آشنایی با پله های سلارون در ریودوژانیرو

پله های سلارون ریودوژانیرو یکی از جاذبه های جالب توجه در این شهر به شمار میرود که در جهان بی نظیر است.

آشنایی با پله های سلارون در ریودوژانیرو

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: اسکاداریا سلارون (Escadaria Selarón)، زیباترین راه پله در دنیا و یکی از مهم ترین مقاصد دیدنی شهر ریودوژانیرو به شمار میرود. این اثر هنری رنگارنگ در زبان انگلیسی به معنی پله های سلارون می باشد و در محله تماشایی لاپا (Lapa) واقع شده است. طراحی این پله ها را توریست، نقاش و سفالگر اهل کشور شیلی، یعنی خورخه سلارون (Jorge Selarón) برعهده داشت که به آمریکا، اروپا و آسیا سفر نموده و بیش از 50 کشور را دیده بود. سلارون در سال 1983 میلادی، وارد شهر ریو شد و بلافاصله تحت تأثیر فرهنگ و زیبایی های آن نهاده شد و این شهر را برای زندگی انتخاب کرد. خانه او بالای پله هایی بود که دو محله لاپا و سانتا ترزا را به هم متصل می کرد.

سلارون برای امرار معاش، نقاشی هایش را به فروش می رساند و بعد از مدتی به این نتیجه رسید که راه پله های این مکان، شرایط مناسبی ندارد و هیچ کس به آن رسیدگی نمی کند. بنابراین در سال 1990 میلادی تصمیم گرفت تا پله های روبه روی خانه اش را بازسازی کند. ابتدا کاشی های آبی، زرد و سبز رنگ را انتخاب کرد که در پرچم کشور برزیل استفاده شده و از این طریق، تشکر خود را از مردم این کشور نشان داد. به مرور زمان، سلارون به ادامه این کار عادت و به نوعی اعتیاد پیدا کرد و هر زمان که بودجه اش تمام می شد، نقاشی هایش را می فروخت تا هزینه کافی برای خرید سرامیک ها را به دست بیاورد.

بازسازی این پله ها در سال 2000 میلادی به سرانجام رسید و سلارون بعد از آن، کاشی های قرمز رنگ را نیز به آن افزود. قرمز، رنگ مورد علاقه او بود و سرزندگی بیشتری به این اثر می بخشید. بعلاوه رنگ قرمز، یکی از رنگ های اصلی پرچم کشور شیلی به شمار می رود. این راه پله کم کم معروفیت بیشتری پیدا کرد و مسافرانی که به ریودوژانیرو می آمدند، کاشی های کشور خودشان را به عنوان هدیه برای سلارون می آوردند. از آنجایی که سلارون معمولاً برای این پروژه با مسائل اقتصادی روبرو بود، این موضوع ادامه کار را برای او آسان تر کرد. امروزه بیش از 2000 سرامیک از 60 کشور مختلف برای طراحی این پله ها استفاده شده است!

هنگام بازدید از این مکان، کاشی های بسیاری را خواهید دید که با دست نقاشی شده اند و تصویر زنی آفریقایی را نشان می دهند که باردار است. سلارون هیچگاه شرح مشخصی در خصوص این نقاشی نداد و صرفاً خاطرنشان کرد که این تصاویر به مشکل شخصی او در گذشته برمی گردند. نظریه های مختلفی راجع به این موضوع وجود دارد و برخی ها حدس می زنند که این زن، همسر سابق سلارون باشد که یا او را ترک نموده یا درگذشته است. اما کسی به طور قطع درباره این تصویر چیزی نمی داند و این موضوع، یک راز به جای مانده است. این پله ها، بخش مهمی از معروفیت خود را مدیون هنرمندانی همانند اسنوپ داگ و گروه موسیقی راک یو تو می باشند که یکی از موزیک ویدیوهایشان را در این مکان ضبط کردند و مردم بسیاری از سراسر دنیا با این اثر هنری زیبا آشنا شدند.

زمانی که سلارون رنگ کردن پله ها را در سال 1990 میلادی آغاز کرد، می دانست که این پروژه همچنان ادامه دارد و تنها در روز مرگ او به سرانجام می رسد و این حادثه، 23 سال بعد از آغاز کار رخ داد. سلارون در سال 2013 فوت کرد و کسی دلیل مرگ او را به طور قطع نمی داند؛ اما آشنایان او می گویند که سلارون در ماه های سرانجامی عمرش، دچار افسردگی شده بود و پلیس، احتمال خودکشی را رد ننموده است. احتمالاً این موضوع نیز مانند تصویر زن نقاشی شده بر روی سرامیک، یک راز باقی خواهد ماند. اما اثر هنری او همواره زنده می مانَد و روزانه افراد بسیاری از آن بازدید می نمایند. با توجه به این که سلارون، 23 سال از عمرش را به بازسازی و طراحی این پله ها اختصاص داده بود، قبل از مرگش از او قدردانی شد و به پاس زحمات او، به سلارون عنوان شهروند افتخاری ریودوژانیرو را اهدا کردند.

منبع: freewalkertours.com
انتشار: 4 مرداد 1401 بروزرسانی: 22 مرداد 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1098

به "آشنایی با پله های سلارون در ریودوژانیرو" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با پله های سلارون در ریودوژانیرو" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با پله های سلارون در ریودوژانیرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید