غذاهای مکزیکی خوشمزه که نمیتوان از آنها گذشت

شاید با شنیدن اسم غذای مکزیکی ناخوداگاه ذهنتان طعم تند و فلفلی را تصور کند، درست که در مورد بسیاری از غذاهای مکزیکی تند هستند، اما این همه ماجرا نیست.

غذاهای مکزیکی خوشمزه که نمیتوان از آنها گذشت

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: اگر فرصت این را داشته باشید که به کشور مکزیک سفری داشته باشید، می توانید در هتل های بسیار با کیفیتی اقامت داشته باشید، هتل هایی که به خاطر سواحل اختصاصی و امکانات بی نظیرشان معروف هستند، اما نه به خاطر غذایشان! مکزیک تاریخچه ی غنی ای از غذا را از دوران اینکاها، مایاها و… تا به امروز به دوش می کشد.

چیلاکیله (Chilaquiles)

چیلاکیله (Chilaquiles)، یکی از غذاهای سنتی معروف مکزیکی است که برای صبحانه آن را صرف می نمایند. برای درست کردن این غذا، ابتدا نان ذرت تورتیا را سرخ و به تکه های کوچک تر تقسیم می نمایند و رویش سس سالسای قرمز یا سبز می ریزند. سپس آن را با نیمرو، پره هایی از مرغ پخته شده، پنیر و خامه می پوشانند. معمولاً چیلاکیله را همراه با لوبیای آب پز و کوبیده شده (Refried Beans) سرو می نمایند که ترکیب آن، صبحانه ای مقوی را به وجود می آورد.

تورتیلا

تورتیلا در واقع نوعی نان خوشمزه و صاف است که از گندم و یا ذرت درست می گردد، تورتیلاها گرد هستند و روی نوعی اجاق مکزیکی که به آن مال گفته می گردد طبخ می شوند و از آن جا که طبخ ساده ای دارند در همه جای مکزیک می توان آن ها را پیدا کرد و می توان آن را در خانه، رستوران، مغازه و خیابان درست کرد. شاید خود تورتیلا از غذاهای اصلی نباشد اما بسیاری از بشقاب های غذایی مکزیک مثل تاکوس و بوریتوس تا حد زیادی به تورتیلا وابسته اند و در واقع مکمل هم هستند.

موله

موله (Mole)، نوعی سس معروف مکزیکی است و انواع بی شماری دارد که در تهیه همه آن ها، بیش از 20 ماده را با هم مخلوط می نمایند. در پخت این سس، از یک یا انواع مختلفی از فلفل استفاده می شود و باید آن را برای مدت طولانی، به طور مداوم هم زد تا خراب نشود. معروف ترین نوع آن، موله پوبلانو (Mole Poblano) است که رنگی قرمز دارد و آن را همراه بوقلمون یا مرغ سرو می نمایند.

گواکاموله

بدون شک گواکاموله (Guacamole)، یکی از پرطرفدارترین سس های مکزیکی به شمار میرود؛ اما کمتر کسی پیدا می شود که باخبر باشد این سس، متعلق به دوره آزتک ها (Aztecs) است. این سس از آووکادوی له شده، پیاز، گوجه، آبلیمو و فلفل های تند درست می شود و گاهی هم، یک یا دو حبه سیر به آن اضافه و در کنار غذاهای دیگر سرو می نمایند. گاهی اوقات نیز گواکاموله را به صورت غذای مجزا، همراه با چیپس تورتیا میل می نمایند.

تاماله

در دوره تمدن مایا و آزتک ها، مردها قبل از رفتن به جنگ، تاماله (Tamales) می خوردند تا نیروی کافی برای مبارزه داشته باشند. برای تهیه این غذا، دسته های خمیر ذرت را با مواد مختلفی از گوشت و پنیر گرفته تا فلفل، میوه، سبزیجات و موله پر می نمایند؛ سپس برگ موز یا پوست سفت ذرت را دورشان می پیچیند و می گذارند تا بخارپز شود. حواستان باشد قبل از خوردن تاماله، حتماً پوست دورش را دربیاورید.

تاکو الپاستور

تاکوی الپاستور (Tacos al pastor)، یکی از معروف ترین انواع تاکو در مکزیک به شمار می رود و در سال 1920 میلادی و از زمان مهاجرت لبانی ها و سوری ها به این کشور رواج داشته است. نام این غذا، به معنی به روش چوپان ها می باشد و برای پختش، گوشت را باریک تکه می نمایند و آن را روی نان ذرت تورتیا قرار می دهند. تاکوی الپاستور همراه با پیاز، آناناس و برگ گشنیز سرو می شود.

چیلاکوییلس

نوع موادی که در صبحانه مکزیکی ها استفاده می گردد با آنچه که ما می خوریم بسیار فرق دارد و البته این طبیعی است چرا که هر کشوری فرهنگ غذایی خاص خود را دارد. از غذاهای مکزیکی ای که در صبحانه مردم این کشور می خورند و بسیار هم محبوب و پر هوادار است، چیلاکوییلس نام دارد که در این صبحانه هم از تورتیلا به عنوان ماده ی بیس استفاده می گردد. برای درست کردن چیلاکوییلس اول مکزیکی ها نان تورتیلا را درست می نماید و بعد آن را به قطعات کوچک تقسیم می نمایند و اجازه می دهد تا کمی سرخ گردد، بعد آن را با تخم مرغ، سالسا و فیله ی مرغ مخلوط می نمایند… همه ی این مواد که با هم تست شوند، یک صبحانه ی مقوی و خوشمزه را می سازند.

چیلی نوگادا (Chiles en nogada)

چیلی نوگادا (Chiles en nogada)، یکی از میهن پرستانه ترین غذاهای مکزیک به شمار می رود که می توانید در مواد تشکیل دهنده آن، سه رنگ پرچم این کشور را ببینید؛ به این صورت که داخل فلفلِ سبز رنگ پوبلانو (Poblano) را با پیکادیلو (Picadillo) پر می نمایند که مخلوطی از گوشت تکه شده، میوه و ادویه جات است. سس با طعم گردوی آن، رنگ سفید و دانه های انار نیز رنگ قرمز پرچم را به نمایش می گذارند.

بیریا

بیریا سوپ است و نه تنها سوپی خوشمزه است بلکه این باور در بین مکزیکی ها وجود دارد که غذایی درمان نماینده هم هست. البته از آن دست غذاهای مکزیکی نیست که بتوانید آن را در همه جای کشور مکزیک پیدا کنید و فقط بومی استان جالیسکو است. در این غذا گوشت بز یا گوشت گوسفند را استفاده می نمایند و بعد از این که آن را در ادویه های مختلف خواباندند، در یک سوپ قرمز رنگ قرار می دهد.

معمولا مردم استان جالیسکو در مکزیک این غذا را فقط در موقعیت ها و مرنام خاصی مثل کریسمس سرو می نمایند.

پوزول (pozole )

نام عجیبی دارد، نه؟ یکی یگر ازغذاهای مکزیکی آن هم از نوع سنتی اش پوزول است، ده ها نوع پوزولو در مکزیک وجود دارد که در هر کدام از آن ها از نوعی از سالسا استفاده می گردد و علاوه بر این هر آشپزی از نوعی مواد برای گذاشتن در روی پوزول استفاده می نماید که ممکن است با شخص دیگری متفاوت باشد و به همین علت است افرادی که به مکریک سفر نموده اند، تجربه های مختلفی از پوزول دارند که با شخص دیگری تفاوت دارد.

همان طور که گفته شد پوزول غذایی سنتی است و آزتک ها آن را درست می نموده اند و گفته می گردد که در گذشته از گوشت انسان برای درست کردن این غذا استفاده می شده است! حالا این درجه ی خشونت کمتر شده است و از گوشت های ملایم تری برای ساخت این غذا استفاده می گردد مثل گوشت مرغ! روی غذا را هم با چاشنی های مختلفی مثل تربچه های کوچک، کلم و چیپس ترتیلا تزیین می نمایند.

انواع مختلف سوپ پوزوله (Pozole) از جمله مرغ، گوشت یا نوع گیاهخواری آن را می توانید در رستوران های این کشور سفارش دهید. این غذا، از ذرت پوست کنده، ادویه ها و سبزیجات مختلفی تهیه می شود و می گذارند تا چندین ساعت یا کل شب را آرام بپزد. وقتی برای سرو کردن آماده می شود، کاهو، تربچه، پیاز و لیموترش را هم به آن اضافه می نمایند و رویش فلفل تند می پاشند.

توستادا (Tostadas)

توستادا (Tostadas) به معنی برشته شده، غذای ساده و خوشمزه ای است که برای درست کردن آن، نان تورتیا را در روغن سرخ می نمایند تا تُرد و طلایی رنگ شود. بعد از سرخ شدن می توانید آن را به همان شکل میل کنید یا اینکه داخلش را با موادی مثل گوشت پخته شده، پنیر، غذای دریایی یا لوبیای آب پز و کوبیده شده پر کنید.

گوردیتاس

یکی از محبوب ترین اسنک های مکزیک گوردیتاس نام دارد به چند علت، هم راحت می توان آن ها را درست کرد و هم بسیار خوشمزه هستند. گوردیتاس ها در واقع نوعی تورتیلا اما از نوع نازک آن هستند بعد آن ها را سرخ و یا کباب می نمایند و بعد داخل آن را با مواد مختلفی پر می نمایند که موادی که داخل گوردیتاس گذاشته می گردد را خودتان در زمان سفارش از رستوران می توانید انتخاب کنید و در واقع هر چیزی را می توانید داخل آن ها بگذارید اما کلا اصلی ترین مواد که در داخل گوردیتاس استفاده می گردد شامل نوعی پنیر، گوردیتا لوبیا و حتی نیمرو است.

اگر توانستید گوردیتاسی از ذرت آبی بخورید حتما امتحان کنید چون هم طعم خوشمزه ای دارد و هم بسیار خاص است.

الوتس

غذاهای مکزیکی خوشمزه بسیارند اما قطعا این یکی را همه ی ما تا حالا خورده ایم فقط شاید نام آن را نمی دانسته ایم. الوتس یکی دیگر از اسنک های مشهور در مکزیک است که در واقع ذرت گریل شده است و ترکیب خوشمزه ای از مایونز، کره، فلفل و لیمو خوابانده شده است. در صورتی که بخواهید می توانید سفارش دهید تا ذرت تان بصورت کامل به همراه چوب برایتان آورده گردد و یا دانه های ان را جدا نمایند و بعد از این که با مواد دیگر میکس شد، سرو نمایند. با هر گازی که بزنید می توانید طعم شیرین ذرت را احساس کنید که در کنار پنیر نمکی و فلفل تند ترکیب عجیبی خواهد بود.

انچیلاداس (Enchiladas)

انچیلاداس از آن دست غذاهای خوشمزه ای است که به احتمال خیلی زیاد تا حالا در رستوران خورده اید اما هیچ چیز نمی تواند جای یک انچیلاداس اصیل که با تورتیلای خانگی درست شده است را بگیرید. این غذا از ماهی ای که در تورتیلای ذرتی رول شده است درست می گردد و مثل پوزول، این غذا را هم در مکزیک به انواع و اقسام روش های مختلف تهیه می نمایند و در کنار آن از سبزیجات معطر و نوعی سس استفاده می نمایند.

اِنچیلادا (Enchiladas)، به دوره تمدن مایا (Maya) برمی شود که مردم، نان تورتیا را دور ماهی های کوچک می پیچیدند و نوش جان می کردند. امروزه همچنان از نان تورتیلا استفاده می شود و داخلش را با گوشت، حبوبات، پنیر، غذای دریایی و سبزیجات پر می نمایند و روی آن، سس تندی می ریزند و برای صبحانه می خورند.

کیک ترس لچز

ای دسر در سراسر آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی معروف است و نوعی کیک ساده است که برای رست کردن آن از 3 نوع شیر مختلف استفاده می گردد و در آخر هم روی آن لایه ی غلظی از خامه ی تازه که به صرت دستی تهیه شده است زده می گردد و نتیجه یک کیک تازه، شیرین و بسیار خوشمزه است بدون این که بخواهد خیلی سنگین باشد.

چیلی نوگادا

چیلی نوگادا (Chiles en nogada)، یکی از میهن پرستانه ترین غذاهای مکزیک به شمار می رود که می توانید در مواد تشکیل دهنده آن، سه رنگ پرچم این کشور را ببینید؛ به این صورت که داخل فلفلِ سبز رنگ پوبلانو (Poblano) را با پیکادیلو (Picadillo) پر می نمایند که مخلوطی از گوشت تکه شده، میوه و ادویه جات است. سس با طعم گردوی آن، رنگ سفید و دانه های انار نیز رنگ قرمز پرچم را به نمایش می گذارند.

ایلوته

تقریباً در کنج بیشتر خیابان های مکزیک، ایلوته (Elote) می فروشند که به معنی ذرت است. روش سنتی تهیه آن، به این شکل بوده که ابتدا ذرت ها را خوب می پزند و بعد یک چوب از وسط آن ها رد می نمایند تا مثل بستنی خورده شود. اما نوع دیگر آن، همان ذرت مکزیکی معروف است که دانه های ذرت را داخل جایی مثل لیوان انباشته می نمایند و رویش، اندازه زیادی سس پنیر، نمک، خامه، لیمو، کره و پودر چیلی می ریزند.

غذاهای مکزیکی دیگر:

  • چیلاکوییلس (Chilaquiles): یک نوع غذای مکزیکی است که از نان ذرت تورتیا، تخم مرغ، سالسا و پنیر تهیه می شود. این غذا معمولاً برای صبحانه یا میان وعده سرو می شود.
  • چیلی نوگادا (Chiles en nogada): یک نوع غذای مکزیکی است که از فلفل سبز، گوشت، گردو، دانه انار و خامه تهیه می شود. این غذا معمولاً برای جشن ها و مناسبت های خاص سرو می شود.
  • بیریا (Birria): یک نوع سوپ گوشت است که از گوشت بز یا گوشت گوسفند، ادویه جات و سس تهیه می شود. این غذا معمولاً با چیپس تورتیا سرو می شود.
  • پوزول (Pozole): یک نوع سوپ ذرت است که از ذرت، گوشت، سبزیجات و سس تهیه می شود. این غذا معمولاً با چیپس تورتیا، کاهو، تربچه و لیمو سرو می شود.
  • توستادا (Tostadas): یک نوع نان تورتیا برشته شده است که با مواد مختلفی مانند گوشت، پنیر، لوبیا یا سبزیجات پر می شود.
  • گوردیتاس (Gorditas): یک نوع نان تورتیا نازک است که با مواد مختلفی مانند گوشت، پنیر، لوبیا یا سبزیجات پر می شود.
  • الوتس (Elotes): یک نوع ذرت مکزیکی است که با سس مایونز، کره، پنیر، فلفل و لیمو طعم دار می شود.
  • انچیلاداس (Enchiladas): یک نوع غذای مکزیکی است که از نان تورتیا پر شده با مواد مختلفی مانند گوشت، لوبیا، پنیر یا سبزیجات تهیه می شود.
  • کیک ترس لچز (Tres leches cake): یک نوع کیک است که با سه نوع شیر تهیه می شود. این کیک معمولاً با خامه زده شده تزیین می شود.
  • ایلوته (Elote): یک نوع ذرت مکزیکی است که با سس مایونز، کره، پنیر، فلفل و لیمو طعم دار می شود.
  • چیلیپلاپس (Chilepoblanos): این غذا از فلفل های پوبلانو (Poblano) پر شده با گوشت و سس تند تهیه می شود. فلفل ها سپس در فر پخته می شوند و روی آنها سس تند ریخته می شود.
  • سوپ مرغ و ذرت (Sopa de pollo y maíz): این سوپ از مرغ، ذرت، سبزیجات و ادویه جات تهیه می شود. این یک سوپ ساده و خوشمزه است که به راحتی می توان آن را در خانه درست کرد.
  • سالاد لوبیا سیاه (Ensalada de frijoles negros): این سالاد از لوبیا سیاه، گوجه فرنگی، پیاز، خیار و ادویه جات تهیه می شود. این یک سالاد سبک و خوشمزه است که می توان آن را به عنوان پیش غذا یا غذای اصلی سرو کرد.
  • چیلیپلاس (Chilipoblanos): این غذا شبیه به چیلی نوگادا است، اما در آن از سس گردو استفاده نمی شود. به جای آن، روی فلفل ها سس تند ریخته می شود.
  • پاستل د پوپ (Pastel de Poblano): این غذا شبیه به یک کیک است که از نان تورتیا، مرغ، پنیر و سس تند تهیه می شود. این یک غذای خوشمزه و سیرکننده است که می تواند به عنوان غذای اصلی یا میان وعده سرو شود.
  • سوساگیس (Salchichas): این سوسیس ها معمولاً از گوشت خوک تهیه می شوند و در مکزیک به روش های مختلفی طبخ می شوند. آنها را می توان سرخ کرد، کبابی کرد یا در سوپ استفاده کرد.
  • چیکن تیکاماسالا (Chicken tikka masala): این غذا یک غذای هندی است که در مکزیک نیز محبوب است. این غذا از مرغ، سس تند و خامه تهیه می شود. این یک غذای خوشمزه و تند است که می تواند به عنوان غذای اصلی یا میان وعده سرو شود.
انتشار: 23 مهر 1402 بروزرسانی: 1 آبان 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 792

به "غذاهای مکزیکی خوشمزه که نمیتوان از آنها گذشت" امتیاز دهید

1 کاربر به "غذاهای مکزیکی خوشمزه که نمیتوان از آنها گذشت" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای مکزیکی خوشمزه که نمیتوان از آنها گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید