درباره تاریخچه پرفراز و نشیب کانادا

کانادا، این کشور پهناور و زیبا، سرگذشتی جذاب و پر از رویدادهای مهم دارد. از زندگی بومیان اولیه تا حضور استعمارگران اروپایی، از جنگهای خونین تا پیروزیهای افتخارآمیز، تاریخ کانادا حکایتی شگفتانگیز از تحولات گوناگون است که این سرزمین را به جایگاه کنونیاش رسانده است.

درباره تاریخچه پرفراز و نشیب کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: کشور کانادا که دومین کشور بزرگ دنیا می باشد، دارای تاریخچه جالبی بوده و واقع در شمالی ترین قسمت قاره آمریکا بوده که از شمال به اقیانوس منجمد شمالی، از جنوب به کشور آمریکا، از شرق به اقیانوس اطلس و از غرب به اقیانوس آرام منتهی می گردد.

مهاجرت به کانادا به دلایل متعددی از جمله پیشرفت و توسعه مالی بسیار، همیشه مورد توجه متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی، ویزای کاری و انواع ویزاهای کانادا بوده است.

درمورد تاریخچه کشور کانادا چه می دانید؟

تاریخچه کشور کانادا از زمان زندگی نخستین بومیان کانادا شروع شد که به مدت طولانی در این کشور ساکن بوده اند. این بومیان که همان سرخپوستانی هستند که از راه کشاورزی و شکار زندگی خود را پیش می برده اند با جنگ قبیله ای موجب تقسیم بندی این کشور به ایالات و قسمت های مختلف شدند.

بعدها ورود تجار، مستعمره نشینان اروپایی و سربازان موجب تغییر سبک زندگی بومیان کانادایی شد.

نام گذاری کشور کانادا

در تاریخچه کشور کانادا آمده است که ژاک کارتیه پس از اولین سفر خود در سال های 1534 تا 1542 به اقیانوس اطلس سرزمین تازهی را کشف نموده و این سرزمین را منصوب به پادشاه فرانسیس اول فرانسه دانست. وی از دو راهنمای بومی که دستگیر شده بودند شنید که این سرزمین به نام ایروکویی کاناتا به معنی دهکده شناخته می گردد و به همین علت این کشور را کانادا نام گذاری کرد.

فرانسه نو در کانادا

قدرت گرفتن و افزایش تعداد فرانسویان در خاک کانادا پس از ورود ژاک کارتیه که یک کاوشگر فرانسوی بود به این کشور شروع شده و با ورود ساموئل دوشامپلین به این کشور شدت گرفت.

شامپلین چندین سکونتگاه دائمی از جمله محدوده استان کبک را برای کشاورزان، بازرگانان و ماهیگیران فرانسوی در نظر گرفت که این موضوع باعث پیشروی مرز فرانسویان در خاک کانادا و ادعای مالکیت آنان نسبت به رود می سی سی پی و دره اوهایو شد. فرانسوی ها این منظقه اشغال شده را لوئیزیا نام گذاری نموده و شهرک سازی خود در آن ناحیه را شروع نمودند.

نیوانگلند در کانادا

انگلیسی ها نیز همزمان با فرانسوی ها شروع به ساخت 13 مستعمره کوچک اما پر رونق خود در نواحی شهرک های جیمز تاون، بوستون و پلیموث کردند که قسمت گسترده ای از سواحل شرقی آمریکای شمالی را در برداشت و این بخشی از تاریخچه کشور کانادا است.

رقابت انگلیس و فرانسه برای به دست آوردن یک قاره

چارلز دوم که در سال 1670 پادشاه انگلستان بود حق انتشار شرکت هادسونز بی کمپانی را انحصاری نموده و طی 100 سال بعد نیز توانست به همین علت پیشرفت چشمگیری از نظر مالی برای این شرکت به ارمغان بیاورد.

مستعمرات انگلیسی واقع در امتداد سواحل اقیانوس اطلس در نهایت از فرانسه ثروتمندتر و پرجمعیت تر شده و در پی آن موجب ایجاد جنگ بین فرانسه و بریتانیا برای کنترل آمریکای شمالی و کانادای تازه کشف شده در دهه 1700 شد. در نهایت و در سال 1759 فرانسوی ها و امپراطوری شان در نبرد دشت آبراهام که در کبک رخ داد در مقابل بریتانیایی ها شکست خورده و بخش های فرانسوی نشین کانادا به رسمیت شناخته شدند.

استان کبک

در تاریخچه کشور کانادا جنگ هم وجود دارد، پس از جنگ سال 1759 انگلیس مستعمره تازه خود را استان کبک نام گذاری نموده و برای آسان کردن فرآیند اداره فرانسوی زبان های کاتولیک قانون کبک سال 1774 را در مجلس تصویب کرد.

ای قانون که یکی از مهم ترین قوانین حاکم در کاناداست به این صورت می باشد که آزادی مذهبی برای کاتولیک ها مجاز دانسته می گردد و امکان برگزاری مرنام های مربوط به خود به شکل عمومی را نیز خواهند داشت (این قانون شامل حال کاتولیک های ساکن انگلیس نمی شد.)

خاتمه دوران برده داری و تاریخچه کشور کانادا

جنبش اولیه لغو تجارت برده ها در اواخر دهه 1700 در مجلس انگلیس مطرح و در سال 1793 در منطقه کانادای علیا (انتاریوی کنونی) که به وسیله یک افسر نظامی رهبری می شد عملی شد و سپس در سال 1807 مجلس انگلیس خرید و فروش برده را ممنوع اعلام نموده و در سال 1833 سرتا سر امپراطوری خود را مشمول این قانون دانست. به همین علت تعداد بسیاری از برده های ساکن ایلات متحده آمریکا به کانادا مهاجرت نموده و شبکه ضد برده داری مسیحی مختص به خود را تشکیل دادند.

وفاداران امپراطوری متحد

13 مستعمره بریتانیا واقع در جنوب کبک، در سال 1776 اعلام استقلال نموده و ایالات متحده آمریکا را تشکیل دادند؛ آمریکای شمالی نیز با جنگ مجددا تقسیم شده و حدود 40 هزار نفر از افرادی که به تاج وفادار بودند تحت عنوان وفاداران بعد از سرکوب شدن از آمریکا به استان های کبک و نوا اسکوشیا در کانادا مهاجرت کردند.

این اتفاق کمی قبل از مهاجرت برده های مسیحی به علت تصویب قانون لغو برده داری در کانادا به این کشور بود.

دموکراسی در تاریخچه کانادا

پس از اینکه استان کبک به رسمیت شناخته شد، رفته رفته نهادهای دموکراتیک نیز توسعه یافتند که اولین آن ها در سال 1758 تحت عنوان مجمع نمایندگان در هالیفاکس و نوا اسکوشیا تشکیل شد سپس در سال 1773 جزیره پرنس ادوارد و در سال 1785 استان نیوبرانزویک به این مجمع پیوستند.

بعد تر و در سال 1791 استان کبک، به چند بخش از جمله کانادای علیا (انتاریو) تقسیم شد که اغلب ساکنین این استان متشکل از وفاداران بودند.

کنفدراسیون در تاریخچه کانادا

با حمایت بریتانیا مجمع نمایندگان نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک و استان کانادا دولت تازهی در دو سطح فدرال و استانی تشکیل دادند که باعث تقسیم کانادا به دو استان انتاریو و کبک شد تا در کنار نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا اعلام استقلال نموده و کشور خودمختار کانادا را تشکیل دهند.

بعلاوه هر استان در کشور کانادا مجلس خود و قوانین مختص به خود را دارد.

کانادا در جنگ دنیای اول

در تاریخچه کشور کانادا، برگ افرا از زمان جنگ دنیای اول به عنوان نماد رسمی کانادا شناخته شد.

علت اصلی ایجاد غرور ملی کانادایی ها پیروزی آن ها در نبردهای کوه اسب و لیلفونتین در سال 1900 بود.

در سال 1914 و با اعلام جنگ بریتانیا هنگام حمله آلمان به بلژیک و فرانسه، اتاوا نیروی اعزامی کانادا را تشکیل داده و انتها در اپریل سال 1917 پیروز به تصرف ویمی ریج شد که این موضوع باعث شده تا امروزه 9 اپریل به عنوان روز ویمی ریج در کانادا نام گذاری گردد.

در روز 8 اوت نیز به عنوان روز سیاه ارتش آلمان نام گذاری شده چراکه در سال 1918 سپاه کانادا پس از صد روز با همراهی سربازان فرانسوی و بریتانیایی پیروز به پیشروی در خاک آلمان شد. که این موضوع به عنوان یکی از افتخارآمیز ترین قسمت های تاریخچه کشور کانادا دانسته می گردد.

کانادا از جنگ دنیای اول تا جنگ دنیای دوم

پس از جنگ دنیای اول تا کنون کانادا در کنار سایر کشورها از جمله استرالیا، نیوزیلند، هند و … به عنوان کشورهای مشترک المنافع با انگلیس و عضو اتحادیه ملل انگلیس شناخته می گردد.

سقوط بازار سهام و خشکسالی که موجب بیکاری و ورشکستگی کشاورزان در آن سال ها شده بود باعث شناخته شدن آن سال ها تحت عنوان سی سال کثیف شد.

جنگ دنیای دوم در سال 1939 و همزمان با حمله هیتلر به لهستان شروع شده و فتح قسمت زیادی از اروپا را در پی داشت.

کانادایی ها یکی از بیشترین مشارکت ها را در این جنگ نیز داشتند.

کانادا از جنگ دنیای دوم تا امروز

پس از جنگ دنیای دوم تغییرات بسیاری در زمینه های متعدد در کانادا از جمله در راستای سبک زندگی، فرهنگ و نگرش آن ها اتفاق افتاده است.

از جمله پیشرفت هایی که در این سالیان می توان جزو پیشرفت های کانادا شمرد می توان به این اشاره نمود که در سال 1960 علاوه بر نداشتن پرچم رسمی و سرود ملی در این کشور، شهروندان فرانسوی شهروندان درجه دو شمرده می شدند و تبعیض زیادی بین آن ها و سایر شهروندان انگلیسی قائل می شدند.

طی فرآیند رشد فرهنگی کانادا در سال های بعد از جنگ دنیای دوم حق رای به بومیان این کشور نیز داده شد و انتها کانادا از استعمار انگلیس خارج شد و در پی همه این تغییرات کانادا تبدیل به یکی از برترین مقاصد برای مهاجران و گردشگر ها شد.

نکات تکمیلی

1: نخستین ساکنان کانادا، بومیان سرخپوست بودند که با شکار و کشاورزی امرار معاش میکردند. این قبایل از طریق جنگهای داخلی، سرزمین کانادا را به مناطق و ایالات مختلفی تقسیم کردند.

2: ورود تجار، مستعمرهنشینان اروپایی و سربازان، سبک زندگی بومیان را دگرگون ساخت. ژاک کارتیه، کاشف فرانسوی، در سفرش به اقیانوس اطلس این سرزمین تازه را کشف کرد و آن را به افتخار پادشاه فرانسه، "کانادا" نامید.

3: قدرت فرانسویان در کانادا با ورود ساموئل دوشامپلین افزایش یافت. او سکونتگاههای دائمی برای کشاورزان و بازرگانان فرانسوی در منطقه کبک ایجاد کرد و مرزهای فرانسویان را در کانادا گسترش داد.

4: انگلیسیها نیز همزمان با فرانسویها، 13 مستعمره کوچک اما پررونق در نواحی شرقی آمریکای شمالی بنا نهادند. این امر باعث رقابت میان انگلیس و فرانسه برای کنترل قاره جدید شد.

5: در نهایت، فرانسویها در نبرد دشت آبراهام در کبک در سال 1759 شکست خوردند و بخشهای فرانسوینشین کانادا به رسمیت شناخته شدند. انگلیس مستعمره تازه خود را "استان کبک" نامید.

6: برای اداره بهتر فرانسویزبانان کاتولیک، قانون کبک در سال 1774 تصویب شد که آزادی مذهبی و برگزاری مراسم کاتولیک را مجاز میدانست.

7: جنبش لغو برده داری در اواخر قرن 18 در کانادا آغاز شد و در نهایت در سال 1833، سراسر امپراتوری بریتانیا شامل این قانون گردید. این امر موجب مهاجرت بردگان آمریکایی به کانادا شد.

8: پس از استقلال 13 مستعمره بریتانیا در جنوب کبک (ایالات متحده آمریکا)، حدود 40 هزار نفر از طرفداران امپراتوری به کانادا مهاجرت کردند.

9: در سال 1867، با حمایت بریتانیا، چهار استان کانادا یعنی انتاریو، کبک، نیوبرانزویک و نوااسکوشیا کنفدراسیون کانادا را تشکیل دادند.

10: کانادا در جنگ جهانی اول و دوم نقش فعالی ایفا کرد و پیروزیهای افتخارآمیزی را به دست آورد که باعث افزایش غرور ملی کانادایی ها شد.

سخن پایانی

امروزه کانادا با گذشته پرفراز و نشیب خود، به یکی از برترین کشورهای جهان برای زندگی و سکونت تبدیل شده است. تاریخ آن، سرشار از رویدادهای جالب و تحولات مهمی است که این سرزمین را به موقعیت کنونی رسانده است.

انتشار: 1 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1403 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1349

به "درباره تاریخچه پرفراز و نشیب کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره تاریخچه پرفراز و نشیب کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید