روش های مختلف گرفتن پاسپورت کانادا

داشتن گذرنامه کانادا، دروازه ورود به یک زندگی جدید در کشوری پیشرفته و امن است. هر ساله هزاران نفر از سراسر جهان متقاضی دریافت تابعیت کانادا هستند تا از مزایای بی شماری مانند حق رای، تحصیل و درمان رایگان، آزادی عبور و مرور بدون محدودیت و حقوق شهروندی کامل بهره مند شوند. در این مقاله به شما می آموزیم که چگونه می توانید پاسپورت کانادا را دریافت کنید.

روش های مختلف گرفتن پاسپورت کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: ارزش پاسپورت کانادا بالاست و با گذرنامه کانادایی امکان سفر به 180 کشور جهان شامل آمریکا، ژاپن، استرالیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را خواهید داشت. قدرت پاسپورت کانادا باعث شده است تا هرساله افراد بسیاری از سراسر جهان متقاضی دریافت اقامت و پاسپورت کانادا باشند. حق رای، تحصیل و درمان رایگان، نبود محدودیت ورود و خروج به کانادا و بهره مندی از حقوق شهروندی کامل مانند نامزد شدن در انتخابات و عضویت در ارتش، بخشی از مزیت های گرفتن تابعیت کانادا است.

سرمایه گذاری؛ یکی از سریع ترین روش های گرفتن پاسپورت کانادا

با سرمایه گذاری 1.200.000 (یک میلیون و دویست هزار) دلار کانادا در استان کبک و سه سال زندگی در کشور کانادا پس از سرمایه گذاری، امکان دریافت پاسپورت کانادا وجود خواهد داشت. ویزای سرمایه گذاری یکی از انواع ویزای کانادا است که بیشتر مناسب افراد واجد شرایط و مشتاق برای اقامت دائم و شهروندی کانادا هستند. متقاضی اخذ پاسپورت کانادا به وسیله سرمایه گذاری باید شرایطی مانند دانش زبان، توانایی ادغام در جامعه و سه سال سابقه زندگی در این کشور (حداقل 183 روز در هر سال) داشته باشد و فقط در این صورت امکان درخواست اخذ پاسپورت کانادا را خواهد داشت.

یکی از شرایط گرفتن پاسپورت کانادا به وسیله سرمایه گذاری این است اصل مبلغ سرمایه گذاری تا 5 سال در اختیار دولت کانادا بماند و پس از این مدت به طور کامل برگشت داده گردد؛ البته هیچ سودی به این مبلغ تعلق نمی گیرد.

چه افرادی واجد شرایط اخذ تابعیت کانادا به وسیله سرمایه گذاری هستند؟

سرمایه گذاری در کانادا به تنهایی برای دریافت پاسپورت این کشور کافی نیست. برای دریافت پاسپورت کانادا، متقاضی باید شش معیار زیر را نیز داشته باشد:

  • مالک یک کسب و کار در کانادا باشید: سهامدار یک شرکت خصوصی باشید یا حداقل دو سال سابقه حضور در یک موقعیت مدیریتی در شرکتی با گردش مالی 50000 دلار کانادا (CAD) در سال را اثبات کنید.
  • امتیاز لازم را کسب کنید: حداقل 40 امتیاز از 100 را در سیستم امتیاز بندی ویزای کانادا کسب کنید. امتیاز متقاضیان بر اساس سن، دانش انگلیسی و فرانسه، سطح تحصیلات، تجربه مدیریت و زمان سپری شده در کانادا ارزیابی می گردد. به عنوان مثال، داشتن شرایط تجربه مدیریتی و سرمایه گذاری به ترتیب 10 و 25 امتیاز و مدرک دانشگاهی 6 امتیاز دیگر خواهد داشت. درخواست های ارسال شده به وسیله متقاضیان با دانش ثابت زبان فرانسه در سطح B1 با اولویت بیشتری آنالیز می گردد.
  • حداقل 2،000،000 دلار کانادا دارایی داشته باشید و ثابت کنید که این دارایی به طور قانونی به دست آمده است. وجوه سپرده، ارزش اوراق بهادار، املاک و مستغلات و سایر دارایی های هر دو زوج برای محاسبه این دارایی در نظر گرفته می گردد.
  • آلوده به بیماری های خطرناک مانند HIV نباشید.
  • سابقه کیفری یا نقض قوانین مهاجرت کانادا یا شرایط ویزای کانادا نداشته باشید..
  • در آزمون دانش تاریخ و سنت های کبک نمره قبولی (حداقل 75 درصد) را کسب کنید.

با سرمایه گذاری در کانادا همه اعضای خانواده، از جمله همسر قانونی و فرزندان زیر 18 سال شما نیز پیروز به گرفتن پاسپورت کانادا خواهند شد. با این حال، والدین زن و شوهر نمی توانند در درخواست اصلی گنجانده شوند؛ آنها پس از نقل مکان خانواده سرمایه گذار می توانند به کانادا نقل مکان نمایند. خوشبختانه، شرایط تازه مهاجرت به کانادا برای ایرانیان مانعی برای سرمایه گذاری در این کشور و گرفتن تابعیت کانادایی برای شخص سرمایه گذار و اعضای خانواده او نیست.

تولد در کانادا؛ آسان ترین روش کسب تابعیت کانادایی

کانادا جزو کشورهایی است که از قانون خاک پیروی می نماید و به هر شخصی که در هر کجای خاک کانادا متولد گردد، صرف نظر از شرایط والدینش (کانادایی یا غیر کانادایی)، تابعیت کانادایی می دهد. بسیاری از والدین خارجی با ویزای توریستی به کانادا می آیند و بعد از به جهان آوردن فرزند به کشور خود باز می گردند. در صورتی که والدین تصمیم به اقامت در کانادا داشته باشند، تولد فرزند در کانادا بر روند اخذ اقامت دائم یا شهروندی والدین تاثیری نمی گذارد.

سفر به کانادا با هدف زایمان و تولد فرزند از نظر این کشور غیرقانونی نیست و افراد خارجی می توانند برای زایمان در کانادا به این کشور مراجعه نمایند، تا برای نوزادان خود تابعیت کانادایی بگیرند. این موضوع برای نوزاد متولد شده در کانادا حقوق و امتیازاتی به همراه دارد که شامل موارد زیر است:

  • کودکان متولد شده در کانادا محدودیتی برای ورود به کانادا و اقامت در این کشور ندارد.
  • به این نوزادان در بدو تولد تابعیت کانادایی اعطا خواهد شد.
  • امکان عضویت در ارتش، رای دادن و کاندید شدن در انتخابات برای این اشخاص وجود دارد.
  • این کودکان از آموزش رایگان و مراقبت های بهداشتی ویژه بهره مند خواهند شد.

قانون شهروندی در کانادا اجازه تابعیت مضاعف را به افراد می دهد، در نتیجه فردی غیر کانادایی که در کانادا متولد شده می تواند به صورت همزمان تابعیت کانادایی و غیر کانادایی خود را حفظ کند. اگر قصد سفر به کانادا با هدف تولد فرزندتان را دارید، پس از اطمینان از داشتن شرایط ویزای توریستی کانادا برای گرفتن آن اقدام کنید تا بتوانید فرزندتان را در این کشور به جهان بیاورید.

شرایط گرفتن پاسپورت کانادا برای دارندگان اقامت دائم

اگر مقیم دائم کانادا (PR) هستید، می توانید پس از 3 سال زندگی در این کشور (سه سال از پنج سال آخر اقامت در کانادا) شهروندی کانادا را دریافت کنید. برای این کار، شما باید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد در 5 سال گذشته قبل از تاریخ درخواست خود به مدت 3 سال در کانادا زندگی نموده اید. حداقل زمان اقامت شما در هر سال باید معادل 1095 روز باشد. توجه داشته باشید که کودکان زیر 18 سال با شرایط اقامت دائم احتیاجی به رعایت حداقل شرایط اقامت ندارند. بعلاوه احتیاج است که ثابت کنید که در طول مدت اقامت در کانادا مالیات پرداخته اید و در آزمون های تابعیت کانادا نمره قبولی کسب کنید.

اگر بین 18 تا 54 سال سن دارید، پس از ارسال درخواست خود باید در آزمون شهروندی شرکت کنید. این آزمون از 20 سوال در خصوص تاریخ، اقتصاد، دولت، قوانین و نمادهای کانادا تشکیل شده است. بعلاوه، باید اثبات کنید که توانایی تکلم به زبان های انگلیسی یا فرانسوی را دارید. حتی اگر به وسیلهی مانند مهاجرت کاری به کانادا وارد این کشور شده باشید و پیش تر برای دریافت ویزای کاری مدرک زبان ارائه نموده باشید، باید مجددا مهارت های زبان خود را به اداره مهاجرت کانادا اثبات کنید تا امکان دریافت تابعیت کانادا را داشته باشید.

هزینه درخواست پاسپورت کانادا چقدر است؟

اگر واجد شرایط دریافت شهروندی کانادا باشید، پرداخت هزینه پاسپورت کانادا برای شما الزامی است. برای این کار می توانید به وسیله آنلاین مبلغ را پرداخت نموده و یا آن را به صورت نقدی به اداره مهاجرت کانادا تسلیم کنید. در ادامه، هزینه دریافت پاسپورت کانادا ذکر شده است. اگر در کشور کانادا حضور ندارید و قصد وارد کردن لیبل ویزای کانادا را دارید، پیکاپ ویزا کانادا را به خبرنگاران بسپارید تا در زمان کوتاهی این کار را برای شما انجام دهد.

توضیح هزینهمبلغ به دلار کانادا
بزرگسالان (18 سال و بالاتر)630 دلار
افراد خردسال (زیر 18 سال)100 دلار
فرد بالغ بدون تابعیت (18 و بالاتر) که از والدینی کانادایی متولد شده است100 دلار
گواهی شهروندی (اثبات شهروندی)75 دلار
حق شهروندی100 دلار

هزینه تمدید پاسپورت کانادا نیز برای افراد بالای 18 سال 530 دلار کانادا و برای افراد زیر 18 سال، 100 دلار کانادا است.

گواهی قبولی در آزمون شهروندی و مدرک زبان؛ دو نمونه از مدارک مورجهانز برای درخواست شهروندی کشور کانادا

فرض کنید اقامت دائم کانادا را با 5 سال اقامت در این کشور دریافت نموده اید و اکنون نوبت شهروندی کانادا است. در این صورت باید مدارکی را به دولت کانادا ارائه دهید تا پس از آنالیز و تایید، تابعیت کانادایی شما را تایید کند. در مقاله مدارک لازم برای ویزا کانادا 5 ساله به بعضی از مدارک لازم برای دریافت ویزای 5ساله کانادایی اشاره شده است. برای شهروندی کانادا امکان درخواست به دو صورت آنلاین و پستی وجود دارد.

اگر به صورت آنلاین درخواست می دهید، باید یک حساب کاربری در پورتال مهاجرت کانادا ایجاد نموده و فرم های درخواست تابعیت کانادایی را پر کنید. برای درخواست های کاغذی، باید یک بسته پستی درخواست تابعیت از دولت کانادا دریافت کنید. این بسته شامل همه فرم های مورجهانز برای درخواست شهروندی کانادا است که باید آنها را پر کنید و سپس به وسیله پست یا پیک به آدرس اداره مهاجرت کانادا ارسال کنید.

مدارک مورد احتیاج برای درخواست شهروندی کانادا به توضیح زیر است:

  • فتوکپی رنگی از صفحات پاسپورت یا مدارک سفر شما
  • نسخه چاپ شده فرم CIT 0407 یا محاسبه حضور فیزیکی آنلاین
  • دو عکس پرسنلی یکسان
  • اثبات پرداخت هزینه های درخواست
  • دو مدرک شناسایی شخصی مانند گواهینامه رانندگی، کارت اقامت دائم یا کارت بیمه سلامت
  • اثبات مهارت زبان
  • گواهی قبولی در آزمون شهروندی

پس از ارسال درخواست، یک تاییدیه (AOR) دریافت خواهید کرد. چند هفته بعد برای شرکت در مصاحبه و شرکت در آزمون شهروندی دعوت خواهید شد. در نهایت، در صورت قبولی در آزمون و احراز شرایط، برای شرکت در مراسم شهروندی دعوت می شوید. برای شرکت در مراسم باید 14 سال یا بیشتر سن داشته باشید. در طول مراسم، شما سوگند شهروندی می خوانید، گواهی شهروندی را دریافت می کنید و تاییدیه شهروندی یا فرم سوگند نامه را امضا می کنید. پس از آن، می توانید از گواهی شهروندی خود برای درخواست پاسپورت کانادایی بهره ببرید.

تمدید پاسپورت ایرانی پس از اخذ تابعیت کانادا

اگر به تازگی شهروند کانادا شده اید و موعد تمدید پاسپورت ایرانی شما فرا رسیده است، باید بدانید که دولت کانادا تابعیت دوگانه را به رسمیت می شناسد یا خیر؛ با توجه به مثبت بودن پاسخ این سوال، دارنده گذرنامه کانادا امکان تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا را خواهد داشت. برای این کار کافی است به سفارت ایران در کانادا مراجعه و درخواست تمدید پاسپورت را ارائه دهید تا پس از طی مراحل لازم و پرداخت هزینه مربوطه، اعتبار پاسپورت ایرانی شما تمدید گردد.

نکات تکمیلی

پاراگراف 1: یکی از سریع ترین راه های دریافت پاسپورت کانادا، سرمایه گذاری در این کشور است. با سرمایه گذاری 1.2 میلیون دلار کانادا در استان کبک و سپری کردن حداقل 3 سال از زندگی تان در کانادا پس از سرمایه گذاری، می توانید شهروندی کانادا را کسب کنید.

پاراگراف 2: علاوه بر سرمایه گذاری، شما باید شرایطی همچون دانش زبان، توانایت ادغام در جامعه کانادا، داشتن حداقل 2 میلیون دلار دارایی قانونی، نداشتن سابقه کیفری و بیماری های خطرناک و قبولی در آزمون دانش تاریخ و سنت های کبک را نیز داشته باشید. در این صورت، همسر و فرزندان زیر 18 سال شما نیز پاسپورت کانادا را دریافت خواهند کرد.

پاراگراف 3: آسان ترین راه کسب تابعیت کانادایی، تولد در این کشور است. کانادا از قانون خاک پیروی می کند و به هر کودکی که در خاک این کشور متولد شود، صرف نظر از ملیت والدینش، تابعیت کانادایی اعطا می گردد. این امر حقوق و امتیازات ارزشمندی مانند عدم محدودیت در اقامت، آموزش و بهداشت رایگان و امکان عضویت در ارتش و انتخابات را برای کودک به ارمغان می آورد.

پاراگراف 4: سفر به کانادا با هدف زایمان و تولد فرزند کاملاً قانونی است و افراد خارجی می توانند با دریافت ویزای توریستی کانادا، برای این منظور به این کشور سفر کنند. کانادا قانون تابعیت مضاعف را به رسمیت می شناسد؛ بنابراین کودک متولد شده می تواند همزمان تابعیت کانادایی و کشور مادری خود را داشته باشد.

پاراگراف 5: اگر دارای اقامت دائم کانادا (PR) هستید، پس از گذشت 3 سال از 5 سال آخر اقامت تان در کانادا، می توانید تابعیت این کشور را دریافت کنید. برای این منظور باید مدارکی مانند پاسپورت، مدرک حضور فیزیکی 3 ساله، عکس، اثبات پرداخت هزینه ها، مدارک شناسایی و اثبات مهارت زبان را ارائه دهید.

پاراگراف 6: افراد 18 تا 54 ساله باید پس از ارسال درخواست، در آزمون شهروندی کانادا شرکت کرده و در آن نمره قبولی کسب نمایند. این آزمون شامل 20 سوال در زمینه تاریخ، اقتصاد، دولت، قوانین و نمادهای کانادا است.

پاراگراف 7: هزینه دریافت پاسپورت کانادا برای بزرگسالان (18 سال به بالا) 630 دلار و برای افراد خردسال (زیر 18 سال) 100 دلار است. علاوه بر این، باید هزینه حق شهروندی به مبلغ 100 دلار را نیز پرداخت نمایید.

پاراگراف 8: برای درخواست شهروندی کانادا، می توانید به صورت آنلاین یا کاغذی اقدام کنید. در هر دو صورت باید فرم های مربوطه را پر کرده و همراه با مدارک لازم مانند گواهی قبولی در آزمون شهروندی و مدرک زبان ارسال نمایید.

پاراگراف 9: پس از ارسال درخواست، تاییدیه دریافت آن را دریافت خواهید کرد. سپس برای شرکت در مصاحبه و آزمون شهروندی دعوت می شوید. در صورت قبولی در آزمون، برای شرکت در مراسم شهروندی و دریافت گواهی شهروندی فراخوانده خواهید شد. این گواهی را می توانید برای درخواست پاسپورت کانادایی استفاده کنید.

پاراگراف 10: اگر شهروند تازه کانادا هستید و باید پاسپورت ایرانی تان را تمدید کنید، می توانید با مراجعه به سفارت ایران در کانادا، درخواست تمدید پاسپورت خود را ارائه دهید. کانادا تابعیت دوگانه را به رسمیت می شناسد، بنابراین مشکلی در این زمینه نخواهید داشت.

سخن پایانی

دریافت پاسپورت کانادا گام مهمی در زندگی هر فردی است که می تواند آینده او و خانواده اش را دگرگون کند. با این حال، فرایند آن پیچیده و حساس است. بنابراین توصیه می کنیم این روند را به مشاوران و متخصصان امر بسپارید تا بتوانید به راحتی و بدون دغدغه، تابعیت کانادایی را کسب کنید.

انتشار: 10 خرداد 1403 بروزرسانی: 19 خرداد 1403 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1361

به "روش های مختلف گرفتن پاسپورت کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های مختلف گرفتن پاسپورت کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید