راهنمای بازدید از خلیج هادسون کانادا - مجری سفرهای گردشگری

راهنمای بازدید از خلیج هادسون کانادا

خلیج هادسون در شمال شرق کانادا واقع شده و بزرگترین دریای درون مرزی به شمار می­رود و از 63 و تا 51 درجه عرض جغرافیایی شمالی گسترش دارد. بخشی از خلیج هادسون در دایره شمالگان قرار دارد و از طریق تنگه هادسون و دریای لابرادور به اقیانوس آتلانتیک وصل می­شود. کانال فاکس، حوزه فاکس و خلیج بوتیا نیز خلیج هادسون را به اقیانوس قطب شمال وصل می­کنند.

راهنمای بازدید از خلیج هادسون کانادا

خلیج هادسون به طرز شگفت انگیزی وسیع است. این خلیج دورافتاده و بکر، از شمال تا جنوب حدود 1350 کیلومتر بوده و عرض آن نیز برابر 830 کیلومتر می­باشد، در نتیجه مساحت آن حدود 637000 کیلومتر مربع می­باشد. به عبارتی این خلیج می­تواند به راحتی مساحتی به اندازه کشور انگلیس را پوشش دهد و بازهم جای خالی در آن باقی بماند. میانگین عمق خلیج هادسون برابر 128 متر بوده و حداکثر عمق آن به 259 متر می­رسد. یعنی هم در خشکی و هم زیر آب گنج­های زیادی وجود دارند که می­توان به جستجوی آنها رفت. برای اینکه بتوانید از بازدید این خلیج زیبا در کانادا بیشترین لذت را ببرید، راهنمای بازدید زیر را مطالعه نمایید. در این راهنما، برترین موارد راجع به خلیج هادسون درج شده اند.

منظره خلیج هادسون کانادا

در لبه خلیج هادسون، ارتفاعات یخچالی سپر کانادا واقع شده اند. در این ارتفاعات سنگ­های گنایس و گرانیت به وفور یافت می­شوند. زمین پشت ساحلی این ناحیه از نوع منظره معمول زمین مسطح یخ رفت توندرای شمالگان می­باشد که از سمت شمال به خط مرزی بدون پوشش گیاهی گسترش یافته و از جنوب به خلیج جیمز می­رسد. جزیره بافین، کوه­ های کریستالی سپر کانادا را تداعی می­کند و ارتفاع آن به 2000 متر می­رسد.

اقلیم خلیج هادسون کانادا

اقلیم خلیج هادسون کانادا

اقلیم خلیج هادسون، قاره­ ای و قطبی است. طی زمستان طولانی، دما حتی به زیر 60- درجه سانتیگراد نیز می­رسد و کل خلیج هادسون با یخی به قطر یک تا دو متر پوشیده می­­شود. هنگام وزش بادهای قوی شمال غربی، ممکن است ارتفاع یخ­های شناور به هشت متر هم برسد. طی تابستان کوتاه این ناحیه، دما به 20 درجه سانتیگراد می­رسد. لایه منجمد دائمی تا عمق 60 متری ذوب شده و در خاک نفوذ می­کند، در نتیجه ناحیه خشکی منطقه به باتلاقی وسیع و غیرقابل عبور تبدیل می­گردد.

فرایند انجماد و ذوب مداوم سبب شده تا پدیده ­های خاصی مانند پینگو به وجود بیایند. پینگو به تپه­ های خاکی گفته می­شود که در اثر به دام افتادن آب بین یخ تازه منجمد شده و لایه یخ دائمی به وجود می­آید.

حیات وحش و پوشش گیاهی خلیج هادسون کانادا

فصل رشد معمولاً کوتاه­تر از پنج ماه می­باشد، در نتیجه هنوز اطلاعات کاملی درباره تنوع پوشش گیاهی شمالگانی در خلیج هادسون در دست نیست. در حقیقت بیش از 800 گونه گیاه شناسایی شده اند که از جمله آنها می­توان به خزه، گلسنگ، سرخس و گیاهان گلداری مانند خشخاش قطبی، سفرس بنفش، گل زنگوله­ ای قطبی و لوپین قطبی اشاره کرد.

با توجه به دشواری زیست در شرایط اقلیمی، حیات وحش در این ناحیه محدود است. پرنده­ های مهاجر و فُک به وفور در اینجا یافت می­شود و گاهی خرس­های قطبی نیز در جستجوی غذا به خلیج هادسون وارد می­شوند. در تابستان، مگس و پشه در خلیج هادسون فراوان است. گروه ­های ماهی بسیار زیادی در این خلیج وجود دارند که قابل صید نیستند. گاهی وال­های سفید بلوگا نیز در این ناحیه مشاهده می­شوند.

حیات وحش و پوشش گیاهی خلیج هادسون کانادا

تاریخچه خلیج هادسون کانادا

خلیج هادسون برای اولین بار در سال 1610 توسط یک اروپایی به نام هنری هادسون مشاهده شد. وی یک جهانگرد و سیاح انگلیسی بود که بعدها نام او روی این خلیج گذاشته شد. در سال 1662، اولین اروپایی به نام پیر اسپریت رادیسون توانست در سال 1662 از طریق خشکی به خلیج هادسون برسد. در سال 1668 نیز اولین پست تجاری پس از عبور از دهانه رودخانه روپرت، از خلیج هادسون گذشت.

جمعیت

ناحیه اطراف خلیج هادسون بسیار کم جمعیت است. بیشترین تراکم جمعیت در بخش­های اسکیمونشین مشاهده می­شود. اهالی این ناحیه، زندگی سنتی و شکار را کنار گذاشته اند و امروزه با ماهیگیری و فروش صنایع دستی امرار معاش می­نمایند. جمعیت اسکیمو به صورت چند گروه کوچک در امتداد ساحل زندگی می­کنند.

اقتصاد

ناحیه خلیج هادسون سرشار از منابع طبیعی است، اما با توجه به طبیعت و شرایط سخت زندگی در این ناحیه، استخراج و انتقال منابع بسیار دشوار می­باشد و عملاً از نظر اقتصادی صرفه ندارد. با توجه به انجماد آبراه این ناحیه، کشتی رانی و عبور از مسیرهای آبی خلیج از ماه اکتبر تا ژوئن متوقف می­گردد.

در سال 1929 یک خط آهن بین وینیپگ و چرچیل در این خلیج ساخته شد و در نتیجه، مسیر جدیدی برای انتقال گندم از استان­های حاصلخیز کانادا به وجود آمد. تا امروز نیز این مسیر، تنها خط آهن موجود در خلیج هادسون می­باشد. در طی سال هیچ یک از جاده ­ها قابل عبور نیستند، بنابراین حمل و نقل عمدتاً با هواپیما انجام می­شود. تجارت خز، ماهی کاد و سالمون همچنان از نظر اقتصادی مهم می­باشد.

کمپانی خلیج هادسون

کمپانی خلیج هادسون، قدیمی­ترین کمپانی امریکای شمالی است که همچنان مشغول کار می­باشد. این کمپانی بیش از 350 سال قدمت دارد. در تاریخ 2 می 1670، شاه چارلز دوم تیمی از افراد انگلیسی را به رهبری عموزاده خود، پرنس روپرت از بوهمیا، به قلمروهای خلیج هادسون فرستاد و حقوق کامل معدنکاری و تجارت را به آنها داد. در نتیجه قلمرویی به مساحت حدود هشت میلیون کیلومتر مربع (یا یک دوازدهم سطح زمین) سرشار از منابع معدنی تحت کنترل کمپانی درآمد. زمین­های این قلمرو از نظر امکان شکار جانوران خزدار نیز بسیار معروف بود.

خز سگ آبی در این ناحیه بسیار فراوان بود. در آن زمان، خز سگ آبی در اروپا یک کالای لوکس به شمار می­رفت و برای ساخت کلاه خز و دیگر اجزای لباس کاربرد داشت. کمپانی خلیج هادسون، شبکه­ای از پست تجاری در زمین ­های تقریباً بکر شمال و غرب کانادا ایجاد نمود. این شبکه بعدها زمینه پایه گذاری و توسعه کشور را فراهم آورد.

امتیاز تجارت خز تقریباً به طور انحصاری در دست تاجران انگلیسی بود و رقابت جدی در این زمینه صورت نمی­گرفت. خدود یک قرن بعد، در سال 1779 کمپانی شمال غرب بناگذاری شد. البته مشکلاتی وجود آمد اما این رقیب جدید در سال 1821 اجباراً با کمپانی خلیج هادسون ممزوج گردید. با این وجود، تغییر شرایط فنی، سیاسی و اجتماعی به این معنا بود که کمپانی قدرتمند دیگر نمی­تواند تسلط کامل خود را حفظ نماید. در نهایت کمپانی در سال 1870 ناچار شد تا زمین خود را به دولت کانادا بفروشد. دارایی­های دیگر، مانند کمپانی تجارت خز نیز طی دهه ­های اخیر از بین رفته اند.

امروزه تجارتخانه سابق خز، مالک بخش­های فروشگاهی بزرگی در سراسر کانادا، ایالات متحده و اروپا می­باشد و هزاران نفر در این فروشگاه­ها مشغول به کار هستند.

پیوویرنیتاک، کانادا

Puvirnituq, Canada

روستای نوناویک در پیوویرنیتاک حدود 1400 نفر ساکن دارد که عمدتاً اسکیمو هستند. این روستا به عنوان مرکز صنایع دستی مشهور است که در آن انواع مجسمه و چاپ سنگی و عروسک­های تزیین شده به فروش می­رسند.

سالیوت، کانادا

سالیوت در شمال پیوویرنیتاک و 300 کیلومتر دورتر از آن واقع شده است. این منطقه در بخش یخ­های دائمی نزدیک تنگه هادسون واقع می­باشد. سه هزار سال است که کشتی­ها هنگام ورود به خلیج هادسون از دریای آتلانتیک، از سالیوت عبور می­کنند. مقصد اکثر کشتی­ها، بندر چرچیل در جنوب غرب خلیج هادسون می­باشد.

منبع: planetware.com
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 63

به "راهنمای بازدید از خلیج هادسون کانادا" امتیاز دهید

5 کاربر به "راهنمای بازدید از خلیج هادسون کانادا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای بازدید از خلیج هادسون کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید