رژه جاده ابوالهول مصر

رژه جاده ابوالهول از رویدادهای عظیم مصر باستان بوده است که به تازگی کشف شده است.

رژه جاده ابوالهول مصر

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: هنگامی که آمریکایی ها توجه خود را به لذت بردن از سنت قدیمی رژه در روز شکرگزاری معطوف می کردند، 10,000 کیلومتر دورتر، مصر شروع به احیای سنتی کرد که برای چند هزار سال در فراموشی به سر می برد. وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، در ماه نوامبر طی مراسمی باشکوه، جاده باستانی ابوالهول را در شهر اقصر بازگشایی کرد.

جاده ای مقدس که مسیر خدا نامیده می شد و معابد کارناک را در شمال مصر، به شهر اقصر متصل می کرد. این جاده که 2.7 کیلومتر طول دارد، با بلوک های ماسه ای سنگ فرش شده است و بیش از 1,050 تندیس ابوالهول و قوچ، دو طرف آن را مزین نموده اند. مسیر خدا برای قرن های متمادی زیر شن های صحرا مدفون شده بود و اکنون به لطف کوشش های طولانی مدت باستان شناسان مصری، دوباره روشنایی آفتاب را لمس می نماید.

دکتر مصطفی الصغیر، مدیر کل بناهای تاریخی کرناک اظهار کرد که تا به امروز 309 تندیس این جهت به خوبی حفاری شده است؛ اما ممکن است این تعداد با ادامه کاوش ها افزایش یابد.

جاده ابوالهول را چه کسی ساخته است؟

مانند سایر شگفتی های دوران باستان، جاده ابوالهول نیز تمام اسرار خود را نمایان نساخته است. هنوز معین نیست که احداث این جاده در دوران کدام فرمانروای باستانی مصر شروع شده است. بعضی کارشناسان معتقدند که قدمت جاده ابوالهول به دوران ملکه هتشپسوت در 3,500 سال پیش باز می گردد؛ گرچه دکتر الصغیر اذعان دارد که هیچ گونه شواهدی دال بر صحت این فرضیه کشف نشده است.

بعضی دیگر از محققان بر این باورند که جاده مذکور چند صد سال پس از ملکه هتشپسوت، در دوران فرمانروایی آمنهوتپ سوم ساخته شده است. بااین حال مصطفی الصغیر تصریح می نماید که آثار باستانی مربوط به دوران آمنهوتپ سوم، بعدها به این محدوده منتقل شده است. دکتر الصغیر با بیان این احتمال که احداث جاده ابوالهول حدود 3,000 سال قبل و در دوران فرمان روایی مشهورترین فرعون مصر ساخته شده است، می گوید:

قدیمی ترین اثر کشف شده در محدوده این جاده، بنای یادبودی است که به فرمان روا توت عنخ آمون تعلق دارد که 300 متر ابتدایی از ستون دهم معبد کارناک تا دروازه معبد موت را در بر می گیرد.

اینکه کدام فرعون مصر فرمان ساخت پروژه این جاده باستانی را داده است، معین نیست؛ بااین حال آنچه که تمامی کارشناسان روی آن توافق نظر دارند، این موصوع قلمداد می گردد که بخش اعظم این جاده به طول دو کیلومتر، در دوران فرمان روایی نکتانبو اول، بنیان گذار آخرین سلسله بومی مصر در 2,400 سال پیش احداث شده است.

جهت رژه جاده ابوالهول

مصریان باستان سالانه در دومین ماه از فصل طغیان نیل، جشنی بنام Opet به منظور دعا برای باروری خدایان و فرعون برگزار می کردند. در طول این جشن، کاهنان معبد سه قایق را روی شانه های خود از کارناک به اقصر حمل می کردند که حاوی تندیس خدای آمون، همسر او یعنی موت و پسر او خونسو بود.

این سفر با پای پیاده در طول جاده ابوالهول یا از طریق قایق در امتداد رود نیل صورت می پذیرفت. این مراسم بسته به خواست فرعون، روزها و هفته ها ادامه داشت و سپس تندیس ها به کارناک بازگردانده می شد.

جاده ابوالهول با گذشت دوران طولانی، زیر ماسه های مصر مدفون شد تا اینکه در سال 1949، هشت مجسمه ابوالهول در مقابل معبد اقصر از طریق گروه باستان شناسان مصری به سرپرستی دکتر زکریا گونیم کشف شد.

حفاری این محدوده برای سال ها ادامه داشت و باستان شناسان در طول کاوش و حفاری این جاده باستانی، مجبور به تخریب بعضی ساختمان ها، کلیسا و مساجد تازه تاسیس شدند.

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر به واسطه مراسمی که در آوریل گذشته برگزار کرد نیز مورد تمجید رسانه ها و افکار عمومی نهاده شد. مراسمی که در آن مومیایی های سلطنتی با رژه ای نمادین، به محل نو خود منتقل شدند و شهر اقصر به عنوان یکی از بزرگ ترین موزه های فضای باز، به جهانیان معرفی گردید. این رویداد که سعی در بازسازی روح جشنواره باستانی Opet داشت، شامل موسیقی، پایکوبی و نمایش نور بود.

انتشار: 2 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 847

به "رژه جاده ابوالهول مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژه جاده ابوالهول مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید