حقایقی جالب در خصوص کانادا

کانادا سرزمینی جالب توجه است و این تمایل مردم جاهای مختلف جهان برای زندگی در کانادا بی دلیل نیست، در ادامه این مقاله از حقایقی برایتان خواهیم گفت که برایتان سرگرم کننده خواهد بود.

حقایقی جالب در خصوص کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: روز کانادا

روز کانادا یا Dominion Day (برای مدتی به این نام بود)، روز تصویب سند قانون اساسی در سال 1867 می‌باشد که باعث ایجاد دولت کانادا شد. تعطیلات رسمی برای این روز را هر سال در 1 جولای جشن می‌گیرند. این سالگرد، اتحاد سه مستعمره بریتانیا با یکدیگر و تشکیل چهار استان است: استان متحده کانادا (اُنتاریو و کبِک)، New Brunswick و نوا اسکوشیا.

O Canada

سرود ملی کانادا یا O Canada توسط Calixa Lavallee، آهنگساز معروف، که شعر آن متعلق به Adolphe Basile-Routhier است، ساخته شده است. نسخه های متعددی از سرود ساخته شده اند، اما نسخه ای که امروزه استفاده می گردد توسط رابرت استنلی ویر - وکیلی در مونترال - نوشته شده است.

غذای ملی کانادا: Poutine

ریشه غذای ملی کانادا در دهه 1950 از کبک شروع شد. این غذا، یک ترکیب خوشمزه از سیب زمینی سرخ نموده، پنیر و آب گوشت است. مخترع این غذا هرگز تایید نشده است، با اینکه بسیاری ادعا کردند که این غذا را اختراع نموده اند.

Poutine

کانادا سرزمین دریاچه ها

کانادا دارای دریاچه های بیشتری نسبت به سایر نقاط دنیا است. در آخرین شمارش ممکن است دو میلیون دریاچه وجود داشت که 563 دریاچه آن بیش از 100 کیلومتر مربع بوده اند. عظیمترین کانادا شامل دریاچه هیوران (اُنتاریو)، دریاچه Great Bear (سرزمین های شمال غربی) و دریاچه Superior (اُنتاریو) است. دریاچه Winnipeg، پنجمین دریاچه عظیم کانادا و یازدهمین دریاچه عظیم در دنیا است، که در مانیتوبا واقع شده است.

جمعیت چند فرهنگی کانادا

کانادا اولین کشور در دنیا است که یک سیاست چند فرهنگی را اتخاذ کند و تنوع و جمع گرایی را در بر گیرد. امروزه از کل جمعیت کانادا که بیش از 35 میلیون نفر است، یک/پنجم آن مهاجرانی هستند، که ویزای کانادا رااز طریق سفارت کانادا در کشورهای خود اخذ نموده اند. در واقع، براساس سرشماری سال 2011، کانادا کشور بیش از 200 نژاد و قوم است. حدود 4.3% از کل جمعیت کانادا هویت بومی دارند و 19.1% آنها متعلق به اقلیت قابل مشاهده است. عظیمترین گروه هایی که در میان این اقلیت های قابل مشاهده هستند، آسیای جنوبی، چینی و آفریقایی هستند که فیلیپینی ها، آمریکای لاتین، عرب ها، آسیای جنوب شرقی، آسیای غربی، کره ای ها و ژاپنی ها در میان انها می باشند.

دموکراسی در کنار سلطنت

کانادا دموکراسی مجلسی است که توسط نخست وزیر رهبری می گردد. با این حال، این یک سلسله قانون اساسی با مجوز اجرایی ملکه است. این بدان معنی است که ملکه رئیس دولت است، در حالی که نخست وزیر، رئیس دولت است. دموکراسی مجلسی سه بخش دارد: حکومت (ملکه)، مجلس سنا و مجلس عوام. ضمناً، دولت دارای سه سطح است: فدرال، ایالتی و شهرداری. دولت فدرال در اُتاوا مستقر است و توسط نخست وزیر رهبری می گردد. حکومت های ایالتی و محلی از طریق نخست وزیران رهبری می شوند، در حالی که دولت های شهرداری توسط شهرداران رهبری می شوند.

کانادا به معنای روستا

نام کشور کانادا از کلمه Kanata مشتق شده است، این کلمه در زبان Huron-Iroquois به معنی روستا یا محل سکونت می باشد. دو نفر از جوانان بومی از این کلمه برای توصیف روستا Stadacona (که در حال حاضر شهر کبک است) به کاوشگر اروپایی ژاک کارتیه استفاده کردند. کارتیه سپس کانادا را برای توصیف یک منطقه عظیمتر از Stadacona توصیف کرد. این اسم، بیشتر از اسم قبلی یعنی New France پخش شد و محبوبیت پیدا کرد.

برگ افرا و سایر نمادها

آیا می دانستید که 40 سال طول کشید تا مجلس کانادا، به یک تصمیم نهایی برای پرچم کانادا رسید؟ پرچم قرمز و سفید با برگ برجسته افرا به طور رسمی در تاریخ 15 فوریه 1965، پس از مطالعات سخت و دقیق برافراشته شد. اما آیا تا به حال فکر نموده اید که چرا برگ افرا با کانادا شناخته شده است؟ خوب، برای سالها حتی قبل از ورود مهاجران اروپایی، مردم بومی از شیره افرا به عنوان یک غذای اصلی استفاده می کردند. در طول تاریخ، برگ افرا، راه خود را به سکه های کانادا، آرم ها و نشان های ملی باز نموده است. درخت افرا نیز برای کانادایی ها بسیار مهم است و نماد رسمی حیات وحش آنها است. در حقیقت، کانادا همچنان سه چهارم فراوری شربت افرای دنیا را فراوری می نماید.

ضمناً، سمور آبی هم از سال 1700 به بعد به عنوان نشان ملی قرار گرفته شده است، چرا که تجارت پر سود پوست سمور برای کلاههای خزدار باعث شد که کانادا در دنیا مشهور گردد. نماد دیگر کانادا، Maple Leaf Tartan - برگ افرا پارچه ای، طراحی شده توسط دیوید وایزر است که در سال 2011 به نماد رسمی تبدیل شد.

اختراعات بسیار کانادایی ها

بسکتبال، pacemaker یا دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب، IMAX و Blackberry چیست؟ بله، آنها همه توسط کانادایی ها اختراع شده اند. بسکتبال توسط دکتر جیمز نایسمیت، مربی تربیت بدنی کانادایی در ماساچوست اختراع شد که می خواست یک بازی را اختراع کند تا در زمستان ها در داخل سالن بتوان بازی کرد.

نخستین pacemaker یا دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب توسط مهندس برق جان هاپپس اختراع شد.

IMAX (دارای ظرفیت ضبط و نمایش تصاویر با اندازه و وضوح بسیار بیشتری نسبت به سیستم های سنتی و قدیمی فیلم است) توسط گریم فرگوسن، رومن کرویتر، رابرت کر و ویلیام سی شاو بر اساس تورنتو ایجاد شد.

در نهایت، تلفن همراه Blackberry محصولی از شرکت Research in Motion (RIM)، در واترلو، اُنتاریو است.

سرگرمی ملی کانادایی ها

هاکی بازی ملی زمستانی کانادا است، در حالیکه لاکراس ورزش ملی تابستانی است. به منظور نشان دادن اینکه کانادا چگونه هاکی ها را دوست دارد، بازی فینال هاکی بین کانادا-آمریکا در بازی های المپیک ونکوور 2010، بیشترین تماشاگر تلویزیونی را در تاریخ تلویزیون کانادا به خود اختصاص داده بود. در همین حال، تیم هاکی زنان کانادا در المپیک زمستانی 2014 سوچی پیروز شد، مدال طلا را کسب کند.

ریشه نام کاناد

نام کانادا از واژه کاناتا (kanata)، متعلق به قبایل بومی منطقه، گرفته شده است. کاناتا معنی دهکده یا محل استقرار را می دهد. جهانگرد فرانسوی، ژاک کارتیه (Jacques Cartier)، در سال 1535 در حال سفر با گروهی از جوانان بومی بود. آن ها برای توصیف استاداکونا (Stadacona)، دهکده ای در کبک امروزی، از این واژه استفاده می کردند. کارتیه سپس از واژه کانادا برای توصیف تمامی منطقه ها اطراف استفاده کرد. در سال 1547، کانادا بر روی نقشه ها آمد و نام آن به سرزمینی در شمال رودخانه سنت لارنس (St. Lawrence) اطلاق شد.

بابانوئل کانادایی است

وزیر مهاجرت کانادا در سال 2012 بیان کرد که بابانوئل درواقع شهروند کاناداست. او علت این گفته خود را لباس های قرمز و سفیدرنگ بابانوئل بیان کرد؛ لباس هایی که رنگ ملی کانادا محسوب می شوند. بچه ها امروزه نامه های خود را به آدرس کانادا - کد پستی H0H 0H0 - قطب شمال برای بابانوئل ارسال می نمایند.

پارک های ملی کانادا بزرگ تر از بعضی کشورها هستند

پارک ملی وود بوفالو (Wood Buffalo) که در شمال شرقی آلبرتا و نورث وِست (Northwest) جنوبی واقع شده، بزرگ ترین پارک ملی کشور به مساحت 44807 کیلومترمربع است و دومین پارک ملی بزرگ جهان به شمار می آید. این پارک به عنوان زیستگاهی برای گاومیش های کوهان دار ساخته شده و بزرگ تر از کشورهایی چون دانمارک، سوئیس و هلند است.

کانادا، کشوری خالی از سکنه

تقریباً 90 درصد از کانادا خالی از سکنه است. در مقام مقایسه، کانادا نسبت به ایالات متحده چندان بزرگ تر نیست، اما تنها 11 درصد از جمعیت آمریکا را دارد. از این جمعیت، 90 درصد آن ها در محدوده 500 کیلومتری مرز با آمریکا زندگی می نمایند. کانادا بعلاوه خانه بزرگ ترین جزیره غیرمسکونی جهان است؛ جزیره دِوون (Devon) در خلیج بافین (Baffin).

کانادایی ها عاشق غذای آماده هستند

مردم به شوخی می گویند که غذاهای آماده باید به عنوان غذای ملی کانادا معرفی شوند، زیرا از مجموع فروش 7 میلیون بسته غذای آماده در طول هفته در سراسر جهان، 1.7 میلیون بسته آن به کانادا تعلق دارد. ماکارونی های آماده در بسته های آبی رنگ و پنیرهای بسته بندی شده در استان کبک آماده می شوند. پنیر و شیر کانادایی ماده اصلی در تهیه این خوراکی ها است. کانادایی ها بیش از هر کشور دیگری غذای آماده مصرف می نمایند. مصرف شهروندان این کشور در مقایسه با ایالات متحده 55 درصد بیشتر است.

طولانی ترین خط ساحلی از آن کاناداست

کانادا بعلاوه طولانی ترین خط ساحلی جهان را دارد. طول این خط ساحلی 202 هزار و 80 کیلومتر است. بزرگ ترین منطقه آبی جهان نیز به کانادا تعلق دارد. تقریباً 4.5 سال طول می کشد تا با پای پیاده، بدون توقف و استراحت، بتوان کشور کانادا را دور زد.

کانادا طولانی ترین مرز غیرنظامی جهان را دارد

طولانی ترین مرز غیرنظامی جهان بین کانادا و ایالات متحده واقع شده است. این مرز 8891 کیلومتر طول داشته و تنها حریم بین آلاسکا و کانادا 2475 کیلومتر است. مرز میان استنستید (Stanstead) در کبک و دربی لاین (Derby Line) در ورمونت (Vermont) منحصربه فرد است، زیرا کتابخانه محلی موجود در این منطقه بین کانادا و آمریکا ساخته شده و به شهروندان هر دو کشور خدمات ارائه می دهد.

کانادا، مرکز خرس قطبی است

چرچیل در مانیتوبای شمالی مرکز خرس قطبی در جهان محسوب می گردد. تقریباً 15500 قلاده از 25000 قلاده خرس قطبی در جهان، به خاطر دسترسی این منطقه به خلیج منجمدِ هادسون (Hudson)، در چرچیل زندگی می نمایند. آن ها زمستان خود را در این خلیج می گذرانند. چرچیل بعلاوه تنها منطقه در جهان است که یک زندان خرس قطبی دارد و گاهی اوقات جمعیت خرس های قطبی بیشتر از مردم عادی می گردد. ساکنان اندکی که در این منطقه زندگی می نمایند درهای خانه ها و خودروهای خود را به منظور فرار مردم از دست خرس های قطبی و پناه گرفتن در جایی امن باز می گذارند.

کانادا مقام اول فراوری شربت افرا را دارد

71 درصد از فراوری شربت چوب افرا متعلق به کانادا است که البته عجیب نیست؛ اما موضوع شگفت انگیز این است که کبک به تنهایی وظیفه فراوری 91 درصد از این محصول را به عهده دارد. بعلاوه 80 درصد از صادرات عدس سبز در جهان در اختیار کانادا است و استان ساسکاچِوان (Saskatchewan) نود و پنج درصد از این محصول را فراوری می نمایند.

مانیتوبای کانادا قلمرو مارهاست

اگرچه بیشتر مردم تصور می نمایند که استرالیا مرکز مارها در جهان است، اما مانیتوبا (Manitoba) درواقع بزرگ ترین تراکم جمعیتی مارها در جهان را دارد. در ماه مه حدود 70000 مار در استان پرِیری (Prairie) از خواب زمستانی بیدار می شوند. مارهای موسوم به کِش کنار-قرمز پرجمعیت ترین نژاد مارها در این منطقه هستند.

شهر کبک در این موارد اولین است

استحکامات شهر کبک که در سال 1695 ساخته شده اند، تقریباً 4.6 کیلومتر طول دارند. کبک نه تنها یگانه شهر دیواردار در شمال مکزیک لقب می گیرد، بلکه اولین شهر در آمریکای شمالی نیز محسوب می گردد که تبدیل به محوطه ثبت شده در میراث جهانی یونسکو شده است.

کانادا در هر زمان پذیرای ورود یوفوهاست

کانادا اولین کشوری در جهان است که دارای یک سکوی فرود مخصوص برای یوفوها (UFO) است. این سکو که در شهر آلبرتا واقع شده، بیش از 50 سال قدمت دارد. حتی پل هِلیِر (Paul Hellyer)، وزیر وقت دفاع کانادا هم در مراسم رونمایی از این سکو شرکت کرد. این سازه بتنی بیش از 130 تن وزن دارد و در آن یک کپسول زمان (کپسولی که در آن چیزهایی واقع شده است که آیندگان در سال های آینده می توانند آن را باز نمایند) دیده می گردد که قرار است در سال 2067 باز گردد.

در کانادا برای عذرخواهی قانون وضع شده است

کانادایی ها به خاطر ادب خود معروفیت فراوانی دارد؛ اما آن ها به قدری از کلمه متأسفم استفاده می نمایند که در سال 2009 یک قانون مربوط به عذرخواهی به تصویب مجلس رسید و به موجب آن عمل عذرخواهی در دادگاه را ناپسند بیان کرد؛ بنابراین یک عذرخواهی به معنی ابراز همدردی یا پشیمانی است و نه پذیرش اشتباه یا تقصیرِ مرتبط با گفتار یا رفتار.

انتشار: 12 بهمن 1402 بروزرسانی: 26 بهمن 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 148

به "حقایقی جالب در خصوص کانادا" امتیاز دهید

2 کاربر به "حقایقی جالب در خصوص کانادا" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی جالب در خصوص کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید