آشنایی با بلندترین برج ها در دنیا

میدانید بلندترین برج ها در دنیا کجا هستند؟ احتمالا نام برج العرب دبی و برج CN کانادا اولین هایی است که به ذهنتان میرسد.

آشنایی با بلندترین برج ها در دنیا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: در ادامه با بلندترین برج ها در دنیا همراه ما باشید.

برج خلیفه، دبی (borj al khalifa)

در سال 2010 و در فاصله زمانی 6 ساله بنایی در شهر دبی ساخته شد که گوی سبقت را از تمامی بناهای مشابه خود ربود و تا همین امروز عنوان بلندترین برج دنیا را به خود اختصاص داده است. این فوق آسمان خراش برج خلیفه نام داشته و نامش در کتاب گینس به عنوان استانداردترین ساختمان به ثبت رسیده است. برج خلیفه 828 متر ارتفاع دارد. این ابر ساختمان دارای 163 طبقه می باشد که هرکدام از آن ها در نوع خود زیبا و منحصربه فرد هستند. معماری برج خلیفه بسیار خلاقانه طراحی شده و معمار آن نمای کلی برج را با الهام از گل لیلی عنکبوتی طراحی نموده است. بلندترین ساختمان ایستاده دنیا، بیشترین تعداد طبقات در دنیا، سریع ترین آسانسورهای دنیا، بلندترین تراس دنیا و بزگترین آبنما در دنیا از رکوردهای ثبت شده برج خلیفه هستند.

گروه هتل های معروف آرمانی 11 طبقه از برج را به خود اختصاص داده اند، از این رو بسیاری از اشراف زادگان و سرمایه داران بزرگ این برج را برای محل اقامت خود انتخاب می نمایند. بعلاوه برج خلیفه با داشتن دومین استخر مرتفع دنیا امکان یک شنای عالی و لوکس را برای بازدیدنمایندگان خود فراهم نموده است. (خرید تور دبی)

برج شانگهای، چین (Shanghai Tower) و مرکز گرینلند ووهان

مرتفع ترین سککوی بازدید دنیا رکوردی ست که برج شانگهای چین از آ خود نموده است. این برج با 632 متر ارتفاع و 128 طبقه در میان فهرست بلندترین برج های دنیا قرار می گیرید. در مجموع حدود 2.4 میلیارد دلار برای ساخت برج شانگهای هزینه شده و از آنجا که چینی ها عاشق رکوردشکنی هستند سریع ترین آسانسور و دومین هتل مرتفع دنیا نیز در این برج قرار دارند. در یازدید از برج شانگهای می توانید از تماشای چشم انداز پانارومای شهر در طبقات 121 تا 123 لذت ببرید، گشت و گپذار در میان مراکز خرید لوکس را تجربه نموده و حتی غذای خود را در یکی از لوکس نرین رستوران های دنیا صرف کنید.

اما چین به همین یک برج بلندقامت قانع نشده است. در سال 2022، مرکز گرینلند ووهان با ارتفاع 636 متر و 136 طبقه افتتاح شد و جایگاه دوم را از برج شانگهای گرفت. این برج عظیم، ترکیبی از فضاهای اداری، هتل، مرکز خرید و واحدهای مسکونی است و نماد توسعه و پیشرفت چشمگیر شهر ووهان به شمار می‌رود.

برج سلطنتی ساعت مکه، عربستان صعودی (Makkah Royal Clock Tower)

یکی از بلندترین برج های دنیا در شهر مکه واقع شده است و نه فقط به علت ارتفاع 601 متری، بلکه به علت معماری جالب و ساعت غول پیکری که بر فراز آن قرار گرفته توجه دنیایان را به خود جلب نموده است. این ساعت بزرگ چهل و پنج متر طول داشته و اختلافی حدود 6 برابری به نسبت بزرگترین ساعت های دنیا را دارد. برج سلطنتی مکه دقیقا در کنار مسجدالحرام جای گرفته و در صورتی که با بالاترین طبقه آن بروید می توانید نمایی کاملا متفاوت از خانه خدا را ببینید. یکی از مهمترین رصدخانه های دنیا که با آن شروع و انتها ماه رمضان را اعلام می نمایند در درون این برج واقع شده است. این برج فوق العاده زیبا 120 طبقه دارد و مجموعه هایی مانند هتل های لوکس که معمولا برای اقامت میهمانان خاص درنطر گرفته شده است، مراکز خرید، پارکینگ، سالن کنفرانس و … در آن فعالیت دارند.

مرکز تجارت دنیای وان، ایالات متحده امریکا (One World Trade Center)

حادثه 11 سپتامبر و حمله به برج های دوقلو در تاریخ تمام دنیا به عنوانی حادثه ای تراژیک به ثبت رسیده است. برج دنیای وان در سال 2014 و به عنوان یادبودی زیبا از این حادثه ساخته شد. این برج زیبا 541 متر ارتفاع دارد و نمای زیبا با سطح صاف و براق آن نشانه ای از نماد مقاومت مردم ایالات متحده آمریکا می باشد. مرکز تجارت دنیای وان در 104 طبقه ساخته شده است یکی از بلندترین برج های دنیا و بلندترین سازه در امریکا محسوب میگردد. جالب است بدانید که معمار برج ارتفاع آن را معادل 1776 پا و دقیقا مطابق با سال 1776، سال به امضا رسیدن استقلال آمریکا در نظر گرفته است. مراکز اداری، سکوی بازدید برج، رستوران های لوکس و بخش هایی که منظره ها پاناروما از نیویورک را به نمایش می گذارند از جاذبه های برج دنیای وان هستند.

برج لوته، کره جنوبی (Lotte World Tower)

ساختمانی تمام شیشه ای در شهر هنگ کنگ کره جنوبی در میان فهرست بلندترین برج های دنیا قرار گرفته است. برج لوته زیبا، حیرت انگیز و منحصربه فرد است. ساخت این برج 555 متری 13 سال به طول انجامید اما در نهایت این انتظار طولانی نتیجه شگفت انگیز را در پی داشت. معماری برج لوته با الهام از سنت های کره جنوبی طراحی شده و در تمام نقاط آن خلاقیت و دقت دیده می گردد. فضای داخلی برج لوته را هتل های بسیار لوکس، مراکز خرید با برندهای معتبر دنیای، آپارتمان های بی نهایت زیبا و چندین مرکز اداری تشکیل می دهد. گردشگرانی که می خواهند یک شب لوکس در هنگ کنگ را سپری نمایند می توانند سالن کنسرت یا یکی از کافی شاپ های برج لوته را برای این کار انتخاب نموده و متفاوت ترین لحظات سفر خود را تجربه نمایند. اگر خوش شانس باشید می توانید شاهد آتش بازی های بی نظیر در بالاترین طبقه برج باشید.

 برج‌های دوقلو پتروناس، نماد شکوه مالزی

برج‌های دوقلو پتروناس در کوالالامپور، مالزی، برای چندین سال عنوان بلندترین برج‌های دوقلو جهان را در اختیار داشتند. ارتفاع هر یک از این برج‌ها 452 متر و تعداد طبقات آن‌ها 88 طبقه است. طراحی منحصربه‌فرد این برج‌ها با الهام از هنر و معماری اسلامی صورت گرفته است و پل هوایی که در طبقات بالای آن‌ها قرار دارد، نمادی از وحدت و یگانگی به شمار می‌رود. برج‌های دوقلو پتروناس علاوه بر فضاهای اداری، میزبان مراکز خرید لوکس، رستوران‌های بین‌المللی و یک سالن کنسرت بزرگ نیز هستند.

نگهبان جزیره: برج مرکزی تایپه 101، تایوان

جزیره تایوان نیز با برج مرکزی تایپه 101، در جمع بلند قامتان آسمان حضور دارد. این برج با ارتفاع 508 متر، زمانی عنوان بلندترین برج دنیا را یدک می کشید. برج تایپه 101 در سال 2003 افتتاح شد و طراحی خاص آن برگرفته از ساقه بامبو است که نمادی از استحکام و انعطاف پذیری در فرهنگ چینی به شمار می رود.

برج تایپه عنوان سومین برج بلند جهان را تا سال 2010 به خود اختصاص داده بود. عدد 101 در فرهنگ چینی به معنای «کمال» است و نامگذاری این برج نیز با الهام از همین مفهوم صورت گرفته است. طراحی این برج با الگوبرداری از ساقه بامبو انجام شده است که استحکام و انعطاف پذیری را به طور همزمان به همراه دارد. برج تایپه 101 کاربری های مختلفی از جمله اداری، تجاری، تفریحی و سکوی تماشای پانوراما را در بر می گیرد.

 برج‌های فدراسیون، نماد شکوفایی اقتصادی روسیه

روسیه نیز با برج‌های فدراسیون در شهر مسکو، در این رقابت جهانی حضور دارد. این برج‌ها، مجموعه‌ای از سه برج بلندمرتبه هستند که بلندترین آن‌ها، برج وستوک با ارتفاع 539 متر و 95 طبقه است. طراحی منحصر به فرد این برج‌ها، نمادی از بال‌های باز یک پرنده در حال پرواز است. برج‌های فدراسیون ترکیبی از فضاهای اداری، هتل‌های لوکس، آپارتمان‌های مسکونی و یک مرکز خرید بزرگ را در خود جای داده‌اند.

برج جهانی لاته، طلایه‌دار کره جنوبی

کره جنوبی، یکی از کشورهای پیشرو در زمینه معماری و تکنولوژی آسمان‌خراش‌ها به شمار می‌رود. برج جهانی لاته در شهر سئول، با ارتفاع 554 متر و 123 طبقه، هشتمین برج بلند جهان است. طراحی این برج، ترکیبی از فرم‌های سنتی کره‌ای و المان‌های مدرن است. در طبقات بالای برج جهانی لاته، سکوی تماشای خیره‌کننده‌ای وجود دارد که چشم‌اندازی بی‌نظیر از شهر سئول را به نمایش می‌گذارد. این برج همچنین میزبان هتل‌های لوکس، رستوران‌های مجلل و فضاهای اداری پیشرفته است.

برج‌های ابراج الخیل، نگین‌های جدید عربستان

عربستان سعودی با بلندپروازی‌های خود در زمینه ساخت آسمان‌خراش‌ها، توجه جهانیان را جلب کرده است. برج‌های ابراج الخیل در شهر جده، مجموعه‌ای از سه برج بلندمرتبه هستند که بلندترین آن‌ها با ارتفاع 612 متر و 102 طبقه، در حال حاضر نهمین برج بلند جهان به شمار می‌رود. طراحی این برج‌ها، ترکیبی از معماری مدرن و اسلامی است و در حال حاضر، بلندترین برج‌های تکمیل‌شده در کنار دریای سرخ هستند.

بلندترین برج های دنیا؛ آسمان خراش هایی فراتر از حد تصور

امروزه برج ها به رقابت با بناهای تاریخی برخواسته و توانسته اند با جلب نظر گردشگران در میان فهرست بهترین جاذبه های گردشگری قرار گیرند. چه مقصد شما دبی باشد چه چین و یا حتی امریکا آسمان خراش های بزرگ الجثه با معماری های خلاقانه و انواع تفریحات لوکس و متنوع آماده اند تا سفر شما را هیجان انگیزتر نمایند. پس زین پس بازدید از برج های بلند دنیا را نیز در کنار تماشای جاذبه های تاریخی در فهرست برنامه سفر خود قرار دهید.

نگاهی به آینده: آیا محدودیتی برای ارتفاع آسمان‌خراش‌ها وجود دارد؟

با نگاهی به روند ساخت آسمان‌خراش‌ها در چند دهه اخیر، این سوال مطرح می‌شود که آیا محدودیتی برای ارتفاع این سازه‌های عظیم وجود دارد؟ پاسخ به این سوال چندان ساده نیست. محدودیت‌های فنی و مهندسی، همچون استحکام سازه در برابر بادهای شدید و لرزه‌های زمین، همچنان چالش‌هایی را برای ساخت برج‌های بسیار بلندتر به وجود می‌آورند. همچنین، هزینه‌های سرسام‌آور ساخت و نگهداری این برج‌ها، عاملی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

با این حال، پیشرفت‌های روزافزون در علم مهندسی و فناوری‌های نوین، همچون استفاده از مصالح سبک‌تر و مقاوم‌تر، نویدبخش ساخت آسمان‌خراش‌های بلندتر در آینده است. شاید در دهه‌های آینده، شاهد ظهور برج‌هایی باشیم که حتی از برج خلیفه نیز بلندتر باشند.

فراتر از رقابت: مزایا و معایب ساخت برج‌های بلند

رقابت برای ساخت بلندترین برج‌های جهان، علاوه بر جنبه‌های فنی و مهندسی، پیامدهای اجتماعی و اقتصادی نیز به دنبال دارد. از یک سو، این برج‌های عظیم می‌توانند به عنوان نماد قدرت اقتصادی و پیشرفت تکنولوژیک یک کشور شناخته شوند و باعث جذب گردشگران از سراسر جهان شوند. همچنین، ساخت این آسمان‌خراش‌ها می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی را در بخش‌های مختلف از جمله ساخت و ساز، گردشگری و خدمات ایجاد کند.

از سوی دیگر، نباید از معایب ساخت برج‌های بلندمرتبه غافل شد. تراکم جمعیت در این برج‌ها می‌تواند منجر به افزایش فشار بر زیرساخت‌های شهری از قبیل سیستم‌های حمل و نقل و شبکه‌های آب و فاضلاب شود. همچنین، سایه این برج‌های عظیم می‌تواند بر نورگیری ساختمان‌های اطراف تاثیر بگذارد و کیفیت زندگی ساکنان آن مناطق را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، مصرف بالای انرژی در این آسمان‌خراش‌ها، نگرانی‌هایی را از لحاظ محیط زیست به وجود می‌آورد.

بنابراین، در کنار رقابت برای ساخت بلندترین برج‌های جهان، توجه به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نتیجه‌گیری

ساخت برج‌های بلندمرتبه، دستاوردی حیرت‌انگیز در عرصه مهندسی و معماری به شمار می‌رود. این سازه‌های عظیم، نه تنها نماد قدرت اقتصادی و پیشرفت تکنولوژیک هستند، بلکه به عنوان مقصدهای گردشگری محبوب نیز شناخته می‌شوند. با این حال، در کنار این دستاوردها، نباید از معایب ساخت آسمان‌خراش‌های بلند غافل شد. در نهایت، هدف نهایی باید ساخت سازه‌هایی باشد که در عین حال که با آسمان رقابت می‌کنند، با محیط زیست نیز سازگار باشند.

انتشار: 14 اسفند 1402 بروزرسانی: 22 اسفند 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 991

به "آشنایی با بلندترین برج ها در دنیا" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با بلندترین برج ها در دنیا" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با بلندترین برج ها در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید