آشنایی با جزیره دوون (Devon) کانادا

اگر میخواهید مریخ را روی زمین ببینید باید به مجمع الجزایر قطب شمال کانادا کانادا سفر کنید و از جزیره دوون (Devon) دیدن کنید.

آشنایی با جزیره دوون (Devon) کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: برای تماشا حال و هوای مریخ حتما لازم نیست سوار بر سفینه های فضایی شویم و تا خود این سیاره پرواز کنیم! چون اینجا در زمین نقطه ای وجود دارد که می گویند شبیه مریخ است! شباهت زیاد این جزیره به مریخ باعث شده که دانشمندان و محققان به آنجا بروند و کارهای تحقیقاتی انجام دهند.

در خلیج بافین جزیره ای به نام دوون (Devon) هست که جزو مجمع الجزایر قطب شمال کانادا به شمار میرود و عظیم ترین جزیره غیر مسکونی دنیاست. زمین این جزیره به ویژه یک سوم شرقی جزیره تقریبا در همه ایام سال یخ زده است و همواره با یک لایه یخ به ضخامت 500 تا 700 متر پوشیده شده است. فقط در اوج فصل تابستان برای یک دوره کوتاه که 45 تا 50 سال طول می کشد یخ های زمین آب می گردد. در این ناحیه دمای هوای تابستان 8 درجه سانتی گراد و دمای میانه سالانه منفی 16 درجه سانتی گراد است. به عبارت دیگر، جزیره دوون زمین بایر خشکی است که در احاطه صخره های یخ زده در آمده و تقریبا فاقد هرگونه پوشش گیاهی یا حیوانی است. اما اینجا با این ویژگی های جالبی که دارد برای دانشمندان و محققان مکان فوق العاده جالبی است چون محیط بیابانی و آب و هوای سخت شرایط را بسیار شبیه مریخ نموده است.

از سال 2001، جزیره دوون تبدیل به خانه ی تابستانی گروهی از افرادی شده که بر روی پروژه تحقیقاتی بین المللی به نام پروژه مریخ هاگتون (HMP) کار می نمایند این پروژه بر روی این که چگونه کاوشگران انسانی می توانند بر روی دیگر سیاره ها به ویژه مریخ زندگی و کار نمایند تحقیق می نماید. زمین بایر جزیره دوون، دمای منجمد، دورافتادگی و تنها افتادن این جزیره فرصت های تحقیقاتی بیشماری را در اختیار کارکنان و دانشمندان ناسا گذاشته است اگر به وبسایت ناسا بروید می توانید اطلاعاتی را درباره نتایج این پروژه پیدا کنید. فاکتورهای دیگر مثل روز قطب شمال و چرخه شب مشابه چالش هایی است که محتمل است فضانوردان در پروازهای طولانی مدت فضایی با آن ها روبرو شوند.

پایگاه جزیره دوون (Devon)

پایگاه این پروژه که به وسیله MarsSociety و با هزینه ناسا انجام می گردد بر روی کوهی مشرف به «دهانه ی تماس هوتون» واقع شده است. این دهانه ی تماس 23 کیلومتر قطر دارد و تقریبا 39 میلیون سال قبل با برخورد اجرام آسمانی به قطر 2 کیلومتر به سطح زمین شکل گرفته است این برخورد آنقدر شدید بود که سنگ هایی که در عمق 1/7 کیلومتری زمین بودند به سطح آن آمدند. انجماد دما در این ناحیه باعث شده که هیچ جریان آبی در سطح آن وجود نداشته باشد به همین علت فرسایش آب و هوایی بر روی دهانه اتفاق نیفتاده چون همچین دهانه هایی که در نقاط دیگر زمین وجود داشتند به علت فرسایش از بین رفتند، گفته می گردد که «دهانه تماس هاتون» شباهت زیادی به مریخ دارد.

جزیره دوون کاملا خالی از زندگی نیست، ناحیه True Love در ساحل شمال شرقی جزیره نسبتا گرم و مرطوب است و گیاهان و بعلاوه حیواناتی در آنجا زندگی می نمایند. در واقع، دمای 8 درجه در تابستان و 50 روز زمین بدون یخ در همین ناحیه اتفاق می افتد. زمین این ناحیه پوشیده از خزه است و نوعی گاو در تمام ایام سال از آن تغذیه می نماید. در خاک سرد و مرطوب این ناحیه جانوران بی مهره ای مثل کرم، پشه خاکی، لارو و …زندگی می نمایند، بعلاوه جزیره تعداد کمی پرنده دارد.

منبع: amusingplanet.com
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 724

به "آشنایی با جزیره دوون (Devon) کانادا" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با جزیره دوون (Devon) کانادا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جزیره دوون (Devon) کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید