محبوب ترین ورزش های کانادا

برنامه دارید برای تحصیل به کانادا بروید یا حتی قصد مهاجرت دارید؟ چیزهایی زیادی هستند که قبل از سفر باید از کشور پهناور دوست داشتنی بدانید. شاید بهتر باشد اول از همه از فرهنگ کانادایی ها شروع کنید؛ این که به چه چیزهایی علاقه دارند و ندارند.

محبوب ترین ورزش های کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: از بین تمام ورزش ها، پر طرفدار ورزش در کانادا را می توان هاکی دانست. این ورزش یکی از قدیمی ترین بازی های توپ و چوب در جهان است و در کانادا پر طرفدارترین ورزش در میان مردم است. اگر بخواهیم نوع طرفداری هاکی در کانادا را با ایران مقایسه کنیم، می توانیم بگوییم که شبیه به کشتی در مازندران ایران است. گردش مالی هاکی در کانادا بسیار زیاد است.  موسسه فوربز گفته که هاکی در کانادا حتی از فوتبال هم سود بیشتری داشته است.

فوتبال آمریکایی از راگبی الهام گرفته شده است. بزرگ ترین تفاوت فوتبال آمریکایی با راگبی در این است که توپ به طور نوبتی در اختیار یکی از دو تیم قرار می گیرد. فوتبال کانادایی و فوتبال آمریکایی با وجود شباهت های بسیار زیاد دارای تفاوت هایی هم هستند و 2 ورزش جدا حساب می شود. اگر به تور کانادا رفتید و با طرفداران زیاد فوتبال آمریکایی مواجه شدید تعجب نکنید. از دیگر ویژگی های این ورزش در کانادا، می توان به کلاه و محافظ شانه، پست های تخصصی بازیکنان، سیستم محدودیت تکل ها و تقسیم بندی بازیکنان اشاره کرد.

ابداع کننده بسکتبال شخصی کانادایی بود که در آمریکا به عنوان مربی تربیت بدنی فعالیت می کرده است. اولین کسانی که بسکتبال بازی کردند همه کانادایی بودند. امروزه هم این ورزش محبوب کانادا در مناطقی مانند انتاریو، آلبرتا و نوا اسکوشا حسابی پر طرفدار است. محبوبیت بسکتبال به دهه 90 و بر می گردد. بسکتبال محبوبیت زیادی در مدارس و دانشگاه های کانادا دارد. در حال حاضر 30 تیم در سطح ملی کانادا حاضر هستند و با یکدیگر به رقابت می پردازند.

وقتی صحبت از فرهنگ کشورها می شود، نمی توان از ادبیات، غذا، سینما و موسیقی حرف زد اما نامی از ورزش به میان نبرد. بسیاری از ورزش هایی که امروزه در سراسر دنیا هواداران پروپا قرصی برای خود پیدا نموده اند ریشه در تاریخ و فرهنگ بریتانیا دارند و کانادا نیز به عنوان کشوری که روزگاری مستعمره بریتانیا بوده و البته هم اکنون نیز تحت قیمومت آن به سر می برد حتما این ورزش ها را در فرهنگ خود جای داده است.

کانادایی ها به مسابقات ورزشی خیلی بها می دهند آن هم نه تنها برای تفریح بلکه به عنوان راهی برای متحد کردن افراد ملت. تنوع ورزش هایی که در کانادا انجام می شوند فرصتی را برای کانادایی ها فراهم نموده تا استعدادهای ویژه خود را به منصه ظهور و بروز برسانند و با بقیه مردمان دنیا در سطح بین المللی به رقابت بپردازند.

11. کشتی

کشتی یکی از ورزش های محبوب و رقابتی در کاناداست. همانطور که می دانید کشتی انواع مختلفی دارد و اقوام مختلفی در آن به مسابقه و رقابت می پردازند. اما در کانادا، کشتی فرنگی (رُمی-یونانی) و کشتی آزاد در دبیرستان ها و دانشکده ها رایج هستند. البته جودو و سامبو نیز دیگر انواع کشتی هستند که در کانادا هواداران خاص خود را دارند. جالب است بدانید کشتی برای اولین بار به وسیله مربیان خارجی و دانشجویانی که به خارج از کانادا رفته بودند وارد کانادا شد.

کشتی گیران کانادایی ها همچنان در سایر کشورها و در مسابقات بین المللی نظیر المپیک به مسابقه و کسب مقام ادامه می دهند. از جمله کشتی گیران مطرح کانادا می توان به Daniel Igali، Nicolas Gill و Keith Morgan اشاره نمود.

10. گلف

گلف به عنوان دهمین ورزش محبوب کانادا انتخاب شده است. از موقعی که گلف در قرن 15 میلادی در کانادا معرفی گردید، این ورزش مورد توجه و تحسین قابل توجهی در کانادا نهاده شد. اولین باشگاه گلف کانادا در نوامبر سال 1873 میلادی تاسیس شد و «باشگاه گلف مونترال» نام گرفت.

کانادا چندین گلف باز حرفه ای دارد که همچنان با بازی های مجذوب نماینده خود، هوادارانشان را به هیجان می آورند. بیش از 100 زمین گلف در کانادا وجود دارد. مسابقات گلف کانادین اپن و دیگر مسابقات گلف با رتبه های برتر که برخی از بزرگترین نام های دنیای گلف را به کانادا می آورند، به جلب توجه عمومی به بازی های مجذوب نماینده گلف یاری می کند.

9. کرلینگ

از دیگر ورزش های محبوب در کانادا کرلینگ است که تیم های مطرحی هم به ویژه در آلبرتا و منیتوبا دارد. این ورزش اسکاتلندی، در کانادا همواره با ارتش پیوند داشته است. این ورزش به وسیله سازمان Curling Canada حمایت می شود؛ این سازمان به برگزاری مسابقات قهرمانی در سطح ملی می پردازد. مسابقه ملی کرلینگ مردان Tim Hortons Brier و مسابقه ملی زنان Scotties Tournament of Hearts نام دارد. این ورزش در مدارس و دانشکده ها بسیار حایز اهمیت است و برترین بازیکن مدارس و دانشکده ها برای بازی در مسابقات تیم ملی انتخاب می شود.

ورزش کرلینگ یک رتبه بالاتر از گلف قرار می گیرد و رتبه نهم محبوبترین ورزش کانادا را کسب می کند. دوستداران ورزش در خارج از مرزهای کانادا ممکن است از ورزش کرلینگ با مات و مبهوت شدن استقبال نمایند ولی این ورزش در کانادا یکی از محبوبترین ورزش هاست.

کرلینگ که در برخی مواقع از آن به عنوان شطرنج روی یخ یاد می شود، اولین بار در قرون وسطی در اسکاتلند بازی شد. ورزش های محبوب کانادا بسیار زیاد در استان هایی در کانادا موسوم به استان های چمنزار که در غرب کشور کانادا قرار دارند، متمرکز شده اند و چندین تیم محبوب کرلینگ در استان های آلبرتا و مانیتوبا قرار دارند. مسابقاتی مانند مسابقات قهرمانی باشگاه کرلینگ کانادا توجه عمومی را به بازی های کرلینگ جلب می نمایند.

8. بسکتبال

بسکتبال ریشه در کانادا دارد. ورزش بسکتبال به شیوه ای که امروزه انجام می شود به وسیله یک کانادایی به نام James Naismith ابداع شده است؛ وی در سال 1891 هنگامی که به عنوان مربی تربیت بدنی در ایالات متحده کار می نموده بسکتبال را ابداع می نماید. اولین بازیکنان بکستبال همه کانادایی بوده اند.

امروزه نیز بکستبال ورزشی مهم در کانادا و به ویژه در نوا اسکوشیا، انتاریو و آلبرتا تلقی می شود. این بازی به ویژه در مدارس و دانشکده های نوا اسکوشیا انجام می شود. بسکتبال حرفه ای در کانادا از سال 1946 شروع شد اما تنها در سال 1994 وقتی که NBA به Toronto Raptors و Vancouver Grizzlies نمایندگی داد توانست محبوبیت کسب کند. در حال حاضر 30 تیم در سطح مسابقات ملی کانادا شرکت می نمایند.

در حال حاضر 30 تیم در مسابقات قهرمانی ملی کانادا حضور دارند. سال 2019 سال شگفت انگیزی برای دوستداران بسکتبال در کانادا بود. در این سال تیم تورنتو راپورتز که در تورنتو مستقر است، با شکست دادن تیم گلدن استیت واریورز، قهرمان ان بی ای شد.

در صحنه دنیای، کشور کانادا در مسابقات بسکتبال بین المللی مختلف مانند جام دنیای بسکتبال فدراسیون دنیای بسکتبال و المپیک های تابستانی شرکت می کند.

7. راگبی

راگبی به احتمال قوی در سال 1823 به وسیله نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا وارد کانادا شده است. راگبی عمیقا ریشه در انگلستان دارد اما وقتی به کانادا معرفی گردید، در خاک کانادا هم ریشه دواند و توسعه پیدا کرد. البته بعدها راگبی در کانادا کلا رنگ باخت اما پس از شکل گیری مجدد تیم ملی و برگزاری مسابقه داخلی دوباره توانست در کانادا محبوبیت پیدا کند. از آن موقع تا کنون راگبی از جمله ورزش های محبوب در کانادا قلمداد می شود. کانادا میزبان چندین مسابقه ملی و بین المللی راگبی بوده است.

ورزش دیگری که از زمان پایه گذاری شدن در سال 1823 میلادی در کشور کانادا به محبوبیت رسید، راگبی است. در کانادا حدود 29 هزار بازیکن راگبی وجود دارد. در صحنه بین المللی، کانادا کشوری درجه 2 در ورزش راگبی محسوب می شود. اگرچه بازی راگبی یکبار کاملا در کانادا ناپدید شد، ولی با تشکیل تیم ملی و یک مسابقه داخلی آماتوری احیا شد. چندین مسابقه داخلی راگبی مانند راگبی قهرمانی کانادا و مسابقات قاره ای مانند راگبی قهرمانی قاره آمریکا، راگبی را در کانادا به پیش راند و یاری شایانی به این کرد که راگبی به ورزشی با محبوبیت میانه در کانادا تبدیل شود.

لیگ راگبی کانادا میزبان چندین مسابقه داخلی و حرفه ای است. اتحادیه راگبی در مسابقات قهرمانی، چهار تیم محلی دارد. اتحادیه راگبی بیش از 13 هزار بازیکن بزرگسال و چندین بازیکن خردسال در سراسر کانادا به ویژه در بریتیش کلمبیا جذب نموده است.

6. تنیس

محبوبیت تنیس در کانادا از راگبی هم بیشتر است. محبوبیت تنیس که یک ورزش شدیدا رقابتی در صحنه دنیای است، در کشور کانادا در سال های اخیر بیشتر شده است. محبوبیت افزایش یافته این ورزش را در کانادا می توان به مسابقات تنیس بزرگ برگزار شده در کانادا مانند جام کانادا دیویس، جام فدرال کانادا، کانادا اپن و 6 مسابقه ای تی پی تور نسبت داد که بسیاری از بازیکنان برتر تنیس را در کانادا جمع می نمایند و بازی های مجذوب نماینده این بازیکنان را در معرض دیدنی کانادایی ها قرار می دهند.

جالب است بدانید که تعداد کانادایی هایی که بیش از چهار بار در یک سال تنیس بازی می نمایند، از بیش از 1 میلیون و 200 هزار نفر در سال 1998 به نزدیک 1 میلیون و 700 هزار نفر در سال 2001 افزایش پیدا نموده است. 50 درصد این جمعیت، زیر 25 سال هستند.

5. کریکت

گرچه کانادا برای شرکت در مسابقات آزمایشی مورد حمایت نیست، اما تیم ملی کریکت کانادا اجازه دارد در مسابقات بین المللی One Day شرکت کند. تیم ملی کریکت زنان کانادا بسیار رقابتی است. بعلاوه، تیم کریکت بزرگسالان (مردان) کانادا نیز در سه رویداد جام دنیای کریکت شرکت نموده است. کریکت نیز یکی از ورزش های ریشه دار در انگلستان است؛ این ورزش به وسیله انجمن Cricket Canada که در سال 1892 تاسیس شده مدیریت می شود. این سازمان بازی های داخلی بین استانی را برگزار می نماید.

کریکت که در میانه فهرست 10 ورزش محبوب کانادا قرار گرفته است، جزء یکی از ورزش هایی است که در کانادا بیشترین اندازه رشد را داشته اند. پیشینه کریکت به سال 1892 میلادی بر می شود. حدود 40 هزار کریکت باز در کانادا وجود دارد که با ظهور مسابقات داخلی کریکت مانند مسابقات قهرمانی کشور تی20 و اسکوشیا شیلد یو-19 که برای جذب افراد بیشتری به مسابقات کریکت کوشش می نمایند، این تعداد رو به افزایش است.

کریکت در کانادا به وسیله کریکت کانادا اداه می شود که در سال 1892 تاسیس شد. این ارگان، بازی های داخلی بین استانی را سازماندهی می کند.

4. بیسبال

بیسبال از همان بدو پیدایش در کانادا حضور داشته است و یکی دیگر از ورزش های محبوب در کاناداست. قدیمی ترین پارک بیسبال دنیا هنوز در Labatt Park واقع در انتاریو باز و در حال فعالیت است. کانادا تنها یک لیگ برتر بیسبال دارد که Toronto Blue Jays نام دارد. بیش از 70 شهر کانادا میزبان برخی از تیم های لیگ برتر بوده اند. چندین تیم لیگ مستقل نیز در کانادا هستند. کانادا بعلاوه در سطح مسابقات بین المللی بیسبال شرکت نموده است.

در سال 2016، بیسبال کانادا گزارش داد که بازی های بیسبال حدود 120 هزار بازیکن جذب می نمایند که نسبت به سال قبلش افزایش قابل توجهی داشته است. هر قدر هیجانات ورزشی بالاتر برود، این تعداد نیز بیشتر می شود.

3.فوتبال امریکایی (فوتبال گریدیرون)

این ورزش از دو تیم تشکیل شده است که هر تیم دارای دوازده بازیکن است. فوتبال گریدیرون یا امریکایی ریشه در راگبی دارد. لیگ حرفه ای و برتر کانادا Canadian Football League نام دارد. یکی از رویدادهای مهم در این ورزش Grey Cup است که میلیون ها نفر پای تلویزیون به دیدنی آن می نشینند. این ورزش بعلاوه در سطح مدارس و دانشکده ها انجام می شود و در تابستان ها نیز لیگ بزرگسالان در آن به دست گرمی می پردازند.

فوتبال سال هاست که در کانادا محبوبیت دارد. با این که فوتبال در کانادا با قوانین مختلفی بازی شده است، مفهوم اصلی فوتبال در این کشور وجود داشت. اولین بازی فوتبال در کانادا در اکتبر سال 1876 بین دو باشگاه محلی انجام شد. تیم فوتبال بانوان کانادا بارها در سطح بین المللی به موفقیت دست پیدا نموده است. این تیم به المپیک تابستانی 2012 لندن راه پیدا کرد و عملکرد قابل توجهی در طول مسابقات داشت. کانادا در سال 2015 جام دنیای فوتبال بانوان را برگزار نموده است. طبق آمار فیفا، حدود 2 میلیون و 700 هزار نفر در سال 2006 در کانادا فوتبال حرفه ای بازی می کردند که این تعداد همچنان رو به افزایش است.

انجمن فوتبال در کانادا بر ورزش فوتبال در این کشور نظارت دارد. 1450 باشگاه فوتبال در 12 نقطه از کانادا حضور دارند. تیم ملی فوتبال کانادا هم در چندین رقابت بین المللی نظیر جام دنیای و مسابقات المپیک شرکت نموده است.

2. لاکراس

در سال 1859 بود که لاکراس در کانادا ورزش ملی عنوان شد. سال ها بعد در سال 1994 نیز ورزش تابستانه نام گرفت. هزاران نفر در سراسر کانادا لاکراس بازی می نمایند. انجمن لاکراس کانادا که در سال 1925 تاسیس شده بر این ورزش مدیریت دارد. این نهاد تورنومنت های قهرمانی بزرگسالان و نوجوانان را برگزار می نماید. جالب است بدانید در سال 2006 کانادا در فیتال مسابقات لاکراس به مصاف امریکا رفت و توانست 15 بر 10 پیروز میدان شود و رکورد 25 ساله امریکا را بشکند. تالار مشاهیر لاکراس کانادا وظیفه تقدیر از پیشکسوتان و افراد برتر این ورزش را بر عهده دارد.

1.هاکی

اما نوبت به محبوب ترین ورزش در کانادا رسید. هاکی ورزشی است که در سراسر سال و در تمام سطوح در کانادا برگزار می شود. هاکی روی یخ به شیوه مدرن در کانادای قرن 19 شروع شد و به نوعی می توان آن را هویت کانادا نیز تلقی کرد. همه کانادایی ها از تمام رده های سنی به عنوان گذران اوقات فراغت هاکی بازی می نمایند. بعلاوه در سراسر کانادا مسابقات هاکی برگزار می شود. تیم ملی هاکی مردان کانادا در تورنومنت های بین المللی نظیر المپیک به رقابت با سایر کشورها می پردازد.

این ورزش به عنوان ورزش رسمی ملی کانادا نامگذاری شده است. لیگ هاکی روی یخ کانادا و لیگ ملی هاکی (NHL) هم در کانادا و هم در ایالات متحده آمریکا تاسیس شده است. در حال حاضر 7 تیم در NHL بازی می نمایند؛ تیم های ادمونتون، کلگری، مونترال، تورنتو، اتاوا و وینیپگ. بعلاوه کانادا برخی از لیگ های نیمه حرفه ای قوی و آماتور هاکی روی یخ را سازماندهی می نماید. برای فهمیدن اندازه محبوبیت هاکی روی یخ در کانادا همین بس که بازی پلی آف NHL در سال 2018 به وسیله 68 درصد کانادایی ها دیدن شد.

انتشار: 3 بهمن 1400 بروزرسانی: 23 بهمن 1400 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 202

به "محبوب ترین ورزش های کانادا" امتیاز دهید

7 کاربر به "محبوب ترین ورزش های کانادا" امتیاز داده اند | 4.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محبوب ترین ورزش های کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید