از مسیر رود می سی سی پی (Mississippi) بدانیم

رود می سی سی پی دومین رودخانه طویل در آمریکای شمالی و چهارمین رود بلند دنیا است.این رودخانه از دریاچه آیتاسکا در ایالت مینه‌سوتا در شمال آمریکا شروع می‌شود و با مسیری ملایم به سمت جنوب جریان می‌یابد. 

 

از مسیر رود می سی سی پی (Mississippi) بدانیم

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: میسیسیپی (می سی سی پی) از نظر ابعاد، تنوع زیستی و بهره وری بیولوژیکی یکی از مهم ترین سیستم های رودخانه ای در دنیا به شمار می رود. این رود بعلاوه از مهم ترین آبراه های تجاری دنیا است و یکی از راستاهای بزرگ مهاجرتیِ پرندگان و ماهی ها در آمریکای شمالی محسوب می گردد.

بومیان آمریکا قرن ها در حاشیه رود می سی سی پی زندگی می کردند. این رود برای مردم منطقه منبعی برای تامین امرار معاش، تغذیه و حمل ونقل به شمار می رفت. کاوشگران اروپایی از این رود برای کشف منطقه ها شمالی آمریکا استفاده می کردند، منطقه های که بعدها نام ایالات متحده را به خود گرفت. تاجران خز برای تجارت از این رودخانه رفت وآمد می کردند و سربازان ملیت های گوناگون در دوره های مختلف زمانی در نقاط استراتژیک این رود مستقر می شدند.

بعدها مهاجران سفیدپوست از اروپا و ایالات متحده به همراه برده هایشان به این منطقه آمدند و بومیان آمریکایی را از زمین هایشان بیرون کردند. آن ها زمین های مردم بومی را به مزارع و شهرها تبدیل کردند.

امروزه میسیسیپی بخش مهمی از اقتصاد غرب میانه را تشکیل می دهد. قایق ها و کشتی های باری هرسال حدود 175 میلیون تن بار به وسیله 29 سد متحرک و ثابت این رودخانه جابه جا می نمایند. این رود بعلاوه یکی از منطقه ها تفریحی مهم برای قایقرانان، شکارچیان و ماهیگیران است. به علاوه، محل ایده آلی برای تماشای پرنده ها و انجام فعالیت های مختلف در فضای آزاد به شمار می رود.

طول و عرض رود می سی سی پی

رود می سی سی پی دومین رودخانه طویل در آمریکای شمالی است. منشاء این رود دریاچه آیتاسکا است و از مرکز قاره آمریکا عبور می نماید. این رود در نهایت به خلیج مکزیک می ریزد. طول این رود از سرچشمه اش در دریاچه آیتاسکا تا خلیج مکزیک حدود 3781 کیلومتر است. رود میزوری شاخه ای از میسیسیپی است که حدود 160 کیلومتر طولانی تر است. بعضی معتقدند اگر طول رودخانه های میزوری و اوهایو به طول میسیسیپی اضافه گردد، می توان این رود را به عنوان سومین رودخانه طویل در دنیا شناخت.

در مقایسه با رودهای دیگر در دنیا، رود می سی سی پی-میزوری از نظر طول در رتبه چهارم قرار می گیرد. رود نیل با 5970 کیلومتر، رود آمازون با 6693 کیلومتر و رود یانگ تسه با 6348 کیلومتر طول به ترتیب رتبه های 3 تا 1 را به خود اختصاص می دهند. طول یک رودخانه ممکن است به علت رسوب و فرسایش در دلتا یا ایجاد شدن پیچ وخم کاهش یا افزایش یابد. بنابراین باتوجه به سال و روش های مقدار گیری ممکن است طول های متفاوتی برای رودخانه ها گزارش گردد.

بر اساس گفته پرسنل پارک استانی آیتاسکا، طول جریان اصلی رود می سی سی پی 4107 کیلومتر است. سازمان زمین شناسی آمریکا عدد 3701 کیلومتر، سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) عدد 3733 کیلومتر و منطقه تفریحی و حفاظت شده رودخانه ملیِ میسیسیپی عدد 3781 کیلومتر را منتشر نموده اند.

عرض رود می سی سی پی در دریاچه آیتاسکا بین 6 تا 9 متر است که باریک ترین عرض این رودخانه به شمار می رود. عریض ترین قسمت این رودخانه در دریاچه وینیبیگوشیش (Winnibigoshish)، در نزدیکی شهر بِنا در مینه سوتا، دیده می گردد. در این جا عرض رودخانه به بیش از 17 کیلومتر می رسد. عریض ترین قسمت قابل تردد رود می سی سی پی در کانالی در دریاچه پِپین قرار گرفته است؛ جایی که عرض کانال به بیش از 3 کیلومتر می رسد.

سرعت جریان آب رود می سی سی پی

در سرچشمه رود می سی سی پی سرعت جریان آب به 1/9 کیلومتر بر ساعت می رسد. این اندازه تقریبا نصف سرعت راه رفتنِ سریع مردم است. در نیو اورلئان سرعت جریان آب به 4/8 کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا می نماید. کاهش و افزایش سرعت جریان آب به عوامل مختلفی از جمله افزایش و کاهش سطح آب، عرض رودخانه و ترکیبی از این موارد بستگی دارد. لازم به ذکر است، آبی که از دریای آیتاسکا جریان پیدا می نماید پس از حدود 3 ماه به خلیج مکزیک می ریزد.

حجم رود می سی سی پی

یکی دیگر از روش های مقدار گیری رودخانه، مقدار آبی است که تخلیه می نماید. بر اساس این روش مقدار گیری، رود می سی سی پی با تخلیه 16,792 متر مکعب آب در ثانیه به خلیج مکزیک، پانزدهمین رودخانه بزرگ دنیا است. در این تقسیم بندی عنوان بزرگ ترین رودخانه به رود آمازون تعلق دارد. این رود در هر ثانیه 209.000 متر مکعب آب تخلیه می نماید.

در دریاچه آیتاسکا، میانه جریان آب 1/8 متر مکعب در ثانیه است. در آبشار سِنت آنتونی در مینیاپولیس حجم آب به 3657 متر مکعب در ثانیه می رسد. در نیو اورلئان این حجم به 182,880 متر مکعب در ثانیه افزایش پیدا می نماید.

مقدار حوزه آبریز

از دیگر روش های مقدار گیری یک رودخانه می توان به مقدار حوزه آبریز اشاره نمود. حوزه آبریز به منطقه ای گفته می گردد که رودخانه و انشعاباتش در آن جریان دارند. رود می سی سی پی 3/2 میلیون کیلومتر مربع، شامل 32 استان و دو استان کانادا را پوشش می دهد. حوزه آبریز رود می سی سی پی چهارمین آبخیز بزرگ دنیا است؛ این منطقه از کوه های اَلِگینی در شرق تا کوه های راکی در غرب را شامل می گردد. وسعت این حوزه برای رود آمازون 7/1 کیلومتر مربع است.

ذخیره آبی

مردمی که در نزدیکی رود می سی سی پی ساکن هستند، از این رودخانه برای تامین آب شیرین و تخلیه زباله های صنعتی و شهری استفاده می نمایند. البته آمار چندان دقیقی از نحوه استفاده از آب رودخانه در دسترس نیست و تنها به چند سرنخ می توان اکتفا کرد.

در ژانویه سال 2000 سازمان حفاظت از رود می سی سی پی اعلام نمود که نزدیک به 15 میلیون نفر برای زندگی به این رودخانه و انشعابات آن وابسته هستند. این عدد تنها مربوط به بخش فوقانی رودخانه است. مطالعه دیگری که در سال 1982 به وسیله کمیته مربوط به حوزه فوقانی رود می سی سی پی انجام شد، نشان می دهد که حدود 18 میلیون نفر آب مصرفی خود را از این رود و انشعاباتش تامین می نمایند. بر اساس آمار آژانس حفاظت از محیط زیست، 50 شهر برای تامین آب مصرفی به رود می سی سی پی وابسته هستند.

نقش رود می سی سی پی در تجارت

نزدیک به 200 سال کشاورزی عمده ترین فعالیت در حوزه رود می سی سی پی بوده است. کشاورزی در طول این سال ها تغییرات زیادی در چرخه هیدرولوژیک و بودجه انرژی منطقه ایجاد کرد. محصولات کشاورزی و صنعت وسیع کشاورزی در این منطقه 92 درصد از صادرات کشور، 78 درصد از صادرات غلات و سویای دنیا و دام ها را تشکیل می دهند.

60 درصد از غلاتی که از ایالات متحده صادر می شوند به وسیله رود می سی سی پی و بنادر نیو اورلئان و ساوت لوئیزیانا منتقل می شوند. از نظر گنجایش بار، بزرگ ترین بندرگاه دنیا در امتداد دلتای رودخانه مسیسیپی در لوئیزیانا قرار گرفته است. بندر ساوت لوئیزیانا یکی از بزرگ ترین بنادر ایالات متحده به شمار می رود.

باتوجه به 500 میلیون تن بار که هرسال از بندر نیو اورلئان حمل می گردد، می توان گفت سیستم حمل ونقل کالا با قایق و کشتی در رود می سی سی پی بسیار مهم و قابل توجه است. محصولاتی که در قسمت پایینی رود می سی سی پی تجارت می شوند شامل نفت و فراورده های نفتی، آهن، فولاد، غلات، لاستیک، کاغذ، چوب، قهوه، زغال سنگ، مواد شیمیایی و روغن های خوراکی هستند.

مهندسین ارتش ایالات متحده برای سهولت حمل و نقل کالا در رود می سی سی پی یک کانال 2/7 متری از بَتُن روژ در لوئیزیانا تا مینیاپولیس ایجاد کردند. از بَتُن روژ تا نیو اورلئان هم یک کانال 13 متری برای تردد کشتی های اقیانوس پیما بین بنادر نیو اورلئان و بَتن روژ ساخته شده است.

حیات وحش در حوزه رود می سی سی پی

رود می سی سی پی و دشت سیلابی آن زیستگاه گونه های مختلف جانوری هستند. حداقل 260 گونه از ماهیان و 25 درصد از تمام گونه های ماهیان آمریکای شمالی در رود می سی سی پی زندگی می نمایند. 40 درصد از آبزیان مهاجر کشور در بهار و پاییز از این راستا مهاجرت می نمایند. 60 درصد از پرندگان آمریکای شمالی (معادل 326 گونه) از حوزه رود می سی سی پی به عنوان راستا پرواز خود استفاده می نمایند.

از شهر قاهره در ایلینوی تا دریاچه آیتاسکا 38 گونه مختلف صدف کشف و ثبت شده است. در قسمت پایینی رود می سی سی پی این گونه ها ممکن است به 60 عدد هم برسند. قسمت فوقانی این رودخانه زیستگاه بیش از 50 گونه از پستانداران است. حداقل 145 گونه از دوزیستان و خزندگان در منطقه ها اطراف رودخانه زندگی می نمایند.

انتشار: 8 بهمن 1401 بروزرسانی: 20 بهمن 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 961

به "از مسیر رود می سی سی پی (Mississippi) بدانیم" امتیاز دهید

1 کاربر به "از مسیر رود می سی سی پی (Mississippi) بدانیم" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از مسیر رود می سی سی پی (Mississippi) بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید