آشنایی با سیستم دولت کانادا

کانادا یک دموکراسی پارلمانی است، سیستم حکومتی کانادا معتقد است که قانون عالی ترین مقام است. قانون اساسی 1867، که اساس قانون اساسی مکتوب کانادا را میسازد ، میگوید یک پارلمان برای کانادا وجود دارد که متشکل از سه عنصر است: ملکه ، سنا و مجلس مردم. با این حال ، به عنوان یک ایالت فدرال ، مسئولیت قانون گذاری در این کشور بین دولت فدرال ، ده استان و سه دولت منطقه ای تقسیم می شود.

آشنایی با سیستم دولت کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: در کانادا اختیار تصویب قوانین فقط به عهده یک قانونگذار است که متشکل از افرادی است که به نمایندگی از مردم کانادا انتخاب شده اند. از این رو  این یک سیستم حکومتی مبنی بر "نماینده" است. مجلس فدرال دارای دو مجلس است در واقع این مجلس دارای دو "مجلس" یا "اتاق" مشورتی است - یک مجلس سنا و یک مجلس هم مجلس مردم یا عوام. سنا متشکل از افرادی است که توسط فرماندار کل منصوب شده اند تا نماینده استانهای کانادا باشند. اعضای مجلس عوام توسط کانادایی های واجد شرایط رای گیری انتخاب می شوند.  نامزدهای منتخب کسانی هستند که بیشترین تعداد آرا را در میان نامزدهای منطقه انتخاباتی خود کسب کنند.

کانادا همچنین دارای سیستم سلطنتی مشروطه است، از این جهت که اختیارات اجرایی آن به طور رسمی از طریق قانون اساسی به ملکه اعطا می شود. هر عمل حکومتی به نام ملکه انجام می شود، اما اختیار اقدامات از سوی مردم کانادا است.  وظیفه اجرایی به عهده فرماندار شورا است، که این مورد را مشخص میکند که استاندار کل با نخست وزیر و کابینه  نسبت به توصیه آنها عمل می کنند.

احزاب سیاسی نقشی اساسی در سیستم پارلمانی کانادا دارند. احزاب در واقع سازمانهایی هستند که با یک ایدئولوژی مشترک یا روابط با هم پیوند برقرار کرده اند و برای اجرای سیاستهای مورد نظر خود به دنبال قدرت سیاسی هستند. در یک سیستم دموکراتیک، رقابت برای کسب قدرت در متن انتخابات صورت می گیرد.

در نهایت با توجه به قانون اساسی، 1867، "اصل قانون اساسی مشابه آن با انگلستان"، سیستم پارلمانی کانادا از انگلیس یا " Westminster " ناشی می شود. سیستم دولت پارلمانی کانادا دارای ویژگیهای اصلی زیر است:

پارلمان متشکل از ملکه و یک مجلس قانونگذاری رده بالاتر و رده پایین تر است.

قدرت قانونگذاری به پارلمان واگذار شده است. برای تبدیل شدن  یک موضوع به قانون، آن موضوع باید توسط هر یک از سه بخش تشکیل دهنده مجلس (ملکه، سنا و مجلس عوام) تصویب شود.

اعضای مجلس عوام به طور جداگانه برای نمایندگی با رای مردم  در یک منطقه انتخاباتی واحد انتخاب می شوند. انتخابات بر اساس بیشترین رای انجام می شود (به عنوان مثال، کاندیدایی که بیش از هر نامزد دیگری در آن منطقه رأی می آورد).

بیشتر اعضای پارلمان به یک حزب سیاسی خاص تعلق دارند و از آن حمایت می کنند.

از رهبر حزب با حمایت اکثریت اعضای مجلس عوام توسط فرماندار کل خواسته می شود دولت تشکیل داده و نخست وزیر شود.

حزب یا احزاب مخالف با دولت را اپوزیسیون می نامند (از بزرگترین حزب مخالف به عنوان اپوزیسیون رسمی یاد می شود).

اختیارات اجرایی دولت (شامل اختیارات اجرایی یا اجرای سیاست ها و برنامه های دولت) به طور رسمی به ولیعهد واگذار می شود، اما در عمل توسط نخست وزیر و کابینه اعمال می شود، که از اعضای مجلس متعلق به حزب حاکم هستند.

نخست وزیر و کابینه درباره مسئولیتشان باید در مقابل مجلس عوام پاسخگو باشند همچنین نخست وزیر و کابینه برای ادامه مسئولیت خود باید از اعتماد مجلس عوام برخوردار باشند. در واقع اعتماد به معنای حمایت شدن از سوی اکثریت مجلس است.

منبع: ourcommons.ca
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 438

به "آشنایی با سیستم دولت کانادا" امتیاز دهید

3 کاربر به "آشنایی با سیستم دولت کانادا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سیستم دولت کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید