تاریخچه کاکائو در مکزیک

کاکائو میوه ای درختی است که از آمریکای مرکزی به ویژه مکزیک به جهان معرفی شده است و چه هدیه دل انگیزی که این روزها در نوشیدنی ها تا خوراکی ها یافت میشود.

تاریخچه کاکائو در مکزیک

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: تاریخچه درخت کاکائو در مکزیک

این گیاه 4000 هزار ساله یکی از مطبوع ترین و لذیذترین طعم ها را به گنجینه چشایی ما اضافه نموده است. واژه کاکائو از کلمه cacahuatl و واژه مایایی kakaw گرفته شده است و به معنای میوه قرمز پررنگ است. گیاه کاکائو در نواحی گرمسیری و حاره ای قاره آمریکا رشد می نماید و به کاهش دما بسیار حساس است. دانه کاکائو در تمدن مایایی مقدس محسوب می گردد و اسپانیایی هایی که به این سرزمین ها آمدند دانه کاکائو را با خود به سرزمین های دیگر بردند.

درخت کاکائو اولین بار از طریق تمدن مایا و در حدود 2000 سال پیش به صورت هدفمند کشت شد. با این حال، کاکائو هزاران سال پیش از آن هم وجود داشته، اما بومی های آمریکای مرکزی و جنوبی میوه های کاکائو را می شکافتند و دانه های بادام مانند کاکائو را برای تغذیه پرندگان و حیوانات استفاده می کردند. تمدن مایا اما برای نخستین بار دانه های کاکائو را خشک کرد و با حرارت برشته کرد و از آن در تهیه غذاهای مختلف استفاده کرد. کاربرد کاکائو در تهیه بعضی غذاها ویژه مناسبات و مراسم های خاص بود و مفهومی آئینی و ویژه داشت. در آن موقع، تنها طبقات بالای جامعه مایا اجازه داشتند از این میوه و غذاها استفاده نمایند.

مورخان اسپانیایی در اسناد و مدارک در خصوص کاربردهای مختلف کاکائو نوشته اند که در تهیه غذاها و نوشیدنی های مختلف استفاده می شده است. زمانی که استعمارگران اسپانیایی آغاز به کشت و پرورش این دانه در مکزیک کردند، شیوه سنتی استفاده از کاکائو در غذاها و نوشیدنی ها کم کم تغییر کرد و در نهایت به شکل کاکائوهای امروزی عایدی.

پودر کاکائو چطور تهیه می گردد؟

میوه های کاکائو از سرشاخه های درخت آویزان می گردد. پوسته بیرونی میوه ها سخت و محکم هستند و هنگامی کاملا رسیده می شوند چیده می شوند. میوه های رسیده از وسط دو نیم می شوند و دانه های سفید و چسبناکشان خارج می گردد. دانه های کاکائو تازه هیچ شباهتی به چیزی که ما به اسم کاکائو می شناسیم ندارند و بیشتر شبیه بادام هستند! در طریقه سنتی، دانه ها داخل جعبه های چوبی قرار داده می شوند و در گرمای گرمسیری تخمیر شده و رنگ و عطر و بویشان تغییر می نماید.

پس از گذشت هفت روز دانه های کاکائو قهوه ای می شوند و عطری شبیه کاکائو پیدا می نمایند. سپس دانه های کاکائو را برشته می نمایند و بعد آن را آسیاب می نمایند. روش سنتی آسیاب کردن دانه های کاکائو در مکزیک از طریق ابزاری شبیه به هاون است که از سنگ های آتشفشانی تهیه می گردد. پودر کاکائوی را به غذاها و نوشیدنی های مختلف اضافه می نمایند و به این ترتیب کاکائو به شکل و طعمی که می شناسیم آماده می گردد. حجم زیادی از پودر کاکائو برای مقاصد تجاری و بازرگانی بار کشتی می گردد و برای استفاده در تهیه انواع شکلات، نوشیدنی و سایر محصولات به کشورهای مختلف جهان فرستاده می گردد.

غذاهای مشهور مکزیکی که با کاکائو تهیه می شوند!

اگرچه تمام جهان شکلات را با محصولات سوئیسی، بلژیکی و فرانسوی می شناسند اما در جوامع بومی مکزیک هنوز از روش های سنتی برای تهیه نوشیدنی ها و سس های مختلف استفاده می گردد. در مکزیک می توانید نوشیدنی های سرد کاکائویی، سس های تند و تیز کاکائویی و هات چاکلت های دارچینی تهیه و مصرف می گردد. در ادامه بعضی از مهم ترین محصولات مکزیکی را که از کاکائو تهیه می گردد به شما معرفی می کنیم:

هات چاکلت واهاکایی (Oaxaca)

این نوشیدنی مکزیکی به صورت داغ سرو می گردد و به علت طعم دارچین و ادویه هایش محبوبیت زیادی دارد. این هات چاکلت از ترکیب آب و پودر کاکائو و ادویه های مختلف تهیه می گردد.

مول پوبلانو (Mole Poblano)

یکی از معروف ترین محصولات مکزیکی که به جهان صادر می گردد مول پوبلانو از همه محبوبیت و معروفیت بیشتری دارد. در این غذا دانه های برشته شده کاکائو، فلفل، مغزیجات و ادویه های مختلف به اضافه موز یا حتی تورتیلای مکزیکی با یکدیگر ترکیب می شوند و به سسی غلیظ و شکلاتی تبدیل می شوند. سپس این سس روی مرغ یا بوقلمون ریخته و سرو می گردد.

نوشیدنی Tejate

این نوشیدنی خنک در ایلت جنوبی واهاکا تهیه می گردد و در تهیه آن، پودر کاکائو، ذرت، گل کاکائو با یکدیگر ترکیب می شوند و به اسم نوشیدنی سرد مصرف می گردد. این نوشیدنی به طور سنتی در ابتدای فصل برداشت ذرت نوشیده می گردد و در باور بومیان مکزیک باعث برکت محصول می گردد.

نوشیدنی کاکائو

این محصول یک نوع نوشیدنی است که با نامی مشابه گیاه کاکائو تهیه می گردد. برای تهیه این نوشیدنی دانه های آسیاب شده کاکائو، دانه باقلا، ذرت، دارچین و رازیانه با هم ترکیب می شوند و با قندی به نام piloncillo شیرین می شوند.

منبع: theculturetrip.com
انتشار: 7 اسفند 1401 بروزرسانی: 28 اسفند 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 751

به "تاریخچه کاکائو در مکزیک" امتیاز دهید

1 کاربر به "تاریخچه کاکائو در مکزیک" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه کاکائو در مکزیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید