چگونه رزومه خوبی برای کارفرمای کانادایی بنویسیم

رزومه شما باید به طور واضح ، مختصر و تخصصی سابقه شما را ارائه دهد تا یک استخدام کننده (کارفرما) علاقه مند به دیدار  با شما باشد. این رزومه باید مهارت ها ، تجربه کاری و سوابق شما را بیان کند. رزومه برای توصیف آنچه می توانید به طور حرفه ای برای یک کارفرما انجام دهید نوشته می شود. فرصتهای شغلی می توانند به طور غیرمنتظره ای بوجود آیند. رزومه حرفه ای به روز شده کلید موفقیت در جستجوی کار است. در اینجا برخی از بایدها و نبایدها در مورد چگونگی نوشتن رزومه خوب و موارد  کلیدی جهت گنجاندن در آن برای شما ارائه شده است:

چگونه رزومه خوبی برای کارفرمای کانادایی بنویسیم

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: رزومه خود را واضح و مختصر بنویسید.

یک کارفرما به طور متوسط ​​30 ثانیه لازم دارد تا رزومه شما را نگاه کند، او می خواهد بلافاصله ببیند که شما صلاحیت این سمت و شغل را دارید.

 رزومه خود را بارها تصحیح و بازنویسی کنید.

مطمئن باشید که هیچ غلط املایی یا دستوری وجود ندارد. از شخص دیگری بخواهید آن را بخواند. یک اشتباه املایی ساده در یک رزومه می تواند تأثیر منفی در ذهن کارفرما داشته باشد .حتی می تواند مانع دستیابی شما به شغل مورد نظر شود.

 رزومه خود را به دو صفحه محدود کنید.

تأکید رزومه خود را بر آخرین تجربه خود بگذارید. مشاغل قدیمی و تجربه های بالای 15 سال باید نادیده گرفته شوند یا به حداقل برسند. از این طریق کارفرما می تواند روی اطلاعات مرتبط تری تمرکز کند.

 رزومه خود را متناسب با موقعیتی که برای آن در خواست می دهید، تنظیم کنید.

تجربه کاری یا دستاوردهای مربوط به موقعیتی را که متقاضی آن هستید، مشخص کنید. این کار را می توان با مرور شرح کار یا وب سایت کارفرما انجام داد.

 آنچه را که به دست آورده اید برجسته کنید.

شما می خواهید بهترین کارهایی را که در آن مهارت خود را نشان داده اید، معرفی کنید. این مثالها باید بیانگر آنچه شما در نقش خود به دست آورده اید باشند، و نشان دهند که شما چه نوع کارمندی هستید. بهتر است این اطلاعات در قسمت "تجربه کار" رزومه ذکر شود.

 رو راست باشید.

طولانی کردن رزومه هرگز ایده خوبی نیست. شما نمی خواهید مهارت ها یا نتایج کاری خود را بیش از حد بیان کنید زیرا دچار گمراهی کارفرما می شود . به آنچه می خواهید ارائه دهید، اطمینان داشته باشید.

 دستاوردهای خود را کمی کنید.

از اعداد محکم و قابل دسترس استفاده کنید تا کارفرما آنها را درک کرند و تحت تأثیر آنها قرار بگیرد . به عنوان مثال، شما بر چند نفر نظارت داشتید، چند محصول فروختید، چند درصد فروش خود را افزایش دادید و غیره.

 از کلمات ساده و افعال عملی استفاده کنید.

شخصی که رزومه شما را می خواند ممکن است همیشه کارفرما نباشد. ممکن است رزومه ها توسط کارمندان یا متخصصان منابع انسانی که با رشته تخصصی شما آشنا نباشند، بررسی شوند . از زبان ساده و قابل درک استفاده کنید، اما از واژه های متقاعد کننده مانند، مدیریت، هدایت، توسعه، افزایش، تحقق، اهرم و غیره نیز بهره ببرید .

 کارهای بدون دستمزد (داوطلبانه) را نام ببرید تا مهارت های شما را بیشتر نشان دهد.

اگر داوطلب به عضویت در آمدن در سازمانی شناخته شده هستید یا برای هدف مهمی کار کرده اید، آن را در رزومه خود قرار دهید. شما باید این تجربیات را در بخش "تجربه کاری" یا "کار داوطلبانه" قرار دهید، خصوصاً اگر مربوط به موقعیتی باشد که برای آن درخواست می کنید.

اطلاعات تماس خود را دوباره بررسی کرده و وارد کنید.

در رزومه باید نام، آدرس، ایمیل و شماره تلفن شما ذکر شود. این اطلاعات باید در بالای صفحه اول قرار گیرند. همچنین، از صحت این اطلاعات اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، کارفرما نمی تواند با شما تماس بگیرد.

 از آدرس ایمیل نامناسب یا غیر فعال استفاده نکنید. 

اطمینان حاصل کنید که آدرس ایمیل شما آسان خوانده می شود، تایپ آن آسان، حرفه ای و غیر توهین آمیز است. به طور کلی، آدرس ایمیل شما باید بر اساس نام شما باشد. نام مستعار، اعداد یا نویسه های خاص را حذف کنید.

 اطلاعات شخصی غیرضروری را وارد نکنید.

بهتر است هرگونه جزئیات شخصی مانند سن، وزن، قد، وضعیت تأهل، اعتقادات مذهبی، دیدگاه های سیاسی یا سایر علاقه مندی های شخصی را که می تواند بحث برانگیز باشد کنار بگذارید. این رفتار از هرگونه تعصب احتمالی جلوگیری می کند. از همه مهمتر، هرگز شماره بیمه اجتماعی خود را در رزومه خود قرار ندهید.

 تصویر (عکس) خود را ضمیمه نکنید.

اگرچه در برخی کشورها ممکن است درج عکس قابل قبول باشد، اما در کانادا این یک عرف نیست. در واقع می تواند شانس شما برای به دست آوردن موقعیت مورد نظرکاهش دهد و تمام تمرکز رزومه شما را مخدوش کند. شما می خواهید کارفرما بر مهارت ها و تجربیات شما متمرکز شود، نه آنچه که به نظر می رسید.

از ذکر موارد بسیار خودداری کنید.

 با محدود کردن هر بخش یا زیر بخش رزومه به 5-7 مورد، خواندن رزومه خود را آسان کنید. این کار اسکن رزومه شما و شناسایی پتانسیل شما را برای کارفرما آسان می کند. با حفظ اطلاعات مختصر و خلاصه، باید از هر مورد استفاده هوشمندانه ای شود.

 از ضمایر شخصی استفاده نکنید.

از من، مال من، استفاده نکنید. رزومه خود را به صورت سوم شخص بنویسید، گویی که توسط شخص دیگری نوشته شده است.

 مسئولیت های شغلی را به سادگی لیست نکنید. (سبک نشمردن)

وظایف شغلی شما از عنوان شغلی مشخص خواهد بود. همچنین، با یک رویکرد حرفه ای از مشخصه های شخصی به وظایف شغلی و ارائه مثالهای خاص، دستاوردهای خود را برجسته کنید.

 جملات کلی نگویید.

از گفته های مبهم که توانایی های واقعی شما را برجسته نمی کنند، دور شوید. اظهارات نامشخص مانند "مسئول بهبود کارایی و صرفه جویی در هزینه" هیچ اطلاعاتی را به کارفرما ارائه نمی دهد. تجربه خود را شخصی کنید!

 دلایل ترک شغل قبلی را ذکر نکنید.

هدف اصلی رزومه شما ارتقا شخص شما، مهارت ها، تجربه ها و موفقیت های شماست. باید کاملاً مثبت باشد و بنابراین نباید دلیل بر ترک آن باشد زیرا هیچ ارزشی برای شما بعنوان یک متقاضی ایجاد نمی کند.

 مدارک را ضمیمه نکنید. یک کارفرما فقط در صورت قصد استخدام شما به مدارک نیاز دارد. مدارک را در یک صفحه جداگانه نگهداری کنید و آنها را فقط در صورت درخواستی مشخص ارائه دهید.

 سرگرمی ها یا علایق شخصی خویش را وارد نکنید.

به دلیل قضاوتهایی که کارفرمایان بالقوه می توانند انجام دهند، ذکر سرگرمی توصیه نمی شود. با این حال، اگر سرگرمی های شما به موقعیت درخواستی شما مربوط می شود، می شود آنها را نیز درج کنید زیرا می توانند دلیل مناسب بودن شما را به کارفرما نشان دهند.

استایل و جزئیات رزومه

همانطور که در مقدمۀ مقاله گفتیم، در رزومۀ کانادایی نیازی به درج عکس خودتان نیست؛ اصلاً از ویژگی های ظاهری نباید صحبت گردد! تنها چیزی که در رزومۀ شما به آن دقت می گردد، توانایی ها، مهارت و سوابق تان است که به کارفرما می فهماند، که آیا برای آن موقعیت کاری مناسب هستید یا نه!؟

رزومه تان را برای هر موقعیت شغلی جداگانه آماده کنید

همین من که این مقاله را برای شما می نویسم، سابقۀ کارمندی در یکی از اوپراتورهای تلفن همراه ایران را هم داشتم؛ اما الان 2 سال است که حرفه ام محتوانویسی و بازاریاب محتوایی است. حالا اگر روزی بخواهم برای موقعیت شغلی Content Marketer در کانادا رزومه ارسال کنم، به نظرتان باید از سابقۀ یکساله ام در ایرانسل بنویسم یا تمام پروژه هایی که در این 2 سال در زمینۀ محتوا گرفتم را قید کنم؟ منظورم این است که، رزومه تان را متناسب با هر موقعیت شغلی ای که برایش اپلای می کنید بنویسید.

برای هر موقعیت شغلی بهتر است از آخرین سابقۀ کاری که در آن زمینه داشتید آغاز به نوشتن کنید.

آگهی استخدام

نمونۀ یکی از آگهی های استخدام سایت Indeed را در ادامه می بینیم.

آن پنج ویژگی ای که با نقطه چین از بقیۀ متن جدا شده اند، تقریباً در همۀ آگهی های استخدامی دیده می گردد. اگر قرار بود برای این موقعیت شغلی که مدیر فناوری اطلاعات سایت آمازون است رزومه ارسال کنید، باید چه می کردید؟

جوابش تعیین است؛ اگر ویژگی هایی که در این آگهی شغلی ذکر شده را، به ترتیب اولویت از بالا تا پایین داشتید، آن را در رزومه تان درج می کردید و رزومه را برای آن مجموعه ارسال می کردید.

یادتان باشد که معمولاً آن ویژگی هایی که اولویت بیشتری دارند، از بالا به پایین ذکر می گردد؛ پس اگر شما هم دارای آن توانایی ها و سوابق بودید، به همین ترتیب در رزومه تان درج کنید.

طومار ننویسید

اگر تازه درس و دانشگاه تان تمام شده و هیچ تجربۀ کاری مرتبطی ندارید، بهتر است که رزومه تان بیشتر از یک صفحه نگردد. هرچه رزومه کوتاه تر باشد، بهتر است!

با توجه به اینکه چقدر در یک کاری حرفه ای هستید و سابقه دارید، می توانید طول رزومه تان را انتخاب کنید. معمولاً رزومه برای پیدا کردن شغل در کانادا تا 2 صفحه مرسوم است.

نهایتاً اگر خیلی استاد بودید و سوابق تحسین برانگیز بسیاری داشتید، می توانید تا 3 صفحه هم بنویسید.

فقط یادتان باشد که هر رزومه ای، 15 ثانیه فرصت دارد تا نظر کارفرما را به خودش جلب کند.

کار داوطلبانه

همۀ ما روزی با حقوق کم یا حتی بی حقوق کار کردیم تا حرفه ای و حرفه ای تر شویم. اگر کار داوطلبانه و بی حقوقی را تجربه کردید، حتماً آن را در رزومه تان درج کنید. مهم نیست که مجانی بوده، مهم این است که تجربۀ مرتبط داشتید.

تاثیر شبکه های اجتماعی را جدی بگیرید

یک پروفایل حرفه ای در لینکدین بسازید؛ این کار مستلزم یک عکس حرفه ای و به اشتراک گذاشتن فعالیت های مرتبط با حوزۀ شغلی تان است.

تا جایی که می توانید با افراد مختلف که در زمینۀ کاری شما فعالیت می نمایند کانکت شوید. پروفایل لینکدین می تواند تاثیر خیلی زیادی روی آیندۀ شغلی شما در کانادا داشته باشد.البته بعضی از کارفرماها با توجه به موقعیت شغلی مدنظر، به پروفایل شما در فیسبوک، توییتر و اینستاگرام هم توجه می نمایند. اما مهم ترین شبکه اجتماعی، همان لینکدین است.

فرمت رزومه

فرمت رزومه یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن دقت کنید. رزومۀ شما باید منظم، تمیز، یکدست و سازمان یافته باشد.

یک نمونه از رزومۀ خوب کانادایی را در پایین می بینیم:

بیش از 90 درصد از کارفرماهای کانادایی، رزومه ها را با نرم افزار چک می نمایند. نحوۀ نگارش، سبک و سیاق رزومه نوشتن و غیره خیلی خیلی اهمیت دارد. در رزومه تان از هدینگ ها بهره ببرید؛ رایج ترین هدینگ هایی که در رزومه های کانادایی دیده می گردد، موارد زیر است:

  • شایستگی ها
  • تجربۀ حرفه ای
  • تحصیلات

از بولد کردن متن و نقطه ها (مثل بالا) برای برجسته کردن اطلاعات مهم بهره ببرید.

از کلمات کلیدی مرتبط بهره ببرید

کارفرماها دیگر وقت برای خواندن رزومه نمی گذارند؛ حالا این کار را نرم افزارها برایشان انجام می دهند.

یادتان باشد که حتماً از کلمات کلیدی مربوط به موقعیت شغلی تان بهره ببرید.

آگهی استخدام شرکت و سایت آن کمپانی را به خوبی بگردید و از کلمات کلیدی ای که در آن جا نام بردند، بهره ببرید.

خدا نکرده از کلمات کلیدی بی فایده برای ساختن سابقه کاری که ندارید استفاده نکنید!

از رو بخوانید

چندبار دیگر رزومه را از رو بخوانید و مطمئن شوید که هیچ غلط نگارشی و املایی ندارید. سعی کنید همه چیز را درست در جای مناسب قرار دهید.

در نهایت فایل رزومه تان را PDF کنید و در همان فرمت ارسال کنید. خواندن فایل PDF بهتر و آسان تر است.

سایت های کاریابی در کانادا

سایت های کاریابی در کانادا زیادند. بعضی از این سایت های مهم و رایج را در ادامه نام می بریم:

  • indeed
  • Monster
  • Workpolis
  • careerbuilder
  • craiglist

برای دریافت خدمات ویزای کانادا همراه ما باشید.

انتشار: 14 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 522

به "چگونه رزومه خوبی برای کارفرمای کانادایی بنویسیم" امتیاز دهید

2 کاربر به "چگونه رزومه خوبی برای کارفرمای کانادایی بنویسیم" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه رزومه خوبی برای کارفرمای کانادایی بنویسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید