چگونه تغییرات اقلیمی می تواند کانادا را به یک ابرقدرت جهانی تبدیل کند

تغییراتی اقلیمی میتواند برای کشورهایی همچون کانادا سودمند باشد، مثلا تأمین آب شیرین از اقیانوس منجمد شمالی بدون یخ و دمای مناسب برای کشاورزی می تواند این کشور را در موقعیت مناسبتری نسبت به آمریکا با گرمای بیشتر، با مشکلاتی همچون تامین اب روبرو خواهد شد، قرار دهد. تغییرات آب و هوایی برای همه کشورهای کره زمین در پیش است. اما ممکن است برای کانادا کمی کمتر باشد.

چگونه تغییرات اقلیمی می تواند کانادا را به یک ابرقدرت جهانی تبدیل کند

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: اگر بشریت نتواند انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا پایان قرن حاضر به صفر برساند، تغییرات جدی و خطرناکی پیش رو است. انقراض دسته جمعی، ازدیاد گرما، بیماری های عجیب و غریب، ابرهای دودی و اقیانوس های مسموم که در یک مقاله در مجله نیویورک توسط دیوید والاس-ولز شرح داده شده است، دنیای طبیعی ما را غیر قابل سکونت می کند. با این حال تغییرات آب و هوایی ممکن است به طور قابل توجهی بر جهان ژئوپلیتیک تأثیر بگذارد. تا سال 2100، تصور می شود که اقتصاد ایالات متحده رو به رشد باشد، ده ها کشور در حال توسعه سقوط خواهند کرد و یک ابرقدرت جهانی جدید برای پر کردن خلا قدرت ایجاد می شود: کانادا.

سلطه اقتصادی کانادا را می توان مربوط به منابع عظیم آب شیرین، اقیانوس منجمد شمالی عاری از یخ دانست که تحول بزرگی در تجارت بین المللی ایجاد می کند و آب و هوایی ملایم تا متوسط ​​که مورد توجه کشورهای گرم و غیرقابل زندگی است

اما نکته اینجاست: زندگی برای بسیاری از کانادایی ها به این خوبی نخواهد بود. ما دائما در معرض سیل، آتش سوزی، گردباد، امواج گرما، آلودگی و سایر بلایا خواهیم بود.

دستاوردهای اقتصادی ملی نابرابری های فاحش و فزاینده را پوشانده است. تعدد مهاجران و پناهندگان باعث عدم تحمل ما در برابر افراد خارجی می شود. در میان این هرج و مرج؛ ما به رهبران مستبد مانند دونالد ترامپ برای هدایت کشور روی خواهیم آورد. اما در مقایسه با سایر نقاط جهان، کانادا می تواند مانند یک مدینه فاضله به نظر برسد.

برای کمک به در درک چگونگی تحقق این سناریو، VICE با متخصصانی تماس گرفت که آینده را مطالعه می کنند. آنها تأکید کردند سناریوی فوق یکی از مواردی است که می تواند در یک قرن تغییر ناگهانی و غیرخطی رخ دهد. اما هرچه تأخیر در تغییرات آب و هوایی داشته باشیم، احتمال آن نیز بیشتر میشود.

فرض بر این است که اگر تغییرات آب و هوایی بدون وقفه ادامه یابد، ممکن است تا 23 درصد کاهش متوسط ​​درآمد جهانی تا سال 2100 رخ دهد - در مقایسه با جهانی که گرمایش کره زمین در آن وجود ندارد. در همین حال، متوسط ​​درآمد ملی کانادا می تواند 247 درصد افزایش یابد.

تیم بورک با مطالعه تاریخ این ارقام حیرت انگیز را به دست آورده اند. وی گفت: "ما از تاریخ به عنوان آزمایشگاه استفاده می کنیم." آنها تأثیر تغییرات دما را بر 50 سال فعالیت اقتصادی در 166 کشور بررسی کردند. آنها بررسی کردند که آیا تولید ناخالص داخلی در مکانهای متنوعی مانند ایالات متحده، برزیل و کامرون طی سالها با هوای سرد و گرم غیرمعمول، بالا یا پایین رفته است. آنها دریافتند که اقتصادها در مناطقی با متوسط ​​دمای سالانه 13 درجه سانتیگراد بهترین عملکرد را دارند - که، همانطور که به نظر می رسد، دقیقاً مکانی مانند دره سیلیکون را توصیف می کند. بورک گفت: "این مکانها معمولاً از ثروتمندترین مکانهای جهان هستند."

سپس تیم وی این یافته ها را به آینده تعمیم داده است. آنها جهانی را تصور کردند که تغییرات آب و هوایی تا سال 2100 بدون وقفه پیش می رود. کشورهایی با هوای گرم تأثیرات شدیدی را متحمل می شوند. کشورهایی که گرمای متوسط دارند ​​رو به زوال می روند. و کشورهای سردسیر مانند کانادا با نزدیک شدن به میانگین آب و هوای سالانه به 13 درجه، دستاوردهای اقتصادی بالقوه بزرگی را خواهند داشت.

این تغییر ها بلافاصله برای بیشتر افراد قابل مشاهده نخواهد بود. Burke خاطرنشان کرد: "در هر سال مشخص خواهد شد که سهم خاص آب و هوا در عملکرد اقتصادی چه بوده است." "اما آنچه شما احتمالاً خواهید دید این است که هیچ کشوری - ثروتمند یا فقیر - از این تغییرات در امان نخواهد بود.

بارزترین اثر تغییر آب و هوا بر اقتصاد مربوط به کشاورزی است. خشکسالی، طوفان، گرما و آفات در راه خواهد بود. با این وجود در یک اقتصاد پیشرفته مانند ایالات متحده، تغییرات آب و هوایی می تواند تغییرات اقتصادی را از راه های پنهانتری ایجاد کند. دمای بالا باعث مرگ و بستری شدن در بیمارستان ها می شود و در نتیجه باعث افت مالی سیستم بهداشت و درمان می شود. بلایای طبیعی به صنعت بیمه آسیب می رساند. افراد در گرمای شدید کمتر در شغل خود کارآمد هستند. کارخانه ها کالاهای کمتری تولید می کنند. تأثیر کل، طبق تحقیقات بورک، می تواند کاهش 36 درصدی درآمد ایالات متحده تا سال 2100 باشد. به ویژهجنوب آسیب جدی خواهد دید.

و اینها تأثیراتی است که می توانیم در یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین کشورهای جهان داشته باشیم. مکانهایی که از قبل از نظر اقتصادی با مشکل روبرو هستند، کاملاً برچیده می شوند. کمبود آب و بیماری مزمن کلیه می تواند کارگران مزرعه آمریکای لاتین را از بین ببرد. خشکسالی ممکن است باعث جنگ های داخلی در آفریقا شود. کل شهرها و مناطق خاورمیانه ممکن است برای ادامه حیات دشوار شوند. کاهش درآمد ملی 80 تا 90 درصد در جهان در حال توسعه رایج می شود - یعنی در مقایسه با سناریوهای رشد بدون تغییر آب و هوا. و این حتی فاجعه های یک باره هم به شمار نیامده است - مثلاً، طوفان های بزرگی که نیویورک و لندن را نابود می کند - که می تواند اقتصاد جهانی را به سمت خاصی سوق دهد. بورک گفت: "تخمین های ما را می توان کمی محافظه کارانه در نظر گرفت."

کانادایی ها شاهد سوختن جهان خواهند بود.البته به هیچ وجه از تأثیرات تغییر اقلیم در امان نخواهیم بود. خرسهای قطبی در سراسر شمال منقرض می شوند. شهرهایی که به ذوب شدن یخچالها وابسته اند به معنای واقعی کلمه ممکن است نابود شوند. آتش سوزی از کنترل خارج می شود. TD Economics در سال 2014 تخمین زده است که بلایای طبیعی ناشی از تغییرات آب و هوایی ممکن است تا اواسط قرن حدود 43 میلیارد دلار در سال برای کانادا هزینه داشته باشد.. Burke گفت: "کانادا از مزایای جغرافیایی متعددی برخوردار است." "شواهد نشان می دهد که کانادا به احتمال زیاد نسبت به بسیاری از شرکای تجاری و رقبای خود عملکرد خوبی خواهد داشت."

رویدادی که می تواند اتفاق بیفتد این است که در صورت ذوب شدن یخ، مسیرهای حمل و نقل در اقیانوس منجمد شمالی باز شود. این امر باعث کاهش چشمگیر زمان و هزینه تجارت بین المللی می شود. Rob Huebert، دانشیار دانشگاه Calgary که تأثیر تغییر اقلیم را در قطب شمال بررسی کرده است میگوید این اتفاق می تواند انقلابی در صنعت ایجاد کند، مقل همان انقلابی که حمل و نقل کانتینر طی 60 سال گذشته ایجاد کرد. وی گفت: "یخ ها از بین خواهد رفت و ناگهان این مسیرها به یک گذرگاه تبدیل می که به طور قابل ملاحظه ای پایدارتر از آنچه در مصر می بینید، خواهد بود."

تغییرات آب و هوایی می تواند ماهی های بیشتری را به اقیانوس منجمد شمالی، و به مناطق شمالی اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس وارد کند. در همین دهه ها انتظار می رود تجارت جهانی سه برابر شود، در حالی که ارزش اقتصادی اقیانوس های این سیاره دو برابر می شود و به 3 تریلیون دلار می رسد. همانطور که کیت موران، رهبر Ocean Networks کانادا گفته است، کانادا با بهره گیری از این روند می تواند به "یک ابرقدرت جهانی" تبدیل شود. این ارزیابی توسط لارنس اسمیت، دانشمند UCLA، که حدس می زند شهر کوچک مانیتوبای چرچیل می تواند یکی از 10 "بندر مهم آینده" باشد، به اشتراک گذاشته شده است. وی نوشت: "از بسیاری جهات، شمال برای قرن آینده موقعیت خوبی دارد." و Noah Smith، استاد Stony Brook از آمریکایی ها خواسته است که "مراقب این کشور بزرگ شمالی باشید - این کشور می تواند چیزهای خوبی در آینده داشته باشد."

با این حال این دستاوردها ممکن است با هزینه های هنگفت انسانی همراه باشد. گزارشی از Inuit Tapiriit Kanatami، میگوید: . گرم شدن کره زمین چالش ها را تقویت می کند. ذوب شدن یخبندان دشوارتر خواهد بود، حمل و نقل بین جوامع را قطع می کند و با کاهش شدید سلامت روانی مرتبط است. در این گزارش آمده است: "محیطی که Inuit در آن متولد می شود، با تغییر آب و هوا شدیدی روبرو خواهد بود."

این تغییراتی است که انتظار داریم در دهه های آینده، بیشتر در سراسر کشور شاهد آن باشیم: منافع مالی برای برخی و ضررهای ویرانگر برای برخی دیگر.

یک گزارش پیش بینی می کند که آب و هوای گرم و فصل رشد طولانی در انتاریو برای بسیاری از محصولات از جمله ذرت، سویا، علوفه و محصولات باغی سودمند است. (با فرض با خشکسالی های طولانی مدت خنثی نشوند). با این وجود دمای گرمتر ممکن است برای برخی مناطق جنوبی آلبرتا، ساسکاچوان و مانیتوبا، جایی که تولید مواد غذایی در یک آب و هوای نیمه خشک اتفاق می افتد، فاجعه بار باشد. Huebert گفت: "منطقه خشک خواهد شد، که این مورد بسیار قابل پیش بینی است، سپس شاهد نابودی گسترده کشاورزی و دامداری هستید."

وضعیت کانادا از بسیاری از کشورها بسیار بهتر خواهد بود. ما به بیش از 20 درصد از ذخایر آب شیرین جهان دسترسی داریم - منبعی که در دهه های آینده ارزش بیشتری از طلا پیدا خواهد کرد. تغییر آب و هوا مطمئناً بر این ذخایر تأثیر خواهد گذاشت. یه اسن صورت که این یخچال ها ذوب شده و میزان بارش را تغییر می دهد. اما در مقایسه با خاورمیانه، جنوب صحرای آفریقا و حتی جنوب غربی آمریکا، وضعیت بهتر خواهد بود. چالش واقعی ما حفاظت از آب شیرین در برابر دیگران خواهد بود. Huebert اینطور استدلال کرده است: "در ایالات متحده که از آب بی بهره است، نگاهشان در آینده به سمت شمال است."

کانادا تا سال 2100 مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار خواهد گرفت. با فروپاشی مناطق و کشورهای دیگر کره زمین، میلیون ها پناهجو و مهاجر می توانند به سمت شمال حرکت کنند. Huebert گفت اقیانوسهای وسیع کانادا را از آسیا و آفریقا جدا می کند و این بدان معناست که "کسانی که می خواهند به اینجا بیایند با مشکلات بیشتری روبرو می شوند. با این حال افرادی که دیگر در کشور خود امیدی ندارند مهاجرت میکنند. آژانس های دولتی تلاش خواهند کرد تنها افراد متخصص و ماهر و یا نیازمندان مهاجر را بپذیرند - و در نتیجه جمعیت این کشور می تواند به 100 میلیون نفر هم برسد. با این حال بسیاری از مهاجران پذیرفته نخواهند شد. با ورود افراد بیشتر، مرزهای زمینی کانادا ممکن است به شدت نظامی شود و هواپیماهای بدون سرنشین و قایق های مسلح در سواحل کانادا گشت زنی کنند.

این موضوع می تواند باعث عدم تحمل کانادایی ها در برابر افراد خارجی شود. ممکن است فکر کنیم که حق کنترل و بهره برداری از آخرین منابع باقی مانده این سیاره را به دست آورده ایم. ما به خود میگوییم خارجی ها می آیند که منابع ما را بگیرند. این نگاه به جهان به نوبه خود نظام سیاسی ما را شکل خواهد داد. ما آزادی های مدنی خود را به رهبران استبدادی تحویل خواهیم داد که قول می دهند مرزهای ما را محکم نگه دارند. Huebert گفت: "انتخاب افرادی مانند دونالد ترامپ به جای یک استثنا به یک قاعده تبدیل می شود. این تصویر خوبی از آینده به ما نمیدهد"

البته این یکی از تصاویر احتمالی از آینده است. اما آنچه در مورد گرم شدن کره زمین مطرح است این است که ما واقعاً نمی دانیم که این امر چه تغییراتی ایجاد خواهد کرد. Huebert توضیح داد: "بزرگترین مشکلی که ما با افزایش دما مواجه هستیم این است که این موضوع اثرات خطی ایجاد نمی کند." "ما کاملا مطمئن نیستیم که چه چیزی تسریع می شود، چه چیزی با مشکل مواه خواهد شد." تمام آنچه با اطمینان می توانیم بگوییم تأثیرات فیزیکی و تغییر اقلیم جهان ما است. این تأثیرات می تواند اقتصاد جهانی ما را کاملاً تغییر شکل دهد. و حتی اگر کانادا به عنوان یک ابرقدرت جهانی جدید از هرج و مرج به دور باشد، ما همه چیزهای خوب را باهم نخواهیم داشت.

انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 530

به "چگونه تغییرات اقلیمی می تواند کانادا را به یک ابرقدرت جهانی تبدیل کند" امتیاز دهید

4 کاربر به "چگونه تغییرات اقلیمی می تواند کانادا را به یک ابرقدرت جهانی تبدیل کند" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه تغییرات اقلیمی می تواند کانادا را به یک ابرقدرت جهانی تبدیل کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید