همراه با جالبترین عجایب مصر

عجایب مصر انتهایی ندارد، سرزمینی پر از رمز و راز که گاهی توسط برخی محققین در مورد منشا انسانی این عجایب تردیدهایی وارد شده است، اینجا انگار قلمرو آدم فضایی ها بوده است.

همراه با جالبترین عجایب مصر

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: مقبره توتانخ آمون، دره پادشاهان، اقصر (Tomb of Tutankhamun, Valley of the Kings, Lauxor)

این ماسک طلایی و درخشان، یکی از شناخته شده ترین گنجینه های دنیای باستان به شمار می رود. این برای پادشاه مشهور مصر در بین سال های 1323 تا 1333 پیش از میلاد یعنی توتانخ آمون ساخته شده است. او فرزند آمنهوتپ چهارم و آخرین حاکم از سلسله خود بوده است. این مقبره به وسیله باستان شناس بریتانیایی هاوارد کارتر در سال 1922 میلادی کشف شده بود.

به این ماسک، لقب ماسک مرگ داده شده است. این ماسک حدود ده کیلوگرم وزن دارد و نشان می دهد که شاه یک عمامه راه راه و ریشی مصنوعی بر سر داشته است. در پیشانی این ماسک، یک الهه نخبت (یک کرکس) و وادجت (یک کبرا) واقع شده است. در پشت ماسک نیز نوشته هایی از کتاب مردگان واقع شده است. کتاب مردگان، یک نوشتار باستانی است. این ماسک را می توان یکی از نمادین ترین سمبل های مصر باستان دانست.

معبد یادبود حتشپسوت، دیر البهاری (Mortuary Temple of Hatshepsut, Deir el-Bahari)

این معبد خارق العاده، در پایین یک صخره در بخش غربی اقصر قرار گرفته است. تکمیل شدن این معبد حدود پانزده سال طول کشیده است. این معبد برای هیجدهمین سلسله فراعنه به نام حتشپسوت ساخته شده است. این فرعون در سال 1458 پیش از میلاد مرده است. این مبعد حدود سی متر ارتفاع دارد و دارای سه طبقه است.

مقبره مرروکا، سقاره (Tomb of Mereruka, Saqqara)

مقبره مرروکا، بزرگترین و تاثیرگذارترین مکان تدفین غیر سلطنتی مصر باستان بوده است. این مقبره خارق العاده را می توان در قبرستان گسترده سقاره پیدا کرد. این مقبره برای یک وزیر قدرتمند به نام مرروکا ساخته شده است که به شاه تتی، اولین فرعون از ششمین سلسله، در طی سال 2323 تا 2345 پیش از میلاد خدمت می نموده است. این مکان تماشایی دارای سی و سه اتاق است که در یکی از اتاق ها، می توان مجسمه وزیر را مشاهده کرد.

مرده شوی خانه، هرم جوزر، سقاره (Mortuary Temple, Pyramid of Djoser, Saqqara)

یکی دیگر از شگفتی های قبرستان سقاره، مرده شوی خانه آن است که در طی سومین سلسله فراعنه در طی سال های 2670 تا 2613 پیش از میلادی ساخته شده است. بیرون این مکان به خوبی ساخته شده است و به جای آجر خشتی که در آن موقع بسیار مورد استفاده قرار می گرفته از سنگ استفاده شده است. این ساختمان بیش از ده متر ارتفاع دارد و تنها ورودی آن نیز بسیار باریک است و در پی آن نیز راهرویی واقع شده است که در اطراف آن مجموعه ستون هایی وجود دارد.

هرم سرخ، دهشور (Red Pyramid, Dahshur)

هر سرخ که به عنوان هرم شمالی نیز شناخته می گردد، بنای باستانی خارق العاده ای است که بزرگترین هرم در شهر اموات دهشور به شمار می رود. دهشور در چهل کیلومتری جنوب شهر قاهره قرار گرفته است. این هرم برای شاه سنفرو ساخته شده است. این هرم پس از هرم های بزرگ خوفو و خافره، سومین هرم بزرگ است. این هرم به علت رنگ متمایز و قرمز رنگ سنگ های خود، به هرم سرخ نامگذاری شده است.

ورودی معبد بزرگ، ابو سیمبل (The entrance of the Great Temple, Abu Simbel)

این مکان جالب توجه در جنوب کشور مصر و در نزدیکی مرز سودان قرار گرفته است. این مکان در طی حکومت رامسس دوم در بین سال های 1279 تا 1213 پیش از میلاد در نوزدهمین سلسله ساخته شده است. این مجموعه شامل معبد بزرگ و معبد کوچک است که به عنوان معبد نفرتاری نیز شناخته می گردد. معبد بزرگ به وسیله چهار مجسمه بسیار بزرگ به ارتفاع بیست متر محافظت می شده است.

معبد نفرتاری، ابو سیمبل (Temple of Nefertari, Abu Simbel)

این معبد در کنار معبد بزرگ، در درون کوهستان قرار گرفته است. این معبد برای ملکه نفرتاری ساخته شده و برای هاثور، الهه عشق، لذت و باروری وقف شده است. این ملکه، اولین همسر شاه رامسس دوم بوده است. در ورودی این مبعد چهار مجسمه بزرگ واقع شده است که یکی از آنها، مجسمه خود ملکه است که بیش از ده متر ارتفاع دارد.

در درون این معبد نیز دیوارها به خوبی حک کاری شدند و تصاویری از ملکه نفرتاری به همراه خدایان و الهه ها را به نمایش گذاشته است. یونانیان باستان، هاثور را همان آفرودیت، خدای باروری و عشق خود، می دانستند.

معبد اقصر، الاقصر (Luxor Temple, Luxor)

معبد اقصر عمدتا به وسیله فرعون آمنهوتپ سوم در طی حکومتش در سال های 1386 تا 1353 پیش از میلاد ساخته شده است. کار ساخت این معبد بسیار بزرگ در اقصر به وسیله چندین فرعون دیگر ادامه یافته بود که شامل فرعون توتانخ آمون و رامسس دوم بوده است. دو مجسمه از رامسس دوم در ورودی این معبد قرار دارند که در طی سلسله هیجدهم ساخته شده است. این مجسمه گرانیتی با ارتفاع چهارده متر است.

هرم منکور، جیزه، قاهره (Pyramid of Menkaure, Giza Plateau, Cairo)

این هرم در بیست و شمین قرن پیش از میلاد ساخته شده است. این هرم، کوچک ترین هرمی از سه اهرام بزرگی است که در فلات جیزه قرار دارند. این سازه برای شاه منکور ساخته شده است و آخرین هرم این مکان بوده و در کنار هرم پدرش، خافره، و هرم پدر بزرگش، خوفو، قرار گرفته است. ارتفاع این هرم حدود شصت و پنج متر است و یکی از برجسته ترین منظره ها مصر باستان به شمار می رود.

کشتی خوفو، جیزه، قاهره (Khufu Ship, Giza Plateau, Cairo)

کشتی خوفو به وسیله یک باستان شناس مصری در سال 1954 میلادی کشف شده است. این کشتی شگفت انگیز در قطعات مختلف در پایه هرم بزرگ جیزه دفن شده بود. قدمت این کشتی خارق العاده به 2500 سال پیش از میلاد بر می گردد. بیش از 1224 قطعه از این کشتی در درون این هرم مهر و موم شده بودند. باور بر این است که این کشتی متعلق به فرعون بزرگ خوفو بوده است. این کشتی به عنوان یک کشتی خورشیدی ساخته شده تا او را به زندگی پس از مرگ ببرد. حدود چهارده سال طول کشیده است تا این هزاران قطعه در کنار یکدیگر قرار بگیرند و این کشتی شکل بگیرد. امروزه شما شاهد یک کشتی چهل و چهار متری هستید که در درون یک موزه قرار گرفته است.

معبد خورشید، معبد اقصر، اقصر (Solar Court, Luxor Temple, Luxor)

این سازه تامل برانگیز و باز در ساحل شرقی رودخانه نیل قرار گرفته است. این سازه در درون معبد اقصر قرار گرفته است. این معبد دارای معماری پریستیل است و ردیف هایی از ستون های پاپیروس در سه طرف آن قرار می گرفته است. این مکان حدود 1400 پیش از میلاد ساخته شده است. این ویرانه های باستانی یکی از پر بازدیدترین مکان های تاریخی در مصر هستند.

مقبره سشمنفر چهارم، جیزه، قاهره (Mastaba of Seshemnefer IV, Giza Plateau, Cairo)

مقبره سشمنفر چهارم در پایین هرم بزرگ خوفو قرار گرفته است. قدمت این مقبره به سلسله ششم و سال 2340 پیش از میلاد باز می گردد. این مقبره، آرامگاه ابدی برای سشمنفر چهارم بوده است که یک صاحب سِمت محبوب و عالی رتبه در دربار فرعون بوده است. دو مجسمه بزرگ از سشمنفر چهارم در بیرون این سازه باستانی قرار گرفته و از آن محافظت می نماید. در دورن دیوارهای قدرتمند آن، صحنه ها و فعالیت هایی از زندگی این صاحب سِمت به تصویر کشیده است که شامل شکار کردن و برداشت محصول است.

معبد ایسنا، ایسنا (Temple of Esna, Esna)

یکی از خیره نماینده ترین مکان های شهر ایسنا، معبد ایسنا است. تصویری که در بالا مشاهده می کنید، تنها تعدادی از ستون های آن را نشان می دهد که از سنگ های قرمز ساخته شدند و در درون تالار معبد ایسنا ایستاده اند. این تالار دارای بیست و چهار ستون است و تزئینات هنری که بر روی دیوارها قرار دارند نیز حاکمان رومی و یونی در لباس فراعنه را نشان می دهد. بسیاری از این نگارگری ها، فرمانروایان خارجی را نشان می دهد که هدایایی را به خنوم، خدای باروری با سری همچون قوچ، اهدا می نمایند.

حمام های رومی، کوم الدیکا، اسکندریه (Roman Baths, Kom el-Dikka, Alexandria)

کوم الدیکا زمانی مکان سکونت خانواده های ثروتمند در طی دوران حکومت رومیان و یونانیان بوده است. این خانه ها، دسترسی به حمام داشته اند. این حمام خانه به نام پارک پن شناخته می گردد و بنابر گزارش ها، در سومین قرن پس از میلاد، به وسیله آتش از بین رفته است.

خیابان ابوالهول، اقصر (Avenue of Sphinxes, Luxor)

یکی دیگر از گنجینه های باستانی در اقصر، خیابان ابوالهول است. در تصویر بالا، چندین مجسمه سنگی از ابوالهول را مشاهده می کنید که به جای سر انسان، سر قوچ دارند. این مجسمه ها بیش از سه کیلومتر ادامه دارند. باور بر این است که این مجسمه های ابوالهول بین معبدهای اقصر و کارناک ادامه داشته است و امروزه نیز یکی از تاثیرگذارترین مکان های باستانی اینجا به شمار می رود.

هرم بنت، دهشور (Bent Pyramid, Dahshur)

هرم بنت دارای قدمتی حدود چهار هزار سال است. این سازه منحصربه فرد، به وسیله شاه سنفرو ساخته شده است. او پدر شاه خوفو و اولین شاه چهارمین سلسله مصر بوده است. قسمت پایینی این هرم با سنگ ماسه نرم همچون دیگر اهرام با زوایه 54 درجه ساخته شده است. با این حال، قسمت بالای این هرم دارای زاویه 43 درجه است که به آن، شکلی عجیب نسبت به دیگر هرم ها داده است.

معبد هیبیس، خارگا (Temple of Hibis, Kharga Oasis)

به دور از دره نیل در صحرای غربی کشور مصر، معبد هیبیس قرار گرفته است. این معبد به وسیله شاه پارسی، داریوش اول در بین سال 522 تا 486 پیش از میلاد ساخته شده است. این معبد به افتخار آمون، خدای باروری مصریان، ساخته شده است. در درون این مکان، یک ردیف دروازه وجود دارد که به درون یک غرفه باز می شوند. امروزه تمام ستون های اصلی این مکان همچنان پابرجا به جای مانده است.

هرم خافره، جیزه، قاهره (Pyramid of Khafre, Giza Plateau, Cairo)

هرم خافره برای فرعون بزرگ مصر، شاه خافره، ساخته شده است. او دومین پسر شاه خوفو و چهارمین شاهی بوده است که در طی سلسله چهارم حکمرانی نموده است. این بنای بسیار خیره نماینده و نفس گیر، دومین هرم بزرگ در جیزه به شمار می رود. قدمت این هرم به بیش از 2500 سال پیش از میلاد باز می گردد. این هرم در ارتفاع بالاتری نسبت به هرم بزرگ ساخته شده است و از همین رو، به نظر می رسد که ده متر از آن بلندتر است. اما در واقعیت، هرم خافره حدود 143 متر ارتفاع دارد و این در حالی است که هرم بزرگ، حدود 147 متر ارتفاع دارد.

معبد فیله، اسوان (Temple of Philae, Aswan)

معبد فیله در حدود قرن ششم پیش از میلاد مسیح تاسیس شده است. این معبد بسیار خارق العاده و مجذوب کننده، یکی از آخرین سازه هایی است که به سبک مصری کلاسیک ساخته شده است. این معبد برای الهه آیسیس ساخته شده است. معبد فیله، مکانی بسیار مقدس برای مصریان، رومیان و نوبی ها بوده است. بخش اعظمی از بنای به جای مانده در طی دوره حکومت یونانیان در طی سال های 305 تا 30 پیش از میلاد ساخته شده است. این معبد امروزه در جای دیگری قرار گرفته است و در دهه 60 میلادی، از مکان اصلی خود به جای دیگری منتقل شده است. علت انتقال آن نیز برای حفظ آن از صدمات ناشی از پروژه سدسازی در اسوان بوده است.

معبد کوم اومبو، اسوان (Temple of Kom Ombo, Aswan)

معبد کوم امبو در اواخر دوره یونانیان در سال های 180 تا 47 پیش از میلاد ساخته شده است. این معبد دوگانه خیره کننده، منحصربه فرد است و همچون آن در مصر وجود ندارد. این سازه دارای دو ورودی، دو حیاط، دو تالار و دو پناهگاه است. بخشی از این معبد برای خدایی با سر شاهین به نام هوروس بوده است و بخش دیگر آن برای خدایی با سر کروکودیل به نام سوبک بوده است. گرچه این مکان به علت فرسایش، زمین لرزه و سیل، آسیب های زیادی را تجربه نموده است اما با این حال، باستان شناسان توانستند تا بخش های مدفون شده این مجموعه را از زیر خاک بیرون بیاورند.

معبد هاتور، دندرا (Temple of Hathor, Dendera)

یکی دیگر از سازه های مصری که تحت تاثیر سبک معماری رومیان قرار داشته است، معبد هاتور است. این معبد در اواخر دوره بطلمیوسی و در طی حکومت بطلمیوس هفتم و کلئوپاترا بر مصر ساخته شده است. این معبد به خوبی حفظ شده است و شامل اشاره هایی به حاکمان رومی و بطلمیوسی دارد. این مکان بعلاوه تصاویری سنتی از آیین و سنت های مذهبی مصر را به نمایش گذاشته است.

ورودی این معبد تامل برانگیز در طی حکومت فرمانروایان رومی دومیتین در سال 81 تا 96 پس از میلاد و تراجان در سال 98 تا 117 پس از میلاد در مصر علیا ساخته شده است. این مجموعه بزرگ حدود صد کیلومتر مربع را در بر می گیرد. معبد هاتور را می توان یکی از برترین مکان های باستانی مصر دانست که به خوبی تا به امروز پا برجا به جای مانده است.

تالار هیپوستایل، معبد هاتور، دندرا (Hypostyle hall, Temple of Hathor, Dendera)

معبد هاتور، در درون دندرا قرار گرفته است. این معبد، یکی از پابرجاترین و حفاظت شده ترین مکان های باستانی است که تا به امروز در مصر علیا پا بر جا به جای مانده است. تالار هیپوستایل این معبد، حیرت انگیزترین بخش این معبد به شمار می رود. این مکان را می توان شاهکاری از طراحی مصری دانست. سقف این معبد دارای آثار هنری با جزئیات بسیار زیادی که برای قرن ها پابرجا به جای مانده و به زیبایی حفظ شده است.

قلعه رومیان، عین اوم لاباخا، خارگا (Roman Fortress, Ain Umm Labakha, Kharga Oasis)

قلعه رومیان در واحه خارگا در درون صحرای غربی کشور مصر قرار گرفته است. این ویرانه های به جای مانده از قلعه نظامی رومیان از عهد باستان، نشان می دهد که این قلعه دارای دیوارها و برج های دفاعی ضخیمی بوده است. این قلعه از آجر ساخته شده است و از راستا تجاری این منطقه و بعلاوه ساکنین محلی آنجا محافظت می نموده است.

اهرام و مجسمه ابوالهول جیزه، جیزه، قاهره (Pyramids and Great Sphinx of Giza, Giza Plateau, Cairo)

احتمالا یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین مکان باستانی در مصر و بعلاوه دنیا، منطقه جیزه باشد که گنجینه مرکز کشور مصر یعنی قاهره به شمار می رود. این منطقه دارای مکان های باستانی بسیار زیاد و خیره کننده ای است که از جمله آنها می توان به هرم بزرگ جیزه اشاره نمود. از دیگر آثار باستانی این منطقه نیز می توان هرم منکوره، هرم خافره و مجسمه ابوالهول اشاره نمود. هزاران هزار کارگر و صنعتگر در طی دهه ها، در این مکان کار کردند تا این سازه های غول آسا و خیره کننده را بسازند. امروزه، این مکان هر ساله، میلیون ها جهانگرد و مسافر را به خود جذب می نماید. این مکان، قدیمی ترین مکان از عجایب هفتگانه دنیا باستان به شمار می رود.

منبع: loveexploring.com
انتشار: 19 فروردین 1402 بروزرسانی: 22 فروردین 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 814

به "همراه با جالبترین عجایب مصر" امتیاز دهید

2 کاربر به "همراه با جالبترین عجایب مصر" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همراه با جالبترین عجایب مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید