آشنایی با فستیوال های کوبا

کوبا مثل بقیه آمریکای لاتین مردمان شادی دارد، آنها از هر فرصتی برای شادی و جشن گرفتن استفاده میکنند، در ادامه با فستیوال های کوبا آشنا خواهیم شد.

آشنایی با فستیوال های کوبا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: فرهنگ کوبا پر از شور و شادی است، به این معنی که صدها فستیوال و رویداد مختلف در تمام طول سال در سراسر این کشور جزیره ای برگزار می گردد. خیابان ها در ماه جولای به خاطر فستیوال سانتیاگو دِ کوبا (Santiago de Cuba) حال و هوایی متفاوت به خود می گیرند. کارناوال هاوانا نیز یکی دیگر از فستیوال های مهمی است که در این ماه جشن گرفته می گردد. هاوانا مرکز مهمی برای برگزاری بزرگ ترین فستیوال های فرهنگی و هنری کشور به شمار می آید. بااین حال، شمار فراوانی از این رویدادها در خارج از مرکز نیز برگزار شده و بعضی از آن ها اهمیت ملی دارند. دولت کوبا همیشه سعی در ترویج فرهنگ این کشور داشته و درصدد برگزاری انبوهی از فستیوال ها در سراسر سال است. 

فستیوال موسیقی جاز در هاوانا

در ایام مختلف سال، رویدادهای فراوانی در ارتباط با موسیقی جاز در کوبا برگزار می گردد، اما به مراتب مهم ترین رویداد، فستیوال موسیقی جاز در هاوانا است. این فستیوال هرساله در ماه فوریه در تالارهای کنسرت سراسر شهر برگزار می گردد و علاوه بر آن، اجراهای خیابانی پرشور را نیز در برمی گیرد. نام های مهم بین المللی نظیر دیزی گیلسپی (Dizzy Gillespie) ازجمله شرکت نمایندگان در این فستیوال سالانه هستند.

نمایشگاه بین المللی کتاب

عاشقان کتاب از اینکه بدانند عرصه ادبی این کشور بسیار مهیج و شکوفا است، مسرور خواهند شد. این نمایشگاه که کار خود را در ماه فوریه از هاوانا آغاز می نماید، در طول سفر خود به شهرهای اصلی کوبا نیز می رود. نمایشگاه کتاب کوبا بهترین آثار ادبی ملی و بین المللی را گرد هم جمع نموده و هم زمان محلی برای گفت وگو، مطالعه کتاب، شعرخوانی و برگزاری کنسرت است.

کارناوال هاوانا

کارناوال هاوانا در گذشته در ماه فوریه برگزار می شد، اما این جشن حالا به ماه جولای منتقل شده است. کارناوال هاوانا رژه ای است که در هر محله همراه با پایکوبی و آواز برگزار می گردد. برای مدت یک سال تمام بر روی لباس ها و مراسم این کارناوال کار می گردد تا تمامی نمایش ها با حال و هوایی پرشور برگزار شوند. سرو انواع خوراکی های کوبایی، یکی از دلایل اصلی برای شرکت در این کارناوال، به هنگام بودن در هاوانا، است.

سانتیاگو د کوبا

سانتیاگو د کوبا بزرگ ترین و معروف ترین فستیوال این کشور در شهری به همین نام است. خیابان های شهر در طول روز و شب برای مدت یک هفته تمام در ماه جولای تبدیل به یک میهمانی بزرگ می شوند. تمام این مراسم با غذا، موسیقی و پایکوبی همراه است و دکه های غذافروشی و صحنه های اجرای مراسم در سراسر خیابان ها برپا شده اند. یکی از ویژگی های مهم این فستیوال، یک اجرای موزیکال بزرگ در قلعه مونکادا (Moncada) است که نباید آن را از دست داد.

فستیوال ملی طنز

فستیوال ملی طنز هرساله در اوایل ماه جولای در مرکز کشور برگزار می گردد. این فستیوال بعضی از بهترین کمدین ها از سراسر کشور را برای مدت یک هفته گرد هم جمع می نماید و بساط خنده و شادی را به راه می اندازد. این رویداد می تواند مرهمی بر درد ناشی از آفتاب سوزان در گرم ترین ماه سال باشد.

فستیوال بین المللی فیلم آمریکای لاتین

این فستیوال که در اوایل ماه دسامبر برگزار می گردد، هرساله صدها هزار علاقه مند به فیلم را از سراسر جهان به کوبا می کشاند. این فستیوال از سال 1979 تا به امروز در هاوانا در جریان بوده و نام های بزرگ صنعت فیلم سازی نظیر استیون اسپیلبرگ، فرانسیس فورد کاپولا و اولیور استون را به خود دیده است.

لاس پارانداس د رمدیوس

مسافرانی که در ماه دسامبر به کوبا سفر می نمایند، باید ایام کریسمس خود را در این کشور گذرانده و به ملاقات دهکده کوچک رِمِدیوس (Remedios)، درست در خارج از شهر سانتا کلارا، بروند. آتش بازی و یک میهمانی بزرگ خیابانی از ویژگی های فستیوال لاس پارانداس دِ رمدیوس (Las Parrandas de Remedios) است.

جایزه ادبی خانه آمریکا

موسسه فرهنگی خانه آمریکا با حمایت دولت کوبا از سال 1959 تا به امروز در حال برگزاری این رویداد مهم با حضور نویسندگان آمریکای لاتین و حوزه کارائیب است. شعر، داستان، مقاله و داستان نوجوانان بخش های این جشنواره را تشکیل می دهند. داورها بیش از 650 اثر از 25 کشور را آنالیز می نمایند و برندگان در روز پایانی فستیوال معرفی می شوند. پابلو نرودا و گابریل گارسیا مارکز از برندگان پیشین این جایزه ادبی بوده اند.

فستیوال سیگار هاوانا

بیش از هزار بازتماشاماینده از 60 کشور جهان برای مدت 5 روز از کارخانه های سیگار و مزارع کشت تنباکو در کوبا تماشا می نمایند. از دیگر بخش های این فستیوال می توان به مراسم شام، برگزاری نمایشگاه خرید سیگار، عرضه محصولات نو، مسابقات، کلاس های آموزشی و تِست سیگار اشاره نمود. علاقه مندان به سیگار می توانند بیشتر با فرآیند تهیه تنباکو و ساخت بهترین سیگارهای کوبایی آشنا شوند. شهروندان آمریکایی برای اولین بار در 50 سال اخیر می توانند سیگارهای کوبایی را با خود به کشورشان ببرند.

فستیوال پایکوبی و آواز

این فستیوال یک هفته ای آوازهای آمریکای لاتین، کلاس های آموزشی، سخنرانی ها، اجرای هنرمندان میهمان، مسابقات بین المللی پرکاشن و اجراهای متنوع در سراسر شهر هاوانا را در برمی گیرد. فستیوال پایکوبی و آواز موسوم به جشنواره طبل که کار خود را به عنوان یک فستیوال طبل زنی آغاز کرد، حالا نوازندگان، اجرانمایندگان مشتاق و عاشقان موسیقی از سراسر جهان را به این شهر می کشاند و لحظات خوشی را برای همه خلق می نماید. نیازی به خرید آلات موسیقی برای شرکت در کلاس های آموزشی نیست؛ تمامی این ابزارها در کلاس ها موجود هستند.

فستیوال بین المللی فیلم مستند

سازمان های فرهنگی متعددی مسئول برگزاری این فستیوال مهم فیلم هستند. فستیوال بین المللی فیلم مستند در سال 2000 به منظور گرامیداشت یاد بزرگ ترین مستندساز کوبایی، سانتیاگو آلوارِز، آغاز به کار کرد و به معرفی این ژانر محبوب در کشور پرداخت. حاضران از سراسر جهان در سمینارها و مراسم تماشای فیلم به زبان اسپانیایی در این فستیوال شرکت خواهند کرد.

گردهمایی بین المللی پایکوبی باله

اجراها، کلاس های آموزشی با حضور اساتید برجسته و مسابقات بین المللی پایکوبی باله دانشجویی، هر دو سال یک بار در قالب گردهمایی بین المللی پایکوبی باله در سالن تئاتر ملی کوبا در شهر هاوانا برگزار می شوند. دانشجویان از کشورهای مختلف برای به اشتراک گذاشتن علاقه خود به پایکوبی و نمایش نوترین کارهایشان در مقابل چشمان علاقه مندان به این هنر، گرد هم جمع می شوند. این فستیوال که از سال 1960 تا به امروز در جریان است، یکی از قدیمی ترین رویدادهای فرهنگی در جهان به شمار می آید.

فستیوال بین المللی هنر ویدئویی

شهر کاماگوی (Camagüey) میزبان فستیوال بین المللی هنر ویدئویی است. باید بدانید که این فستیوال با فستیوال بین المللی فیلم مستند تفاوت دارد. فستیوال هنر ویدئویی که یکی از جشنواره های نو فرهنگی در کوبا به شمار می آید، به شناسایی هنرمندان نوظهور و تازه کار می پردازد و آثار اسپانیایی زبان را مورد آنالیز قرار می دهد. هنرمندان برای نمایش آثار خود نیازی به پرداخت پول ندارند.

جشنواره جوان موسسه هنر و صنعت سینمایی کوبا

کوبا اهمیت ویژه ای به هنر فیلم سازی می دهد. موسسه هنر و صنعت سینمایی کوبا میزبان یک جشنواره سالانه با حضور شرکت نمایندگان زیر سن 35 سال است. انیمیشن، فیلم بلند و مستند بخش های مختلف این فستیوال را شامل می شوند. این فستیوال معمولاً به سراغ آثار عجیب وغریب و شناسایی آن ها می رود. در طول این جشنواره سمینارها و گردهمایی هایی نیز برگزار می گردد.

فستیوال ردپای اسپانیا

هاوانا سرشار از احترام و سنت است، زیرا کل کشور از تاریخ اسپانیایی خود تبعیت می نماید. پایکوبی، موسیقی، شعر، هنر بصری و تئاتر هرساله در زیر این چتر از فستیوال هنری جمع می شوند و به معرفی ویژگی های این منطقه متفاوت اسپانیایی زبان می پردازند. این فستیوال که از سال 1988 تا به امروز در جریان است، به بازتماشامایندگان شانس رویارویی با بهترین استعدادها را می دهد.

فستیوال بین المللی غذا

این فستیوال سه روزه غذا از سال 2008 آغاز به کار نموده و در پی ترویج فرهنگ غذایی کوبا در سراسر جهان است. علاوه بر غذا، در این فستیوال به قهوه و سیگار نیز اهمیت داده می گردد. شرکت نمایندگانی از سراسر جهان برای سخنرانی، شرکت در نمایشگاه ها، کلاس های آموزشی و رقابت ها و بعلاوه امتحان کردن خوراکی ها به این فستیوال می آیند. فستیوال در هتل لوکس وارادِرو (Varadero) برگزار می گردد و هزاران علاقه مند به تست غذاهای کوبایی را به سواحل آفتابی ماتانزاس (Matanzas) می کشاند.

رومریاس د مایو

شهر هولگین (Holguín) میزبان یک فستیوال مذهبی قدیمی از دین مسیحیت است که با مراسم متعددی همراه شده و آمدن فصل بهار را نوید می دهد. این گردهمایی مذهبی در کنار یک صلیب چوبی در بالای تپه بایادو (Bayado) در سال 1790 شکل گرفت و در سال 1945 تبدیل به یک تعطیل رسمی شد. امروزه، این فستیوال شماری از رویدادهای کوچک تر را در قالب مراسمی تماشایی در برمی گیرد. بازتماشامایندگان می توانند در طول این رویداد شاهد اجرای کنسرت ها، پایکوبی و دیگر تفریحات در کنار مراسم سنتی باشند.

دوسالانه هاوانا

فستیوال دوسالانه هاوانا خیابان های رنگارنگ و تفرجگاه های آبی این شهر را به ویترینی برای نمایش تندیس ها، مجسمه ها و دیگر آثار هنری سبک معاصر تبدیل می نماید. دوره های گذشته این دوسالانه با حضور هنرمندان آمریکای جنوبی، آفریقایی، آسیایی و حوزه دریای کارائیب برگزار می شد. قوانین نو به هنرمندانی از سراسر جهان اجازه شرکت در این فستیوال را می دهد. موزه های محلی، مدارس و گالری ها میزبان نمایشگاه ها، پرده های پخش فیلم، کلاس های آموزشی، سخنرانی ها و گردهمایی ها هستند. این دوسالانه که از سال 1984 تا به امروز در جریان است، بازتماشامایندگان و هنرمندان فراوانی را به سوی خود می کشاند.

تورنمنت بین المللی ماهیگیری ارنست همینگوی

این تورنمنت به عنوان مراسمی برای ماهیگیری و دوستی، بیش از نیم قرن قدمت داشته و در تفرجگاه ساحلی همینگوی در خارج از هاوانا برگزار می گردد. ماهیگیران به صورت انفرادی یا گروهی در این فستیوال 4 روزه شرکت نموده و باهم برای کسب جایزه بزرگ ترین ماهی و بعلاوه صید اولین ماهی از هر گونه رقابت می نمایند. شکار نیزه ماهی، ماهی تون و دیگر ماهی های آب های عمیق، بخش های مختلف این تورنمنت را شامل می شوند.

نشست بین المللی ارنست همینگوی

نویسنده مشهور، ارنست همینگوی، عاشق کشور کوبا بود. او دو دهه از عمر خود را در این کشور گذراند و بعضی از به یادماندنی ترین آثار خود نظیر پیرمرد و دریا را در کوبا نوشت؛ بنابراین شاید بتوان گفت که تنها این کشور جزیره ای می تواند عشق و علاقه خود به این نویسنده را به طور کامل بیان کند. کوبا هرساله میزبان یک نشست بین المللی به یاد این نویسنده پرکار است. آموزشگاه ها و علاقه مندان برای شرکت در نمایشگاه های عکس و فیلم و سخنرانی در هتل آمبوس موندوس (Ambos Mundos)، محل زندگی و کار همینگوی برای مدتی، گرد هم جمع می شوند.

فستیوال کارائیب

شهر سانتیاگو د کوبا برای مدت بیش از 35 سال است که به فرهنگ کوبا ادای احترام نموده و سعی در حفظ آن دارد. مراسم رژه، نمایشگاه های هنری، اجراها، کارگاه های آموزشی و فستیوال ها در مدت 8 روز در این شهر برپا می شوند. گاهی اوقات این مراسم که فضاهای داخلی، خیابان ها و تفرجگاه های شهر را به اشغال خود در می آورد با نام فستیوال آتش صدا زده می گردد. روزنامه هاوانا تایمز می نویسد: هیچ موسسه فرهنگی یا اجتماعی پیدا نمی گردد که در رویدادهای این فستیوال شرکت نکند. بازتماشامایندگان در میدان های شهر برای تماشای مراسم آتش بازی و رسم سوزاندن شیطان گرد هم جمع می شوند.

هابانا آرت

یکی از نوترین رویدادهای فرهنگی کوبا، با هدف احترام به تمامی هنرها در یک زمان، هابانا آرت (Habanarte) است. موسیقی، هنر بصری، درام و پایکوبی بخش های مختلف این فستیوال را تشکیل می دهند. بیش از صد هنرمند یا گروه به اجرای آثار خود می پردازند و مؤسسات فرهنگی متعدد نمایش هایی را به روی صحنه می برند. کارگاه های آموزشی پایکوبی و موسیقی در مکان های مختلف برگزار می شوند. آثار هنری با پلاستیک، صنایع دستی، ادبیات، هنر سمعی بصری و تئاتر همگی در این فستیوال به نمایش درمی آیند.

فستیوال پایکوبی باله آلیسیا آلونسو

هر دو سال یک بار، آلیسیا آلونسو (Alicia Alonso) و انجمن پایکوبی باله هاوانا اقدام به گرد هم آوردن بهترین پایکوبیندگان باله از سراسر جهان برای شرکت در این فستیوال می نمایند. این فستیوال در سالن بزرگ تئاتر هاوانا برگزار می گردد و اجراهای مختلفی را در برمی گیرد.

فستیوال فرهنگی ایبروآمریکن

هولگین میزبان این رویداد رنگارنگ برای گرامیداشت پیوندهای میان فرهنگ اسپانیایی و کوبایی است. بیش از 300 هنرمند از 20 کشور جهان به ارائه آثار خود می پردازند. کنسرت ها، پایکوبی ها، نمایشگاه ها و دیگر اجراها به خیابان ها، پارک ها، سالن های تئاتر و دیگر مؤسسات فرهنگی شهر حال و هوایی متفاوت می دهند.

فستیوال تئاتر هاوانا

هاوانا برای مدت بیش از 35 سال است که میزبان نمایش ها و اجراهای هنرمندان محلی و بین المللی در قالب فستیوالی دوسالانه است. کارگاه های آموزشی، نمایشگاه ها و کنفرانس ها تمامی سالن های تئاتر، خیابان ها، پارک ها و مکان های عمومی شهر را به احاطه خود درمی آورند. بعضی استان ها نیز در این فستیوال سهیم هستند. هر فستیوال به موضوعی معین می پردازد. بیش از 70 کشور، ازجمله چین، هنرمندان، پایکوبیندگان و نوازندگان خود را به این فستیوال می فرستند.

دوی ماراتن و نیمه ماراتن مارابانا

شهر هاوانا سالانه صدها دونده از سراسر جهان را در خلال مسابقات دوی ماراتن و نیمه ماراتن مارابانا (Marabana) به خیابان های مرکز کوبا می کشاند. ماراتن مارابانا برای مدت 30 سال است که در سومین یکشنبه نوامبر برگزار می گردد و جهت آن 42 کیلومتر طول دارد. امروزه شرکت نمایندگان آمریکایی نیز می توانند در این رقابت ها حاضر شوند. دوندگان معلول نیز در این مسابقه شرکت می نمایند. جوایز در بخش های مختلفی به برندگان اهدا می گردد.

فستیوال بنی موره

این فستیوال موسیقی دوسالانه از سال 1980 به منظور گرامیداشت یاد بنی موره (Benny Moré)، خواننده و آهنگساز محبوب کوبایی، آغاز به کار کرد و بهترین هنرمندان سراسر کشور را به سوی خود کشاند. در خلال این فستیوال در شهر سیِنفوئِگوس (Cienfuegos)، موسیقی، پایکوبی و میهمانی برپا می گردد.

فستیوال بین المللی آواز دسته جمعی

اولین قطعه های موسیقی کوبایی از جنس آوازهای دسته جمعی و سرود بودند، بنابراین شایسته است که کوبا این سنت خوش آهنگ را گرامی بدارد. گروه هایی از سراسر کوبا و جهان برای شرکت در این مراسم 6 روزه راهی این کشور می شوند. آن ها آوازهای دسته جمعی خود را در سالن های تئاتر، مدارس محلی و حتی کارخانه ها، بیمارستان ها و میدان های شهر اجرا می نمایند. سبک های موزیکال محبوب در این فستیوال شامل سبک های کلاسیک، مدرن و سنتی می شوند. کارگاه های آموزشی، رقابت ها و رویدادهای مرتبط، این مراسم را به حد کمال می رسانند.

منبع: insightcuba.com / iexplore.com
انتشار: 6 فروردین 1402 بروزرسانی: 22 فروردین 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1016

به "آشنایی با فستیوال های کوبا" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با فستیوال های کوبا" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با فستیوال های کوبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید