پل گلدن گیت سانفرانسیسکو؛ شاهکار مهندسی و معماری آمریکا

پل گلدن گیت یکی از شناخته شده ترین و زیباترین پل های جهان است که نماد شهر سانفرانسیسکو در کشور آمریکا محسوب می شود. این شاهکار مهندسی و معماری با طراحی خلاقانه، معماری منحصربفرد و رنگ نارنجی جذاب خود، توجه میلیون ها گردشگر را از سراسر جهان به خود جلب کرده است. پل گلدن گیت نه تنها یک سازه عظیم و زیبا، بلکه نمادی از پیشرفت تکنولوژی و توانایی انسان در غلبه بر چالش های طبیعی است.

پل گلدن گیت سانفرانسیسکو؛ شاهکار مهندسی و معماری آمریکا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: پل گلدن گیت یکی از سازه های شگفت انگیز و شاهکار انسانی است که در کشور آمریکا قرار گرفته است. این پل معلق با صلابت و راسخ به وسیله مهندس مشهور و ماهری به نام جوزف بی استراس طراحی و در بین سال های 1937 تا 1964 میلادی ساخته شده است. پل یاد شده یکی از نمادهای اصلی شهر محسوب می گردد از جاذبه های گردشگری آمریکا می باشد و معماری دقیق و حساب شده ای دارد. گلدن گیت را می توان به عنوان شاهرگ حیاتی آمریکا در حوزه حمل و نقل دانست چرا که محل عبور حدود 40 میلیون وسیله نقلیه در هر سال است. اغلب گردشگران در هنگام سفر به آمریکا از پل مذکور بازدید نموده و از آن عکس های خاطره انگیزی تهیه می نمایند. گلدن گیت از نظر بسیاری از منابع دنیاگردی و گردشگری به عنوان زیباترین پل دنیا شناخته می گردد.

مراحل ساخت پل گلدن گیت

ساخت در زمان رکود آمریکا صورت گرفت. این پروژه یکی از پرهزینه ترین پروژه ها در این کشور در زمان خود به شمار می رفت. این پل به وسیله بی استراس در سال 1933 طراحی شد و در سال 1937 کار آن به اتمام رسید. در ماه های آغازین پروژه، هوا برای ساخت پل مساعد نبود و این امر موجب برخورد کشتی باری به پروژه نیمه کاره پل و خسارات فراوان پروژه شد. ضد زلزله کردن پل یکی از چالش های مهم مراحل ساخت گلدن گیت بود که با برنامه ریزی دقیق و سعی و کوشش بسیار صورت گرفت. بی استراس در طی مراحل ساخت پل مذکور شبکه ایمنی متحرک را نیز به جهت جلوگیری از مرگ کارگران طراحی کرد. شبکه ایمنی مذکور در همان زمان از مرگ 19 نفر از کارگران ممانعت به عمل آورد؛ ولی باز هم 11 نفر از دست اندرکاران پروژه تا زمان افتتاح پل جان خود را از دست دادند.

پل گلدن گیت در شب

به جهت دارا بودن ساختاری خلاقانه و راسخ یکی از نمادهای صلابت و شکوه آمریکا محسوب می گردد. این سازه شگفتی آور در شب مه آلود نیز قابل مشاهده است چرا که رنگی خاص و متفاوت از رنگ های طبیعت (آسمان و دریا) دارد. رنگ گلدن گیت با نظر و تحقیق مهندسی معمار به نام ایرونیگ مارو به رنگ نارنجی بین المللی انتخاب شد. این رنگ، نارنجی مایل به قرمز است به گونه ای که بعضی آن را به علت زنگ زدگی پل تصور می نمایند؛ ولی این تصور درستی نیست. پل گلدن گیت با این رنگ خاص و معماری مجذوب کننده و شگفت انگیزش حتی در شب نیز شکوه و جلوه ای بدون وصف دارد. رنگ نارنجی پل در عین حال که با رنگ های آسمان و دریا ترکیب نمی گردد ولی با محیط اطراف هماهنگی کاملی دارد. این مکان در شب یکی از مجذوب کننده ترین نقاط برای عکاسی به شمار می رود.

علت نامگذاری پل گلدن گیت

پل به جهت قرار گرفتن پل بر روی تنگه ای به نام گلدن گیت به این نام خوانده می گردد. در صورتی که شنیدن این نام برای اولین بار پلی به رنگ طلایی یا زردرنگ را به فکر متبادر می نماید.

طول پل گلدن گیت

گلدن گیت یکی از طولانی ترین پل های دنیا است که تا سال ها بعد از ساخت آن، رکورد بلندترین پل را به خود اختصاص داد بود. این پل اعجاب آور به جهت ارتباط آسان بین استان سانفرانسیسکو و شهرستان مارین احداث شده است و طولی معادل 2737 متر دارد.

معماری پل گلدن گیت

معماری یکی از شگفتی های معماری در دنیا به شمار می رود. این پل با دهانه ای بیش از 4200 فوت به عنوان طولانی ترین دهانه در بین پل های دنیا شناخته می گردد. ساختار محکم این سازه شگفت انگیز مهندسی دنیا، به گونه ای است که با طول کابل های نگهدارنده آن می توان سه بار دور خط استوا را دور زد. این پل زیبا در طول چهار سال ساخته شده ولی فرایند ساخت برج آن در حدود سی سال به طول انجامیده است. پل مذکور از سطح آب دریا در حدود 75 متر ارتفاع دارد. گلدن گیت دو ستون دارد که ستون های آن دارای ارتفاعی معادل 227 متر هستند. یکی از نکات جالب در خصوص پل گلدن گیت تفاوت طرح فعلی آن با طرح اولیه است. جوزف بی استراس طرح اولیه این پل را با ساختار بالا و پایین پی ریزی نموده بود. وی برای ستون های پل نیز طرح های متفاوتی با ساختار فعلی در نظر گرفته بود. در واقع طرح فعلی گلدن گیت مربوط به مهندسی به نام الایس است که به علت اخراج بدون تشریفات او از پروژه در گزارش پایانی نامی از وی برده نمی گردد.

پل گلدن گیت در کدام شهر آمریکا است؟

پل بر روی اقیانوس آرام و به جهت ارتباط راحت و آسان بین سانفرانسیسکو و شهرستان مارین در شمال کالیفرنیا ساخته شده است. این پل روی تنگه گلدن گیت و در شهر سانفرانسیسکو قرار گرفته است. گلدن گیت محلی برای عبور انواع اتومبیل، موتور، دوچرخه و عابران پیاده است و با احداث آن احتیاج مردم به استفاده از قایق و کشتی جهت رسیدن به مارین رفع شد. پل شش لاین جهت عبور وسایل نقلیه دارد؛ ولی برای تردد عابران پیاده و دوچرخه سواران فقط دو لاین در نظر گرفته شده است. پیاده رو اصلی این پل بخش شرقی آن است که در روزهای کاری و غیرتعطیل از ساعت 5 صبح تا 3:30 بعدازظهر برای عابران و دوچرخه سواران باز است؛ ولی از آن به بعد تا تاریکی هوا صرفا عابرین پیاده اجازه تردد دارند. پیاده رو شرقی در روزهای تعطیل از 5 صبح تا تاریکی هوا، فقط برای تردد عابرین پیاده و از آن پس برای عبور دوچرخه سواران باز است.

هزینه ساخت پل گلدن گیت

گلدن گیت یکی از پروژه هایی است که در دوران رکود آمریکا طراحی و ساخته شد. بسیاری از کارشناسان ساخت پل را پروژه ای غیر ممکن، غیر ضروری و هزینه بر می دانستند و با آن مخالفت می کردند. مسئولان وزارت جنگ پل را مانعی جهت تردد کشتی های جنگی می دانستند و به همین جهت با ساخت آن مخالف بودند. عموم مردم نیز از این امر مستثنی نبودند. اغلب مردم با آگاهی از طراحی پل، آن را پلی زشت و نازیبا می دانستند اما پل گلدن گیت پس از 4 سال به خوبی ساخته شد. در مراسم افتتاحیه حدود دویست هزار نفر تمام طول پل را به صورت پیاده طی کردند و افتتاح آن را جشن گرفتند. کل هزینه ای که برای ساخت پل صرف شده در حدود 35 میلیون دلار بوده که البته کمتر از هزینه پیش بینی شده است.

نکات تکمیلی

طراحی و ساخت پل گلدن گیت به شدت تحت تأثیر شرایط آب و هوایی منطقه بود. مهندسان باید راه حلی برای مقابله با بادهای شدید، مه غلیظ و خطر زلزله می یافتند. برای حل این مشکلات، سیستم های نوآورانه ای طراحی شد که شامل کابل های فولادی قوی، پایه های عظیم و سیستم لرزه گیر منحصربفرد بود.

یکی از جنبه های جالب توجه پل گلدن گیت، رنگ نارنجی روشن آن است. این رنگ توسط معمار ایرونیگ مارو انتخاب شد تا در برابر مه غلیظ منطقه قابل رویت باشد و با محیط اطراف هماهنگی داشته باشد. رنگ نارنجی پل گلدن گیت آن را به یکی از نمادهای شناخته شده جهان تبدیل کرده است.

پل گلدن گیت نه تنها یک دستاورد مهندسی بزرگ، بلکه یک پدیده فرهنگی و گردشگری نیز محسوب می شود. این پل هر ساله میلیون ها بازدیدکننده را از سراسر جهان به خود جلب می کند و یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری آمریکا است.

سخن پایانی

پل گلدن گیت یک شاهکار واقعی است که نشان دهنده توانایی انسان در غلبه بر چالش های طبیعی و ساخت سازه های عظیم و زیبا است. این پل نه تنها یک دستاورد مهندسی بزرگ، بلکه یک نماد ملی و یک جاذبه گردشگری جهانی است که همه ساله میلیون ها نفر را به خود جلب می کند.

انتشار: 3 فروردین 1403 بروزرسانی: 16 فروردین 1403 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1323

به "پل گلدن گیت سانفرانسیسکو؛ شاهکار مهندسی و معماری آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل گلدن گیت سانفرانسیسکو؛ شاهکار مهندسی و معماری آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید