوصی باید دولت را قانع به پرداخت هزینه های خود نمایند تا بتوانند بودجه لازم را تأمین نمایند؛ پس ثبت نام در مدارس خصوصی به معنای دسترسی به امکانات بالا نیست.

برخی از مدارس خصوصی آزمون ورودی دارند و نمرات و مصاحبه نیز در ثبت نام تأثیر دارد. از سوی دیگر جمعیت مدارس عمومی بسیار زیاد و حدود 1500 نفر است. اگر فرزند شما حساس است بهتر است در مدارس خصوصی ثبت نام گردد که معمولاً نظارت بیشتری روی رفتار دانش آموزان دارند؛ اما اگر فرزند شما با محیط مدارس کانادا آشنا است و با دانش آموزان دیگر مشکل ندارد می تواند در مدارس عمومی درس بخواند.

مورد دیگر توجه به رتبه بندی انواع مدارس کانادا است. برخی از مدارس به خصوص دبیرستان ها آزمون ورودی دارند و دانش آموز باید حتماً نمره قبولی داشته باشد تا بتواند وارد مدرسه گردد. علاوه بر آزمون ورودی نمرات ابتدایی نیز تأثیرگذار است. مدارسی که فقط دانش آموزان باهوش را ثبت نام می نمایند از نظر رتبه بندی نمرات در سطح بالایی قرار می گیرند اما مدارس عادی به علت ثبت نام از دانش آموزان در سطوح مختلف ممکن است رتبه بندی پایین تری داشته باشند.

نکته دیگر برای انتخاب مدرسه مناسب برای ثبت نام دانش آموز در استان کبک توجه به کد پستی و اداره آموزش و پرورش همان منطقه است. بر اساس قانون استان کبک هر دانش آموز باید در منطقه زندگی خود در مدرسه ثبت نام کند. مگر اینکه رشته موردعلاقه اش در مدارس همان منطقه وجود نداشته باشد در این صورت می تواند در مدارس دیگر منطقه ها ثبت نام کند.

برای ثبت نام اداره آموزش و پرورش همان منطقه به شما نامه معرفی به مدرسه می دهد. اگر مدارس منطقه پر شده باشد می توان در مدارس منطقه ها دیگر ثبت نام کرد. مورد بعدی پوشش سرویس مدارس در هر منطقه است. برای دانش آموزان ابتدایی سرویس مدارس وجود دارد و معمولاً رایگان است. برای دانش آموزان دبیرستانی در هر منطقه فرق دارد که با مراجعه به سایت اداره آموزش و پرورش هر منطقه می توان اطلاعات مربوط به مدارس، رشته های درسی، سرویس مدارس و نحوه ثبت نام را به دست آورد. مدارس در استان کبک به صورت مختلط اداره می شوند.

انواع دروس و برنامه های آموزشی ابتدایی و دبیرستان در استان کبک

در مدارس ابتدایی استان کبک، برنامه های تحصیلی با عنوان بین المللی معمولاً ارائه می شوند. این برنامه ها بر مبنای دروس عملی، پروژه ها، کار گروهی، فعالیت های داوطلبانه، طراحی بازی های گروهی، یادگیری زبان سوم، سفرهای گروهی و کارهای انسانی متمرکز هستند. هر مدرسه نوع برنامه هایی که ارائه می دهد را در سایت خود تعیین می نماید. این برنامه ها می توانند شامل یادگیری موسیقی و ساز، علوم، ریاضی، هنر و سایر موضوعات باشند. برخی از مدارس ابتدایی در استان کبک برنامه های تعاملی دارند که احتیاجمند مشارکت والدین در آموزش بچه ها است و احتیاج به ارتباط مداوم با مدرسه و معلم دارد. این نوع برنامه ها احتیاجمند وقت و تعهد والدین هستند.

در سرانجام سال پنجم ابتدایی، یک آزمون سطح از دانش آموزان برگزار می گردد که در انتخاب رشته و مدرسه دبیرستان تأثیرگذار است. این آزمون به صورت چهارگزینه ای برگزار می گردد و دانش آموزانی که پایه پنجم را با موفقیت پشت سر می گذارند، موفقیت خوبی در این آزمون داشته باشند. سؤالات آزمون از متن کتاب ها انتخاب می گردد و شامل محتوای دروس زبان فرانسه، ریاضی و علوم است.

برای انتخاب دبیرستان، علاوه بر انتخاب رشته می توانید در روز بازدید عمومی همراه خانواده به مدرسه بروید و از معلمان و مسئولین مدرسه سؤالات خود را بپرسید. بعلاوه می توانید با محیط کلاس ها، دانش آموزان سال قبل و محیط مدرسه آشنا شوید. ثبت نام در دبیرستان ها در ماه فوریه انجام می گردد و بر اساس قوانین استان کبک، دانش آموزان 12 تا 13 ساله از دانش آموزان بزرگتر جدا می شوند.

در دبیرستان های استان کبک، رشته های مختلفی ارائه می گردد و هر کدام از این رشته ها زیرشاخه های متنوعی دارند. رشته های بین المللی، چندرسانه ای، موسیقی و هنرهای نمایشی در مدارس مختلف ارائه می شوند. برای آشنایی با رشته های هر مدرسه می توانید به سایت آن مدرسه مراجعه کنید. دانش آموزان می توانند بر اساس علاقه و استعداد خود رشته موردنظر را انتخاب نمایند. البته برخی از دبیرستان ها علاوه بر نمره آزمون و کارنامه، آزمون ورودی و مصاحبه نیز برگزار می نمایند.

در دبیرستان های استان کبک، تغییر رشته امکان پذیر است و معلمان و مدیران در این زمینه انعطاف بالایی دارند. البته اگر مدرسه آزمون ورودی داشته باشد، برای تغییر رشته، دانش آموز باید در همان سال آزمون را بدهد.

ورود به کالج های استان کبک:

کالج های استان کبک به صورت دولتی و خصوصی فعالیت می نمایند و دوره های دو یا سه ساله را ارائه می دهند. بر اساس نمرات دبیرستان، دانش آموزان می توانند در کالج های مختلف ثبت نام نمایند. مدرک CEGEP (Collège d'enseignement général et professionnel) به وسیله کالج برای ورود به دانشگاه ارائه می گردد. علاوه بر نمره CEGEP، دانشگاه بر اساس رشته انتخابی، مصاحبه هایی با داوطلب برگزار می نماید تا از نظر شخصیت، روحیه، مهارت های اجتماعی و سایر جنبه ها با رشته انتخابی هماهنگی داشته باشد.

انتشار: 20 خرداد 1402 بروزرسانی: 23 خرداد 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1251

به "آشنایی با مدارس استان کبک کانادا" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با مدارس استان کبک کانادا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مدارس استان کبک کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید