صومعه سنت کاترین در شبه جزیره سینا مصر

در اعماق شبه‌جزیره سینا، در میان انبوهی از کوه‌های گرانیتی، صومعه‌ای کهن و باشکوه به نام صومعه سنت کاترین خودنمایی می‌کند. این صومعه که قدمت آن به قرن ششم میلادی باز می‌گردد، نه تنها به دلیل معماری خیره‌کننده و تاریخ غنی‌اش، بلکه به واسطه کتابخانه بی‌نظیرش که قدیمی‌ترین کتابخانه فعال جهان به شمار می‌رود، شهرت جهانی یافته است.

صومعه سنت کاترین در شبه جزیره سینا مصر

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: برای دیدن صومعه سنت کاترین و قدیمی ترین کتابخانه جهان باید به روستای سنت کاترین در شبه جزیره سینا در کشور مصر بروید، همراه ما باشید.

روستای سنت کاترین در شبه جزیره سینا قرار گرفته است و بر اساس باور بسیاری، فرامین الهی در همین مکان به حضرت موسی وحی شده است. صومعه سنت کاترین و کتابخانه آن که قدیمی ترین کتابخانه دنیا است، یکی از جاذبه های ارزشمند در این منطقه توریستی به شمار می فرایند.

در اعماق شبه جزیره سینا در کشور مصر و در منطقه ای بکر و دست نخورده که با کوه هایی ناهموار، پرصخره و گرانیتی پوشیده شده، روستای سنت کاترین قرار گرفته است. به اعتقاد بسیاری موسی فرمان های الهی را در همین مکان و در پای این کوه از خدا دریافت کرد و همین امر نیز این منطقه را به مکانی مقدس برای مسیحیان، مسلمانان و یهودیان تبدیل نموده است. امپراطور روم شرقی، ژوستینین کبیر بین سال های 548 تا 565 دستور ساخت صومعه ای موقوفی را برای سنت کاترین در این منطقه دارد. این صومعه که در تمام طول تاریخ هرگز مورد تجاوز و غارت واقع نشد، امروزه یکی از قدیمی ترین صومعه های دنیا به شمار می رود.

صومعه سنت کاترین (Saint Catherines Monastery) قدیمی ترین کتابخانه فعال دنیا را در خود جای داده است. این کتابخانه بعد از کتابخانه واتیکان، بزرگ ترین مجموعه از دست نوشته ها و کتب خطی اولیه را در زبان های مختلف، دارد.

دورتادور صومعه، دیوارهای غول آسایی کشیده شده که از زمان ساخت آن به وسیله ژوستینین در قرن 6 میلادی، همچنان پابرجا است. تا پیش از قرن بیستم، ورودی صومعه دری بود که در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین و میان دیوارهای بیرونی صومعه قرار داشت؛ اما امروزه برای ورود به صومعه از دروازه کوچکی استفاده می گردد که نزدیک به دروازه اصلی واقع شده است.

مقدس ترین قسمت صومعه، بته ای به شمار می رود که گفته می گردد آتش راهنمای موسی از آن شعله ور بوده است. در قرن 4 میلادی، امپراطیس سنت هلنا، مادر کنستانتین کبیر، کلیسایی را با نام بته سوزان در همین مکان ساخت که بعد ها صومعه نیز به آن ضمیمه شد. این بته از نژاد کمیابی از خانواده رز است که روبوس سانکتوس (Rubus Sanctus) نامیده می گردد. این گیاه بومی منطقه سینا، با نژادی که عمر بسیار طولانی دارد، در اعتبار بخشیدن به این مکان مقدس تاثیر بسزایی داشته است.

یکی از گنجینه های ارزشمند صومعه سنت کاترین، شمایل و نقاشی های موزائیکی روی دیوارهای صومعه و ساختمان های کلیسا، و بعلاوه تصاویر ثبت شده روی وسایل آیین نیایش کلیسایی است؛ تصاویر و نقاشی هایی که مجموعه ای از قدیمی ترین تمثال های تاریخ به شمار می فرایند.

دیگر گنجینه ی با اهمیت صومعه، کتابخانه آن است. بعضی از نایاب ترین دست نوشته ها و کتب خطی در این کتابخانه یافت می گردد؛ به عنوان مثال قسمت های گمشده ای از سینائیه که نسخه است، کپی و دست نویس از انجیل یونانی در قرن 4، سنائیه سوری که نسخه ای است دست نویس از 4 کتاب گاسپل عهد نو در قرن 4 و آشتی نامه حضرت محمد (ص) که در آن پیامبر اسلام (ص)، امنیت صومعه را به ساکنان آن اهدا نموده است. بعلاوه این کتابخانه اولین نسخه هومر (1488)، جمهور افلاطون (1513)، مجموعه کمدی های آریستوفان (1498)، فرهنگ بزرگ واج ریشه شناسی زبان یونانی (1499) و دانشنامه بزرگ سودا (1499) را در خود دارد.

جدای از صومعه سنت کاترین، کلیسای بته سوزان و کوه سینا، صدها جاذبه دینی و مذهبی دیگر در این منطقه یافت می گردد. کلیسای سنت کاترین (Chapel of St. Catherine) بر فراز قله کوه کاترین که گفته می گردد جسد سنت کاترین، قدیس اسکندریه، به وسیله فرشتگان در آن مکان واقع شده است؛ سنگ های موسی که با ضربه عصا از آن ها آب جوشید؛ صدها کلیسا و ویرانه های بیزانس به همراه صومعه ها و دیرهای متعدد از جمله آثار تاریخی و مذهبی در این منطقه محسوب می شوند.

صومعه سنت کاترین سالانه 100 هزار توریست را به خود جذب می نماید و در سال 2002، در لیست میراث دنیای یونسکو ثبت شد.

10 نکته تکمیلی درباره صومعه سنت کاترین:

  1. تاریخ غنی: صومعه سنت کاترین در قرن ششم میلادی بنا شده و در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است. این صومعه هرگز مورد غارت و تجاوز قرار نگرفته و به همین دلیل مجموعه‌ای بی‌نظیر از آثار باستانی و مذهبی را در خود حفظ کرده است.
  2. مکان مقدس: کوهستان سینا، که در نزدیکی صومعه قرار دارد، طبق روایات مذهبی، مکانی است که حضرت موسی ده فرمان الهی را دریافت کرده است. به همین دلیل، این منطقه برای مسیحیان، مسلمانان و یهودیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  3. قدمت و اصالت: این صومعه در سال 527 میلادی بنا شده و در طول تاریخ، هیچگاه مورد حمله و غارت قرار نگرفته است.
  4. کتابخانه بی‌نظیر: کتابخانه صومعه سنت کاترین، بعد از کتابخانه واتیکان، دومین کتابخانه بزرگ جهان از نظر تعداد دست‌نوشته‌ها و کتب خطی به شمار می‌رود. این کتابخانه گنجینه‌ای از متون مذهبی، علمی و تاریخی به زبان‌های مختلف را در خود جای داده است.
  5. معماری باشکوه: صومعه با دیوارهای بلند و برج‌های متعدد، ظاهری قلعه‌مانند دارد و کلیساها، نمازخانه‌ها و محوطه‌های زیبایی را در خود جای داده است. دیوارها و سقف‌های صومعه با نقاشی‌ها و موزائیک‌های نفیس تزیین شده‌اند که قدمت برخی از آنها به قرن ششم میلادی می‌رسد. این آثار هنری، داستان‌های مذهبی و وقایع تاریخی را به تصویر کشیده‌اند.
  6. بته‌ی مقدس: در محوطه صومعه، درختی کهنسال وجود دارد که گفته می‌شود همان بوته‌ای است که از آن آتش راهنمای حضرت موسی شعله‌ور شده بود. این بته از گونه‌ای نادر است که فقط در شبه جزیره سینا یافت می‌شود.
  7. آشتی‌نامه حضرت محمد (ص): یکی از گنجینه‌های منحصر به فرد صومعه، آشتی‌نامه‌ای است که حضرت محمد (ص) به ساکنان آن نوشته‌اند. در این نامه، پیامبر اسلام امنیت صومعه و اموال آن را تضمین کرده‌اند.
  8. کوه سینا: صعود به کوه سینا، که بلندترین کوه مصر است، تجربه‌ای منحصر به فرد برای زائران و گردشگران محسوب می‌شود. در بالای این کوه، می‌توان طلوع و غروب خورشید را به زیبایی مشاهده کرد.
  9. میراث جهانی یونسکو: صومعه سنت کاترین در سال 2002 به دلیل ارزش‌های تاریخی و فرهنگی بی‌نظیرش، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
  10. دسترسی: برای رسیدن به صومعه سنت کاترین، باید از شهر شرم‌الشیخ با خودرو یا اتوبوس راهی سفری چند ساعته شد.
  11. اقامت: در نزدیکی صومعه، هتل‌ها و مهمانخانه‌هایی برای اقامت زائران و گردشگران وجود دارد.
  12. نکات مهم: بازدید از صومعه به غیر از روزهای یکشنبه که تعطیل است، برای عموم آزاد است. همچنین، بانوان باید هنگام ورود به صومعه شانه‌ها و زانوهای خود را بپوشانند.

سخن پایانی

صومعه سنت کاترین، با تلفیقی از معنویت، تاریخ و معماری، مقصدی بی‌نظیر برای عاشقان فرهنگ و تاریخ و همچنین زائران مذهبی به شمار می‌رود. سفر به این مکان مقدس، تجربه‌ای منحصر به فرد و به یاد ماندنی را برای شما رقم خواهد زد. صومعه سنت کاترین، بیش از آنکه یک مکان مذهبی باشد، گنجینه‌ای از تاریخ، فرهنگ و هنر است. این صومعه یادآور ایمان، فداکاری و تلاش انسان برای رسیدن به معنویت است. اگر به دنبال سفری متفاوت و خاطره‌انگیز هستید، صومعه سنت کاترین را در لیست مقاصد خود قرار دهید.

انتشار: 17 فروردین 1403 بروزرسانی: 28 فروردین 1403 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 845

به "صومعه سنت کاترین در شبه جزیره سینا مصر" امتیاز دهید

3 کاربر به "صومعه سنت کاترین در شبه جزیره سینا مصر" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صومعه سنت کاترین در شبه جزیره سینا مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید