موزه زیست کره مونترال (کانادا) - مجری سفرهای گردشگری

موزه زیست کره مونترال (کانادا)

موزه زیست کره مونترال یا همان موزه بیوسفر (Biosphere Environmental Museum) در اصل در سال 1967، برای نمایشگاه اکسپو 67 کانادا و به عنوان محوطه نمایشگاهی امریکا و با طراحی معمار، دانشمند و نابغه مشهور ریچارد باک‌مینستر فولر ساخته شد. فولر یک گنبد 20 طبقه را به سبک خاص خودش طراحی کرد؛ البته سازه او در نهایت بیشتر از این که همانند گنبدهای معمول باشد، همانند یک کره‌ای است که یک سوم پایینش را ندارد. این سازه فولادی بسیار بزرگ در آن زمان توسط 5.6 میلیون بازدیدکننده دیده و مورد توجه قرار گرفت؛ کسانی که در نمایشگاه و در بخش ویژه امریکا توانستند آثاری خارق‌العاده، از سفینه‌های فضایی ماموریت‌های آپولو گرفته تا آثار هنری شاخص امریکایی را ببینند. اسکلت فولادی کره در آن زمان با آکریلیک شفاف پوشانده شده بود و همانند یک جواهر بسیار بزرگ درخشان به نظر می‌رسید.

موزه زیست کره مونترال (کانادا)

بعد از پایان نمایشگاه، کره در جایش باقی ماند. در اصل قرار بود سازه به وسیله پیچ و مهره سر هم شود تا بعد از پایان نمایشگاه از هم باز شود، اما بودجه محدود کارگران را مجبور کرد تا تکه‌های فولادی سازه را به هم جوش دهند. کار آنها باعث شد کره سرجایش باقی بماند و به موزه زیست کره مونترال تبدیل شود، موزه‌ای که حالا به یکی از محبوب‌ترین مکان های دیدنی شهر در میان مسافران تور کانادا تبدیل شده و در منظره افق شهر جایش را مستحکم کرده است. بعد از پایان نمایشگاه سال 67، کره به مدت 9 سال دیگر به روی عموم باز بود تا این که در یک حادثه در زمان برنامه معمول تعمیر و نگهداری کره و در حین جوشکاری، پوشش آکریلیک آن آتش گرفت و باعث شد تمام کره به یک گلوله آتش تماشایی تبدیل شود، آتشی که به مدت 30 دقیقه شعله‌ور بود. وقتی آتش مهار شد، دیگر نشانه‌ای از پوشش آکریلیک نبود و تنها اسکلت فولادی سازه باقی مانده بود. بعد از آتش‌سوزی کره برای بیشتر از 15 سال بسته ماند.

بالاخره در ژوئن سال 1995، کره از خاکسترها سر بر آورد و این بار با عنوان موزه زیست کره مونترال با تمرکز بر فعالیت‌های زیست‌محیطی به روی عموم مردم باز شد. این بار برای پوشش بیرونی کره از هیچ آکریلیکی استفاده نشد؛ به این خاطر که هزینه‌های گرم یا خنک نگه داشتن این کره فوق‌العاده عظیم نجومی می‌شد و همچنین برای جلوگیری از پیش آمدن حادثه‌های مشابه در آینده. البته در سال 1998 و بعد از یک توفان یخی سخت، موزه بیوسفر به مدت 5 ماه بسته شد. بعد از پشت سر نهادن آتش‌سوزی و توفان‌های یخی کانادا، این موزه هنوز سرجایش باقی مانده و همچنان یک مقصد عالی برای مسافران تور کانادا برای لذت بردن از یک شاهکار معماری و همچنین آگاهی پیدا کردن در مورد طبیعت و چالش‌های زیست‌محیطی است.

موزه زیست کره مونترال

رفتن به موزه زیست کره مونترال در تور کانادا

موزه زیست کره مونترال در جزیره سینت هلن در پارک ژان دراپیو قرار گرفته است و از نقاط مختلف شهر به وسیله وسایل حمل و نقل عمومی به راحتی در دسترس است. مسافران تور کانادا برای رفتن به موزه زیست کره می‌توانند از ایستگاه مترو ژان دراپیو استفاده کنند. بعد از خروج از ایستگاه به سمت چپ پیچیده و به محض این که یک گنبد فلزی بسیار بزرگ در پیش رویتان ظاهر شد، دوباره به سمت چپ بپیچید. حتی اگر بخواهید هم نمی‌توانید مسیر رسیدن به آن را گم کنید. قیمت بلیت ورودی موزه بیوسفر برای بزرگسالان 15 دلار و برای نوجوان‌ها و بچه‌های کوچکتر از 17 سال رایگان است. موزه از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر به روی عموم باز است. در دوره بین 7 سپتامبر تا 31 می، موزه روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بسته است. توجه داشته باشید که قیمت‌های ورودی موزه و همچنین ساعات کاری آن می‌توانند در طول سال متفاوت باشند.

ساعات بازدید
10 صبح تا 5 بعدازظهر
هزینه ورودی
15 دلار (بزرگسالان)، رایگان (بچه های زیر 17 سال)
منبع: atlasobscura.com / tripsavvy.com
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 20

به "موزه زیست کره مونترال (کانادا)" امتیاز دهید

6 کاربر به "موزه زیست کره مونترال (کانادا)" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه زیست کره مونترال (کانادا)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید