وسایل حمل و نقل عمومی مونترال

حمل و نقل عمومی مونترال بسیار پیشرفته و بروز است و مسیرهای مختلفی در شهر برای رسیدن به مقصد برایتان قابل انتخاب میباشد در ادامه با راهنمای حمل و نقل عمومی مونترال همراه ما باشید.

وسایل حمل و نقل عمومی مونترال

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: مونترال شهر قشنگی ست، رفت و آمد هم در شهر مونترال به لطف سیستم حمل و نقل عمومی بسیار کارآمد آن مقرون به صرفه بوده و به راحتی امکان پذیر است. حمل و نقل یکی از اولین چیزهایی است که در هنگام ورود به کانادا باید با آن آشنا شوید.

در این مقاله با زبانی ساده در خصوص انواع روش های حمل و نقل عمومی در مونترال کانادا آشنا خواهید شد و این به شما برای رسیدن به محل کار، مدرسه و یا حتی سفر و رفت و آمد در محله یاری خواهد نمود.

سازمان مسئول در حمل و نقل عمومی شهری مونترال کانادا Société de transport de Montreal و یا به اختصار STM نام دارد. در واقع STM سرویس های حمل و نقل عمومی بسیاری را با همکاری سازمان های Exo, Société de transport de Laval (STL) و Réseau de transport de Longueuil (RTL) ارائه می دهد

چرا باید در مونترال از حمل و نقل عمومی استفاده کرد؟

شهر مونترال یکی از برترین و تحسین شده ترین سیستم های قطار زیرزمینی یا مترو را در کانادا دارد. مترو شهری مونترال از لحاظ پاکیزگی، سرعت و راحتی استفاده مشهور است. شما به راحتی می توانید با استفاده از یکی از خط های رنگی مترو یا استفاده از اتوبوس برای چندین مقصد دور و یا رفت و آمد شبانه بهره ببرید.

مقایسه حمل و نقل عمومی و رانندگی با اتومبیل در مونترال

اگر قصد رانندگی در کانادا را دارید، شما احتیاج به گواهینامه رانندگی و خریدن ماشین دارید. هر دوی این ها احتیاجمند صرف زمان و هزینه زیادی هستند.

تا زمانی که اتومبیل شخصی خود را بخرید، برای رسیدن به محل کار و یا مدرسه احتیاجمند استفاده از وسایل نقلیه عمومی هستید. در این زمان به سرعت در خواهید یافت که استفاده از این سیستم از نظر مالی بسیار باصرفه تر از داشتن اتومبیل شخصی است. چرا که خرید اتومبیل احتیاجمند پرداخت هزینه های مربوط به پارکینگ، بنزین و معاینه مرتب فنی است. احتیاج به شرح هم نیست که داشتن ماشین شما را مجبور می نماید که ساعت ها در ترافیک آزار دهنده منتظر بمانید.

مزایای محیط زیستی

با استفاده از حمل و نقل عمومی، افراد حس خوبی در خصوص کاهش تراکم گازهای گلخانه ای خواهند داشت. مقابله با تغییرات آب و هوایی چندان ساده نیست اما استفاده از حمل و نقل عمومی به جای راندن ماشین شخصی، یکی از موثرترین انتخاب ها برای داشتن یک زندگی سبزتر است.

سرمایه گذاری ها روی بخش حمل و نقل عمومی به عنوان راهکاری موثر برای تغییرات اقلیمی به وسیله دولت فدرال، استانی و شهرداری ها ادامه دارد. به همین علت شما همیشه تغییرات و بهبود شرایط حمل و نقل عمومی در مونترال را مشاهده خواهید کرد.

راه های رفت و آمد: انواع حمل و نقل عمومی در مونترال کانادا کدامند؟

مجتمع سیستم حمل و نقل عمومی در مونترال کانادا شامل شبکه قطار شهری یا مترو با سرعت بالا، شبکه اتوبوس شهری پیشرفته و تاکسی - اتوبوس های اشتراکی برای منطقه ها دورتر است. هر کدام از این خدمات بسته به احتیاجهای فرد مزایای مختلفی دارد:

  • مترو: سیستم مترو در مونترال سریع، پاکیزه، و قابل اعتماد بوده و بیشتر نقاط شهر را هم تحت پوشش قرار می دهد. در کل 4 خط مترو در مونترال وجود دارد که با یاری رنگ های مختلف نامگذاری می شوند:
  • خط نارنجی - این خط از شرق به سمت شمال بین Ville St-Laurent و Laval کشیده شده و به شکل حرف L است.
  • خط سبز - این خط از مترو Angrignon در Sud-Ouest تا مترو Honoré-Beaugrand ادامه دارد.
  • خط آبی - این خط مترو از شمال قسمت مرکزی شهر از مترو Snowdon در Côte-des-Neiges-Notre-Dame-de-Grâce تا Saint Michel ادامه دارد. این خط در ایستگاه Snowdon به خط نارنجی متصل می گردد.
  • خط زرد - این خط در روی آب از ایستگاه Berri-UQAM در Quartier Latin تا Longueuil ادامه داشته و به هر دو خط نارنجی و سبز متصل می گردد.
  • اتوبوس: اتوبوس STM توانایی جا به جایی مسافر از قسمت مرکزی شهر تا منطقه ها حاشیه ای مختلف شهر و حتی فرودگاه را دارد. اتوبوس ها به صورت شبانه روزی و 24 ساعته فعال هستند و بعد از تعطیل شدن مترو در نیمه شب بسیار گزینه مناسبی برای رفت و آمد خواهند بود. اتوبوس های اکسپرس به علت سرعت جا به جایی مسافر مشهور هستند. برای استفاده از اتوبوس می توان از پول نقد و یا کارت OPUS استفاده کرد.
  • قطار Exo: سیستم حمل و نقل عمومی Exo از 6 مسیر قطار به سمت Vaudreuil-Hudson, Deux-Montagnes, Saint-Jerome, Mascouche, Mont-Saint-Hilaire, و Candiac تشکیل شده است. در صورتی که تنها از قطار Exo استفاده می کنید تنها باید کرایه حمل و نقل TRAIN (TRAIN fares) را پرداخت کنید. اما اگر از سایر روش های حمل و نقل عمومی هم استفاده می کنید باید کرایه حمل و نقل TRAM (TRAM fare) را هم بپردازید. در غیر این صورت هزینه ها برای 1 تا 6 بار استفاده به وسیله کارت OPUS و یا یک کارت تکی یا Solo قابل پرداخت خواهد بود
  • تاکسی - اتوبوس (Taxibus): تاکسی - اتوبوس سرویسی است که معمولاً به وسیله سازمان حمل و نقل عمومی ارائه نمی گردد. شما باید 40 تا 60 دقیقه پیش از حرکت باید آن را رزرو نموده و معمولا باید به همراه دیگر افراد از آن بهره ببرید. پیش از استفاده باید کارت OPUS خود را به میزان کرایه حمل و نقل تاکسی - اتوبوس شارژ کنید. چرا که در این سیستم نمی توانید از پول نقد بهره ببرید.

حمل و نقل عمومی در مونترال چه قدر هزینه دارد؟

از جولای سال 2020 کرایه حمل و نقل یک سفر تک مسیره 3.50 دلار کانادا است. شما می توانید برای مدت زمان های کوتاه تر مانند سفر تک مسیره و یا سفر سه روزه بلیط بخرید و یا اینکه با خرید بلیط برای مدت زمان طولانی تر پول خود را پس انداز کنید. هر ماه 90 دلار کانادا هزینه رفت و آمد در مونترال خواهد بود. برای تماشا ریز هزینه ها وبسایت STM را مشاهده کنید

بلیط های حمل و نقل عمومی کانادا را از کجا می توان خریداری کرد؟

بلیط ها از کیوسک های مخصوص در ایستگاه های مترو و یا از افراد مسئول جمع آوری بلیط اتوبوس قابل دریافت هستند. بعلاوه کرایه اتوبوس را میتوان به صورت نقدی هنگام سوار شدن از در راننده پرداخت کرد.

کرایه ترام هزینه مترو Exo, مترو و اتوبوس را پرداخت می نماید و به نوعی بلیط چند منظوره محسوب می گردد که می توان به وسیله کارت OPUS هم آن را پرداخت کرد. اما کرایه TRAIN تنها سفر در شبکه قطار Exo را تحت پوشش قرار می دهد.

چگونگی استفاده از OPUS

معمول ترین روش برای پرداخت کرایه حمل و نقل عمومی در کانادا استفاده از کارت OPUS است که به وسیله مسئولین جمع آوری کرایه ها و یا کیوسک های مخصوص در ایستگاه های مترو و به مبلغ 6 دلار کانادا قابل تهیه است. کارت OPUS را با هر کدام از کرایه های گفته شده می توان شارژ کرد.

شارژ این کارت به وسیله کیوسک های مخصوص موجود در ایستگاه های مترو و یا به صورت آنلاین امکان پذیر است بهتر است برای محافظت از کارت در برابر گم شدن و یا دزدیده شدن آن را به ثبت رساند

هر بار که شخص وارد خط مترو مورد نظر خود می گردد و یا از آن خارج می گردد باید این کارت را به دستگاه مخصوصی که در ورودی و یا خروجی خط واقع شده است، نزدیک کند. اعتبار کارت با بوق و نور زرد یا سبز معین خواهد شد

توصیه: کرایه ها بسته به مسافت معین می شوند. بنابراین برای جلوگیری از شارژ بیش از حد هر بار که وارد ایستگاه می شوید و یا از آن خارج می شوید کارت را روی دستگاه مخصوص بزنید.

انتقال

هر نوع از کرایه حمل نقل را می توان بین مترو و خط اتوبوس بدون احتیاج به پرداخت بلیط دوم جا به جا کرد. اگر در هنگام استفاده از اتوبوس هزینه آن را به صورت نقدی پرداخت کنید، می توانید انتقال کاغذی از راننده دریافت کنید. اگر کارت OPUS داشته باشید، این هزینه فورا روی کارت شما محاسبه خواهد شد.

کرایه حمل و نقل کم تر: دانشجویان و سالمندان

دانش آموزان تمام مقاطع از دبستان تا دبیرستان که در مدارس ثبت شده مشغول به کار هستند در هنگام استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی با یاری OPUS کارت عکس دار می توانند هزینه کمتری را پرداخت نمایند. سالمندان بالای 65 سال هم با ارائه OPUS کارت عکس دار مجاز به استفاده از این طرح خواهند بود

به اشتراک گذاری اتومبیل با استفاده از کارت OPUS

استان کبک در کشور کانادا یکی از قدیمی ترین کاربران سرویس به اشتراک گذاری اتومبیل است. پکیج های کارت OPUS به وسیله Communauto که در واقع شرکت اشتراک اتومبیل در مونترال است قابل خریداری است و به شما این فرصت را می دهد که هزینه های مترو، اتوبوس و به اشتراک گذاری اتومبیل را به وسیله یک کارت بپردازید. بعلاوه برای باز کردن قفل وسایل حمل و نقل شرکت Communauto هم در صورت احتیاج می توان از این کارت استفاده کرد. برای پیدا کردن نزدیک ترین وسایل حمل و نقل و فضای پارکینگ می توان از اپلیکیشن Communauto استفاده کرد.

توصیه: خودروهای Communauto را می توان برای زمان و مکان مورد احتیاج رزرو نموده و در ایستگاه Communauto محلی آن را دریافت کرد. مونترال بعلاوه یک گزینه one-way FLEX را در اختیار شهروندان می گذارد و بر اساس آن رزرو کردن خودرو حتی تا 30 دقیقه قبل از زمان مورد نظر تضمین نماینده دریافت آن خواهد بود.

دوچرخه و حمل و نقل: آیا امکان آوردن دوچرخه به داخل اتوبوس و یا مترو وجود دارد؟

استفاده ترکیبی از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی علاوه براینکه به شما یاری می نماید تا سهم بیشتری در پاکیزگی هوا داشته باشید، راهی برای ورزش کردن و رفت و آمد به مسیرهای دور به شمار می آید. از طرفی دیگر دوچرخه سواری به شما یاری می نماید که در هزینه هایی که قصد دارید روی وسیله نقلیه خود بگذارید هم صرفه جویی کنید.

در ساعات غیر پیک می توانید مترو خود را وارد کابین جلویی مترو کنید. بعضی از ایستگاه های مترو برای آوردن دوچرخه درون مترو امکانات وبژه ای دارند. از طرفی امکان پارک دوچرخه در بیش تر ایستگاه های مترو وجود دارد و شما با امنیت و اطمینان خاطر می توانید دوچرخه خود را در آن پارک کنید.

بعلاوه در جلوی اتوبوس های مونترال فضایی برای قرار دادن دوچرخه ها تعبیه شده است که شما می توانید تا رسیدن به مقصد بعدی دوچرخه خود را در آن قرار دهید. دستورالعمل چگونگی قرار دادن دوچرخه در فضای جلوی اتوبوس را در سایت STM مطالعه کنید.

به اشتراک گذاری دوچرخه

مونترال شهری دوستدار دوچرخه است و از دوچرخه به راحتی برای گشت و گذار در شهر و یا برای رسیدن به مقصد می توان استفاده کرد. اگر خود دوچرخه ندارید، می توانید از Bixi Bike Share برای کرایه دوچرخه در یک مسیر با 2.99 دلار، برای یک روز با 2.25 دلار و یا برای تمام سال با 97 دلار بهره ببرید. ایستگاه های دوچرخه در سرتاسر شهر و بیش تر در نزدیکی ایستگاه های مترو قرار دارند.

استفاده از حمل و نقل عمومی در مونترال راهی آسان و مناسب برای رفت و آمد در شهر است. سیستم حمل و نقل عمومی مونترال با داشتن گزینه های فراوان مترو، اتوبوس و سیستم اشتراک اتومبیل و دوچرخه راهی مناسب برای تامین خواسته ها و احتیاجها متنوع شهروندان به خصوص افراد تازه وارد به شهر است.

با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به جای اتومبیل شخصی افراد حس بهتری در خصوص کاهش آلودگی ناشی از وسایل نقلیه شخصی خواهند داشت و از طرفی دیگر میزان زیادی پول که هر ساله صرف هزینه های نگهداری از خودرو می گردد را می توان صرفه جویی و پس انداز کرد.

انتشار: 1 آذر 1401 بروزرسانی: 24 آذر 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1179

به "وسایل حمل و نقل عمومی مونترال" امتیاز دهید

1 کاربر به "وسایل حمل و نقل عمومی مونترال" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وسایل حمل و نقل عمومی مونترال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید