فرق پدیده های ستون نوری و شفق قطبی در کانادا چیست

ستون نوری پدیدی عجیبی است، همانطور که در عکس نیز مشخص ستون ها نوری از زمین به سمت آسمان میروند، و اما این پدیده به دلیل سرمای شدید شمال کانادا اتفاق میفتد که در ادامه برایتان خواهیم گفت.

فرق پدیده های ستون نوری و شفق قطبی در کانادا چیست

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: چندی پیش زمانی که آن ستون‌های رنگارنگ نورانی در آسمان‌های اونتاریوی کانادا دیده شدند، در فضای مجازی بحث‌های زیادی درباره‌ی علت ایجاد آن‌ها به راه افتاد. بعضی‌ها فکر می‌کردند که این نورها نشانه‌ی جنگ بین ستاره‌هاست. اما همان‌طور که می‌دانید، همه‌ی پدیده‌های طبیعی که در زمین و آسمان رخ می‌دهند، دلایل علمی و منطقی دارند.

علت وقوع ستون های نوری

این ستون‌های رنگارنگ نورانی که در سرمای شدید اونتاریوی کانادا دیده می‌شوند، یک پدیده‌ی معمول جوی به نام ستون‌های نوری هستند. شاید فکر کنید آن‌ها شفق قطبی هستند، اما ارتباطی بین این دو پدیده‌ی طبیعی وجود ندارد. ستون‌های نوری در هوای بسیار سرد ایجاد می‌شوند، معمولاً زمانی که دما به منفی 18 درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد.

ستون‌های نوری یک پدیده‌ی نوری هستند که به خانواده‌ی هاله‌ها تعلق دارند، زیرا بر اثر تعامل نور و بلورهای یخی به‌وجود می‌آیند. نمونه‌ی دیگر این خانواده، هاله‌های خورشیدی هستند.

همان‌طور که گفته شد، ستون‌های نوری در هوای بسیار سرد ایجاد می‌شوند. در این شرایط، بلورهای یخی هشت‌ضلعی و مسطحی در لایه‌ی پایینی جو تشکیل می‌شوند که مثل یک آینه‌ی بزرگ عمل می‌کنند و نور منابع مختلف مثل چراغ خودروها و نورهای شهری را منعکس می‌کنند. به نظر می‌رسد نور از پایین به بالا حرکت می‌کند، در حالی که در واقع نورهایی که به سمت بالا می‌روند، به سمت پایین بازتابیده شده‌اند و توهم ستون نور را ایجاد می‌کنند. بازتاب نورهای سطح شهر اونتاریو سبب ایجاد این ستون‌های رنگی در آسمان شده است، نه جنگ بین ستارگان!

شفق قطبی

شاید سؤال کنید که شفق قطبی چگونه ایجاد می‌شود؟ شفق نمایشی از نورهای طبیعی و درخشان در آسمان است که با چشم غیرمسلح هم قابل مشاهده است و یک پدیده جوی محسوب می‌شود. ذراتی که این نور را در آسمان ایجاد می‌کنند، ذرات باردار الکتریکی هستند که وقتی به میدان مغناطیسی زمین می‌رسند، در آن گیر می‌افتند. بسیاری از این ذرات به سمت قطب‌های مغناطیسی زمین حرکت می‌کنند. وقتی این ذرات باردار به اتم‌ها و مولکول‌های جو برخورد می‌کنند، انرژی آن‌ها آزاد می‌شود که بخشی از آن به شکل شفق ظاهر می‌شود.

اغلب شفق‌ها در ارتفاع 97 تا 1000 کیلومتری سطح زمین رخ می‌دهند و طول آن‌ها در آسمان به هزاران کیلومتر می‌رسد. اولین کسی که به درک علت شفق قطبی رسید، بنجامین فرانکلین بود. او در نظریه‌هایش علت این پدیده را انتقال نور در مرکز بار الکتریکی در مناطق قطبی به وسیله برف و رطوبت شدید ذکر کرده بود.

چه کسی برای اولین بار پدیده ستون نوری را دید

اولین کسی که پدیده ستون‌های نوری را در آسمان کانادا مشاهده کرد، تیم الزینگا از شهر نورث بی در استان انتاریو بود. او تعریف می‌کند که صبح زود وقتی از خواب بیدار شده، از پنجره حمام منظره عجیبی را دیده است. باریکه‌های نور مرموزی در آسمان برق می‌زدند.

الزینگا می‌گوید دمای هوا در آن روز منفی 18 درجه سانتیگراد بوده است. وقتی او و همسرش این نورهای عجیب را دیدند، سعی کردند علت آن را درک کنند و تحلیل‌های زیادی انجام دادند. به گفته الزینگا هوا آن‌قدر سرد بود که وقتی دوربین را از پنجره بیرون برد تا عکس بگیرد، فکر کرد خودش هم منجمد می‌شود!

در ابتدا الزینگا فکر می‌کرد این پدیده یک شفق شمالی است، اما با بررسی‌های بیشتر متوجه شد این نورها از دل زمین بیرون آمده‌اند، نه از آسمان. وقتی این موضوع در رسانه‌ها پخش شد، مشخص شد که نورهای مرموز دلیل علمی دارند و به آن‌ها ستون‌های نوری می‌گویند.

انتشار: 15 مرداد 1402 بروزرسانی: 23 مرداد 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 753

به "فرق پدیده های ستون نوری و شفق قطبی در کانادا چیست" امتیاز دهید

2 کاربر به "فرق پدیده های ستون نوری و شفق قطبی در کانادا چیست" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرق پدیده های ستون نوری و شفق قطبی در کانادا چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید