آشنایی با غذاهای کوبا

یکی از راه های شناخت هر فرهنگی، آشنایی با فرهنگ غذایی آنهاست، کوبایی ها غذاهای رنگارنگ و خوشمزه ای را سرو میکنند.

آشنایی با غذاهای کوبا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: در سال های اخیر گردشگران زیادی از کشور اسرارآمیز کوبا دیدن می نمایند، کشوری که مناظری دیدنیی و البته غذاهای خوشمزه دارد. غذاهای کوبا خوشمزه و مقوی هستند؛ از کروکت های پر از پنیر و گوشت گرفته تا موزهای سرخ شده شیرین. خیلی از غذاهای کوبا شبیه غذاهای دیگر کشورهاست چون غذاهای این کشور تاثیر زیادی از غذاهای اسپانیایی، آفریقایی و یا منطقه کارائیب گرفته است. 

فریتا (Frita)

همبرگر کوبایی! برای درست کردن این غذا گوشت چرخ نموده را با سوسیس ترکیب و به شکل همبرگر در می آورند. بعد از سرخ شدن، گوشت ها در نان همبرگر کوبایی گذاشته می گردد و روی گوشت ها هم پر می گردد از سیب زمینی سرخ نموده! البته در برخی از شهرهای کوبا بر روی گوشت و سیب زمینی، از تخم مرغ نیمرو هم استفاده می گردد.

پائیا (Paella)

غذایی گوشتی و پر از پروتئین! اگر غذاهای اسپانیایی را می شناسید حتما با دیدن نام این غذا در فهرست غذاهای کوبایی تعجب نموده اید اما همانطور که گفتیم از آنجایی که کوبا مدت ها مستعمره اسپانیا بوده برخی از غذاهای آن شباهت زیادی به غذاهای اسپانیایی دارد. البته در کوبا این غذا به شکل ورژن کوبایی درست می گردد و در آن از انواع گوشت های مرغ، ماهیچه، سوسیس، میگو، گوش ماهی و خرچنگ استفاده می گردد.

چورو (Churros)

چورو یک جور دونات اسپانیایی است که تبدیل به یکی از اسنک های محبوب کوبا شده است. برای درست شدن این اسنک، خمیر را سرخ می نمایند و معمولا آن را با شکلات داغ می خورند. یکی از لذت های شکم گردی در کوبا خوردن چوروی داغ و ترد و پوشیده از شکر است. این اسنک یک غذای خیابانی است و می توانید مراحل درست شدن آن را از نزدیک دیدن کنید.

تامال (Tamales)

تامال بیشتر از غذاهای مخصوص آمریکای جنوبی است که برای درست کردن آن داخل خمیرهای ذرت با موادی مثل گوشت پر می گردد. بزرگ ترین فرق تامال مکزیکی و کوبایی در این است که در تامال های کوبایی گوشت به جای اینکه در خود خمیر گذاشته گردد با خمیر ترکیب می گردد. در کوبا تامال ها دور برگ ذرت پیچیده می گردد و در هنگام سرو این برگ ها از غذا جدا می شوند.

الوته (Elote)

کوبایی ها به ذرت درسته ای که در یک سیخ چوبی باشد الوته می گویند. این ذرت با آن ذرت های کبابی ای که تصویرش در فکر همه ماست فرق دارد و پر از پنیر کوجیتا است. برای درست کردن این غذا ذرت را کباب می نمایند، روی آن را با لایه ای از پنیر کوجیتا می پوشانند و با اضافه کردن فلفل و آبلیمو آن را خوشمزه تر می نمایند.

مدیانوچه (Medianoche)

معنی این غذا در زبان اسپانیایی یعنی نیمه شب! علت آن هم این است که این ساندویچ مخصوص شام و شب هاست. برای درست کردن این ساندویچ خوشمزه از گوشت، پنیر و خیار شور استفاده می نمایند و بر روی آن هیچ سس مایونزی نمی ریزند. البته نکته نان این ساندویچ در این است که حتما باید با نان تخم مرغی شیرین درست گردد.

روپا ویجا (Ropa vieja)

روپا ویجا در زبان اسپانیایی یعنی لباس های کهنه! با اینکه با شنیدن نام این غذا شاید چندان تمایلی برای خوردن آن نداشته باشید اما این غذا یکی از خوشمزه ترین غذاهایی است که به عمرتان دیده اید. برای درست کردن این غذا تکه های گوشت را در سس گوجه خوب می پزند و آن را با برنج یا تورتیلا می خورند. این غذا هم طعم و بوی خوبی دارد و هم با رنگ و لعابی که دارد حسابی اشتهایتان را باز می نماید.

غذای معروف روپا ویِخا (Ropa Vieja) در دوران حضور استعمارگران اسپانیایی از جزایر قناری راه خود را به سمت کوبا باز کرد. این غذا از گوشت گوساله خرد شده در سس گوجه و فلفل تهیه شده و بسیار بیش از آن چیزی که به نظر می رسد لذیذ است. این غذا را معمولاً با برنج می خورند و طعم آن از یادتان نخواهد رفت.

موز سرخ شده (Plantains)

موز سبز نسبت به موزهای معمولی شیرینی کمتری دارد و در آشپزی کوبایی از مواد اصلی مهم است. برای درست کردن این غذا تکه های موز را کمی در روغن سرخ می نمایند تا قهوه ای، چسبناک و شیرین گردد. خوردن این موزهای سرخ شده در حالی که مشغول دیدنی ماشین های کلاسیک در خیابان های کوبا هستید خیلی لذت بخش است.

غذای Moros y cristianos

یک غذای برنجی که با ذائقه ما ایرانی ها کاملا جور است. برای درست کردن این غذا معمولا موادی مثل سیب زمینی، تکه های گوشت، لوبیای سیاه و برنج را با هم ترکیب می نمایند و با اضافه کردن ادویه های متنوع، عطر و طعم مخصوص به آن می دهند. این غذا از غذاهای محبوب کوباست و معمولا خانواده های کوبایی هفته ای یک بار هم که شده این غذای خوشمزه را درست می نمایند.

توستونس (Tostones)

این غذا در خیلی از کشورها درست می گردد و در کوبا هم از غذاهای محبوب است. توستونس در واقع همان موز سرخ شده است اما این بار موزها باید کاملا نازک و به شکل چیپس قطعه قطعه شوند. این غذا معمولا در کنار غذاهای اصلی دیگر و با سس های مخصوص خورده می گردد.

واکا فریتا (Vaca frita)

ترجمه این غذا یعنی گاو سرخ شده! برای درست کردن این غذا گوشت گاو را در موادی مثل آب لیمو، سیر و نمک می خوابانند بعد آن را آنقدر سرخ می نمایند تا کاملا خوشمزه گردد.

غذای واکا فریتا (Vaca Frita) که در لغت به معنی گاو سرخ شده است، چیزی بیش از این نام ترجمه شده را در بر داشته و می تواند حسابی شما را خرسند کند. این غذا از ورقه های دراز و باریک استیک که در سرکه قرمز، جعفری، سیر، دارچین، گشنیز و پونه کوهی خوابانده شده اند، تهیه می گردد که سپس به آرامی تا حد نرم شدن پخته می گردد.

دسر فلن (Flan)

بگذارید کمی به سراغ دسر های کوبا برویم، خوراکی های شیرین و خوشمزه که خوردن آن ها بعد از غذا خیلی می چسبد. فلن یکی از سنتی ترین دسرهای کوباست و از زمان های گذشته از دسرهای محبوب این کشور بوده است. با دیدن این کیک های نرم و شکری بیشتر از همه یاد ژله های کاراملی می افتید. این کیک با کارامل، تخم مرغ و شیر درست می گردد و خیلی ها آن را با یک فنجان قهوه یا چای می خورند. البته فکر نکنید این دسر فقط و فقط مخصوص کوباست چون در کشورهای زیادی درست می گردد.

ساندویچ کوبایی

ساندویچ کلاسیک کوبایی در هر جای جزیره پیدا می گردد. در این ساندویچ از پنیر سوئیسی، گوشت و ترشی شوید استفاده می نمایند و در نهایت تمام این مواد داخل یک نان سفید گریل شده قرار می گیرد. برترین ساندویچ های کوبایی را تحت فشار گریل می نمایند تا طرح زیباتری پیدا کند و راحت تر نیز خورده گردد. این ساندویچ ها در عین سادگی بسیار لذیذ هستند.

فریکاسه مرغ

یکی دیگر از غذاهای لذیذ کوبایی، فریکاسه مرغ است که از فلفل دلمه ای، پیاز، مرغ، سیب زمینی، سس گوجه و کشمش تهیه می گردد. هر زمان که احساس کردید واقعاً به یک غذای خوشمزه احتیاج دارید، می توانید روی آن حساب کنید. اطمینان داشته باشید که با این غذای تشکیل شده از مرغ مزه دار، نمی توانید ناراضی باشید.

ماهی با سس اسکابچه (Escabeche)

سس اِسکابِچه (Escabeche) در آمریکای لاتین فرم های گوناگونی به خود گرفته است، اما نسخه کوبایی آن خیلی پیچیده نیست. مواد اولیه اصلی از سس، سیر، پیاز و فلفل دلمه ای هستند که با چند برگ بو تشکیل می شوند. بعد از آماده شدن سس، ماهی را به آن آغشته نموده و غذا را میل می نمایند.

کوستییتاس (Costillitas)

هر کسی کباب گوشت دنده را دوست دارد؛ اما کوستییتاس (Costillitas) کوبایی پیچیدگی های خاص خود را دارد. احتمالاً انتظار دارید که این غذا را با سس باربکیو بخورید؛ اما در کوبا گوشت دنده را در آب پرتقال، لیمو ترش، سیر، پونه کوهی و روغن زیتون می خوابانند. احتمالاً اگر از کسانی باشید که عاشق گوشت هستند، این غذا شما را غرق در لذت می نماید.

منبع: insider.com / theculturetrip.com
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 861

به "آشنایی با غذاهای کوبا" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با غذاهای کوبا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با غذاهای کوبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید