کار دانشجویی در کانادا (کار همزمان با تحصیل در کانادا)

کار دانشجویی در کانادا یا همان کار همزمان با تحصیل در کانادا، یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های انتخاب این کشور به عنوان مقصدتان برای ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی است. البته چند نکته مهم وجود دارند که شما باید آنها را بدانید، قبل از این که بتوانید شروع به پول در آوردن بکنید. بیشتر دانشجویان بین‌المللی که با ویزای تحصیلی کانادا به این کشور آمده‌اند، می‌توانند تا 20 ساعت در هفته به طور رسمی و قانونی و بدون نیاز به اجازه کار کار کنند. در فرجه‌های بین ترم‌های تحصیلی و تعطیلات فصلی، دانشجویان می‌توانند به صورت تمام وقت کار کنند.

کار دانشجویی در کانادا (کار همزمان با تحصیل در کانادا)

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: کار همزمان با تحصیل در کانادا می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر از پس هزینه زندگی دانشجویی در کانادا بر بیایید و در عین حال با افراد جدید آشنا شوید. در ضمن فراموش نکنید که با کار در زمان تحصیل شما این فرصت بی‌نظیر را دارید که با محیط‌های کاری این کشور هماهنگ شوید و ارتباطات و تجربه‌ای را برای خودتان فراهم کنید که در آینده و بعد از پایان تحصیل و در زمان تبدیل ویزای تحصیلی کانادا به ویزای کاری به کارتان خواهند آمد.

شرایط کار دانشجویی در کانادا (قوانین کار دانشجویی کانادا)

دانشجویان در حال تحصیل در کانادا که استادی پرمیت (اجازه تحصیل) دارند و در یک موسسه آموزشی منتخب (DLI) ثبت نام کرده‌اند، می‌توانند در بیرون از محیط دانشگاه با شرایط مشخصی بدون نیاز به ورک پرمیت (اجازه کار) کار کنند. یعنی شما با ویزای تحصیلی کانادا می‌توانید برای هر کارفرمایی، در هر شغلی و در هر جایی از این کشور کار کنید.

دانشجویان بین‌المللی اگر بخواهند می‌توانند در محیط دانشگاه هم کار کنند. کار در محیط دانشگاه به معنی کار برای هر کارفرمایی مستقر در محیط دانشگاه یا کالج است. این کارفرما می‌تواند خود دانشگاه یا کالج باشد، یکی از اعضای دانشگاه باشد (برای مثال کار به عنوان دستیار تحقیقاتی) یا یک پیمانکار مستقل باشد که خدمات به دانشگاه ارائه می‌دهد، مانند پیمانکار مدیریت‌کننده رستوران یا باشگاه ورزشی دانشگاه.

مهم است به یاد داشته باشید حتی اگر برنامه دارید در زمان تحصیل در کانادا کار کنید، نیاز است که در زمان ارائه درخواست برای استادی پرمیت (یا همان ویزای تحصیلی کانادا) نشان دهید منابع مالی کافی را در اختیار دارید. یعنی برای اخذ ویزای دانشجویی کانادا شما باید نشان دهید که پول کافی برای پشتیبانی از خودتان و پرداخت هزینه زندگی و تحصیل‌تان بدون کار کردن را دارید. درآمدهایی که برای آینده و از طریق کار کردن در حین تحصیل انتظار دارید، به عنوان منبع مالی لازم برای ارائه درخواست ویزای تحصیلی به حساب نمی‌آیند، در نتیجه این واقعیت که شما برنامه دارید در زمان تحصیل در این کشور کار کنید بخشی از شرایط تمکن مالی شما قبل از ورودتان به کشور کانادا در نظر گرفته نمی‌شود.

نکته مهم دیگر این است که ویزای تحصیلی کانادا یا استادی پرمیت شما امکان کار در این کشور و شرایط استخدامی شما را مشخص می‌کند. آن شرایطی که در استادی پرمیت عنوان شده به شما این امکان را می‌دهد تا یک شماره بیمه اجتماعی یا SIN (سین نامبر) دریافت کنید. گرفتن سین نامبر یا SIN یک نیازمندی کلیدی برای شما است، قبل از این که بتوانید کار همزمان با تحصیل در کانادا را شروع کنید.

اگر دوره تحصیلی شما در این کشور کمتر از 6 ماه است یا در یک برنامه آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL) یا فرانسوی به عنوان زبان دوم (FSL) ثبت نام کرده باشید، اجازه کار دانشجویی در کانادا را نخواهید داشت، مگر در صورتی که به طور رسمی و از مراجع قانونی این اجازه را کسب کرده باشید.

این نکته مهم را فراموش نکنید که شما اجازه شروع کار دانشجویی در کانادا را نخواهید داشت تا زمانی که برنامه تحصیلی شما به طور رسمی شروع شود.

کار دانشجویی در کانادا (کار همزمان با تحصیل در کانادا)

کار همزمان با تحصیل در کانادا: پیدا کردن شغل

در بحث کار دانشجویی در کانادا، واجد شرایط بودن در حقیقت بخش آسان موضوع است. قدم بعدی برای کار همزمان با تحصیل در کانادا پیدا کردن یک کار است. کارفرماها در این کشور علاقه فراوانی به استخدام دانشجویان دارای ویزای تحصیلی کانادا به عنوان نیروهای کاری موقت دارند، در نتیجه گستره متنوعی از کارهای پاره‌وقت در این کشور پیدا می‌شوند.

قبل از این که برای پیدا کردن کار دانشجویی در کانادا آستین‌ها را بالا بزنید، باید رزومه و کاور لتر (cover letter) خود را آماده کنید. رزومه و کاور لتر شما بهترین شانس برای به دست آوردن توجه یک کارفرما و متمایز شدن از دیگر داوطلب‌ها برای آن کار هستند. مطمئن شوید که رزومه‌تان به‌روز است و به شکلی مدون شده که انتظارات کارفرماهای کانادایی را بر آورده می‌کند. کاور لتر شانس شما برای نشان دادن شخصیت و دستاوردهایتان است. برای هر درخواست کاری که ارائه می‌دهید یک کاور لتر خاص و متناسب بنویسید و در آن روشن کنید چگونه می‌توانید برای آن چه کارفرما به آن نیاز دارد بهترین انتخاب باشید.

جاهای زیادی برای شروع جستجو برای کار دانشجویی در کانادا وجود دارند. وبسایت‌هایی مانند Indeed، مانستر یا کریگ‌لیست صدها پست برای استخدام نیروی کار پاره‌وقت دارند. شهری که در آن اقامت دارید هم احتمالا فهرست‌های مشخصی برای شغل‌های موجود در شهر دارد؛ می‌توانید در مراکز تفریحی، کتابخانه‌ها یا حتی در شهرداری به دنبال چنین فهرست‌هایی باشید.

شما همچنین می‌توانید در محله خود بگردید و ببینید آیا رستوران یا فروشگاهی به دنبال استخدام نیروی کار پاره‌وقت هست یا نه. اگر چنین روشی را امتحان می‌کنید یک نسخه کاغذی از رزومه خود را همراه داشته باشید؛ لباس‌های مناسب و نیمه رسمی به تن کنید و شرایط و محدویت‌های زمانی خود را کاملا بدانید. یک فرهنگ نهادینه‌شده از کار دانشجویی در کانادا وجود دارد، در نتیجه شما نباید این واقعیت را پنهان کنید که با ویزای تحصیلی کانادا به این کشور آمده‌اید و در حال حاضر دانشجو هستید. فراموش نکنید که تحصیل شما از همه چیز مهم‌تر است، در نتیجه برای سوال در مورد زمان‌های مرخصی کاری‌تان در دوره امتحانات دانشگاه خجالتی نباشید.

دانشجویانی که کار همزمان با تحصیل در کانادا دارند، حقوق کارگری مشابه با تمام شاغلان در این کشور دارند. شما هم باید از حقوق کارگری خود و همچنین حداقل دستمزدها در استان محل اقامت‌تان مطلع باشید. مطمئن شوید که فیش حقوقی و مدارک کامل استخدامی خود را دریافت می‌کنید، چرا که برای کارهای مالیاتی به آنها نیاز خواهید داشت.

کار در کانادا بعد از پایان تحصیل

وقتی اعتبار ویزای تحصیلی کانادا شما تمام شد و دوره تحصیل‌تان در این کشور به پایان رسید، باید بلافاصله کار خود را متوقف کنید. البته چندین راه دیگر برای ادامه کار و زندگی در این کشور تحت شرایط مشخصی وجود دارد؛ مسیرهایی که خیلی از افراد برای مهاجرت و گرفتن اقامت دائم کانادا انتخاب می‌کنند:

اگر برنامه دارید بعد از پایان اعتبار ویزای تحصیلی کانادا در این کشور کار و زندگی کنید، می‌توانید برای گرفتن اجازه کار بعد از فارغ‌التحصیلی (Post-Graduation Work Permit یا PGWP) اقدام کنید. این اجازه به شما این امکان را می‌دهد حداکثر تا 3 سال برای هر کارفرمایی در هر جایی از کانادا کار کنید. اگر واجد شرایط باشید باید درخواست خود را در مدت 180 روز بعد از دریافت تاییدیه مکتوب پایان دوره تحصیل‌تان ارائه دهید.

اگر یک برنامه تحصیلی جدید را شروع کنید (برای مثال بعد از دریافت مدرک لیسانس در مقطع فوق‌لیسانس ادامه تحصیل دهید)، می‌توانید کار دانشجویی در کانادا را ادامه دهید و البته تحت این شرایط:

  • اگر در زمان برنامه تحصیلی قبلی‌تان، واجد شرایط بودید که بیرون از محیط دانشگاه کار کنید.
  • همچنان استادی پرمیت معتبر دارید یا برای تمدید آن اقدام کرده‌اید، قبل از این که اعتبار آن تمام شود.
  • تاییدیه مکتوب دریافت کرده‌اید که برنامه تحصیل خود را کامل کرده‌اید.
  • یک نامه قبولی از یک دوره تحصیلی تمام وقت از یک موسسه آموزشی منتخب دریافت کرده‌اید.
  • دوره جدید تحصیل‌تان در مدت 150 روز از زمان دریافت تاییدیه پایان دوره قبلی شروع می‌شود.

شما همچنین ممکن است برای برنامه‌های تجربه بین‌المللی کانادا (International Experience Canada یا IEC) واجد شرایط باشید. این برنامه‌های مهاجرتی به جوانان از کشورهای مختلف این فرصت را می‌دهند تا بعد از پایان ویزای تحصیلی کانادا خود به مدت 1 یا 2 سال در کانادا کار کنند.

سخن آخر این که کار دانشجویی در کانادا پاداشی فراتر از تنها درآمد برایتان به ارمغان خواهد آورد. فارغ‌التحصیل شدن از یک دانشگاه یا کالج در این کشور به علاوه‌ی داشتن تجربه کاری شما را از دیگر داوطلبان در زمان جستجو برای یافتن شغل دائمی متمایز می‌کند. چه تصمیم داشته باشید در کانادا بمانید یا بعد از پایان تحصیل در کشوری دیگر کار کنید، تجربه کار همزمان با تحصیل در کانادا می‌تواند یکی دارایی ارزشمند برای اهداف آینده‌تان باشد.

چه کسی می­ تواند در کانادا حین تحصیل کار کند؟

پیش از هر چیزی، به عنوان دانشجو باید اطمینان حاصل کنید که آیا در کانادا برای داشتن کار مناسب هستید یا نه، زیرا در صورتی که شرایط لازم کار دانشجویی را نداشته باشید و کار کنید، با شما برخورد خواهد شد و ممکن است از شما خواسته گردد تا کانادا را ترک کنید. اجازۀ کار درون دانشگاه یا خارج از دانشگاه در مجوز تحصیلی شما ذکر می­ گردد.

شرایط لازم برای کار درون و بیرون از دانشگاه چیست؟

دانشجویان بین­ المللی در صورتی که شرایط زیر را داشته باشند، می­ توانند درون دانشگاه، بدون احتیاج به مجوز کار، مشغول به کار شوند: (توجه کنید که شما باید با تمام شدن دورۀ تحصیلیِ تمام وقت­تان از کار در دانشگاه دست بکشید.)

دانشجوی دورۀ دانشگاهی تمام وقت در مراکز تحصیلی زیر باشید:

  • دانشگاه عمومی
  • کالج خصوصی در کبک که حداقل 50 درصد بودجه ­ی آن از طرف دولت تامین می­ گردد.
  • دانشگاه­ خصوصی کانادایی که می ­تواند تحت نظر قوانین استانی، مدرک تحصیلی اعطا کند.
  • مجوز تحصیلِ معتبر داشته باشید.
  • دارای سین نامبر (SIN) یا شماره­ ملی کانادا باشید.

دانشجویان بین ­المللی می­توانند در خارج دانشگاه بدون احتیاج به مجوز کار، مشغول به کار شوند، در صورتی که شرایط زیر را داشته باشند: (توجه کنید که زمانی می­ توانید کار خود را آغاز کنید که برنامۀ تحصیلی شما آغاز شده باشد.)

  • دانشجویی تمام وقت در موسسات آموزشی منتخب (DLI) باشید.
  • برای آموزش دانشگاهی، برنامه­ های کاردانی و تخصصی یا برای دور ه ­­های فنی متوسطه (تنها در کبک) ثبت ­نام نموده باشید.
  • مشغول به تحصیل در برنامه ­­های آموزشی باشید که حداقل 6 ماه به طول می­ انجامد و در نهایت مدرک، دیپلم یا گواهی­نامه ­ای دریافت خواهید کرد.
  • تحصیل خود را آغاز نموده باشید.
  • سین نامبر (SIN) یا شمارۀ ملی کانادا داشته باشید.

در صورتی که دانشجوی نیمه­ وقت هستید، باید شرایط بالا را داشته باشید و تنها نیمه وقت تحصیل کنید، زیرا در نیم سال آخر تحصیل خود و برای تکمیل آن، مسئولیت یک دورۀ کامل را نخواهید داشت.

انواع مجوزهای کار برای دانشجویان در کانادا

به صورت کلی مجوز کار برای دانشجویان در سه شکل وجود دارد؛ کار درون دانشگاه، خارج از دانشگاه یا کارآموزی و همکاری. در ادامه به شرح هر کدام می ­پردازیم:

کار درون دانشگاه

کار در دانشگاه به این معناست که محل کار شما درون ساختمان­ های محوطۀ دانشگاه واقع شده است. اگر دانشگاه بیشتر از یک ساختمان یا محوطه داشته باشد، معمولاً این امکان وجود خواهد داشت تا در ساختمانی که در آن تحصیل می­ کنید، مشغول به کار شوید. البته در صورتی که آموزش می­ دهید، دستیار تحقیقات هستید یا کارتان مرتبط با اعتبارات پژوهشی است، می­ توانید در سایر ساختمان­ ها نیز کار کنید.

کارفرمای درون دانشگاه، می­تواند دانشگاه، عضوی از هیئت علمی، سازمان دانشجویی، پیمان­کاری خصوصی که خدماتی در آن مکان تهیه می ­کند یا حتی خودتان کسب و کاری مستقر در دانشگاه را بچرخانید. هیچ محدودیت زمانی نیز برای کار درون دانشگاه وجود ندارد.

کار خارج از دانشگاه

اگر شرایط لازم برای کار در خارج از دانشگاه را داشته باشید، می­ توانید به صورت هفتگی 20 ساعت در طول ترم یا نیمسال تحصیلی خود کار کنید. در زمان تعطیلات مانند تعطیلات زمستانه یا تابستانه، امکان آن وجود دارد که بیشتر از وقت تعیین کار کنید یا حتی دو کار نیمه وقت بگیرید تا زمان کاری آن جمعاً بیشتر از زمان معمول بگردد. درنظر داشته باشید که هم قبل و هم بعد از تعطیلات باید دانشجوی تمام وقت باشید، به عبارتی دیگر تعطیلات تابستانه قبل و بعد از دورۀ تحصیلی شما جز این شرایط نخواهد بود و اجازۀ تحصیل نخواهید داشت.

دوره­­ های کارآموزی یا همکاری مشترک

در برخی از دوره ­ها، سابقۀ کاری جزئی از برنامه­ تحصیلی است. اگر وارد دوره ­ای شده ­اید، می­ توانید همزمان برای مجوز کاری در دوره ­ها­ی کارآموزی یا همکاری نیز درخواست دهید؛ البته در صورتی که شرایط زیر را داشته باشید:

  • مجوز تحصیل معتبر داشته باشید.
  • برای تکمیل برنامۀ تحصیلی در کانادا احتیاج به کار باشد.
  • باید نامه­ای از طرف دانشگاه تهیه کنید تا تایید کند تمام دانشجویان برای دریافت مدرک خود در دورۀ تحصیلی می بایست کارآموزی پشت سر بگذارند.
  • کارآموزی یا همکاری باید 50 درصد یا کمتر از برنامۀ تحصیلی شما را تشکیل دهد.

نکاتی دربارۀ کار دانشجویی در کانادا که باید حتماً به آن ها توجه کنید!

در ادامه به یکسری از نکات مهم اشاره خواهیم کرد:

  • به خوبی برنامه ­ریزی کنید و بین کار و دانشگاه تعادل ایجاد کنید. شاید بهتر باشد در اولین سال تحصیل، بیشتر برروی درس تمرکز کنید. بهتر است قبل از پیدا کردن کار، به خودتان کمی زمان جهت سازگاری با برنامه­ و محیط نوتان بدهید.
  • علاوه بر تحصیل، در پی فرصت باشید تا مهارتی کسب کنید. کارهایی که انجام می­ دهید، می­ تواند به شما در پیشرفت بسیاری از مهارت ­ها مانند مهارت ­های زبانی در انگلیسی و فرانسوی یاری­ کند. مشغول شدن به کار، علاوه بر کسب عایدی، مزایای بیشتر دارد. از این فرصت ­ها بهره ببرید تا خارج از کلاس نیز مهارتی یاد بگیرید و حتی ارتباطات ارزشمندی در زمینۀ تحصیلی یا کاری خود برقرار کنید.
  • چشم ­انداز کاری خود را با کارفرمایتان در نظر بگیرید. شرکت­ های کانادایی معمولاً کارهایی تمام وقت به کارآموزها و کارمندانی که با آن­ها به صورت نیمه ­وقت کار نموده­ اند، پیشنهاد می­ نمایند. در نتیجه شرکتی که با آن کارآموزی گذرانده اید یا نیمه وقت کار نموده ­اید را به عنوان فرصت شغلی تمام وقت در آینده در نظر داشته باشید.
  • ارتباطات خود را در محل کار بیشتر کنید و از کارفرمایتان بخواهید در لینکدین معرف­تان باشد تا به سایر کارفرمایان نشان دهید که می­توانید یاری خوبی برای تیم ­شان باشید. در کانادا، بسیاری از افراد به وسیله معرفی و ارتباطات استخدام می­شوند، در نتیجه ایجاد ارتباطات برای یافتن شغلی خوب بسیار حیاتی است. از این فرصت برای شناخت افراد در زمینۀ کاری خود بهره ببرید. حتی اگر در نهایت در همان شرکت استخدام نشوید، به کارفرمایان دیگری معرفی خواهید شد که شاید مشتاق به همکاری با شما باشند.
  • فعال باشید. دربارۀ مزایای اضافی از کارفرمای خود بپرسید و علایق­تان را دربارۀ پروژه­ای خاص نشان دهید. اگر درخواست نکنید، چیزی هم بدست نخواهید آورد!
  • در مواقع ضروری یاری بخواهید. شرکت­های کانادایی بسیار تیم محور هستند و کارمندان خود را تشویق می­نمایند تا در مواقع لازم، از آن ها یاری بگیرند. پرسیدن از همکاران یا مدیرتان در یادگیری و ایجاد ارتباطات به شما یاری زیادی خواهد کند.

در آخر…

کار دانشجویی در کانادا راهی بسیار مناسب برای استفادۀ حداکثری از مجوز تحصیلی است. انتخاب شغل مناسب، کارآموزی یا همکاری فرصت خوبی جهت یادگیری مهارت ­های نو، ایجاد ارتباطات و هدف­ گذاری حرفه­ای برای شما خواهد بود.

 
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 20 دی 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 273

به "کار دانشجویی در کانادا (کار همزمان با تحصیل در کانادا)" امتیاز دهید

4 کاربر به "کار دانشجویی در کانادا (کار همزمان با تحصیل در کانادا)" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کار دانشجویی در کانادا (کار همزمان با تحصیل در کانادا)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید