آشنایی با کارناوال ریو در برزیل

یکی از بهترین زمان ها برای رفتن به برزیل در زمان برپایی کارناوال ریو میباشد در ادامه بیشتر از این جشنواره خواهیم دانست.

آشنایی با کارناوال ریو در برزیل

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: در انتها ماه فوریه، بزرگ ترین فستیوال دنیا با بالا گرفتن تب مهمانی و هیجان در سرتاسر برزیل به راه می افتد. کارناوال ریو بزرگ ترین جشن این کشور بوده و مردم سراسر دنیا را به سمت این شهر می کشاند. در ادامه تمام چیزهایی که باید درباره کارناوال ریو بدانید را برایتان آورده ایم.

سمبودرومو

سمبودرومو (Sambódromo) جایی است که رویداد اصلی کارناوال برگزار می گردد و رژه های شگفت انگیزی در خیابان به راه می افتد که از تلویزیون های سراسر دنیا پخش می گردد. عناصر بزرگی با موضوعات مختلف در امتداد کوریدور به حرکت در می آیند، هزاران تماشاچی هیجان زده در دو طرف به تماشای آن ها می ایستند و به پایکوبی و شادی می پردازند. فضا پر از ضرب سنگین طبل های فلزی است و ریتم تند سامبا و پایکوبینده ها شور فراوانی ایجاد می نماید. نقطه اوج رویداد در سه شنبه اعتراف (Shrove Tuesday) یا سه شنبه چاق اتفاق می افتد، اما رژه ها از شنبه قبل آغاز می گردد.

پشت این رژه ها 14 عدد از برترین مدارس سامبا در ریو حضور دارند که از ماه های قبل برای برترین اجرای سامبا که ریو تا به امروز دیده، خود را آماده می نمایند و همگی هدف مشترکی دارند که در واقع متقاعد کردن داوران برای برنده شدن شان به عنوان برترین مدرسه سامبای کارناوال است و همگی علاقه مند هستند مورد تحسین همگانی برزیلی ها قرار بگیرند. سابقه و اعتبار مدرسه ها فرق دارد. بعضی از آن ها از برجستگان عرصه سامبا بوده و بعضی دیگر بخش های کوچکی را تشکیل می دهند که حتی به مسافران هم اجازه می دهند در تمرین ها شرکت نموده و در کنار برترین پایکوبیندگان سامبا در رژه حضور یابند.

هر مدرسه موضوعی را به صورت انفرادی انتخاب می نماید و آن را به وسیله اجراها و لباس های پرتزئین به نمایش می گذارد. این اجرا به یاری 200 تا 400 نوازنده طبل که ریتمی تند و هیپنوتیزم نماینده می زنند، هیجان بیشتری می گیرد و جمعیت مسحور این چشم انداز حیرت انگیز می گردد. از همین رژه ها بود که روح کارناوال به دنیا آمد و حقیقتاً تماشای آن تجربه ای است که یک بار در زندگی اتفاق می افتد.

برای رسیدن به سمبودرومو می توانید تاکسی بگیرید یا از اتوبوس های شاتل بهره ببرید که مستقیماً از هتل به سمت ورودی آن می فرایند. هم زمان با این کارناوال چندین مهمانی خیابانی با ده ها هزار تماشاچی هم برگزار می گردد که باعث بالا رفتن حجم ترافیک خیابان ها خواهد شد. آسان ترین راه برای رسیدن به سمبودرومو استفاده از مترو به سمت پراسا اونزه (Praça Onze) است و بعد از آن نیز با یک پیاده روی یک ربعه به مقصد خواهید رسید. راستا کاملاً با راهنما تعیین شده و می توانید در میان راه از جشن های خیابانی هم لذت ببرید.

مهمانی های خیابانی

در بیرون از ناحیه سمبودرومو، ریو به مدت یک هفته از ریتم روزمره خود خارج شده و خیابان های شهر با چندین و چند مهمانی خیابانی به هیجان درمی آیند. این مهمانی های روزانه بخشی از کارناوال ریو به حساب می آیند. مهمانی ها به نوعی مسابقه استقامت هم هستند زیرا هر روز بیشتر از روز قبل باید پایکوبیید و شادی کرد. مهمانی ها اغلب با یک ون یا شناور کارناوالی که در طی راستای به آرامی حرکت می نماید، راهنمایی شده و حضور پایکوبیندگان، خوانندگان و موسیقی سامبا محیط را به وجد می آورد و مردم پشت سرشان با پایکوبییدن و خواندن و شادی کردن با آن ها همراه می شوند.

فروشندگان خیابانی هم در وسط بدن های عرق نموده به راه افتاده و نوشیدنی خنک به مردم می فروشند. لباس های ویژه این مهمانی ها بسیار اهمیت دارد و اگر چه هر مهمانی موضوع ویژه خودش را دارد اما هر لباسی قابل قبول است. برترین انتخاب ها شامل لباس پلیس، سرخپوست، ملوان، خلبان، گاوچران یا حتی لباس های ساده پر زرق و برق هستند. در این روزها دمای هوا تا 40 درجه هم بالا می رود پس بهتر است لباس خود را سبک و خنک انتخاب کنید.

یکی از معروف ترین بلوکو (bloco) یا مهمانی های خیابانی که یکی از بزرگ ترین ها هم محسوب می گردد، کوردائو دا بولا پرتا (Cordão da Bola Preta) است که بر اساس اجرای سنتی گروه سامبا در ریو شکل گرفت. این مهمانی در مرکز شهر برگزار شده و تقریباً یک میلیون نفر به تماشایش می فرایند. رنگ های سنتی این بلوکو سیاه و سفید خال خالی بوده و هزاران نفر هم با همین تم لباس می پوشند تا با آن هماهنگ باشند. برنامه کامل مهمانی ها نزدیک به روز اول کارناوال پخش می گردد، پس با هتل یا هاستل خود برای گرفتن برنامه کامل، هماهنگ کنید. برترین بلوکوها در لبلون (Leblon)، ایپانما و کوپاکابانا برگزار می گردد. وقتی در وسط تابستان برزیل در میان جمعیتی هزاران نفری باشید به درکی تازه از لذت نسیم دریایی خواهید رسید. مهمانی های کوچک تری هم در گاویا (Gavea) و بوتافوگو (Botafogo) برپا می شوند که به مقدار خودشان پر از شادی و هیجان هستند. بعضی از آرام ترین بلوکوها را می توانید در سانتا ترزا (Santa Teresa) پیدا کنید و برعکس، سنترو (Centro) جایی برای بزرگ ترین و شلوغ ترین مهمانی ها است. هر چند، تنها کافی است قدم به خیابان بگذارید، بلوکوها خودشان شما را پیدا می نمایند.

مراسم کارناوال بالماسکه

کارناوال بالماسکه (carnival balls) رویدادهای بزرگی هستند که در نقاطی تعیین از شهر برپا می شوند و بسیار پرزرق و برق، شجاعانه و پرشور هستند. این مراسم مرز های یک شب نشینی عادی را پشت سر گذاشته و تجربه ای از یک مهمانی به یادماندنی را برایتان رقم می زنند. از مراسم پایکوبی بالماسکه کاخ پرشکوه کوپاکابانا گرفته تا سایر رویدادها، این مهمانی ها پر تزئین ترین و خیره نماینده ترین لباس ها را طلب می نمایند. در بسیاری از این مهمانی ها موسیقی های مختلفی پخش می گردد که کمی از سامبا فاصله گرفته و وارد فضایی بین المللی تر شده و لایه ای کاملاً نو از کارناوال را به وجود می آورند.

منبع: theculturetrip.com
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1087

به "آشنایی با کارناوال ریو در برزیل" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با کارناوال ریو در برزیل" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با کارناوال ریو در برزیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید