در کانادا چقدر انعام بدهیم؟

انعام دادن شاید اینجا مرسوم نباشد اما در کشورهایی همچون کانادا به یک عرف تبدیل شده است و حتی بخشی از درآمد پیشخدمت یا گارسن ها به شمار میرود.

در کانادا چقدر انعام بدهیم؟

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: هر کشوری موقع انعام دادن رسم و رسوم خاص خودش را دارد. اما بطور کلی انعام هنگامی پرداخت می شود که سرویسی را دریافت می کنید و به خدمت گزاران نشان می دهید که از خدمات دریافتی راضی بودید. مقداری که باید انعام بپردازید در هر کشوری متفاوت است. به همین دلیل به عنوان یک تازه وارد و مهاجر باید با فرهنگ انعام دادن و میزان پرداخت آن در کانادا آشنا باشید.

آشنایی بیشتر با فرهنگ انعام دادن

انعام دادن در ایران خیلی مرسوم نبود اما با فرهنگ کانادا کاملاً عجین است. پرداخت انعام در هنگام دریافت خدمات به هیچ عنوان زشت و بی ادبانه نیست و حتی اگر خدمات دقیقا همانطوری که انتظار داشتید یا حتی فراتر از انتظار شما انجام شدند، می توانید هر مقداری که دوست دارید انعام بپردازید.

البته توجه داشته باشید اگر مثلاً به رستورانی مراجعه کردید و از خدمات راضی نبودید بهتر است بجای عدم پرداخت انعام، با مدیریت آن جا صحبت کنید تا غذایی مجانی یا تخفیفی در مبلغ کلی برای شما درنظر گرفته شود.

چرا باید انعام پرداخت کنیم؟

در کانادا افرادِ دارای مشاغل خدماتی، رفاهی و گردشگری (مانند گارسون های رستوران، آرایشگر ها، متصدی بار ها، راننده ها، تحویل غذا و…) دستمزد حداقلی دریافت می کنند. حتی در بعضی از استان ها حقوق در نظر گرفته شده برای افراد مشغول به کار در صنعت گردشگری متفاوت و معمولاً کمتر از حداقل دستمزد است. به همین جهت دریافت انعام به این افراد کمک زیادی می کند تا این تفاوت حقوقی را جبران کند.

کجا و چه زمانی در کانادا انعام بپردازیم؟

انعام دادن بعد از دریافت خدمات بسیار معمول است و معمولاً در مکان های زیر پرداخت می شود:

  • پیشخدمت رستوران ها
  • تحویل غذا و مواد غذایی
  • متصدی بارها
  • محل نگهداری وسایل اضافی مثل کت در هتل ها و رستوران ها
  • پرسنل هتل (مانند خدمتکار، پیشخدمتی که مسئول بردن چمدان و انجام دستورات مشتریان است، متصدی جامه شویی و اتو کردن و انجام خدمات شخصی مشتریان)
  • آرایشگر مو، ماساژور و متخصصین آرایش و زیبایی
  • راننده تاکسی و خدمات رانندگی مانند اوبر و لیفت

در نظر داشته باشید که نیازی به پرداخت انعام به صندوق دار ها نیست برای مثال اگر به کافی شاپ یا کافه ای رفتید، لازم نیست مستقیماً انعامی بپردازید. در این مکان ها معمولاً در جایگاه هایی که سفارش خود را دریافت می کنید و هزینه را می پردازید، یک ظرفی برای جمع آوری انعام وجود دارد.

اگر از خدمات دریافتی خود راضی بودید می توانید انعام خود را در این ظرف ها بندازید. البته پرداخت انعام در این مکان ها کاملاً به دلخواه خودتان است و کارکنان از شما انتظار انعام ندارند. در بعضی مواقع نیز انعام بصورت اتوماتیک به قبض شما اضافه می شود برای همین حواستان باشد که قبض را چک کنید تا دوباره انعام نپردازید.

میانگین انعام پرداختی در کانادا

در ادامه ما به میانگین انعام پرداختی در هنگام دریافت خدمات مختلف اشاره خواهیم کرد:

انعام پیشخدمت های رستوران

درصورتی که غذای خود را درون رستوران میل کنید، میانگین انعام 15 تا 20 درصد خواهد بود و اگر از خدمات دریافتی راضی بودید، می توانید بیشتر انعام بپردازید و اگر خدمات طبق انتظار شما نبود، این مبلغ را کمتر کنید.

در صورتی که غذای خود را خارج از رستوران میل می کنید، انعامی نیاز نیست.

بسیاری از رستوران ها بصورت اتوماتیک 15 تا 18 درصد انعام به گروه های بزرگ مشتریان اضافه می کنند. البته دریافت اینگونه انعام به خود رستوران بستگی دارد و معمولا به گروه های بزرگ 8 نفره یا بیشتر تعلق می گیرد.

انعام تحویل غذا

بصورت میانگین انعام پرداختی برای افرادی که غذا تحویل می دهند 10 درصد است.

انعام متصدی بارها

میانگین انعام پرداختی به متصدی بارها 15 تا 20 درصد از کل مبلغ است.

انعام مسئول وسایل در هتل یا رستوران

این افراد که در رستوران ها و هتل ها وسایل شما مانند کت را نگهداری می کنند، بصورت میانگین 1 تا 2 دلار کانادا به ازای هر کت دریافت می کنند.

انعام پرسنل هتل

خدمتکار ها و نظافت چی ها تقریبا 2 تا 5 دلار کانادا به ازای هر شب دریافت می کنند. به دربان ها نیز 1 تا 20 دلار کانادا بسته به میزان خدماتی که انجام می دهند، پرداخت می شود. افرادی که چمدان و وسایل شما را جابجا می کنند، 1 تا 2 دلار برای هر کیف دریافت می کنند. پیشخدمت هایی هم که کار های ضروری شما را انجام می دهند 2 تا 5 دلار و برای سرویس های اتاق 15 درصد هر قبض یا بصورت کلی حداقل 2 دلار لازم است.

انعام آرایشگرها، متخصصین زیبایی و آرایش و ماساژورها

این افراد نیز بصورت میانگین 15 تا 20 درصد انعام دریافت می کنند.

انعام راننده های تاکسی، اوبر و لیفت

انعام این این مشاغل 10 تا 20 درصد بسته به خدمات است. اگر راننده به شما در حمل چمدان ها کمک کند یا شما را در هنگام پیدا کردن مکانی راهنمایی کند باید انعام بیشتری برایش درنظر بگیرید.

چگونه انعام را حساب کنیم تا میزان درستی پرداخت کنیم؟

میزان انعام در هر استان با توجه به متفاوت بودن حداقل دستمزد فرق می کند. بصورت کلی انعام به مبلغ کلی قبل از مالیات تعلق می گیرد. اما در پایانه های فروش یا کارتخوان های سیار که انعام را اتوماتیک محاسبه می کنند مبلغ کلی را همراه با مالیات در نظر می گیرند؛ به همین دلیل درصد انعام کمی افزایش می یابد. برای مثال اگر شما قصد دارید 15 درصد انعام بدهید، درنهایت باید 16 تا 17 درصد پرداخت کنید.

فرمول محاسبه انعام: مقدار انعام = درصد انعام × مبلغ هزینه بدون مالیات

برای مثال فرض کنید درون رستورانی در تورنتو غذا میل کردید و از غذا و خدمات بسیار راضی بودید. مبلغ هزینه شما بدون مالیات 30 دلار کانادا شده است و شما قصد دارید 20 درصد انعام بپردازید. در نتیجه انعام برابر است با 20% × 30 = 6$ و کل هزینه ای که باید بپردازید برابر است با: 30$ (هزینهی غذا) + 6$ (انعام) + مالیات

در بعضی مواقع درصد مالیات به شما کمک می کند تا مقدار انعامی که باید بپردازید را متوجه شوید. برای مثال در نوا اسکوشیا، مالیات بر فروش 15 درصد است پس اطمینان حاصل کنید تا حداقل به اندازه درصد مالیات، انعام بپردازید. یا در آلبرتا مالیات فروش 5 درصد است، در اینجا باید مقدار مالیات را سه برابر کنید تا حداقل مقدار انعام را محاسبه کنید.

مثال دیگر در هنگام تاکسی گرفتن است. فرض کنید در ونکوور تاکسی گرفته اید تا از فرودگاه بین المللی به پایین شهر بروید و راننده هم به شما در حمل وسایل کمکی نمی کند. وقتی به مقصد می رسید، هزینه تاکسی 40 دلار کانادا می شود و از آنجایی که راننده به شما کمکی نکرد پس تصمیم می گیرید 15 درصد انعام بپردازید. مقدار انعام برابر می شود با: 15% × 40 = 6 دلار (در این حالت مالیات اضافی برای پرداخت نخواهیم داشت)

توجه داشته باشید که تاکسی های دارای مجوز از اندازه گیری متری استفاده می کنند و هزینه بر اساس مقدار مسافت طی شده، محاسبه می شود. البته فرقی نمی کند که هزینه بر اساس متر محاسبه می شود یا نه، همچنان از شما انتظار می رود تا انعام بپردازید.

حالا فرض کنید به آرایشگاهی در کلگری رفته اید و از خدمات آرایشگر بسیار راضی هستید. هزینه آن هم 85 دلار کانادا شده است و شما تصمیم می گیرید 20 درصد انعام بپردازید. درنتیجه هزینه انعام برابر می شود با: 20% × 85 = 17 دلار و هزینه نهایی که باید بپردازید برابر است با: 85$ + 17$ + مالیات

سخن پایانی

تمام درصد و اعداد ذکر شده در این مقاله بر اساس میانگین پرداختی هستند و ممکن است با کمی اختلاف در استان ها متفاوت باشد. پرداخت مالیات در کانادا به هیچ عنوان بی ادبی محسوب نمی شود و هرچه بیشتر از خدمات راضی باشید می توانید مقدار انعام را بالاتر ببرید.

اگر سوالی در این مورد داشتید، در بخش نظرات از ما بپرسید.

انتشار: 16 آذر 1401 بروزرسانی: 27 آذر 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1199

به "در کانادا چقدر انعام بدهیم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "در کانادا چقدر انعام بدهیم؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در کانادا چقدر انعام بدهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید