آشنایی با قصر کازا لوما (Casa Loma) تورنتو

قصر کازا لوما، یک اثر معماری منحصر به فرد است که به قرن 18 میلادی تعلق دارد، در ادامه بیشتر درباره ان برایتان خواهیم گفت.

آشنایی با قصر کازا لوما (Casa Loma) تورنتو

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: حتی اگر بخواهید، نمی‌توانید از دیدن کازا لوما (Casa Loma) عبور کنید. این قلعه در بالای یک تپه در شمالی‌ترین نقطه تورنتو قرار دارد و هر سال هزاران بازدیدکننده را میزبانی می‌کند.

سر هنری میل پلات، یک سرمایه‌گذار و نظامی کانادایی، با تأسیس شرکت تورنتو الکتریک لایت در سال 1883، ثروت زیادی را به دست آورد. این شرکت برق را به خیابان‌های بزرگترین شهر کانادا هدیه داد.

کسب وکار او به سرعت رونق گرفت و توانست 21 شرکت را تحت فرمان خود قرار دهد، خطوط راه‌آهن را به مالکیت خود درآورد، برق نیاگارا را تولید کند و به خاطر خدمت‌های نظامی خود، شهرت وی بین عموم و ویژه رشد کند.

امتیاز بهره‌برداری انحصاری وی تا سال 1990، یعنی 28 سال، ادامه داشت، اما بعد از آن همه چیز به سمت افول گرایید.

پلات، که از زمان سفر به اروپا در سنین نوجوانی، تحت تأثیر قلعه‌های آن قرار گرفته بود، تصمیم گرفت 17 میلیون دلار از ثروتش (معادل 412 میلیون دلار امروزی) را برای ساخت یک قلعه در قلب تورنتو اختصاص دهد. برای ساخت این قلعه که به نام کازا لوما شناخته می‌شود، 2 میلیون نفر-ساعت کار و 3.5 میلیون دلار هزینه شد. این هزینه شامل پرداخت حقوق سالیانه 50 هزار دلار به 40 خدمتکار قلعه و 250 هزار دلار برای طلاکوبی نام اسب‌های وی با طلاکوبی نقره با خلوص 18 عیار بود. هزینه‌ها کاملاً با دلارهای سال 1911 انجام شد.

با این هزینه‌های بسیار زیاد و شگفت‌انگیز، منطقی نیست که پلات بسرعت ورشکسته شد. تا سال 1920، بازار برق کانادا از حالت انحصاری خارج شده و عمومی شد (که این منجر به نابودی منبع اصلی درآمد پلات شد) و همچنین اقتصاد درگیر رکودی شد که پس از جنگ جهانی اول رخ داد. علاوه بر این، پلات بیش از یک میلیون دلار بدهکار بانک مرکزی کانادا بود و بدهی‌های بالایی داشت، به حدی که تمام دارایی‌های خود را حراج کرد و تنها توانست 17 درصد از مبلغ اولیه دارایی‌های خود را به دست آورد.

گلدان‌های گران بها با قیمت 16 دلار، ساعت‌های برنجی آفتابی با قیمت 25 دلار و یک ارگ بادی با قیمت 75 هزار دلار با قیمت تنها 40 دلار! چارلز هندرسون، یک سیاستمدار کانادایی، این معامله را به شکل جالبی توصیف کرده است: یک فرش ایرانی با قیمت یک حصیر معامله شد. پلات هم بالاخره مجبور شد قلعه خود را بفروشد و از آنجا جا به جایی کند. اما امروزه کازا لوما به مالکیت شهر تعلق دارد و به یک مکان گردشگری و جاذبه‌ای برای بازدیدکنندگان تورنتو تبدیل شده است. با این حال، باید به یاد داشت که پول خود را درست  خرج کنیم!

کازا لوما دارای ویژگی‌های اصیل زیادی است که حفظ شده است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به کتابخانه‌ای با ده هزار جلد کتاب، سالن پرورش گیاهان با کف پوشیده از مرمر آزین، سالن بزرگی با ارتفاع 60 فوت و چلچراغ‌های چوبی و سردیس‌هایی بر روی ستون‌های آن، باغ‌های زیبا پر از گل و اصطبل‌هایی که از چوب ماهون ساخته شده و با کاشی‌های اسپانیایی روکش شده‌اند و برای سم‌ها ایده آل هستند، اشاره کرد.

علاوه بر این، این قلعه دارای سه خط داخلی بولینگ، یک منطقه تیراندازی، سیستم خنک کننده، تعداد زیادی آثار هنری ساخته شده از برنز، دو گذرگاه مخفی چند طبقه، یک استخر شنا که هم‌اکنون با سنگ قبر پر شده و 30 حمام وجود دارد (یکی از حمام‌ها شش سردوش مجزا برای پوشش تمامی زوایای بدن دارد). کازا لوما همچنین یک مکان درخشان و جذاب است و همچنین به ما یادآور می‌شود که باید پولمان را با عقلانیت خرج کنیم!

انتشار: 15 خرداد 1402 بروزرسانی: 24 خرداد 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 937

به "آشنایی با قصر کازا لوما (Casa Loma) تورنتو" امتیاز دهید

3 کاربر به "آشنایی با قصر کازا لوما (Casa Loma) تورنتو" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با قصر کازا لوما (Casa Loma) تورنتو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید