مهاجرت کاری به کانادا تحت پوشش اکسپرس اینتری

برای مهاجرت کاری به کانادا لازم است ابتدا شرایط خود را با سیستم های رتبه بندی خاصی بررسی نمایید و برنامه مورد نظر خود را انتخاب نموده و در چارچوبی که تعیین شده است قدم بردارید. توجه داشته باشید انتخاب درست مواردی همچون ناک شغلی (NOC) برای پیشبرد پرونده مهاجرتی شما حیاتی است و ممکن است انتخاب اشتباه منجر به ریجکت شدن پرونده گردد.

مهاجرت کاری به کانادا تحت پوشش اکسپرس اینتری

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: قبل از اینکه امتیازبندی اکسپرس اینتری را بررسی کنیم، بهتر است کمی از سه برنامه مهاجرتی آن بدانیم.

  • نیروی متخصص فدرال (Federal Skilled Worker Program) : این برنامه اصلی‌ترین و البته پرطرفدارترین روش مهاجرتی است. چون داشتن سابقه کار کانادایی در آن الزامی نیست. به علاوه شما با پذیرفته شدن در برنامه، می‌توانید از همان ابتدا اقامت دائم بگیرید و در استان دلخواهتان کار پیدا کنید. برای اقدام از این روش باید حداقل یک سال سابقه کار و حداقل دو سال تحصیلات آکادمیک داشته باشید.
  • پیشه وران ماهر فدرال (Federal Skilled Trades Program) : این برنامه همانطور که از اسمش پیداست بیشتر به شغل های صنعتی و فنی حرفه ای اختصاص دارد (مثل مشاغل ساختمانی و برق کاری، کشاورزی و صنایع مرتبط، نانوایی و قصابی و…). در این گروه داشتن تحصیلات الزامی نیست، اما متقاضی باید حداقل یک پیشنهاد شغلی یک ساله، از نهادهای مورد تایید کانادا داشته باشد.
  • تجربه کانادایی (Canadian Experience Class) : این برنامه ویژه متقاضیانی است که تجربه کار در کانادا داشته‌اند و حالا می‌خواهند اقامت دائم بگیرند. داشتن حداقل یک سال سابقه کار کانادایی تمام وقت، یا سه سال پاره وقت در این روش الزامی است.

ناک شغلی (NOC) چیست؟

برای درخواست اقامت در این سه برنامه، اول باید ناک شغلی‌تان را بدانید. ناک مخفف (National Occupational Classification) به معنی طبقه بندی ملی مشاغل است. دولت کانادا مشاغل مهاجرتی را طبقه‌بندی و کدبندی کرده، تا مشخص کند برای هر برنامه به چه تخصصی نیاز دارد. در واقع هر کدام از سه برنامه ای که توضیح دادیم، شغل و سطح مهارت خاصی می‌طلبند. برای مثال شما برای شغل پزشکی نمی‌توانید از برنامه پیشه‌وران ماهر فدرال اقدام نمایید.

بالاترین سطح مهارت از 0 شروع می‌شود. کد 0 ویژه مشاغل مدیریتی مثل مدیر مالی، قانون گذار، مدیر رستوران و… میباشد. سطح مهارت بعدی A و شامل پزشکان، معماران و… است. این سطوح همین طور تا D ادامه پیدا می کنند و در نهایت به مشاغلی مثل میوه چین ها و کارگران دکل نفتی و نیروهای خدماتی می رسند. حالا با این توضیحات:

  • برنامه نیروی متخصص فدرال، شامل شغل های سطح 0، A و B است.
  • برنامه پیشه وران ماهر فدرال شامل شغلهای سطح B است.
  • و برنامه تجربه کانادایی شامل شغلهای سطح 0، A و B است.

نکته: شاید بپرسید پس سطح C و D کجا رفت؟ این دو سطح جزو سه برنامه ای که توضیح دادیم نیستند. اما دولت کانادا برای این سطوح برنامه‌های دیگری در نظر دارد. ویزای دو ساله کار، برنامه‌های استانی و برنامه آتلانتیک ایمیگریشن پایلت برای این دو سطح پیشبینی شدند.

ناک شغلی شما کدام است؟

خب حالا از کجا بفهمیم تخصص ما جزو کدام گروه است؟ برای پیدا کردن گروه شغلی خودتان کافی است به قسمت NOC در سایت مهاجرت سر بزنید. در این سایت، تمام سطوح 0 تا D را می‌توانید ببینید. بعد از پیدا کردن سطح، اسم سطح (مثلا سطح A) یا اسم شغلتان (مثلا Civil Engineer) را در فیلتر پایین صفحه NOC وارد کنید تا کد شغلتان را بگیرید.

نکته: انتخاب ناک غلط ممکن است باعث ریجکت شدن پرونده شما بشود. پس حتما شرح وظایف عنوان شغلی تان را با دقت بخوانید. برای مثال ممکن است شما مهندس نفت باشید وPetroleum engineers را با کد 2145 انتخاب کنید. اما بعد از خواندن شرح شغل ببینید اینها اصلا کارایی نیستند که شما انجام می دهید! و شرح و کد شغلی دیگری مربوط به شماست.

مرحله اول امتیازبندی اکسپرس اینتری

امتیازدهی سیستم اکسپرس اینتری در دو مرحله انجام می شود. در مرحله اول امتیازات تقریبا عمومی هستند و با معیارهایی مثل سطح زبان انگلیسی، سن، تحصیلات و سابقه کار سنجیده می شوند. در برنامه نیروی متخصص فدرال، در مرحله یک باید حداقل 67 امتیاز کسب کنید. بیاید همین حالا سرانگشتی امتیاز مرحله یک شما را حساب کنیم:

معیاردسته بندیامتیاز

زبان انگلیسی

(براساس CLB)

سطح 9 و بالاتر6
سطح 85
سطح 74
سطح پایین تر از 70

مدرک تحصیلی

مدرک دانشگاهی دکتری25
مدرک دانشگاهی فوق لیسانس23
مشاغل تخصصی مانند پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و…23
حداقل دو مدرک بالاتر از دبیرستان در کانادا (معادل دو لیسانس)22
یک مدرک بالاتر از دبیرستان در کانادا (معادل لیسانس)21
مدرک بعد از دبیرستان در کانادا دوره دو ساله (معادل فوق دیپلم)19
مدرک بعد از دبیرستان در کانادا دوره یک ساله (معادل دیپلم)15
مدرک دیپلم دبیرستان کانادایی5

سابقه کار

یک سال سابقه کاری9
دو الی سه سال سابقه کاری11
چهار الی پنج سال سابقه کاری13
شش سال سابقه کاری و بالاتر15

سن

زیر 18 سال0
18 تا 35 سال12
36 سال11
37 سال10
38 سال9
39 سال8
40 سال7
41 سال6
42 سال5
43 سال4
44 سال3
45 سال2
46 سال1
47 سال و بالاتر0
پیشنهاد کاری از کاناداداشتن پیشنهاد شغلی تمام وقت، معتبر و با حقوق

(در برنامه نیروی متخصص فدرال)

10

شرایط سازگاری

مهارت زبان انگلیسی یا فرانسه همسر (امتیاز CLB 4 و بالاتر)5
تجربه حداقل 2 سال تحصیل در کانادا5
تجربه حداقل 2 سال تحصیل همسر شما در کانادا5
تجربه حداقل 1 سال کار در کانادا10
تجربه حداقل 1 سال کار همسر شما در کانادا5
استخدام هماهنگ شده در کانادا5
اقوام مقیم کانادا شما یا همسرتان که حداقل 18 ساله باشند

(شامل والدین، پدر بزرگ، مادر بزرگ، فرزند، خواهر یا برادر، نوه، عمه، عمو، دایی، خاله، خواهرزاده و برادرزاده)

5

یک نکته از جدول: اگر دقت کنید سطح زبان با CLB محاسبه شد. معیار مهارت زبان شما در اکسپرس اینتری بر اساس این سیستم ارزیابی می شود. با یک سرچ ساده در گوگل می توانید جدول های تبدیل آیلتس و تافل به CLB را پیدا کنید و سطح زبانتان را تبدیل کنید.

مرحله دوم امتیازبندی اکسپرس اینتری

اگر مرحله اول امتیاز لازم را کسب کردید تبریک می گویم. در غیر اینصورت ناامید نشوید و سعی کنید با آیتم هایی مثل سطح زبان، امتیازتان را بالا ببرید. حالا وارد مرحله دوم شدیم. امتیازدهی و حداقل امتیاز لازم در این مرحله، برای برنامه های مهاجرتی مختلف کمی فرق دارد. همانطور که گفتیم اصلی ترین و رایج ترین برنامه، نیروی متخصص فدرال است. پس ما هم روی همین روش توضیح می دهیم.

در مرحله دوم شما می‌توانید تا 1200 امتیاز کسب نمایید! از این 1200 امتیاز 600 تا مربوط به مهارت و عوامل فردی شماست. 600 امتیاز دیگر برای پذیرش در برنامه‌های استانی کانادا است. از آنجایی که گرفتن این امتیاز استانی شرایط خیلی خاصی دارد، پس بهتر است 600 امتیاز فردی را تا جای ممکن تقویت نماییم. در برنامه نیروی متخصص فدرال حداقل امتیاز حدود 450 است. هر چقدر امتیاز شما از این حداقل بالاتر برود، شانس دریافت دعوتنامه بیشتر می شود.

نکته: به دلیل افزایش تقاضای مهاجرت به کانادا، حداقل امتیاز مدام دارد بالا می‌رود! در واقع همین چند ماه پیش کمترین امتیاز 445 بود که الان به 450 رسیده است. پس توصیه میشود برای اطلاع از آخرین تغییرات، حتما سایت مهاجرت را چک کنید.

محاسبه امتیاز شما در مرحله دوم اکسپرس اینتری

جدول 67 امتیازی مرحله یک را دیدید؟ خب جدول 1200 امتیازی مرحله دوم چندین برابر است! از آنجایی که نمی شود کل سایت مهاجرت کانادا را به این مقاله انتقال داد، پس توصیه می کنیم خودتان به سایت اصلی مراجعه کنید. این طوری هم امتیازتان را براساس آخرین تغییرات حساب می کنید و هم تمام جزئیات دم دستتان است. برای محاسبه امتیاز در سایت مهاجرت کانادا دو روش وجود دارد:

روش اول استفاده از ابزار محاسبه امتیاز است. وارد صفحه مخصوص سایت مهاجرت شوید و با جواب دادن به سوالات و انتخاب گزینه ها امتیازتان را دریافت کنید.

  • روش دوم استفاده از جدول امتیازدهی است. اگر می خواهید بدانید دقیقا هر آیتم چه امتیازی دارد بهتر است جدول را چک کنید. با بررسی جدول می فهمید که از هر قسمت چند امتیاز گرفتید و چطور می توانید امتیازتان را بهتر کنید.

بخشی از جدول امتیازات مرحله دوم - (همانطور که در بخش A می بینید مهاجرت با همسر از امتیاز کم می کند، اما اگر خود همسر هم توانمند باشد می تواند این کسری امتیاز را جبران نماید و در بخش B تا 40 امتیاز بگیرد.)

مرحله پایانی در سیستم اکسپرس اینتری

امتیازتان را حساب کردید؟ حالا وقتش رسیده درخواست بدهید. برای اینکار در سایت مهاجرت ثبت نام کنید. بعد از ساخت پروفایل اکسپرس اینتری، پرونده تان تشکیل می شود و می توانید درخواست مهاجرتتان را ثبت کنید. در این مرحله تمام اطلاعات و امتیازاتی که تا اینجا توضیح دادیم را وارد کنید. از اینجای کار باید منتظر بررسی دولت کانادا بمانید. به این مرحله انتظار اصطلاحا Pool یا استخر گفته می شود.

طبق گفته دولت کانادا، زمان بررسی پرونده ها 6 ماه است. اما هرچه امتیازتان از مرز 450 بالاتر برود زودتر انتخاب می شوید. پرونده ها تقریبا هر دو هفته یکبار بررسی می شوند و برای بهترین امتیازات دعوت نامه (یا ITA) ارسال می شود. بعد از دریافت دعوت نامه 60 روز فرصت دارید تا مدارکتان را در سیستم آپلود کنید. این مدارک شامل تصویر شناسنامه، پاسپورت، عقدنامه، گواهی عدم سوءپیشینه، کارنامه آیلتس، گواهی آزمایشات پزشکی، نامه سابقه کار، مدرک تحصیلی هستند. و بالاخره آخرین مرحله دریافت ویزا کانادا و حرکت به سمت زندگی جدید است.

هزینه مهاجرت به کانادا با اکسپرس اینتری

بعد از آپلود مدارک باید به ازای هر نفر، مبلغ 550 دلار کانادا واریز کنید. این مبلغ به عنوان هزینه بررسی پرونده دریافت می شود. هزینه بعدی 85 دلار جهت مرحله بایومتریک است. در این مرحله باید برای انگشت نگاری به یک ویزا اپلیکیشن سنتر مراجعه کنید (در حال حاضر مرجع انگشت نگاری کانادا در ایران وجود ندارد و برای این کار باید به یکی از دفاتر VAS مورد تایید کانادا مراجعه کنید). مبلغی دیگر حدود 500 دلار هم موقع صدور ویزا از شما دریافت می شود.

علاوه بر مبالغی که باید به دولت کانادا پرداخت شود؛ هزینه آزمون آیلتس، حداقل 1 میلیون مبلغ ترجمه مدارک، حداقل 15 میلیون هزینه بلیط و.. را هم در نظر بگیرید. مخصوصا اینکه دفتر ویزا اپلیکیشن در ایران وجود ندارد و برای انگشت نگاری باید هزینه سفر تا کشوری دیگر را حساب کنید. با همه این توضیحات، اگر مراحل را خودتان انجام دهید می توانید با کمتر از 50 میلیون تومان پروسه را به پایان برسانید. (تمام هزینه های گفته شده مربوط به دی ماه 98 هستند.)

انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 129

به "مهاجرت کاری به کانادا تحت پوشش اکسپرس اینتری" امتیاز دهید

2 کاربر به "مهاجرت کاری به کانادا تحت پوشش اکسپرس اینتری" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهاجرت کاری به کانادا تحت پوشش اکسپرس اینتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید