عوامل تعیین کننده قیمت دلار کانادا

از شروع جنگ جهانی دوم تا سال 1950 و دوباره از سال 1962 تا 1970، قیمت دلار کانادا نسبتی ثابت با دلار امریکا داشت. بانک کانادا مسئول مداخله در بازار بود تا ارزش تثبیت‌شده دلار کانادا را حفظ کند. در حال حاضر اما، نرخ تبدیل بین دلار کانادا و هر ارز خارجی دیگری در دنیا، بر اساس تاثیر بازار عرضه و تقاضا مشخص می‌شود؛ مانند ارزش هر کالا یا خدمتی که به صورت آزاد در بازار معامله می‌شود. فاکتورهایی که مقدار تقاضا برای دلار کانادا را افزایش یا کاهش می‌دهند، تاثیری مستقیم بر بالا یا پایین رفتن نرخ تبادل ارزها و در نتیجه قیمت دلار کانادا می‌گذارند. در مورد فاکتور عرضه و تقاضای هر ارز خارجی در بازار کانادا هم وضعیت به همین شکل است.

عوامل تعیین کننده قیمت دلار کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: عوامل تاثیرگذار بر ارزش و قیمت دلار کانادا

تئوری اقتصاد و شواهد تجربی، فاکتورهایی را شناسایی کرده‌اند که در نبود دیگر عوامل، تاثیرهایی قابل پیش‌بینی بر نرخ تبادل ارز و قیمت دلار کانادا دارند. با این وجود پیش‌بینی تغییرات نرخ تبادل و نرخ دلار کانادا مشکل است، چرا که این فاکتورها با همدیگر تعامل دارند و همزمان بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند.

فاکتورهای اصلی شناخته‌شده که بر ارزش و قیمت دلار کانادا تاثیر می‌گذارند این‌ها هستند:

نرخ بهره: نرخ بهره نسبتا بالاتر در کانادا، تقاضای سرمایه‌گذاران خارجی برای دلار کانادا را افزایش خواهد داد. با این وجود نرخ بازگشت سرمایه‌گذاران خارجی به عملکرد مورد انتظار دلار کانادا بستگی خواهد داشت. اگر سرمایه‌گذاران خارجی سقوط ارزش و قیمت دلار کانادا را انتظار داشته باشند، نرخ بهره بیشتری را تقاضا می‌کنند.

قیمت کالاها: ارز و قیمت دلار کانادا وابستگی زیادی به قدرت قیمت‌های کالاها در جهان دارد. در مقایسه با ایالات متحده و بسیاری دیگر از کشورها، این کالاها هستند که بخش بزرگی از صادرات کانادا را تشکیل می‌دهند. وقتی قیمت کالاها افزایش پیدا می‌کند، شرایط تجارت در کانادا بهبود پیدا می‌کند، چرا که کالاهایی که در این کشور تولید می‌شوند، در بازارهای جهانی ارزش و قیمت بیشتری پیدا کرده‌اند. با بالا رفتن قدرت خرید موثر دلار کانادایی، قیمت دلار کانادا هم بالاتر خواهد رفت. برعکس این موضوع هم صادق است؛ قیمت پایین و ضعیف کالاها در کاهش ارزش و نرخ دلار کانادا خود را نشان خواهد داد.

نرخ تورم: تورم نرخی است که با توجه به آن قیمت کالاها و خدمات در طول زمان افزایش پیدا می‌کند. اگر نرخ تورم در کانادا بیشتر از نرخ تورم کشورهای خارجی شود، آن وقت قدرت خرید دلار کانادا به نسبت دیگر ارزهای خارجی کاهش پیدا می‌کند. این کاهش قدرت خرید، در کاهش نسبی ارزش و قیمت دلار کانادا انعکاس خواهد داشت. بر عکس این حالت هم می‌تواند اتفاق بیافتد؛ تورم نسبتا پایین و کنترل‌شده در کانادا تاثیر مثبت بر نرخ دلار کانادا خواهد داشت.

تجارت بین‌المللی خدمات و کالاها: وقتی یک کشور مازاد تجاری داشته باشد (مقدار بالاتر صادرات نسبت به واردات)، فشار رو به بالا روی نرخ تبدیل ارز قرار داده می‌شود، به عبارت دیگر تقاضا برای آن ارز بیشتر از عرضه خواهد شد. وقتی یک کشور کسری تجاری یا تراز تجاری منفی داشته باشد، واردات در آن کشور بیشتر از صادرات خواهد بود که در نتیجه آن فشار کاهش‌دهنده بر روی نرخ تبدیل ارز خواهد بود. در این حالت عرضه ارز آن کشور بیشتر از تقاضا خواهد بود.

سرمایه‌گذاری‌های خارجی و پرداخت بدهی‌ها: ورود مقدار زیادی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی به داخل کانادا، تقاضای خارجی برای دلار کانادا را افزایش خواهد داد. در نتیجه نرخ تبدیل ارز و به عبارت دیگر قیمت دلار کانادا بالاتر خواهد رفت. سرمایه‌گذاری‌های مستقیم که توسط شهروندان کانادایی و در خارج از مرزهای این کشور انجام شود، تاثیر معکوس خواهد داشت. پرداخت بدهی به خارجی‌ها باعث کاهش نرخ تبدیل دلار خواهد شد.

بهره‌وری: بهره‌وری یک کشور (نسبت مقدار تولید در کشور با توجه به اندازه مشخصی از نیروی کار و انرژی مصرف‌شده) می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار بر تعیین نرخ تبدیل ارز و قیمت دلار کانادا باشد. بهره‌وری این نقش را از طریق تاثیراتش بر قیمت‌های نسبی و رقابت‌پذیری بازار بین‌المللی بازی می‌کند. برای مثال اگر بهره‌وری در کانادا سریع‌تر از ایالات متحده رشد کند، قیمت اجناس کانادایی رقابت‌پذیرتر می‌شوند و در طول زمان تولیدات و صادرات کانادایی افزایش پیدا می‌کنند و در پی آن تقاضای بزرگتری برای دلار کانادا به وجود می‌آید.

منبع: hillnotes.ca
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 294

به "عوامل تعیین کننده قیمت دلار کانادا" امتیاز دهید

8 کاربر به "عوامل تعیین کننده قیمت دلار کانادا" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل تعیین کننده قیمت دلار کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید