راهنمای جامع دریافت LMIA در کانادا برای اشتغال نیروی کار خارجی

در عصر جهانی شدن، جابجایی نیروی کار میان کشورها امری اجتناب‌ناپذیر است. کانادا به عنوان یکی از مقاصد محبوب مهاجران کاری، فرآیندی را تحت عنوان "ارزیابی تأثیر بازار کار" یا LMIA برقرار کرده است. این فرآیند به منظور تضمین اشتغال نیروی کار داخلی و حفظ تعادل در بازار کار طراحی شده است. در این راهنما، شما با جزئیات LMIA و نحوه دریافت آن آشنا خواهید شد.

راهنمای جامع دریافت LMIA در کانادا برای اشتغال نیروی کار خارجی

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: LMIA کانادا، پیشنهاد شغلی یا جاب آفر یک نیروی کار خارجی در این کشور را تایید و تضمین می نماید که اشتغال او تاثیر مثبتی بر بازار کار کانادا خواهد داشت. در مهاجرت کاری به کانادا با جاب آفر، برای دریافت مجوز کار در بیشتر مشاغل احتیاج به دریافت LMIA است. لمیا کانادا باید به وسیله کارفرما درخواست گردد و نحوه دریافت آن بر اساس مقدار دستمزد در نظر گرفته شده برای نیروی کار معین می گردد. اگر قصد اشتغال در کانادا با دریافت جاب آفر را دارید، باید با LMIA کانادا آشنا شوید. برای درک راحت لمیا و قوانین آن، ما به شما خواهیم گفت نکات اصلی LMIA canada چیست و دریافت آن چه شرایطی دارد. بعد از خواندن این مطلب، تصویری واضح از لمیا و شرایط آن خواهید داشت.

LMIA کانادا چیست؟

Labour Market Impact Assessment یا به اختصار LMIA به معنای ارزیابی تأثیر بازار کار، سندی است که به وسیله سازمان اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا صادر می گردد و تأثیر استخدام یک تبعه خارجی در کانادا را ارزیابی می نماید. یک LMIA مثبت نشان می دهد که هیچ شهروند کانادایی یا مقیم دائم برای پر کردن موقعیت شغلی موردنظر وجود ندارد؛ بنابراین کارفرما می تواند یک شهروند خارجی را استخدام کند. LMIA منفی نشان می دهد که موقعیت شغلی موردنظر باید به یک شهروند کانادایی یا مقیم دائم واگذار گردد.

هنگامی که یک کارفرما LMIA را دریافت کرد، نیروی کار می تواند برای مجوز کار درخواست دهد. یک کارفرما می تواند درخواست LMIA را 6 ماه قبل از تاریخ آغاز کار ارسال کند. در زمان پرداخت هزینه ویزای کار کانادا احتیاجی به در نظر گرفتن هزینه لمیا نیست؛ زیرا یک تبعه خارجی نمی تواند برای LMIA درخواست دهد. LMIA سندی است که باید به وسیله یک کارفرمای کانادایی درخواست گردد و هزینه لمیا را خود کارفرما باید پرداخت کند.

درخواست LMIA برای موقعیت های شغلی با دستمزد بالا و پایین در کانادا

مراحل درخواست LMIA با توجه به دستمزدی که برای استخدام نیروی کار خارجی در نظر گرفته می گردد، فرق دارد. اگر یک کارفرما یک نیروی خارجی را استخدام می نماید تا دستمزدی برابر یا بیشتر از دستمزد میانه ساعتی استان یا قلمرو خود به او بپردازد، باید از جریان نیروهای کار با دستمزد بالا برای LMIA استفاده کند. اگر یک کارفرما یک نیروی کار خارجی را استخدام می نماید تا کمتر از میانه دستمزد ساعتی استان یا قلمرو خود پرداخت کند، باید از جریان نیروی کار با دستمزد پایین استفاده کند. در جدول زیر، میانگین دستمزد ساعتی در استان های کانادا 2024 آورده شده است.

استان/منطقهمیانگین دستمزد ساعتی 2024
آلبرتا$29.50
بریتیش کلمبیا$28.85
مانیتوبا$25.00
نیوبرانزویک$24.04
نیوفانلند و لابرادور$26.00
سرزمینهای شمال غربی$39.24
نوا اسکوتیا$24.00
نانوات$35.00
انتاریو$28.39
جزیره پرنس ادوارد$24.00
کبک$27.47
ساسکاچوان$27.00
یوکان$36.00

بعد از دریافت لمیا می توانید برای مجوز کار یا ورک پرمیت کانادا درخواست دهید و سپس ویزای کار بگیرید. توجه داشته باشید که ویزاهای کوتاه مدت مانند ویزای مولتی کانادا برای دوره های آموزشی کوتاه مدت بدون احتیاج به مجوز تحصیلی قابل استفاده هستند؛ اما برای اشتغال در کانادا باید ویزای کاری دریافت کنید.

LMIA کانادا برای نیروهای کار با دستمزد بالا

کارفرمایانی که در پی استخدام نیروی کار با دستمزد بالا هستند، باید به وزارت کار کانادا طرحی ارائه دهند که نشان دهنده قصد آن ها برای کاهش وابستگی خود به نیروی کار خارجی در آینده است. به این طرح طرح انتقال گفته می گردد. اقداماتی از قبیل سرمایه گذاری در بخش آموزش تخصصی یا استخدام کارآموزان کانادایی نمونه هایی از طرح انتقال هستند.

اگر کارفرما برای بازرسی انتخاب گردد یا برای تمدید LMIA اقدام کند، باید گزارشی از طرح انتقال خود ارائه کند. بازبینی طرح انتقال برای این است که وزارت کار مطمئن گردد کارفرمایان کانادایی در جهت دستیابی به هدف آن طرح (کاهش وابستگی به نیروی کار خارجی) فعالیت می نمایند.

بنابراین استخدام نیروی خارجی با حقوق بالا، آخرین و محدودترین راه حلی است که برای برطرف احتیاجهای فوری و موقت بازار کار کانادا مورداستفاده قرار می گیرد. فقط در صورتی که نیروی کار کانادایی واجدشرایط وجود نداشته باشد، کارفرمایان می توانند به صورت موقت افراد خارجی را استخدام نمایند. این افراد پس از دریافت تاییدیه لمیا باید مجوز کار یا ورک پرمیت دریافت نمایند که دو نوع کلوز ورک پرمیت یا اپن ورک پرمیت کانادا دارد. پس از آن می توانند در کشور کانادا مشغول به کار شوند.

نحوه گرفتن LMIA کانادا برای مشاغل با دستمزد پایین

کارفرمایانی که در پی استخدام نیروهای با دستمزد پایین هستند، احتیاجی به ارائه طرح انتقالی با LMIA ندارند. با این حال، آن ها باید مجموعه متفاوتی از دستورالعمل ها را دنبال نمایند. دولت کانادا برای حصول اطمینان از در اولویت بودن کانادایی ها در تصدی مشاغل موجود، محدودیت هایی در تعداد نیروهای کار خارجی موقت با حقوق پایین در نظر گرفته است.

کارفرمایانی که 10 کارمند یا بیشتر را در استخدام خود دارند، در هنگام درخواست یا تمدید LMIA می توانند 10 درصد از کارمندان خود را از میان نیروهای کار خارجی با حقوق کم استخدام نمایند. بعلاوه کارفرمایانی که حقوقی کمتر از میانگین استانی پیشنهاد می نمایند، باید موارد زیر را رعایت نمایند:

  • پرداخت هزینه رفت و آمد کارمند
  • اطمینان از در دسترس بودن مسکن ارزان برای کارمند
  • پرداخت هزینه های بیمه درمانی خصوصی کارمند تا زمانی که وی واجد شرایط پوشش خدمات درمانی بهداشتی استان گردد.
  • ثبت نام کارمند در هیئت ایمنی محل کار استانی/منطقه ای
  • عقد قرارداد بین کارمند و کارفرما

در زمان دریافت جاب آفر کانادا توجه داشته باشید که بعضی از مشاغل خاص که حقوق پایین دارند، ممکن است در فرایند LMIA پذیرفته نشوند. اطلاعات بیشتر در خصوص شغل موردنظر خود را می توانید از سایت اداره مهاجرت کانادا یا سفارت کانادا دریافت کنید.

اعتبار لمیا چه مدت است؟

LMIA مثبت به مدت 6 ماه از تاریخ صدور اعتبار دارد. اگر LMIA مثبت برای کارفرما صادر گردد، او می تواند نسبت به استخدام یک تبعه خارجی اقدام کند. اگر LMIA منفی صادر گردد، متاسفانه کارفرما برای استخدام یک تبعه خارجی تایید نشده است. پس از دریافت LMIA مثبت، کارفرما باید به تبعه خارجی اطلاع دهد تا او بتواند برای اجازه کار یا اقامت دائم خود اقدام کند.

زمان رسیدگی به درخواست لمیا فرق دارد و باتوجه به نوع درخواست و زمینه شغلی، ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد. در شرایط خاص، کارفرمایان ممکن است درخواست دهند تا درخواست LMIA آن ها در 10 روز آنالیز گردد. به منظور واجد شرایط بودن برای پردازش سریع، کسب وکار کارفرما باید در خارج از کبک واقع شده باشد و یکی از شرایط زیر را برآورده کند:

  • بالاترین موقعیت های دستمزد: 10٪ از دستمزدهای دریافتی به وسیله کانادایی ها در استان/قلمرو شغلی
  • مشاغل ماهر: حداقل دستمزد میانه استانی/منطقه ای را برای این موقعیت پرداخت می نماید.
  • موقعیت های شغلی کوتاه مدت: 120 روز یا کمتر
  • اکسپرس اینتری: زمانی که دریافت LMIA برای یاری به نامزد اکسپرس اینتری است.

متقاضیان مهاجرت کاری به کانادا، پس از دریافت لمیا می توانند با فراهم کردم مدارک لازم مانند مدارک بیومتریک مطابق قانون تازه انگشت نگاری کانادا برای مجوز و ویزای کار درخواست دهند.

معافیت های دریافت لمیا شامل چه مواردی است؟

طبق اعلام سایت رسمی دولت کانادا، بعضی از مشاغل احتیاجی به تاییدیه LMIA ندارند؛ البته در بیشتر موارد، کارفرمایان برای تایید پیشنهاد شغلی نیروی خارجی احتیاجمند دریافت مجوز LMIA از وزارت کار کانادا هستند. اگر جاب آفر شما در یکی از دسته های معرفی شده در ادامه این بخش باشد، ممکن است احتیاجی به دریافت لمیا نداشته باشید.

جابجایی درون شرکتی معاف از لمیا هستند

برنامه تحرک بین المللی کانادا، اتباع خارجی با مهارت بالا را قادر می سازد تا به طور موقت در کانادا به عنوان انتقال دهندگان درون شرکتی کار نمایند. اگر یک تبعه خارجی کارمند شرکتی در مکانی خارج از کانادا باشد، ممکن است واجد شرایط دریافت مجوز کار معاف از LMIA برای انتقال به یکی از مکان های شرکت در داخل کانادا باشد. قانون انتقال گیرنده درون شرکتی برای همه کشورها اعمال می گردد. در این مورد می توان از ویزای ict کانادا برای مهاجرت به کانادا استفاده کرد.

فرآیند تسهیل شده LMIA در استان کبک و عدم احتیاج به لمیا

استان کبک از خودمختاری قابل توجهی در خصوص سیاست ها و رویه های مهاجرت خود برخوردار است. به همین علت، این استان در زمینه استخدام نیروی خارجی دارای چند تمایز منحصربه فرد است. فرآیند تسهیل شده LMIA به کارفرمایان کبک این امکان را می دهد که بدون احتیاج به ارائه مدرکی مبنی بر کوشش برای استخدام یک شهروند کانادایی یا مقیم دائم برای پر کردن موقعیت شغلی موردنظر، برای LMIA درخواست دهند.

مجوزهای کار نفتا؛ معاف از دریافت لمیا

توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) مجموعه گسترده ای از پروتکل های تجاری بین کانادا، ایالات متحده و کانادا را در بر می گیرد. نفتا فرصت های منحصربه فردی را برای مجوز کار شهروندان ایالات متحده و مکزیک در کانادا فراهم می نماید. آن دسته از اتباع خارجی تحت پوشش مقررات نفتا ممکن است واجد شرایط کار در کانادا بدون احتیاج به ارزیابی تأثیر بازار کار (LMIA) باشند.

مشاغل با مجوزهای کار CETA از دریافت لمیا معاف می شوند

توافقنامه جامع مالی و تجاری کانادا و اتحادیه اروپا (CETA) مخفف عبارت Comprehensive Economic and Trade Agreement، مجموعه گسترده ای از پروتکل های تجاری بین کانادا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در بر می گیرد. CETA فرصت های منحصربه فردی را برای مجوز شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا برای کار در کانادا فراهم می نماید. آن دسته از اتباع خارجی تحت پوشش مقررات CETA ممکن است واجد شرایط کار در کانادا بدون احتیاج به ارزیابی تأثیر بازار کار (LMIA) باشند.

در مشاغل مطابق با منافع کانادایی احتیاجی به لمیا نیست

آن دسته از نیروهای کار خارجی که مزیت های مالی، اجتماعی یا فرهنگی برای کشور کانادا داشته باشند، از دریافت لمیا معاف می شوند. مشاغلی که در ادامه این بخش آورده شده اند، احتیاجی به دریافت LMIA ندارند:

  • مشاغل با منافع قابل توجه: درصورتی که کارفرمای شما ثابت کند حضور شما منافع اجتماعی، فرهنگی یا مالی مهمی را برای کانادا به ارمغان می آورد، معاف از دریافت لمیا می گردد. مشاغل معاف از lmia در این گروه شامل مهندسان خوداشتغال، کارکنان فنی، هنرمندان خلاق و تبادل نیروی کار در شرکت ها می گردد.
  • مشاغل تحت توافق نامه دولت کانادا و استان ها: مشاغلی که تحت توافق نامه ای بین دولت کانادا و یکی از استان ها یا منطقه ها آن باشند، احتیاجی به دریافت لمیا ندارند. بسیاری از پروژه های سرمایه گذاری بزرگ در این گروه قرار می گیرند.
  • استخدام متقابل: این گروه از مشاغل معاف از لمیا شامل سه دسته می گردد. گروه اول، مشاغل عمومی مانند مربیان حرفه ای و ورزشکارانی که برای تیم های کانادایی مشغول به کار هستند. دسته دوم، مشاغل جریان تجربه بین المللی در کانادا (برنامه کار در خارج از کشور برای جوانان و متخصصان جوان) را شامل می گردد. گروه سوم، افرادی هستند که در برنامه های تبادل (Exchange Programs) حضور دارند؛ از جمله پروفسورها و سخنرانان.
  • مشاغل معین شده به وسیله وزیر: این گروه شامل سه دسته است: اول، هیئت های علمی از جمله محققان، سخنرانان مهمان و پروفسو رهای مدعو (که به وسیله یک برنامه فدرال معتبر دارای اسپانسر هستند). دسته دوم شامل پزشکان و رزیدنت های پزشکی است. دسته سوم عبارت است از محققین پست دکترا و افرادی که از موسسات کانادایی جوایز تحصیلی گرفته اند.
  • مشاغل خیریه و کارهای مذهبی: بعضی از کارکنان خیریه برای ورود موقت به بازار کار کانادا احتیاجی به اخذ مجوز LMIA ندارند. نیروهای کار مذهبی نیز باید توانایی تدریس و به اشتراک گذاشتن باو رهای مذهبی مورد احتیاج به وسیله کارفرما را داشته باشد. این مورد شامل داوطلبان نمی گردد.

توجه داشته باشید که به طورکلی مشاغلی که احتیاج به دریافت LMIA ندارند، همچنان احتیاجمند دریافت مجوز کار برای اشتغال در کانادا هستند.

نکات تکمیلی

1: LMIA (Labour Market Impact Assessment) یک گواهی صادر شده از سوی دولت کانادا است که تأیید می‌کند استخدام یک نیروی کار خارجی تأثیر منفی بر بازار کار داخلی نخواهد داشت. این گواهی توسط کارفرما درخواست می‌شود و پس از تأیید، کارگر خارجی می‌تواند برای دریافت مجوز کار اقدام کند. LMIA یک گام کلیدی در فرآیند اشتغال موقت یا دائم در کانادا است.

2: فرآیند دریافت LMIA بر اساس میزان دستمزد پیشنهادی به نیروی کار خارجی متفاوت است. اگر دستمزد پیشنهادی برابر یا بیشتر از میانگین دستمزد در آن استان یا منطقه باشد، کارفرما باید از "جریان نیروی کار با دستمزد بالا" استفاده کند. در غیر این صورت، از "جریان نیروی کار با دستمزد پایین" استفاده می‌شود. هر یک از این جریان‌ها دارای الزامات و محدودیت‌های خاص خود هستند.

3: برای استخدام نیروی کار با دستمزد بالا، کارفرما باید یک "طرح انتقال" ارائه دهد که نشان دهنده تلاش‌های وی برای کاهش وابستگی به نیروی کار خارجی در آینده است. این طرح می‌تواند شامل سرمایه‌گذاری در آموزش نیروی کار داخلی یا استخدام کارآموزان کانادایی باشد. کارفرما باید گزارش‌های دوره‌ای از پیشرفت این طرح را ارائه دهد.

4: از سوی دیگر، برای استخدام نیروی کار با دستمزد پایین، کارفرما باید محدودیت‌های خاصی را رعایت کند. کارفرمایانی که بیش از 10 کارمند دارند، فقط می‌توانند 10 درصد از نیروی کار خود را از میان نیروهای کار خارجی با دستمزد پایین انتخاب کنند. همچنین آنها باید هزینه‌های رفت و آمد، مسکن و بیمه درمانی کارگران خارجی را پوشش دهند.

5: علاوه بر این، برخی مشاغل خاص ممکن است از فرآیند LMIA معاف باشند. این شامل انتقال‌های درون شرکتی، مشاغل تحت پوشش توافقنامه‌های تجاری مانند NAFTA و CETA، و مشاغلی است که به نفع کانادا تلقی می‌شوند، مانند هنرمندان، ورزشکاران حرفه‌ای و برخی از مشاغل علمی و آکادمیک. با این حال، این افراد همچنان نیازمند دریافت مجوز کار هستند.

6: زمان پردازش درخواست LMIA می‌تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد، اما در شرایط خاص، کارفرمایان می‌توانند درخواست "پردازش سریع" در 10 روز را ارائه دهند. این گزینه برای مشاغل با دستمزد بالا، مشاغل ماهر، مشاغل کوتاه‌مدت (کمتر از 120 روز) و مشاغل مرتبط با برنامه اکسپرس انتری در دسترس است.

7: پس از دریافت LMIA مثبت، کارفرما باید به کارگر خارجی اطلاع دهد تا وی بتواند برای دریافت مجوز کار اقدام کند. مجوز کار می‌تواند از نوع "بسته" (closed work permit) یا "باز" (open work permit) باشد. مجوز کار بسته فقط اجازه کار در همان شغل و کارفرمای مشخص شده را می‌دهد، در حالی که مجوز کار باز به کارگر اجازه می‌دهد در هر شغل و کارفرمایی در کانادا مشغول به کار شود.

8: اگرچه فرآیند LMIA برای حفاظت از بازار کار داخلی طراحی شده است، اما برخی منتقدان معتقدند که این فرآیند می‌تواند برای کارفرمایان پرهزینه و زمان‌بر باشد. آنها استدلال می‌کنند که این امر می‌تواند کارفرمایان را از استخدام نیروی کار ماهر خارجی بازدارد و بر رقابت‌پذیری آنها در بازارهای جهانی تأثیر منفی بگذارد.

9: از سوی دیگر، طرفداران LMIA معتقدند که این فرآیند ضروری است تا از سوء استفاده از نیروی کار ارزان خارجی جلوگیری شود و حقوق کارگران کانادایی را حفظ کند. آنها همچنین استدلال می‌کنند که LMIA به کارفرمایان این فرصت را می‌دهد تا ابتدا گزینه‌های داخلی را بررسی کنند و در صورت نبود نیروی کار واجد شرایط، از نیروی کار خارجی استفاده کنند. این امر می‌تواند به ارتقای مهارت‌های نیروی کار داخلی و افزایش سرمایه‌گذاری در آموزش و توسعه منجر شود.

10: علاوه بر این، دولت کانادا تلاش کرده است تا فرآیند LMIA را برای کارفرمایان تسهیل کند. به عنوان مثال، استان کبک دارای فرآیند تسهیل شده‌ای برای LMIA است که به کارفرمایان این استان اجازه می‌دهد بدون ارائه مدرک در مورد تلاش برای استخدام نیروی کار داخلی، برای LMIA درخواست دهند. همچنین، کارفرمایان می‌توانند از گزینه "پردازش سریع" در 10 روز برای مشاغل خاص استفاده کنند.

11: در نهایت، LMIA یک ابزار سیاستی مهم برای دولت کانادا است تا بتواند بین نیازهای کارفرمایان به نیروی کار ماهر و حفاظت از منافع کارگران داخلی تعادل برقرار کند. هرچند این فرآیند ممکن است برای برخی کارفرمایان چالش‌برانگیز باشد، اما به طور کلی، LMIA تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که استخدام نیروی کار خارجی به صورت عادلانه و متعادل انجام می‌شود و منافع ملی کانادا را تأمین می‌کند.

سخن پایانی

LMIA یک جنبه کلیدی از سیاست مهاجرتی کانادا برای اشتغال نیروی کار خارجی است. این فرآیند تلاش می‌کند تا بین نیازهای کارفرمایان به نیروی کار ماهر و حفاظت از منافع کارگران داخلی تعادل برقرار کند. با درک جزئیات LMIA و الزامات آن، کارفرمایان و نیروی کار خارجی می‌توانند به طور مؤثرتری در این فرآیند مشارکت کنند و از مزایای جذب نیروی کار جهانی در کانادا بهره‌مند شوند.

انتشار: 16 خرداد 1403 بروزرسانی: 27 خرداد 1403 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1367

به "راهنمای جامع دریافت LMIA در کانادا برای اشتغال نیروی کار خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای جامع دریافت LMIA در کانادا برای اشتغال نیروی کار خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید