شفق قطبی چیست و چطور بوجود می اید؟

حتما از قبل تصاویر شفق قطبی را دیده اید و یا حتی ممکن است از نطذدیک تجربه سفر به مناطقی که این پدیده در آنها مشاهده میشود، داشته اید. اما شفق قطبی چیست و چطور بوجود می اید؟

شفق قطبی چیست و چطور بوجود می اید؟

به گزارش مجری سفرهای گردشگری:  این پدیده با اسامی دیگری مثل سپیده شمالی، نورهای شمالی، چراغ های قطبی هم شناخته می شوند و یکی از زیباترین پدیده های جوی و نجومی نزدیک به زمین هستند. شفق ها به پدیده جوی و ظهور نورهای رنگی خییره کننده و متحرک در آسمان شب گفته میشود که در شب و سپیده دم در منطقه ها قطبی قابل مشاهده هستند. در واقع نورهای زیبا و متحرکی که معمولا در عرض های جغرافیایی قطبی زمین مثل گرینلند، در دل آسمان شب قابل مشاهده هستند.

تاریخچه شفق های قطبی

میلیون ها هزارسال پیش این نور های زیبا در نظر و گمان مردم سرچشمه و منشاءای از خرافات داشتند. در دوره هایی از تاریخ که خرافات پرستی رایج بود، در باور مردم قبل از اینکه علتی از علم این پدیده را بدانند، به نظر میرسید نورهای شفق قطبی، خبر و نشانی از ویرانی های حاصل از جنگ و نزاع درآینده باشند. نقاشی هایی در غاری در فرانسه که تخمین زده می گردد مربوط به حدود 30000 سال پیش باشد، تصاویر و تمثال هایی از این پدیده طبیعی رو نشان می دهد. بسیاری از فیلسوفان، نویسندگان و منجمان دوره باستان مثل ارسطو، دسکارت، گوته و هالی به این پدیده قطبی جوی زیبا و اسرار آمیز در آثار خود اشاره نموده اند. بعلاوه منجم بزرگ گالیله از نام شفق قطبی تو رمان (الهه نور ها) برای توصیف این پدید اسرارآمیز استفاده نموده است. در کانادا قبیله ای وجود دارد که این پدیده نوری زیبا را به ارواح پایکوبیان تعبییر می نمایند. گروه های خاصی از بومیان آمریکا هم معتقد بودند که شفق قطبی نمایانگر ارواح مردگان و هرچقدر این نورها درخشان تر باشند نشانه خوشحالی و در آرامش بودن ارواح است.

این پدیده فوق العاده زیبا و رویایی شبیه به پرتوهایی از نورهای رنگی و پایکوبیان هستند و مثل پرده ای که با وزش باد به آرامی حرکت مینمایند،در تاریکی شب دیده و از خود هنرنمایی مینمایند. با وجود اینکه عکاسی از این پدیده مجذوب کننده واقعا کار دشواری است ولی بازهم ساله هزاران نفر را برای تماشا و عکاسی از این پدیده به قطب شمال میکشاند.

شاید در ابتدا این پدیده زیبا، جادویی و سحرآمیز بنظر برسد اما در حقیقت یک علت منطقی و علمی دارد و آن این است که مبدا و سرچشمه شفق قطبی از سطح خورشید آغاز می گردد زمانی که فعالیت های خورشیدی باعث خروج گاز های ابری می گردد. توده ای از گاز ها را تحت عنوان طوفان های خورشیدی ازخودش بیرون داده، طوفان های خورشیدی ذراتی از جنس الکترون و پروتون و یون های سنگین دارد که در پی انفجارات سطحی در خورشید از آن جدا شده و به سمت زمین حرکت می نمایند.این ذرات با میدان مغناطیسی زمین برخورد می نماید و برخی از این ها به سمت میدان مغناطیسی قطب های شمال و جنوب کشیده و باعث ایجاد شفق می گردد. ناگفته نماند که رسیدن یکی از این توده های خورشیدی به زمین حدودا 2تا 4 روز زمان میبرد. در ادامه مقاله اطلاعات کاملی اعم از چگونگی ایجاد این پدیده ماورایی، انواع رنگ و انواع اشکال این پدیده داده خواهد.بعلاوه برترین مکان و منطقه ها تفریحی برای سفر و مشاهده این پدیده سحرآمیز معرفی خواهند شد.

نحوه تشکیل شدن شفق های قطبی

شفق های قطبی نتیجه ورود ذرات خورشیدی به میدان مغناطیسی زمین به ویژه در جو است که مثل نورهای رنگی در آسمان ظاهر می شوند به این صورت که شراره های غول پیکر خورشید و یا طوفان های خورشیدی با فاصله 150 میلیون کیلومتری با انفجار، ذره های بارداری رو به زمین فرستاده و تقریبا 40 ساعت بعد این ذرات با اتم های موجود در جو زمین برخورد میکنن و منجر به انتشار شفق ها و نورهای قطبی درخشان و پرنور می شوند و در نتیجه این تشعشعات، نور و امواج شفق قطبی به وجود آمده و در دل آسمان شب پرتو افکنی مینمایند.

رنگ ها و اشکال شفق های قطبی

شفق قطبی اشکال، رنگ ها و روشنایی های مختلفی رو به خود می گیرد و حرکات متفاوتی رو ایجاد میکند که همه این ها به مواردی از قبیل ویژگی های اتم هایی که وارد جو می گردد، بعلاوه شدت و حجم فعالیت های خورشیدی و کشش نیروی مغناطیسی زمین بستگی دارد رایج ترین رنگ شفق قطبی سبز است و به ترتیب رنگ زرد، بنفش و قرمز کمیاب ترین رنگ ها هستند که به ندرت به چشم می آیند. بعلاوه از لحاظ شکل می توانند به شکل پرده ها پایکوبیان، نورهای موج دار، پرتوهای جریان دار نوری و یا به شکل هلال و قوس دار بین اشکال مختلف ظاهر بشوند. نورهای رنگی آبی، قرمز، زرد، سبز و نارنجی به تدریج جابجا می شوند و به آرامی مثل وزش بادی ملایم پرده ها تغییر شکل داده و چشم انداز ای رویایی و سحر آمیز ایجاد می نمایند.

راز رنگ های سحرآمیز شفق های قطبی

رنگ شفق قطبی بسته به ارتفاع و نوع ذرات فرق دارد. اگر یون های تشکیل دهنده شفق قطبی با اتم های اکسیژن در جو برخورد نمایند، رنگ و نور قرمز ایجاد می نماید که این رنگ از شفق قطبی معمولا خیلی کم اتفاق می افتد. رایج ترین رنگ ها نورهای سبز و زرد رنگ هستن که اکثرا به وجود می آیند و از برخورد یون ها با اکسیژن در ارتفاعات پایین تر تشکیل می شوند. نور مایل به قرمز و مایل به آبی هم اغلب در حاشیه پایین شفق قطبی دیده و به وسیله یون هایی که به اتم های نیتروژن برخورد می کنن فراوری می شوند. یون هایی هم که با هیدروژن و هلیوم ترکیب شده شفق های آبی و بنفش را ایجاد می نمایند، اگرچه چشم ما به ندرت می تواند این قسمت از طیف الکترومغناطیسی را تشخیص بدهد.

زمان بازدید از شفق های قطبی

برترین زمان برای تماشای شفق قطبی به صورت شفاف و واضح زمانی است که آسمان نیمه روشن و به حالت گرگ و میش در آمده باشد. در جزیره ایسلند این امکان وجود دارد که گردشگران می توانند به تماشای طولانی مدت جلوه های ویژه و زیبا و منحصر به فرد این عملیات بپردازند و لذت ببرند. شفق های قطبی همواره وجود دارند، اما به علت مقدار کمتری از آلودگی نوری و هوای پاک و شفاف، دیده نمی شوند زمستان معمولاً برترین زمان برای تماشا آنها است. سپتامبر، اکتبر، مارس و آوریل برترین ماه ها برای مشاهده شفق قطبی هستند. ان مجذوب کنندهیت منحصر به فرد فقط در شب قابل مشاهده هستند و معمولاً فقط در قسمت های پایینی منطقه ها قطبی ظاهر می گردد.

در کدام منطقه ها قابل مشاهده هستن؟

در قسمت های شمالی و جنوبی قطب قابل تماشا هستند.منطقه ها شمالی اروپا نیز مطلوب ترین و ایده آل ترین زاویه دید برای تماشای این پدیده زیبا را دارد. در حقیقت منطقه ای در نیم کره شمالی وجود داره که شفق قطبی میانی یا کمربند شمالی شفق قطبی نامیده میشه که در درجه 65 تا 72 شمالی واقع شده که مدواما در حال حرکت در سراسر ایسلند هستند. جایی که به داشتن شفق شفاف و حجیم و پرنور شناخته شده است. در واقع مکان هایی با عرض جغرافیایی بالاتر از 55 درجه، برای تماشای شفق قطبی مناسب تر هستند و واضح تر دیده می شوند. آسمان معمولا تا دو روز پس از بالاترین مقدار فعالیت لکه ها و طوفان های خورشیدی، روشن تر و فعال تر است. چندین آژانس مانند ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی فعالیت خورشیدی را کنترل نموده و زمان آغاز فعالیت و پایکوبی این رویداد را اعلام می نمایند.

نکاتی برای سهولت در سفر و تماشای شفق قطبی

به یاد داشته باشید که ملاقات از این آسمان زیبا نیاز به زمان بندی و معین مکان و موقعیت و شرایط آب و هوایی مناسب داره و بعلاوه به مقدار کافی شکیبایی و خوش شانسی، اگه واقعا مشتاق هستید و می خواهید این پدیده سحرآمیز و زیبا را تجربه کنید حتما نکات زیر را هنگام سفر مدنظر داشته باشید تا سفری تماشایی و دلچسب را تجربه کنید.

1- پیش بینی شرایط آب و هوا قبل سفر

مکان یابی مناسب هیچ اهمیتی نخواهد داشت اگر شما اطلاعات صحیحی درمورد زمان نداشته باشید. فعالیت های خورشیدی و آسمان صاف و روشن و بدون ابر با هم، زمان مناسبی برای آغاز این پدیده زیبا است.

2- خارج شدن از شهر

برای مشاهده واضح شفق قطبی شما باید از شهر دور و به جایی خارج از شهر بروید. ناگفته نماند که شما به شب هایی تاریک و به دور از آلودگی نوری نیاز دارید. هر چقدر در تاریکی کامل شب به تماشا بروید امکان مشاهده واضح و کامل این پدیده بیشتر خواهد بود مدنظر داشته باشید نبود آلودگی نوری و نور مصنوعی بسیار مهم است. اقامت در حومه شهر یا گشت و گذار در دشت و بیابان اطراف شهر برترین منطقه های است که دید شما را به آسمان واضح تر میکند.

3- پاسی از شب را منتظر باشید

معمولا زمان اوج این پدیده 11 شب است، حتی تا ساعت 2 نیمه شب برخی از هتل ها در حومه شهر خدمات ویژه ای رو برای این کار ارائه میدهند. ممکن است که مجبور باشید چند ساعت صبر کنید.اما نگران نباشین در بسیاری از مکان ها تورهای راهنما و بعلاوه سوئیت ها و هتل ها با غذا و یه سری خدمات شما رو تا موقع مشاهده و آغاز این پدیده سرگرم میکنن.

4- وسایل مورد نیاز را به همراه داشته باشید

با توجه به هوای سرد منطقه ها قطبی لایه های حرارتی و پوشش های عایق دار از قبیل کت و پالتو و لباس های گرم ظروری هستند، چون امکان دارده برای مشاهده این پدیده زمانی طولانی آن جا بمانید. برخلاف تصور عمومی برودت و سردی هوا تاثیری در نمایش شفق های قطبی ندارد. شما می توانید در طول چندین شب هنگام کوشش برای تماشا شفق، محل اقامت خودتان را معین کنید و یا سوئیت ها و کلبه هایی را رزرو کنید.

برترین مکان برای بازدید از شفق های قطبی

این شفق ها در دنیا در انتها یا دورترین عرض های جغرافیایی زمین بصورت پراکنده وجود دارند. ایسلند، کانادا، نروژ، ایالات متحده آمریکا، آلاسکا، فنلاند، سوئد، روسیه، گرینلند برترین مکان ها برای تماشا چراغ های شمالی یا همون شفق های قطبی را می توان در منطقه ها متعددی واقع در نزدیکی قطب شمال مشاهده کرد. اگر می خواهیددر مکانی خلوت این پدیده ا مشاهده کنید، آلاسکا یا لاپلند برترین گزینه ها برای شما هستند اما اگر مکان های شلوغ را دوست دارید متوانید به ایسلند سفر کنید، زیرا این کشور با فراهم کردن امکانات تفریحی برای عموم افراد، فرصت های کافی برای اکتشاف این منطقه و تماشای این پدیده زیبا، برای گردشگران ایجاد نموده که مسافران می توانند انتظار تماشا چشم انداز بسیار بزرگ و زیبایی از نور های قطبی و بعلاوه فرصت های زیادی را برای پیاده روی و استراحت و کلی امکانات و تفریحی دیگه تو این منطقه داشته باشند!

شفق های قطبی ایسلند و کانادا

ایسلند: سرزمین آتش و یخ مناسب برای مسافرانی هست که می خواهند به جز تماشای شفق های قطبی تجربه های لذت بخش دیگه ای مثل پیاده روی در یخچال های طبیعی و غارهای یخی، یا استراحت در یک تالاب رویایی را تجربه نمایند.

کانادا: مساحت و بزرگی کانادا نشانگر این هست که مکانهای زیادی برای مشاهده نورهای قطبی وجود دارند. اونتاریوی تورنس برن Torrance Barrens در نزدیکی موسکوکاMuskoka (مکانی در تورنتوی کانادا) با چشم مقدارای خارق العاده، شکار لحظه ها و تماشای آسمان تاریک و پر از نورهای خیره نماینده شقق قطبی شناخته شده است. همچین در منطقه ها شمالی کنار یوکان، آسمان های تاریک به ظاهر بی انتها به طور مداوم نمایش های شگفت انگیز از نورهای شمالی را ارائه می دهند.

شفق های قطبی لاپلند و آلاسکا

لاپلند: به عنوان یکی از برترین مکان های دنیا برای تماشا شفق ها شناخته می گردد، شفق های قطبی در رووانیمی زادگاه رسمی بابانوئل نیز به علت نمایش خیره نماینده نورهای قطبی مشهور است؛ اگر قصد ماندن دراین شهر را دارید سوئیت های یا کلبه های شیشه ای ایگو در لاپلند وجود دارد که می توانید از آن ها بهره ببرید، این مکان یکی از پر هوادار ترین گزینه های اقامت در بین گردشگران است. بیشتر شیشه های ایگلو دارای حمام اختصاصی، تجهیزات تهیه چای و قهوه هستند بعلاوه برای لذت بردن از وعده های غذایی خود تنها با یک پیاده روی کوتاه از ساختمان اصلی هتل فاصله خواهید داشت.

آلاسکا: مکانی خارق العاده برای همه نوع ماجراجویی و بعلاوه تماشای شفق های قطبی است. برای یک تجربه کاملاً لذت بخش از قطب شمال، از Fairbanks فیربانکس آلاسکا که اغلب به عنوان یکی از برترین مکان های دنیا برای تماشا شفق های شمالی هستند.

انتشار: 12 تیر 1402 بروزرسانی: 21 تیر 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 899

به "شفق قطبی چیست و چطور بوجود می اید؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "شفق قطبی چیست و چطور بوجود می اید؟" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفق قطبی چیست و چطور بوجود می اید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید