شهری گمشده اطراف اقصر مصر کشف شد

پیدا شدن شهری جدید یا آثار باستانی جدید با اینکه یک روزمره در مصر به شمار میرود، باز هم هیجان انگیز و اسرارآمیز است، باستان شناسان شهری متعلق به دوره مصر باستان را با قدمت 3500 سال در حوالی اقصر کشف کردند.

شهری گمشده اطراف اقصر مصر کشف شد

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: شهرکی باستانی با قدمت 3500 در نزدیکی اقصر مصر کشف شده است. آنگونه به نظر می رسد که این منطقه مسکونی بخشی از سلسله کاخ های ملقطه باشد که برای پاسداشت مقام آمنهوتپ سوم ساخته شده است. آمنهوتپ سوم، یکی از فراعنه بزرگ مصر بود که بین سال های 1353 تا 1386 پیش از میلاد مسیح، حکومت می کرد.

این شهر که در سپتامبر 2020 کشف شده است، در منطقه ای موسوم به آتون باشکوه (Dazzling Aten) و در حوالی مجسمه های غول پیکر ممنون (Colossi of Memnon) واقع شده است. بعلاوه معبد رامسس سوم یا معبد هابو و آرامگاه رامسس دوم نیز در نزدیکی این شهر واقع شده است. در این شهر علاوه بر کاخ های متعدد و ساختمان های اداری، معبدی متعلق به خدای آمون و محرابی کویری مشهور به کم السمک وجود دارد.

در این منطقه دریاچه ای جهت برگزاری مراسم مختلف وجود دارد که به دریاچه هابو معروف است. بعلاوه بقایای مجموعه وسیعی از منازل مسکونی و کارگاه های ساختمانی جهت احداث قصرهای مختلف به چشم می خورد که در امتداد رود نیل و تا مسافت هفت کیلومتری گسترده شده بودند. تقریبا تمامی این بناها از خشت خام تهیه شده بودند و اکنون جز ویرانه ای از آن ها باقی نمانده است.

پیتر لاکووارا، مدیر صندوق میراث باستانی مصر ضمن مقایسه این شهر نو با روستای پمپئی مصر، قدم زدن در این منطقه را به گشت وگذار در تاریخ 3500 ساله تشبیه کرد و اذعان داشت:

آنچه در مورد کشف نو، بیش از هر موضوعی جلب توجه می نماید، اندازه حفظ شدگی شگفت انگیز آقار به جای مانده در گذر قرن هاست.

بعضی از خانه های کشف شده، تا ارتفاع سه متری نیز سالم مانده اند و بسیاری از ویژگی های آن ها همچنان دست نخورده است. ابزارآلات، وسایل آشپزخانه و ظروف سفالی بسیاری در این منطقه کشف شده است. بعضی از این ظروف سفالی، دارای تزیینات آبی رنگ هستند که آن ها را به ظروف سلطنتی مشهور ساخته است. کشف بعضی از گلدان های سفالی، قدمت این منطقه را تا دوره آمنهوتپ سوم نمایان ساخته است و به همین علت، عنوان ظهور آتون را بر این شهر نهاده اند. کتیبه ای نیز کشف شده است نام معبد آتون باشکوه بر آن به چشم می خورد. معبدی که به وسیله آخناتون، فرزند آمنهوتپ و فرعون بدعت گذار مصر، ساخته شده است. وی همراه با همسرش نفرتیتی، برای سال های طولانی بر مصر حکومت کرد.

تمامی این موارد، گواه بر غنای تاریخی و اهمیت فراوان این منطقه باستانی است و محافطت از آن به عنوان یک سایت ملی باستانی ضروری به نظر می رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اکتشاف شگفت انگیز، به وب سایت صندوق میراث باستانی مصر مراجعه کنید.

منبع: lonelyplanet.com
انتشار: 22 بهمن 1400 بروزرسانی: 22 بهمن 1400 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 884

به "شهری گمشده اطراف اقصر مصر کشف شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "شهری گمشده اطراف اقصر مصر کشف شد" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهری گمشده اطراف اقصر مصر کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید