دکتر توفیق موسیوند از ایرانیان موفق در کانادا

توفیق موسیوند، متولد 1943 در ورکانه استان همدان و‌ کشور ایران است. وی یک مهندس پزشکی ایرانی کانادایی از نژاد کرد است که یک پمپ قلب مصنوعی را اختراع کرد، دستگاهی که خون را پمپاژ می کند و عملکرد تنفس را در حین یک جراحی قلب برعهده می‌گیرد.

دکتر توفیق موسیوند از ایرانیان موفق در کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: وی در حال حاضر استاد جراحی و مهندسی در دانشگاه اتاوا و دانشگاه کارلتون است. موسیوند رئیس و مدیر بخش دستگاه های قلب و عروق موسسه قلب دانشگاه اوتاوا (UOHI) ؛ و برنامه تجهیزات پزشکی هر دو دانشگاه اتاوا و دانشگاه کارلتون است . هم‌چنین وی عضو افتخاری آکادمی علوم پزشکی ایران است

دکتر موسیوند در میان بسیاری از موفقیت های دیگر، موسسه نوآوری در دستگاه های پزشکی را در دانشگاه اوتاوا تشکیل داده است که متشکل از تیمی شامل استادان، پزشکان، دانشمندان و مهندسان واجد شرایط است که همگی آرزوی مشترک برای توسعه جامعه از طریق پیشرفت تجهیزات پزشکی دارند. در حال حاضر، موسیوند و گروهش در حال کار بر روی بیست و چهار فناوری نوین دستگاه پزشکی از جمله پروژه ای هستند که در حال ساخت یک ریز تراشه است که می تواند DNA فرد را از یک اثر انگشت در کمتر از پانزده ثانیه شناسایی کند. علاوه بر این، موسیوند عضو آکادمی بین المللی قلب و عروق و عضو آکادمی علوم اروپا است. در سال 2001، وی برنده جایزه هم افزایی دانشگاه و صنعت NSERC شد. وی یکی از اعضای انجمن سلطنتی کانادا (بالاترین افتخار علمی کانادا) است.

موسیوند از پدر و مادری کرد در روستای ورکانه همدان به دنیا آمد. پدرش کرد عراق بود. او به عنوان پسر ارشد خانواده از سنین جوانی به کار چوپانی پرداخت. سرانجام، از تجارت پر سود گله داری خود چشم پوشید و به تحصیل در رشته مهندسی در دانشگاه تهران پرداخت. در سال 1965 ، سخت کوشی و فداکاری موسیوند هنگام دریافت بورسیه تحصیل در رشته هیدرولوژی در دانشگاه آلبرتا در کانادا به بار نشست. سرانجام، او به مطالعه آنچه که به خاطر آن شهرت جهانی یافته است ، ادامه داد: مهندسی پزشکی. موسیوند در ادامه دکترای خود را در رشته های مهندسی پزشکی و علوم پزشکی در دانشگاه آکرون و کالج پزشکی دانشگاه های شمال اوهایو دریافت کرد. پس از آن، به بیمارستان و بنیاد تحقیقات کلینیک کلیولند پیوست و‌ در نهایت در سال 1989، به کانادا بازگشت.

پمپ قلب مصنوعی به طور موقت عملکرد تنفس و پمپاژ خون را برای بیمار بر عهده می گیرد. دارای دو قسمت پمپ و هواده است. پمپ های قلبی اغلب در جراحی قلب استفاده می شوند، بنابراین قلب بیمار می تواند بیش از بیست دقیقه از بدن جدا شود و یا مرگ بیمار به تعویق بیافتد.

موسیوند در مصاحبه ای گفت: "ما باید یک قلب مصنوعی بسازیم که نه دویست یا سیصد پوند بلکه پانصد یا ششصد گرم باشد." جراحان و متخصصان قلب در سراسر جهان به او توصیه کردند که انجام این کار عملی غیرممکن است. با این وجود ، در مدت چهار سال، او اختراع خود را اعلام کرد و جامعه پزشکی را شوکه کرد.

آیا برایتان سوال است که رمز موفقیت او چیست؟

لوئیس چاو، مشاور ارشد سابق دانشگاه اوتوا معتقد است که رمز موفقیت او مربوط به این واقعیت است که "او علاوه بر اینکه یک نابغه است کارگری بسیار سخت کوش است"​​.

موسویوند خاطرنشان می کند که رمز موفقیت در "افراد باهوش و عملی" نهفته است.

توفیق در زمینه علوم پزشکی دستاوردهای بی سابقه ای به دست آورده که به نفع همه بشریت است. او به دلیل پشتکار و سخت کوشی روزانه مرزهای نوآوری و مهندسی پزشکی را جا‌به‌جا کرده است. داستان دکتر موسیوند، که از جوانی کار خود را با چوپانی شروع کرد و به یک مهندس پزشکی مشهور جهان تبدیل شد، به زیبایی بیانگر این است که کاری که با زندگی خود انجام می دهید بسیار مهم است و‌ موفقیتتان در گرو دستان شماست.

انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 433

به "دکتر توفیق موسیوند از ایرانیان موفق در کانادا" امتیاز دهید

28 کاربر به "دکتر توفیق موسیوند از ایرانیان موفق در کانادا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "دکتر توفیق موسیوند از ایرانیان موفق در کانادا"

1 دیدگاه

امیر 11 خرداد 1400

لر لرستانه لک همدان کرد نداره موسیوند از لکهای لرستانه ازطایفه بیرانوندن

پاسخ به امیر
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید