سیگار برگ کوبایی، نماد این کشور

حتما دیده اید که در فیلم ها سیگارهای برگ بزرگ را شخصیت های فیلم استفاده میکنند، این سیگارهای برگ کوبایی به نماد این کشور تبدیل شده اند و بزرگترین تولید کننده این نوع دخانیات در جهان به شمار میرود.

سیگار برگ کوبایی، نماد این کشور

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: سیگار برگ به لطف حضوری در فیلم های هالیوودی، سال های زیادی است که صندلی خود را بین مصرف نمایندگان خود به خصوص افراد ثروتمند پیدا نموده است. سیگار برگ از مقداری تنباکوی خشک شده تشکیل شده که در یک برگ مخصوص قرار گرفته و لوله می شود.

ریشه کشیدن سیگار چندان مشخص نیست. یک کوزه سرامیکی مایایی از گواتمالا که قدمت آن به قرن دهم باز می شود، افرادی را نشان می دهد که برگ های تنباکویی که با یک رشته بسته شده است را می کشند. طبق شواهد تاریخی اولین بار سیگار برگ در اوایل قرن اول میلادی به وسیله سرخ پوستان کشف شد. تنباکو سیگار برگ در مقادیر قابل توجهی در درجه اول در آمریکای مرکزی و جزایر کارائیب، از جمله کوبا، جمهوری دومنیکن، هائیتی، هندوراس، مکزیک، اکوادور، نیکاراگوئه، گواتمالا، کاستاریکا، پاناما و پورتوریکو پرورش می یابد. بعلاوه در آمریکا شرقی، کشورهای مدیترانه ای ایتالیا و اسپانیا (در جزایر قناری) و اندونزی و فیلیپین جنوب شرقی آسیا هم از تولیدکنندگان بزرگ تنباکو هستند.

گذری بر تاریخچه سیگار برگ

توتون و تنباکو به طور گسترده ای در میان همه بومیان جزایر کارائیب پرورش داده می شد. کریستوفر کلمب، کاوشگر ایتالیایی را اولین کسی می دانند که به طور کلی توتون و تنباکو را به اروپا معرفی نموده است. گفته می شود در طول سفر کلمب در سال 1492، سه نفر از خدمه او رودریگو دو ژرز، هکتور فوئنتس و لوئیس دو تورس، برای اولین بار در جزیره هیسپانیولا (هائیتی و جمهوری دومنیکن امروزی) با تنباکو روبرو شده اند، برگ های خشکی که رایحه ای خاصی را در فضا پخش می کردند. ملوانان وی گزارش دادند که تینوس (Taínos) در جزیره کوبا نوعی ابتدایی از سیگار برگ بود، برگ های توتون خشک و پیچ خورده ای که در برگ های دیگر مانند نخل یا چنار رول شده بودند.

کشت توتون و تنباکو در اسپانیا به طور جدی در سال 1531 در جزیره سانتو دومینگو آغاز شد. در سال 1542، هنگامی که اسپانیایی ها اولین کارخانه فراوری سیگار را در کوبا تاسیس کردند، کشت توتون و تنباکو در آمریکای شمالی آغاز شد. کشت و مصرف سیگار برگ در سرتاسر دنیا توسعه یافته بود، اما با این حال مصرف تنباکو چندان تا قرن 18 مرسوم نبود. در اواخر قرن 18 و 19 میلادی، کشیدن سیگار برگ به امری معمول تبدیل شده بود.

در سال 1869، ویسنته مارتینز ایبور، فراوری نماینده سیگار برگ اسپانیایی، برای فرار از آشفتگی جنگ های ده ساله، تشکیلات خود را از مرکز فراوری سیگار برگ در هاوانا، کوبا به کی وست، فلوریدا منتقل کرد. فراورینمایندگان دیگر هم همین کار را انجام دادند و کی وست به یک مرکز مهم فراوری سیگار تبدیل شد. در سال 1885، ایبور دوباره نقل مکان کرد و زمینی در نزدیکی شهر کوچک تامپا در فلوریدا خریداری کرد و بزرگترین کارخانه فراوری سیگار در آن موقع را در شهر تجاری نو ایبور سیتی (Ybor City) احداث کرد. هزاران کوبایی و اسپانیایی از کی وست، کوبا و نیویورک به این منطقه آمدند و از آن موقع به بعد سالانه صدها میلیون سیگار برگ فراوری شد. فراوری محلی در سال 1929 به اوج خود رسید، زمانی که کارگران در شهر ایبور و غرب تامپا بیش از 500،000،000 سیگار برگ “هاوانا” را فراوری کردند، به همین سبب، به این شهر لقب “مرکز سیگار برگ دنیا” را دادند.

از سال 1905، 80 هزار عدد سیگار در آمریکا فراوری و پخش شد، بیشتر آنها مغازه های کوچک و خانوادگی بودند که در آن سیگار برگ را رول می کردند و بلافاصله می فروختند. در حالی که بیشتر سیگارها اکنون با ماشین ساخته می شوند، برخی از سیگار های برگ به علت اعتبار و کیفیت، به ویژه در آمریکای مرکزی و کوبا، همچنان با دست رول می شوند.

تفاوت سیگار برگ با سیگار معمولی

بو و مزه سیگار های معمولی باهم دیگر چندان تفاوتی ندارند و وزن یا سبکی و سنگینی آن ها معیار انتخاب است. سیگارهای برگ برخلاف سیگار طعم و رایحه های متفاوتی دارند، سیگار برگ را می توان با طعم های آلبالو، وانیل، قهوهٔ ساده و موکا و… خریداری کرد. از دیگر تفاوت های سیگار با سیگار برگ تفاوت در میزان است، سیگارهای معمولی از نظر طولی چندان تفاوتی ندارند و ممکن است گاهی از نظر قطر فرق داشته باشند. سیگارهای برگ ممکن است در قطر ها و طول های گوناگونی فراوری شوند.

حتی طریقه مصرف سیگار با سیگار برگ فرق دارد در خصوص سیگار معمولی، فیلتر آن را میان لب ها گذاشته و پک های عمیقی کشیده و دود را وارد ریه می کنید. برای کشیدن سیگار برگ نیازی نیست ریه را با دود پر کنید، شما باید سیگار برگ را در میان لب ها چرخانده و به آرامی پک بزنید و دود را به داخل دهان بکشید و پس از چند ثانیه رها کنید. سیگار برگ برخلاف سیگار های معمولی مجددا قابل استفاده هستند، یعنی اگر آن را خاموش کنید می توانید با استفاده از قیچی های مخصوص سر سیگار برگ را برش داده و دوباره روشن نمایید.

معیار انتخاب و دسته بندی های سیگار برگ بر اساس شکل و میزان آن ها است، به مجموع شکل و میزان سیگار برگ، “ویتولا” آن سیگار گفته می شود. میزان سیگار های برگ را با قطر حلقه لوله و طول آن ها میزان گیری می نمایند، معمولا واحدهای طول مورد استفاده سانتی متر و میلی متر یا اینچ است. در کوبا، در کنار هاوانا، نمایشگاهی از طولانی ترین رول سیگار برگ دنیا وجود دارد.

سیگار پاره جو

پاره­جو یکی از معمول ترین شکل ها برای سیگار برگ است که گاها به آن “کورونا” هم گفته می شد. در گذشته کورونا معیاری برای سنجیدن سیگار موردنظر با دیگر شکل ها (مثلا کورونا دوبل یا نیم کورونا) بود. سیگار برگ پاره­جو به شکل استوانه­ای فراوری می شود که قطر حلقه ابتدا و انتهای آن یک میزان است. یک سر سیگار برگ باز و سر دیگر بسته است. سه روش معمول برای باز کردن سر بسته وجود دارد؛ می توانید با کاتر برش بزنید، به شکل V سر سیگار را باز کنید یا با دستگاه مخصوصی در درون سیگار یک برش ایجاد کنید.

سیگار فیگورادو

سیگار های برگ همواره یک میزان و یک شکل نیستند، سیگارهای برگی که اشکال خاص و منحصر به فردی دارند را فیگورادو می نامند. سیگار های برگ فیگورادو در مقایسه با دیگر انواع سیگار برگ، معمولا رنج قیمتی بسیار بالاتری دارند. در اوایل قرن نوزدهم میلادی سیگار فیگورادو توانست محبوبیت بسیاری را کسب نماید اما در دهه­های 30 رفته­رفته مصرف نمایندگان به سیگارهای دیگر جذب شدند. در سال های اخیر، فراوری سیگار برگ فیگورادو دوباره رونق گرفته است به طوریکه برند کوبایی “کوابا” تنها سیگارهای برگ فیگورادو را فراوری می نماید.

سیگاریلو

سیگارهای سیگاریلو نوعی دیگری از سیگار برگ هستند که با ماشین های مخصوصی رول می شوند، این نوع سیگار از سیگار های برگ مرسوم کوچک تر است. سیگار برگ سیگاریلو معمولا بدون فیلتر فراوری می شوند یا در انتهای آن­ها تکه های چوب یا پلاستیک قرار می دهند. سیگار برگ در مقادیر مختلفی فروخته می شود: تکی، دو بسته، سه بسته و پنج بسته. سیگاریلو ها برخلاف فیگورادو، از نوع سیگار های برگ بسیار مقرون به صرفه قیمت هستند.

فراوری نمایندگان غالب سیگار برگ

دو شرکت بزرگ بر صنعت فراوری و فروش سیگار برگ حکمرانی می نمایند. آلتادیس در آمریکا، جمهوری دومنیکن و هندوراس سیگار برگ فراوری می نماید و 50٪ سهام شرکت هابانا در کوبا را در اختیار دارد. شرکت دوم، گروه دخانیات اسکاندیناوی است که در جمهوری دومنیکن، هندوراس، نیکاراگوئه، اندونزی، هلند، بلژیک، دانمارک و آمریکا برترین سیگارهای برگ را فراوری می نماید. بسیاری از مردم شهر تامبوریل در سانتیاگو، جمهوری دومنیکن را “مرکز سیگار برگ دنیا” می دانند که تعداد کارخانه ها و رولرهای فراوری سیگار را بیش از هرجای دیگر دنیا در خود جای داده است. براساس مقالات یکی از معروف ترین مجلات سیگار، 44٪ از بیشترین تجارت سیگارهای دنیا از جمهوری دومنیکن، بزرگترین فراوری نماینده سیگار برگ در دنیا، به ویژه از زمین های حاصلخیز مرکز سیبائو، جایی که 90٪ کارخانه ها واقع شده است، حاصل می شود. این منطقه بعلاوه در دهه های گذشته بزرگترین تامین نماینده سیگار برگ به آمریکا بوده است.

انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 735

به "سیگار برگ کوبایی، نماد این کشور" امتیاز دهید

2 کاربر به "سیگار برگ کوبایی، نماد این کشور" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیگار برگ کوبایی، نماد این کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید