تورنتو قطب جدید هوش مصنوعی و رقیبی جدی برای سیلیکون ولی

در سال های اخیر، تورنتو خود را به عنوان یک قطب نوظهور هوش مصنوعی (AI) معرفی کرده است، به طوری که مناطقی را شامل شرکت ها، سازمان ها و موسسات متمرکز بر حوزه هوش مصنوعی گرد هم آورده که در مسیر توسعه بهم کمک میکنند.

تورنتو قطب جدید هوش مصنوعی و رقیبی جدی برای سیلیکون ولی

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: بسیاری از افراد در این صنعت ممکن است هنوز بر این باور باشند که سیلیکون ولی مقصد اصلی شرکت های فناوری است. اما تغییراتی انقلابی در حوزه هوش مصنوعی در شهر تورنتو، آن را به مکانی جذاب تر برای راه اندازی یک استارتاپ مبتنی بر هوش مصنوعی تبدیل کرده است. جذابیت تورنتو به عنوان مقصدی برای استارتاپ های هوش مصنوعی، شاید نتیجه کار جفری هینتون، استاد بازنشسته دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه تورنتو در توسعه هوش مصنوعی باشد که به او لقب "پدرخوانده هوش مصنوعی" در این صنعت داده‌اند.

در یک رتبه بندی جایگاه شهرهای توسعه یافته از نظر فناوری های نوین در سال 2023 از گروه سرمایه گذاری Coldwell Banker Richard Ellis (CBRE)، تورنتو پس از ناحیه خلیج فارس، سیاتل، نیویورک و واشنگتن دی سی در رتبه پنجم قرار دارد. این رتبه بندی با استفاده از 13 معیار به دنبال "اندازه گیری عمق، پویایی و جذابیت هر بازار برای شرکت هایی است که به دنبال استعدادهای فناوری هستند و برای کارکنان فناوری که به دنبال استخدام هستند."

با این حال، CBRE همچنین گزارش می دهد که تورنتو در رشد شغلی بخش فناوری تنها کمی عقب تر از ناحیه خلیج فارس است. این شهر دارای سومین نیروی کار بزرگ فناوری است و دومین فضای سریع‌ترین رشد برای استعدادهای فناوری آمریکای شمالی است که بین سال‌های 2017 و 2022، 63800 شغل جدید اضافه کرده است..

جردن جاکوبز، شریک مدیریتی و یکی از بنیانگذاران Radical Ventures، یک صندوق سرمایه‌گذاری واقع در تورنتو که بر روی هوش مصنوعی تمرکز دارد، به بلومبرگ گفت که فضای استارت‌آپی تورنتو در یک دهه گذشته شاهد تغییر کامل بوده. او گفت: "ده سال پیش، مردم نمی توانستند برای خروج از تورنتو صبر کنند."

امروزه شرکت های قابل توجهی مانند سامسونگ، گوگل، انویدیا، ال جی ، جانسون اند جانسون همگی آزمایشگاه های تحقیق‌وتوسعه هوش مصنوعی را در تورنتو راه اندازی کرده اند.

دانشگاه تورنتو به عنوان نیروی محرکه رشد هوش مصنوعی در تورنتو

رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان در سال 2022، دانشگاه تورنتو را در رتبه پانزدهم جهان در زمینه علوم کامپیوتر و مهندسی قرار داده است. در گذشته، فارغ‌التحصیلان دانشگاه تورنتو تمایل داشتند به سیلیکون ولی در ایالات متحده مهاجرت کنند، اما اکنون، جریان فارغ‌التحصیلان از این دانشگاه نیز پتانسیل تأمین نیروی توسعه استارت‌آپ های هوش مصنوعی تورنتو را دارد.

به عنوان مثال، استارت آپ های دانشگاه تورنتو، Waabi و Cohere، هر دو در فهرست 50 هوش مصنوعی فوربز 2023 قرار گرفتند که شرکت های خصوصی آمریکای شمالی را که «جالب ترین و موثرترین استفاده از فناوری مصنوعی» را دارند، لیست کرده است. Waabi بر روی فناوری خودران برای استفاده در حمل و نقل تمرکز می کند، در حالی که استارت آپ هوش مصنوعی Cohere بر روی کمک به شرکت ها برای ادغام انواع پلتفمهای پردازش زبان طبیعی تمرکز دارد.

جای مانسوخانی و الکسیس تاسونه، روسای مشترک UofT AI، باشگاهی در UTSG که میزبان یک کنفرانس سالانه AI است و هدف آن کمک به دانشجویان کارشناسی برای ورود به صنعت AI است، هر دو شاهد افزایش چشمگیر تعداد فرصت های مرتبط با AI در دانشگاه تورنتو بوده اند. به عنوان مثال، انستیتو وکتور مستقر در تورنتو یک سازمان مستقل غیرانتفاعی است که به تحقیقات هوش مصنوعی اختصاص دارد و در سال 2017 توسط پروفسور برندان فری از دانشگاه تورنتو تأسیس شد. تاسونه گفت: "موسسه وکتور فرصت های تحقیقاتی و کارآموزی عالی در زمینه AI برای دانشجویان فراهم می کند تا پس از فارغ التحصیلی شغل تمام وقت در تورنتو داشته باشند."

Hayoung (Gloria) Son، دانشجوی سال سوم UTSG با مدرک اخلاق، جامعه و قانون با دو رشته فرعی در تاریخ و فلسفه علم و فناوری و همچنین در علم، فناوری و جامعه، بر این باور است که قدرت فعلی دانشگاه تورنتو این است که مطالعه هوش مصنوعی را فقط به دانشکده علوم کامپیوتر محدود نمی‌کند.

او همچنین اشاره کرد که محققان دانشگاه تورنتو در حال همکاری با یونیسف هستند تا ببینند چگونه هوش مصنوعی می‌تواند در راستای اهداف بشردوستانه غیرانتفاعی عمل کند. Son نوشت: «دانشگاه تورنتو اساساً در این تلاش پیشرو است.»

سختی های رشد تورنتو در صنعت AI

یکی از سوالات بزرگ این است که آیا تورنتو قادر خواهد بود با اکوسیستم سرمایه گذاری ریسک پذیر (VC) سیلیکون ولی که به شدت توسعه یافته است رقابت کند؟ تامین مالی که استارت‌آپ‌ها برای تبدیل رویاهای خود به واقعیت به آن تکیه می‌کنند.

در سال 2014، Atomwise یک استارت‌آپ مستقر در تورنتو و یکی از اولین شرکت‌هایی بود که هوش مصنوعی را در کشف دارو به کار گرفت. با این حال، برای جمع‌آوری سرمایه به سیلیکون ولی نقل مکان کرد. از آن زمان، استارت‌آپ‌هایی مانند Deep Genomics مستقر در تورنتو و Shopify مستقر در اتاوا در کانادا مانده‌اند، زیرا اکوسیستم VC علائمی از بهبود را نشان داده است. طبق گزارش دلویت در سال 2023، کانادا در بین کشورهای G7 از نظر سرمایه‌گذاری VC سرانه در هوش مصنوعی در رتبه سوم قرار دارد. ایالات متحده در صدر جدول قرار دارد و پس از آن بریتانیا قرار گرفته است.

آقای مانسوخانی که استارت‌آپ هوش مصنوعی خود را به نام Ace It را تأسیس کرده است که به طور مستقیم با مدارس و مربیان همکاری می‌کند تا با استفاده از هوش مصنوعی به سرعت محتوای کلاس درس را تولید مینماید. مانسوخانی در مورد تأمین مالی استارتاپش، بر تفاوت قابل توجهی در نگرش سرمایه‌گذاران آمریکایی و کانادایی برای ریسک وجود دارد، تأکید می‌کند و معتقد است که سرمایه‌گذاران در سانفرانسیسکو مایل هستند برای بازده بیشتر، ریسک بیشتری را تقبل کنند.

مانسوخانی در ادامه گفت: «من مقالاتی را دیده‌ام که در آن افراد فقط در یک کافی‌شاپ با سرمایه‌گذاران ملاقات کرده‌اند. این اتفاق در تورنتو نمی‌افتد و اینجا فرآیندها بسیار رسمی‌تر هستند.»

پروفسور جاشوا گانس از Rotman، رئیس Jeffrey S. Skoll در نوآوری فنی و کارآفرینی و اقتصاددان ارشد در آزمایشگاه خلاق (CDL)، در برابر تمرکز بیش از حد بر چشم انداز فعلی هشدار می‌دهد. او میگوید: «در حالی که اکوسیستم سرمایه گذاری ریسک پذیر در تورنتو ممکن است به اندازه سیلیکون ولی توسعه یافته نباشد، مهم است به یاد داشته باشید که VCها تنها عامل موفقیت نیستند.»

گانس تاکید کرد که کانادا و به تبع آن تورنتو با ایجاد «سیاست‌های دوستدار استارت‌آپ و ارائه برنامه‌های حمایتی برای کارآفرینان» در تلاش هستند تا محیط سرمایه‌گذاری خود را ارتقا دهند.

او خاطرنشان کرد که دولت فدرال از طریق برخی برنامه‌های مهاجرتی که به طور خاص استعدادهای هوش مصنوعی را هدف قرار می‌دهند، برای انجام این کار گام‌هایی برداشته است.

بین سال‌های 2021 و 2022، انتاریو شاهد سرمایه‌گذاری 2.86 میلیارد دلاری VCها در هوش مصنوعی بود، افزایشی 206 درصدی نسبت به سال قبل، که نشان دهنده رشد قابل توجه در تامین مالی حوزه هوش مصنوعی است.

چالش های قانونی

نگرانی های قانونی نیز به موضوعی مورد مناقشه در بین افراد این صنعت تبدیل شده است، با وجود اینکه قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا در ژوئن به عنوان اولین قانون جامع هوش مصنوعی در جهان شکل گرفت اما کانادا در حال حاضر هیچ چارچوب نظارتی هوش مصنوعی ندارد.

اوی گلدفارب، رئیس روتمن در هوش مصنوعی و مراقبت‌های بهداشتی و استاد بازاریابی در مدرسه مدیریت روتمن، از سرکوب پیشرفت‌های تکنولوژیکی از طریق مقررات بیش از حد انتقاد می‌کند، اما همچنان بر اهمیت مقررات در رشد صنعت هوش مصنوعی و نقش آن در حمایت از مصرف‌کننده تاکید می‌کند. او خواهان تعادل بین این دو دیدگاه است.

گلدفارب میگوید: «اگر مقررات بیش از حد ضعیف باشد، ممکن است مصرف کنندگان به کاربرد آن اعتماد نکنند. محیط کسب و کار رقابتی قوی برای این رشد کلیدی است. ما باید اطمینان حاصل کنیم که مقررات بر کند کردن ما تمرکز ندارند و در عوض فضای رقابتی را تامین می‌کنند.»

گانس با او موافق است و میگوید: «مقررات هوش مصنوعی باید با رشد صنعت همگام باشد، اما مهم است که تعادل درستی برقرار شود. داشتن مقررات مناسب برای حمایت از مصرف کننده و استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی مهم است، اما مقررات بیش از حد می تواند مانع نوآوری و پیشرفت های تکنولوژیکی شود.»

منبع: thevarsity.ca
انتشار: 1 آبان 1402 بروزرسانی: 6 آبان 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1273

به "تورنتو قطب جدید هوش مصنوعی و رقیبی جدی برای سیلیکون ولی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورنتو قطب جدید هوش مصنوعی و رقیبی جدی برای سیلیکون ولی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید