آشنایی با خلیج فاندی (fundy bay) کانادا

کانادا پر از جاذبه های طبیعی شگفت انگیز است، یکی از این جذابیت ها خلیج فاندی (fundy bay) است که به خاطر شکل و شمایل جالبی که دارد که گردشگران را به خود جلب نموده است.

 
آشنایی با خلیج فاندی (fundy bay) کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: خلیج فاندی در ساحل اقیانوس اطلس واقع شده و برای دامنه جزر و مدی شگفت انگیزش مشهور میباشد. شکل منحصر به فرد و قیفی مانند این خلیج، مقدار قابل توجه از آب که در داخل و خارج از آن جریان دارد و کشش گرانشی ماه دلایل اصلی دامنه زیاد جزر و مد در خلیج فاندی هست. یکی از بهترین محل‌ها برای تماشای جزر و مد، صخره‌های هوپ ول (Hopewell) است که با شماری از برج‌های ماسه سنگ توسط درختان پوشیده شده است؛ پایه این صخره دو بار در روز با آب پوشیده می‌شود. مناظر مسحور کننده دیگری مانند پرواز پرنده ها در ساحل، ساختار زمین شناسی جالب، غارهای دریایی معروف و پارک ملی از دیگر جاذبه های خلیج فاندی است. خلیج فاندی یک اکوسیستم متنوع است و از این نظر آن را با جنگال‌های آمازون مقایسه می‌کنند. این خلیج در سال 2008 در لیست آثار یونسکو ثبت شد و در سال 2014 یک هیئت بین المللی از کارشناسان را متقاعد کرد تا آن را به عنوان یکی از شگفتی‌های طبیعی جهان انتخاب کنند.

ویژگی های جغرافیایی

خلیج فاندی حدود 170 مایل (274 کیلومتر) درازا و در نقاط مختلفف بین 30 تا 50 مایل (48 تا 80 کیلومتر) پهنا دارد و با توجه به عمق آن تخمین زده اند که بیش از یکصد میلیارد تن آب در آن جا می گیرد. این حجم بزرگ آب روزانه دو بار به خاطر جزر و مد به خارج و داخل خلیج در جریان است.

این جزر و مد آب که میلیون ها سال است که در حال اتفاق می باشد باعث فرسایش سنگ ها و صخره های ساحلی و به وجود آمدن اشکال بسیار زیبا و فرم های چشم نواز در آن ها و بعلاوه ایجاد غارهای قشنگی شده است و در زمان پایین آمدن و تخلیه آب هم می توان اندازه زیادی فسیل حیوانات دریایی را در کف آن پیدا کرد که امواج با خود از اقیانوس آورده اند.

این جزر و مد بلند هر دوازده ساعت یک بار اتفاق می افتد و در این مدت حرکت تند امواج سبب بالا آمدن سطح آب می گردد که در هر ساعت حدود 6 تا 8 پا feet برابر 180 تا 240 سانتی متر می باشد. در نهایت ارتفاع آب در طول هر” مد ” در هر روز 50 feet چیزی در حدود 15 متر می گردد. این اندازه بالا آمدن آب پنج برابر از ” مد ” های طول سواحل اقیانوس اطلس بلند تر است.

موقعیت جغرافیایی و شکل خلیج فاندی باعث ارتفاع سهمگین آب می گردد به این صورت که باتوجه به دهانه ی وسیع خلیج و کم شدن عرض در طول آن و فشار ناشی از هجوم آب به داخل ارتفاع آب به دلیل نداشتن جای کافی تا این اندازه بالا برود و یکی از شگفتی های طبیعت را به وجود آورد.

بعلاوه این اندازه بالا آمدن سطح آب سبب می گردد که آب در راستا حرکت رودخانه هایی که به خلیج فاندی می ریزند پس بزند و جهت حرکت آب در بستر رودخانه ها برای ساعاتی بر عکس گردد. فشار بزرگ آب اقیانوس به داخل Bay of Fundy علی رغم تمهیداتی که در نظر گرفته شده برای ساحل نشینان خطراتی را در بر دارد اما قایق سواری و سر کشیدن به غارها و خطر کردن، سرگرمی های مردم و سفرهای توریستی را موجب شده است. به خصوص که انواع حیوانات دریایی از جمله ” وال ” های بزرگ الجثه ی کوهان دار با جریان آب داخل خیلج فاندی می شوند و بعد از پدیدار کردن مناظری زیبا بعد از ساعتی بازی دوباره به اقیانوس باز می گردند.

سرگرمی در خلیج فاندی

زمانیکه جزر و مد دریا پایین است، طرح های عجیبی که در طی قرن ها بر روی تخته سنگ ها حک شده است نمایان می گردد. ساحل ساحل مایل ها مساحت دارد که برای پیک نیک بسیار مناسب است. باخ بعلاوه می گوید: “افراد محلی از این خلیج خرچنگ تازه صید می نمایند و با صرف صید خود در کنار یک بطری نوشیدنی روز خود را میگذرانند.” از سرگرمیات خلیج فاندی می توان به تماشای گونه های مختلف جانوری مثل دلفین ها، نهنگ ها و پرندگان دریایی اشاره نمود. قایق سواری و اقامت در کلبه های روستایی نیز از دیگر جاذبه های سرگرمیی این خلیج محسوب می گردد.

برترین زمان برای رفتن به خلیج فاندی

  • اواخر ماه جولای وقتی 30000 مارماهی کوچک (به همراه پرندگانی که همراه آن ها می آیند) به این منطقه مهاجرت می نمایند، از زمان های مناسب برای رفتن به این خلیج زیباست.
  • اواسط ماه آگوست زمانیکه جشنواره Rising Tide در پارک ملی فاندی برگزار می گردد نیز از برترین زمان ها برای رفتن به خلیج فاندی است.
  • ماه های ژوئن تا سپتامبر نیز که آب و هوا برای پیک نیک و آب بازی دلپذیر است، زمانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت در این خلیج می باشد.
انتشار: 20 مهر 1401 بروزرسانی: 23 آبان 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 106

به "آشنایی با خلیج فاندی (fundy bay) کانادا" امتیاز دهید

3 کاربر به "آشنایی با خلیج فاندی (fundy bay) کانادا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خلیج فاندی (fundy bay) کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید