داستان ساعت بخار ونکوور

در قلب محله تاریخی گستاون ونکوور، جاذبه ای منحصر به فرد خودنمایی می کند که توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند. ساعت بخار 16 فوتی با ظاهری قدیمی و سوت های بخار منظمی که هر 15 دقیقه یک بار به گوش می رسد، نه تنها زمان را نشان می دهد، بلکه یادآور تاریخچه این منطقه و ذوق و خلاقیت سازندگانش نیز هست.

داستان ساعت بخار ونکوور

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: نزدیک به اسکله ونکوور و در محله تاریخی Gastown، یک ساعت بخار وجود دارد که یکی از برجسته ترین آثار این شهر است. این ساعت 16 فوتی زمان را از هر چهار طرف نشان می دهد و هر پانزده دقیقه یک بار صدای سوت از آن به گوش می رسد که همراه با سوت از بالای آن همچون یک لوکوموتیو بخار خارج می گردد. برخلاف ظاهر قدیمی این ساعت، چند دهه از ساخته شدنش بیشتر نمی گذرد. ساعت بخار ونکوور سال 1977 به وسیله یک ساعت ساز مشهور کانادایی به نام «ریموند ساندرز» برای جوان سازی منطقه Gastown ساخته شد.

بر خلاف ظاهر ویکتوریایی ساعت بخار گس تاون (Gastown)، این ساعت متعلق به صدها سال بعد و ساخته شده در سال 1977 به وسیله ساعت سازی به نام ریموند ساندرس (Raymond Saunders) و یک متخصص فلزکاری به نام داگ اسمیت (Doug Smith) است.

نوسازی محله Gastown تا سال 1977 تقریبا به انتها رسید اما همچنان جای یک مکان مرکزی برای جذب مردم خالی بود. به همین علت افراد ثروتمند و تجار محلی شهر با جمع کردن 58هزار دلار، ساعتی آنتیک را ساختند. این ساعت به عنوان نمادی از جهانی صنعتی این منطقه انتخاب شد بنابراین آن را از نوع بخار ساختند و لوله های بخار ساعت را در زیر زمین قرار دادند. ساعت بخار Gastown، دومین ساعت بخار ساخته شده تا آن موقع بود.

ساندرس به وسیله تاجران محلی گس تاون استخدام شد تا ساعتی زیبا و یادمانی بسازد. یکی از پیشنهاداتی که برای این ساعت وجود داشت، ساخت آن در بالای شبکه لوله های بخاری بود که از زیر زمین شهر عبور می کردند.

ساعت بخار ونکوور دومین ساعت بخاری بود که تا کنون ساخته شده است. اولین نسخه به وسیله مردی انگلیسی به نام جان اینشاو (John Inshaw) برای جذب مشتریان به رستورانش در سال 1859 ساخته شد.

اولین ساعت بخار در جهان سال 1859 به وسیله یک انگلیسی به نام «جان اینشاو» ساخته شد تا بتواند بوسیله آن مشتریان را به مغازه نو خود در بیرمنگهام جذب کند. جان اینشاو که قبلا ماشین آلات بخار را برای راه آهن و صنایع کشتی رانی می ساخت، ساعتی را اختراع کرد که در آن بخارها به قطرات آب تبدیل می شدند و در فواصل زمانی تعیین بر روی قاب ساعت می ریختند. ساخت ساعت بخار و نصب آن در بالای مغازه باعث شد اوایل دهه 1880 مغازه جان اینشاو به یک سالن موسیقی تبدیل شود.

به خاطر اینکه ساعت اینشاو بسیار بی دقت بود، ساندرس که به دقت زمان اهمیت می داد مجبور شد تا دوباره ساعت بخار را از نو ابداع کند. ساعت نو با ظاهری شیک و دقت بالا، نیاز به بودجه اضافی برای مراقبت و کار کردن دقیق داشت.

ساعت ریموند ساندرز در Gastown فرق دارد و اصلا با بخار کار نمی کند بلکه انرژی خود را از جاذبه زمین می گیرد. این ساعت از تعدادی توپ فلزی تشکیل شده است که با افتادن آنها، عقربه های ساعت حرکت می کنند. موتور بخار کوچکی که در پایه ساعت قرار گرفته است توپ ها را به سمت بالا می برد، بعلاوه این موتور وظیفه سوت زدن و بیرون دادن بخار از ساعت را نیز بر عهده دارد.

موتور بخار کوچکی که در پایین ساعت وجود دارد در اصل نقش انسانی کوک کننده را با بالا بردن یک سری وزنه های گوی مانند ایفا می کند؛ اما موتور بخار به وسیله یک تسمه لاستیکی به یک موتور الکتریکی متصل شده که دور از دید بوده و بسیار قابل اعتمادتر از نیروی بخار است.

هر پانزده دقیقه این ساعت دو تنی با خروج بخار و سوت کشیدن از 5 سوتی که دارد زمان را نشان داده و در رأس هر ساعت نیز صدای سمفونی مانندی از سوت ها خارج می شود. تنها 6 عدد ساعت بخار سالم در جهان وجود دارد اما دقت داشته باشید که تمام آن ها تنها در بخش سوت از بخار استفاده کرده و در واقع با موتور الکتریکی کار می کنند.

ساندرس بعدها برای شهرهایی مانند اوتارو (Otaru) در ژاپن و شهرهای ویسلر (Whistler)، پورت (Port) و ایندیاناپولیس (Indianapolis) نیز ساعت های بخار ساخت.

در سال 2003 بود که این حقیقت شوکه کننده برملا شد که ساعت بخار اصلاً با بخار کار نمی کند! فردی با توجه به اینکه بدون خروج بخار ساعت در حال کار کردن است متوجه این قضیه شد. این خبر باعث جدل های زیادی در شهر ونکوور بوده و البته عاقبت خوشی برای شهردار و طراحان شهری مسئول نداشت.

ساعت بخار ونکوور در سال 2017 جشن 40 سالگی خود را برگزار می کند، اما شاید با دیدن ظاهر آن فکر کنید با ساعتی به قدمت حداقل 100 سال رو به رو هستید! البته این از اهداف طراح برای جان بخشیدن به بافت قدیمی شهر بود و از روی عمد صورت گرفته است.

پس از بررسی ساعت و ثبت عکس های خاطره انگیز، پیشنهاد می کنیم باقی زمان خود را صرف گردش و کاوش قسمت های دیگر خیابان سنگفرش واتر کنید.

اینجا یکی از تاریخی ترین خیابان های اصلی ونکوور بوده و ساختمان های ارزشمند و محافظت شده آن شامل مغازه ها، گالری ها و رستوران های مختلف می شوند. برای آن که معماری جالب توجه بالای درهای ورودی را ببینید باید حتماً نگاهی به بالای سرتان بکنید.

نکات تکمیلی

  • تاریخچه: برخلاف ظاهر ویکتوریایی، ساعت بخار گاستون در سال 1977 توسط ریموند ساندرز، ساعت‌ساز و داگ اسمیت، متخصص فلزکاری ساخته شد. این ساعت به عنوان نمادی از گذشته صنعتی این منطقه و برای احیای گاستون ساخته شد.
  • مخترع: جان اینشاو، یک انگلیسی، اولین ساعت بخار را در سال 1859 برای جذب مشتری به رستورانش ساخت.
  • نوآوری: ساندرز با الهام از ایده اینشاو، ساعتی با ظاهری شیک و دقت بالا ساخت. اما این ساعت به مراقبت و نگهداری دائمی نیاز داشت.
  • راز ساعت: در کمال تعجب، ساعت گاستون با بخار کار نمی‌کند! موتور الکتریکی پنهان، گوی‌های فلزی را بالا می‌برد و سوت و بخار را فعال می‌کند.
  • موتور بخار: موتور بخار کوچک در پایین ساعت فقط نقش بالا بردن گوی‌ها را دارد و توسط تسمه‌ای به موتور الکتریکی متصل است.
  • سوت و بخار: هر 15 دقیقه، دو تن بخار با سوت از 5 سوراخ خارج می‌شود و در هر ساعت، سمفونی کوتاهی از سوت‌ها نواخته می‌شود.
  • تعداد محدود: فقط 6 ساعت بخار سالم در جهان وجود دارد و همه آنها از برق برای کارکرد موتور و بخار فقط برای سوت زدن استفاده می‌کنند.
  • شهرت جهانی: ساندرز بعدها ساعت‌های بخار مشابهی را برای شهرهای اوتارو، ویسلر، پورت و ایندیاناپولیس ساخت.
  • فاش شدن راز: در سال 2003، فاش شدن راز عدم استفاده از بخار در ساعت، جنجال بزرگی در شهر به پا کرد.
  • جشن 40 سالگی: در سال 2017، این ساعت 40 سالگی خود را جشن گرفت، با ظاهری که قدمت آن را حداقل 100 سال نشان می‌دهد.

سخن پایانی

ساعت بخار گاستون، جاذبه‌ای منحصر به فرد و یادآور تاریخ صنعتی این منطقه است. با وجود راز آشکار شده، این ساعت همچنان یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی ونکوور باقی مانده و تماشای آن و قدم زدن در خیابان سنگفرش واتر، تجربه‌ای لذت‌بخش برای هر گردشگر خواهد بود.

انتشار: 9 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1403 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 930

به "داستان ساعت بخار ونکوور" امتیاز دهید

1 کاربر به "داستان ساعت بخار ونکوور" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان ساعت بخار ونکوور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید