چطور ارتباطات بهتری در کانادا برقرار کنیم (شبکه سازی یا نتورکینگ در کانادا)

داشتن دوستان جدید در یک کشور جدید شاید در ابتدا کمی سخت به نظر برسد اما با دانستن نکاتی این ارتباطات را میتوانید بهتر کنید. همچنین با نتورکینگ یا شبکه سازی میتوانید شغل های بهتری را نیز در کانادا پیدا کنید.

چطور ارتباطات بهتری در کانادا برقرار کنیم (شبکه سازی یا نتورکینگ در کانادا)

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: آغاز یک زندگی تازه در کانادا هم هیجان انگیز است هم چالش برانگیز. بسیاری از مهاجرین با ورود به کشوری تازه از دوستان، همکاران و خانواده خود دور می شوند و در فرایند مستقر شدن با مسائل روحی و سختی هایی مواجهه خواهند شد. پیدا کردن دوست در کانادا می تواند یاری زیادی به سلامت روحی، عادت به فرهنگ تازه، یادگرفتن زبان، پیدا کردن شغل و توسعه کسب و کار شما کند.

افراد در سنین پایین راحت تر دوست پیدا می نمایند اما هرچقدر که سن آن­ها بالاتر می رود بیشتر تمایل دارند کار نمایند و زمان به جای مانده را با خانواده خود سپری نمایند، در نتیجه مسیر پیدا کردن دوست کمی سخت و با زحمت بیشتری همراه خواهد بود.

برای ساده تر کردن این مسیر تنها کافی است که بدانید چه راه هایی را باید دنبال کنید و برای آن وقت و انرژی بگذارید. همان طوری که می دانید با نشستن در خانه نمی توان با کسی آشنا شد و دوستی پیدا کرد پس باید از خانه خارج شوید و با غریبه ها سر صحبت را باز کنید. در ادامه ما چند راه برای پیدا کردن دوست به شما معرفی خواهیم کرد که می توانید آن­ها را امتحان کنید.

در رویدادهای مربوط به شغل­تان شرکت کنید.

داشتن یک شغل به خودی خود باعث می شود تا در محیط کاری با همکاران و افراد تازه آشنا شوید. اما راه دیگر پیدا کردن دوست در محیط کاری شرکت در رویدادهاست. تا جایی که برایتان ممکن است به کنفرانس ها و رویدادهای مختلف مربوط به شغلتان بروید. این کار نه تنها باعث توسعه کسب و کارتان می شود بلکه باعث توسعه شبکه دوستان و آشنایان شما نیز می شود. سایر مزیت های شرکت در این کنفرانس ها شامل بالا رفتن سطح آگاهی، بروز شدن دانش شما و آشنایی با سایر افراد حرف های می شود.

برای پیدا کردن این گونه کنفرانس ها و رویدادها که در نزدیکی شما تشکیل می شود، می توانید از سایت های eventbrite و meetup بهره ببرید. سایت های دیگری مانند linkedln و ten thousand coffees نیز برای آشنا شدن با دیگر افراد حرفه ای مناسب هستند.

کارهای داوطلبانه انجام دهید.

انجام کارهای داوطلبانه در کانادا از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. این گونه فعالیت ها روش خوبی برای کسب سابقه کاری در کانادا و آشنا شدن با فرهنگ کشور مقصد است. بعلاوه شما را مشغول می نماید تا از افکار منفی و افسردگی مخصوصاً در ابتدای مهاجرت دور شوید. اما از همه مهم تر به شما یاری می نماید تا دوستان تازهی پیدا کنید و شبکه آشنایان خود را توسعه دهید.

به گروه های آنلاین در همسایگی خود بپیوندید.

بسیاری از محله ها، کاندوها و آپارتمان ها در کانادا گروه های آنلاین فیسبوکی دارند. وارد فیسبوک شوید و در گروه های آنلاین نزدیک خودتان عضو گشت. از این طریق می توانید با افراد تازه آشنا شوید و از رویدادهای اجتماعی و دورهمی های اطراف­تان اگاه شوید.

nextdoor وبسایت خوبی برای ایجاد ارتباط با افراد دیگر در همسایگی تان است. کاربران می بایست نام و محل زندگی واقعی خودشان را وارد نمایند و هر پستی که بارگذاری می شود تنها برای کاربران مستقر در همسایگی شان قابل مشاهده خواهد بود. دیگر قابلیت های خوب این سایت شامل پیشنهادات و هدایت های محلی، خرید و فروش وسایل، انتشار خبرها و به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره رویدادها در همسایگی است.

با والدین بچه ها در مدرسه فرزندتان آشنا شوید.

اگر فرزند مدرسه ای دارید که با او به کانادا مهاجرت نموده اید، به شما یاری زیادی در پیدا کردن دوست می نماید. شما در دروازه مدرسه، رویدادهای داوطلبانه مدرسه، انجمن های والدین و معلم، شوراهای مدرسه و فعالیت های بعد مدرسه و برنامه های ورزشی، والدین سایر دانش آموزان را خواهید دید که فرصت خوبی برای آشنایی با آنهاست.

یکی دیگر از روش ­ها جهت آشنایی، دعوت دوستان فرزندان تان به همراه والدین­شان است. البته خیلی از افراد در کانادا بسیار پرمشغله هستند، پس اگر فردی دعوت شما را رد کرد، ناراحت نشوید.

شیوه رفت و آمد و دیدار با دیگران در این کشور ممکن است کمی با ایران متفاوت باشد. برای مثال، کانادایی ها خیلی کم پیش می آید که دیگران مخصوصاً غریبه ها را به خانه خود دعوت نمایند و ترجیح می دهند آن­ها را بیرون از خانه مثلاً در پارک ها، بارها و رستوران ها دیدار نمایند.

به کلاب ­های ورزشی و اجتماعی بپیوندید.

یکی دیگر از راه ها برای آشنایی و دیدار با دیگران، پیوستن به کلاب ها و گروه ها بر اساس علایق­تان است. در این مکان ها خیلی راحت می توانید دوستانی با خط فکری مشابه پیدا کنید و همان طوری که می دانید داشتن علایق مشترک باعث عمیق تر شدن دوستی می شود. از طرفی این گروه ها تنوع زیادی دارند، از ورزش، کوه­نوردی گرفته تا موسیقی و انجمن های اکتیویسم، پس خیلی راحت می توانید گروه و کلاب مناسب خودتان را پیدا کنید و به آن بپیوندید. همه شهرهای کانادا لیستی از این کلاب ها و اجتماعات دارند و حتی این گروه ها در سایت های meetup، facebook و reddit رویدادهای خود را بارگذاری می نمایند که راحت در دسترس شما خواهد بود.

اگر به کتاب خواندن علاقه مند هستید، به کتابخانه نزدیک خود مراجعه کنید تا از کلاب های مربوط به کتاب و کتاب خوانی اطلاعاتی کسب کنید. شرکت در کلاس های پایکوبی و تناسب اندام نیز یکی دیگر از راه های پیدا کردن دوست است. اگر به ورزش علاقه دارید، اصلاً نگران نباشید، در همه جای کانادا انواعی از لیگ های فوتبال، بسکتبال، شنا، تنیس، والیبال و سایر ورزش ها را وجود دارد و برای شرکت در آن­ها نیازی نیست که حتماً حرفه ای باشید.

در برنامه ­های دوست ­یابی عضو شوید.

در حال حاضر از برنامه های دوست یابی تنها برای پیدا کردن فردی برای قرارهای عاشقانه استفاده نمی شود، بلکه در همین برنامه ها می توانید با افراد دارای علایق مشترک با خودتان نیز آشنا شوید. برای نمونه، برنامه bumble، یکی از نسخه هایش را به پیدا کردن دوست و رفیق اختصاص داده است.

یک نسخه دیگری از همین برنامه به نام bumble Biz وجود دارد که برای پیدا کردن نتورک (شبکه سازی) حرفه ای و شغلی استفاده می شود. به جز این برنامه می توانید از برنامه shapr هم بهره ببرید که برای پیدا کردن دوست و افراد با علایق مشابه مناسب است. البته توجه کنید که در هنگام عضویت در این برنامه ها توضیحات صحیح و کاملی از هدف­تان برای حضور در این برنامه ذکر کنید تا سوءتفاهمی پیش نیاید.

به عبادتگاه دینی بپیوندید.

اگر فرد مذهبی هستید، می توانید به عبادتگاه های دینی خودتان بپیوندید و از این طریق با دوستانی با مذهب و افکار مشابه خودتان آشنا شوید. معمولاً در این مکان های مذهبی، سازمان های خدماتی نیز وجود دارند که داوطلب می پذیرند. برای مثال اگر به آواز خواندن علاقه مند هستید، می توانید برای انجام این کار در کلیسا داوطلب شوید یا در سایر فعالیت ها مانند جمع آوری پول و… یاری کنید.

به پارک­ و گردش بروید.

کانادا دارای طبیعتی بسیار زیباست که برای انجام فعالیت های خارج از خانه و گردش مناسب است. از طرفی، مردمانی بسیار محبت آمیز و صمیمی دارد، پس خجالت نکشید و با غریبه ها صحبت کنید. یکی از راه ها برای آغاز صحبت، گفت وگو خودمانی درباره هواست. یا اگر سگی دارید، برای گردش به پارک های مخصوص سگ ها بروید و با سایر افراد دیگری که سگ­شان را آورده اند، آشنا شوید.

در هنگام دیدار با دیگران در اولین برخورد، خودتان را سریعاً معرفی کنید و به اینکه تازه به این محله یا شهر آمده اید، اشاره کنید. اگر گفت و گو به شکل خوبی پیش رفت، شماره تلفن یا ایمیل خودتان را به آن فرد بدهید یا اگر او به شما شماره تلفنی داد، از آن بهره ببرید و چند روز بعد او را به یک قهوه دعوت کنید. اما برای گرفتن آدرس خانه دیگران یا دعوت کردن آن­ها به خانه خودتان عجله نکنید، شاید بهتر باشد یک مقداری از آشنایی شما بگذرد تا این کار را بکنید.

چطور در کانادا نتورکینگ یا شبکه سازی کنیم

همینطوری نمیشه که بگوییم بگرد در پی آدم های مختلف تا آخر شغل مناسب در کانادا گیرت بیاید. حق هم دارید که سردرگم باشید. چون در واقع اولویت دوم شما باید شبکه سازی باشد. هیچ کس از شما انتظار ندارد همان اول که از فرودگاه خارج می شوید با همه صمیمی شوید تا برای یافتن شغل شبکه سازی کنید!

منظور از Networking یا شبکه سازی برای یافتن شغل در کانادا چیست؟

منظور از شبکه سازی فعالیت هایی است که شما برای برقراری ارتباط حرفه ای با افرادی که توانایی حمایت از شما را دارند و شما هم توانایی حمایت از آن ها را دارید، انجام می دهید.

به زبان ساده تر می توان گفت که هر رابطۀ حرفه ای که برای درخواست انجام لطفی بین دو طرف برقرار می گردد، شبکه سازی می گویند. البته اشتباه نکنید! شما قرار نیست از کسی استفاده یا سوءبهره ببرید. بگذارید موضوع را با مثالی برایتان روشن کنم؛

اگر سریال فرندز را دیده باشید (اگر ندیدید حتماً برای تقویت زبان تان آن را در فهرست دیدن قرار دهید)، باید یادتان باشد که Monica با دوستی برای پیدا کردن شغل صحبت می کرد. آن شخص به Monica گفته بود که رستورانی در Tulsa برای Monica سراغ ندارد اما در نیویورک، یک رستوران عالی رتبه از حضور Monica مفتخر می گردد. (چنین دوستی هایی تقدیم شما باد!)

در واقع ایجاد چنین ارتباط هایی در کانادا و امریکا، به نوعی فرهنگ مبدل شده و کسی احساس نمی نماید که مورد سوءاستفاده قرار می گیرد. پس راحت باشید!

چرا شبکه سازی برای یافتن شغل اهمیت دارد؟

در کانادا شغل های مخفی هم وجود دارند! بله درست متوجه شدید؛ شغل هایی که شاید شما نتوانید آن ها را در سایت های کاریابی و اپلیکیشن ها پیدا کنید. چون کارفرماها برای آن تبلیغی نمی نمایند. جالب اینجاست که تعداد آن ها هم اصلاً کم نیست. حدود 65 الی 85 درصد از موقعیت های شغلی به صورت آنلاین پست نمی شوند.

حالا می بینید که چرا به هر کسی که می رسید صحبت از Networking و شبکه سازی می نماید؟ شانس یافتن شغل مناسب برای شما زمانی که شبکه سازی می کنید خیلی بیشتر خواهد بود.

البته شبکه سازی خروجی های دیگری هم دارد؛ مثل:

  • پیشنهادهای شغلی
  • معرفی شما به افراد دیگری که بتوانند به شما یاری نمایند.
  • پیدا کردن مشاور (Mentor)
  • در جریان اطلاعات مربوط به موقعیت های شغلی باز در سازمان های تعیین قرار می گیرید.
  • به فرصت های شغلی ای که هنوز عمومی نشده اند دسترسی خواهید داشت.
  • در خصوص صنعت یا زمینه شغلی ای که به آن علاقه مند هستید، چیزهای بیشتری یاد می گیرید.

حالا لزوماً که شبکه سازی به معنای یافتن شغل نیست؛ گاهی اوقات با افرادی آشنا می شوید که درهای تازهی از علم و زاویۀ تازهی از زندگی را به شما نشان می دهند. آیا شنیده اید که می گویند طرز فکر شما حاصل جمع بندی طرز فکر 5 نفر اول زندگی تان است؟

درست است که قرار نیست رابطۀ حرفه ای را وارد زندگی شخصی کنید، اما گاهی صحبت با این افراد و جویا شدن نظرشان در خصوص (مثلاً) نحوه حل مسئله می تواند به شما چیز بیشتری اضافه کند؛ چه چیزی بهتر از این؟

مشاور (Mentor) چیست یا کیست؟

مشاور یا Mentor کسی است که به صورت رسمی به شما در پیدا کردن شغل در کانادا یاری می نماید. در واقع شغل یکسری افراد در کانادا این است که به شما یاری نمایند تا شغل رویایی خودتان را پیدا کنید!

چگونه می توان در کانادا مشاور یا Mentor پیدا کرد؟

شرکت های زیادی هستند که به تازه واردین یاری می نمایند تا شغل مناسب خودشان را پیدا نمایند. شما هم می توانید شانس خود را امتحان کنید. بعضی از مصاحبه های غیررسمی ای که در کافی شاپ انجام می گردد می تواند به شما یاری کند تا برای خود منتور پیدا کنید. به این مصاحبه های غیررسمی Coffee Interview می گویند.

علاوه بر این، به وسیله لینک های زیر می توانید برای خودتان منتور پیدا کنید:

  • Ontario Immigration
  • Mentor Exchange
  • Mentorship BC

این را هم به یاد داشته باشید که ارتباط یک منتور با شما، فقط در حد متکلم وحده بودن نیست! باید یک ارتباط دوطرفه داشته باشید. یعنی سعی کنید با منتور خود روراست باشید و مواردی که می تواند در پیدا کردن شغل در کانادا برای شما مهم باشد را به او بگویید.

مراحل شبکه سازی برای یافتن شغل در کانادا

برای اینکه روابطتان را با افراد شکل دهید و آن را حفظ کنید، تمرکزتان برروی موارد زیر باشد:

  • ساخت شبکه- از روش های آنلاین و آفلاین برای افزودن افراد به دایره روابطتان بهره ببرید. فعالیت در لینکدین را به شدت توصیه می کنیم!
  • حفظ شبکه- مرتباً با افراد در ارتباط باشید.
  • ارتباط فعالی داشته باشید- برای این کار هم باید به هم یاری کنید یا از همدیگر هدایت بخواهید.

آیا شبکه سازی یافتن شغل در کانادا را برای شما تضمین می نماید؟

خیر! در ابتدای مطلب به شما گفتیم که به شبکه سازی به عنوان اولویت دوم تان نگاه کنید! تمام امیدتان نباید به این کار بند باشد.

در ابتدا در سایت های کاریابی رزومه بفرستید و در کل فعال باشید؛ در کنار این فعالیت ها، شبکه سازی را هم مدنظر داشته باشید.

در آخر…

برخی از روش هایی که اینجا ذکر کردیم، ممکن است با شیوه آشنایی با دیگران در ایران متفاوت باشد یا خارج از منطقه امن و راحت­تان باشد، پس هر راهی که فکر می کنید بیشتر برایتان مناسب است را امتحان کنید.

همان طوری که می دانید ایجاد یک دوستی واقعی و عمیق نیازمند زمان است. تا جایی که برایتان ممکن است با دوستانتان در ارتباط باشید، حال آن­ها را بپرسید و در مواقع ضروری به آن­ها یاری کنید. با همکاران و همسایه های خود احوال پرسی کنید و با دیگران محبت آمیز رفتار کنید تا هرچه سریع تر دایره دوستانتان را توسعه دهید.

شاید اولش کمی برایتان عجیب و در عین حال ترسناک باشد. شاید اصلاً فکر کنید که چگونه می خواهید با افراد تازه در دنیای واقعی ارتباط برقرار کنید؟ راستش را بخواهید، همۀ ما وقتی که تازه وارد بودیم، همین ترس ها را داشتیم. اما بعدها تعیین شد که افرادی که دل مان می خواست با آن ها ارتباط بگیریم، رفتار مودبانه و صمیمی ای داشتند.

انتشار: 1 دی 1401 بروزرسانی: 17 دی 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1197

به "چطور ارتباطات بهتری در کانادا برقرار کنیم (شبکه سازی یا نتورکینگ در کانادا)" امتیاز دهید

3 کاربر به "چطور ارتباطات بهتری در کانادا برقرار کنیم (شبکه سازی یا نتورکینگ در کانادا)" امتیاز داده اند | 4.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور ارتباطات بهتری در کانادا برقرار کنیم (شبکه سازی یا نتورکینگ در کانادا)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید