تپه های بیستی نیو مکزیکو (Bisti Badlands)

در شمال غربی نیو مکزیکو، در زمین های بیابانی خشک و وسیع، دنیای دیگری وجود دارد. دنیایی از اشکال زمین شناسی عجیب و غریب، که گویی از سیاره ای دیگر آمده اند. این دنیا، تپه های بیستی نیو مکزیکو (Bisti Badlands) است.

تپه های بیستی، منطقه ای محافظت شده به وسعت 1.2 میلیون هکتار است که شامل تپه های ماسه ای، صخره های فرسوده، و اشکال زمین شناسی منحصر به فردی است که در هیچ جای دیگری در جهان یافت نمی شوند. این اشکال، نتیجه میلیون ها سال فرسایش باد و باران هستند که بر روی سنگ های رسوبی نرم و خاکسترهای آتشفشانی این منطقه تأثیر گذاشته اند.

تپه های بیستی نیو مکزیکو (Bisti Badlands)

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: تپه های بیستی، به دلیل اشکال زمین شناسی عجیب و غریب خود، به سرزمین عجایب زمین شناسی معروف است. برخی از این اشکال، شبیه به قارچ، قله های نوک تیز، حلزون و یا شکل هایی غیرعادی که بسیار حیرت انگیزند، دیده می شوند.

یکی از معروف ترین اشکال زمین شناسی در تپه های بیستی، «تخم مرغ شکسته» است. این صخره، شبیه به یک تخم مرغ شکسته غول پیکر است که بر روی زمین قرار گرفته است. «بال های بیست» نیز، دو صخره بزرگ هستند که شبیه به بال های یک پرنده غول پیکر هستند. «باغ سنگی» نیز، منطقه ای است که پر از سنگ های صاف و گرد است که به شکل های مختلفی درآمده اند.

مقدمه ای بر تپه های بیستی نیو مکزیکو

تپه های بیستی نیو مکزیکو که بعلاوه به نام دِ نا زید (De-Na-Zin) شناخته می شوند، منظره گسترده ای از تپه های عجیب و غریبی هستند که در زمینهای واقع در سرزمین های بیابانی شمال غربی نیومکزیکو واقع شده اند. اما چه چیزی باعث شکل گیری این تپه ها شده است. همانطور که می دانید علت بسیاری از تشکل هایی که در دنیا وجود دارد، فرسایشات آبی و بادی است. تپه های بیستی نیو مکزیکو نیز به علت همین فرسایشات، زمان های بسیار دور به وجود آمده اند.

این تشکل های جغرافیایی شبیه به فرم هایی مانند قارچ، قله های نوک تیز، حلزون و یا شکل هایی غیرعادی که بسیار حیرت انگیزند، دیده می شوند. این اشکال گاهی به نام هایی مانند «تخم مرغ شکسته»، «بال های بیستی» و «باغ سنگی» خوانده می شوند.

نام بیست از واژه ای در زبان سرخپوستان ناواجو یعنی بیستاهی استخراج شده که معنی آن «در میان تشکلهای آفریقایی» است. این ناحیه کوچک که زمانی ناشناخته بود، قبلا دلتای رودخانه ای باستانی در سواحل دریا باستان با قدمتی حدود 70 میلیون سال پیش بوده است. همانطور که آب این منطقه به آرامی کاهش یافت، شاخه های سرسبزی در امتداد بسیاری از کناره های رودخانه رشد کرد و بسیاری از حیوانات پیش از تاریخ، منطقه را تسخیر کردند.

زمانی که آب این محوطه به طور کلی از بین رفت، لایه هایی از سنگ، گل و لای، زغال سنگ و … در این ناحیه به وجود آمدند. بیشتر زغال سنگ ها در آتش سوزی های باستانی که قرن ها ادامه داشت، سوخته و از بین رفتند. پس از آن فرسایش، بسیاری از شکل هایی که امروزه در این منطقه دیده می شوند، آغاز به شکل گرفتن کرد. شش هزار سال پیش، زمانی که آخرین عصر یخبندان از بین رفت، آب های ذوب شده ی یخچال ها منجر به تشکیل فسیل ها و چوب های سنگفرشی شد و بعلاوه صخره های این منطقه را به شکلی که در حال حاضر دیده می گردد در آورد.

3 گروه اصلی تپه ها

می توان گفت که 3 گروه اصلی از تشکل های جغرافیایی در تپه های بیستی نیو مکزیکو دیده می شوند.

  • تشکل های اوجو آلامو (Ojo Alamo Formation)
  • تشکل های فروتلند (Fruitland formation)
  • تشکل های کرتلند شیل (Kirtland Shale)

سازه های اوجو آلامو، بقایای ضخیمی از خاکستر آتشفشانی را از یک فوران باستانی به نمایش می گذارد و در زیر آن تشکل های فروتلند و کرتلند شیل دیده می شوند.

تشکل های اوجو آلامو در حدود مرز مزوزوئیک/سنوزوئیک واقع شده است و عمدتا دارای فسیل های دایناسور است.

تشکل های فروتلند حاوی لایه های ماسه سنگی، سنگ های شور و زغال سنگ است و زمانی به وجود آمد که شرایط خاکی، گرم و مرطوب بود، با باران های کم بود. این تشکل ها بیشتر در بخش غربی بیابان دیده می شوند و برای تماشا آن ها باید به سمت غرب روید.

تشکل های کرتلند شیل محصول خاک های آبرفتی و ذخایر شن و ماسه ای است که در اواخر دوره کرتاسه به وسیله رودخانه هایی به این منطقه رسیده اند. کرتلند شیل ها روی تشکل های فروتلند تشکیل شده اند و بیشتر در قسمت های شرقی تپه های بیستی نیو مکزیکو واقع شده اند. بسیاری از تپه های عجیب و غریب خاکستری رنگی که می بینید، به این نوع برمی گردند.

علاوه بر این 3، یک شکل متفاوت دیگری هم در این منطقه دیده می شوند. این نوع تشکل ها که شبیه به تخم مرغ هستند، در بخش «کارخانه تخم مرغ» وجود دارند و آن ها هم در نتیجه فرسایشات گوناگون شکل گرفته اند. شکستگی های روی این تخم مرغ ها نیز بسیار حیرت انگیز و عجیب است. این شکستگی های نتیجه بادهای متفاوتی است که به سمت این ها، روانه می شده است. بادها در بعضی مواقع باعث شکستی سنگ ها شده و این اشکال را به وجود آورده اند.

فیلمبرداری

یکی از مناظری که برای فیلم ها همواره مورد استفاده قرار می گیرد، این جور شکل های جغرافیایی هستند. افراد زیادی معتقدند که می گردد از مناظری که در این منطقه وجود دارد، سکانس ها و صحنه های فیلم بسیار خوبی گرفت، اما با اینکه این تپه ها، بسیار عجیب و البته متفاوت هستند، هنوز به جز فیلمی به نام جادوگر که در ژانر ترسناک ساخته شده و بخش هایی از آن در این منطقه فیلمبرداری شده، نظر کارگردانان و فیلمنامه نویسان زیادی را به خود جذب نکرده است.

برترین زمان بازدید از تپه های بیستی نیو مکزیکو

بهتر است بدانید که تپه های بیستی نیو مکزیکو در ارتفاع بالایی قرار گرفته است. پس اگر می خواهید در پاییز یا زمستان از آن ها تماشا کنید، با هوای سردی روبرو خواهید شد. برترین زمان برای بازدید از این تپه ها ماه اردیبهشت و خرداد است که هوا متعادل و دوست داشتنی خواهد بود. اگر تصمیم دارید که برای چند روز به کشف این جاذبه 45 هزار هکتاری بروید، باید ابتدا به دفتر Farmington BLM رفته و با آن ها حدودا 56 کیلومتر ماشین سواری کنید. البته در نظر بگیری که این سواری، هر روز انجام می گیرد.

با توجه به محیط بانان این منطقه، شما می توانید به طور رایگان در منطقه پارکینگ تپه های بیستی نیومکزیکو به مدت 14 روز بدون احتیاج به هیچ مجوزی چادر بزنید. چادر زدن در اینجا حس و حالی عجیب خواهد داشت که به وسیله بسیاری از طبیعت گردان انجام می گیرد.

نکات بازدید از تپه های بیستی

  • هنگام بازدید از تپه های بیستی، حتما کفش مناسب بپوشید.
  • به دلیل آب و هوای خشک منطقه، حتما آب و غذا به همراه داشته باشید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید و از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.
  • از آسیب زدن به تپه ها و فسیل ها خودداری کنید.
  • به حیات وحش منطقه احترام بگذارید.

سرانجام

تپه های بیستی نیو مکزیکو، یکی از منحصر به فردترین جاذبه های گردشگری ایالات متحده آمریکا است. این تپه ها با اشکال عجیب و غریب خود، هر ساله هزاران گردشگر را به خود جذب می کنند. اگر به دنبال یک تجربه گردشگری متفاوت هستید، حتما از تپه های بیستی نیو مکزیکو بازدید کنید.

منبع: amusingplanet.com
انتشار: 24 مهر 1402 بروزرسانی: 1 آبان 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 789

به "تپه های بیستی نیو مکزیکو (Bisti Badlands)" امتیاز دهید

1 کاربر به "تپه های بیستی نیو مکزیکو (Bisti Badlands)" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تپه های بیستی نیو مکزیکو (Bisti Badlands)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید